Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kutsut lapsesi varhaiskasvatuspaikkaa "tarhaksi"?

Vierailija
10.06.2020 |

Mitään lastentarhoja ei ole ollut olemassa enää yli 40 vuoteen.

Varhaiskasvatuksen tarkoituksena ei ole mikään lasten "tarhaaminen". Me jotka siellä työskentelemme emme ole "lastentarhaajia" vaan varhaiskasvattajia.

T: vakaope

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

varhaiskasvatuksen opettajan tutkinnon (lyhenne lastent.op. tai LTO)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Opettaja#Varhaiskasvatus

Näin sanoo Wikipedia.

Wikipedia ei ole luotettava lähde.

Ei ole av-palstakaan.

Vierailija
62/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa itse elää jossain eri maailmassa, sillä ainakaan Suomessa ei ole mitään vakaopettajia, ainoastaan LTO ja VO.

Kyllä Suomessa on vakaopettajat ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajat. Viralliset ja ainoat käytössä olevat.

Ei ole olemassakaan "varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa" tai "vakaopettajaa". Olet virallisesti joko lastentarhanopettaja (LTO), varhaiskasvatuksen erityisopettaja (VEO) tai varhaiskasvatuksen opettaja (VO).

T. Ylemmällä tasolla varhaiskasvatuksessa työskentelevä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailijya kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa itse elää jossain eri maailmassa, sillä ainakaan Suomessa ei ole mitään vakaopettajia, ainoastaan LTO ja VO.

Kyllä Suomessa on vakaopettajat ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajat. Viralliset ja ainoat käytössä olevat.

Ei ole olemassakaan "varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa" tai "vakaopettajaa". Olet virallisesti joko lastentarhanopettaja (LTO), varhaiskasvatuksen erityisopettaja (VEO) tai varhaiskasvatuksen opettaja (VO).

Ihan sama! Mulle sä olet tarhan täti.

Vierailija
64/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taimet kasvaa tarhassa.

Vierailija
65/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sitä sanotaan leikkikouluksi.

Vierailija
66/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Säilytyspaikka eli tarha.

Vierailija
67/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"...kuin vaikka eppu, toppu, kolkki, joita ikäihmiset eivät ymmärrä. "

Mitä helkkaria oikein selität??? Jyväskylän seudulla, jossa noita nimityksiä käytetään yleisesti, ihan varmasti myös ikäihmiset ymmärtävät ja käyttävätkin niitä itsekin.

Pidätkö vanhuksia ihan tolloina?

En ymmärrä minäkään tällaisena kolmekymppisenä ikäihmisenä. Niin mitä ne siis tarkoittavat?

Vierailija
68/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hellanlettas, pitääkö tästäkin nyt vetää herneet?

69/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeasaarikin on eläintarha, vaikka ei sovi väheksyä heidänkään työpanostaan vaativalla alalla.

Vierailija
70/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.kt.fi/ohjeet/kvtes/varhaiskasvatuslaki-kelpoisuudet-henkilo…

Vierailija
71/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi minä olen mieluummin ihan vain kätilö, enkä naistentautien- ja synnytysten erikoissairaanhoitaja.

Varhaiskasvatuksen opettajan sekä naistentautien ja synnytysten erikoissairaanhoitajan ero on siinä, että jälkimmäisiä on aina arvostettu eikä kukaan vakavissaan väitä, että jälkimmäisen työtä voisi tehdä kuka tahansa täti. Toisin siis kuin mitä varhaiskasvatuksen opettajan tapauksessa, joka on monille vaan joku lapsenvahti.

Juuri tästä syystä naistentautien ja synnytysten erikoissairaanhoitaja voi olla rennompi mitä tulee terminologiaan ja esimerkiksi kutsua itseään kätilöksi. Koska hänen ammattinsa ja koulutuksensa arvostus ei ole uhattuna.

Vierailija
72/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi minä olen mieluummin ihan vain kätilö, enkä naistentautien- ja synnytysten erikoissairaanhoitaja.

Varhaiskasvatuksen opettajan sekä naistentautien ja synnytysten erikoissairaanhoitajan ero on siinä, että jälkimmäisiä on aina arvostettu eikä kukaan vakavissaan väitä, että jälkimmäisen työtä voisi tehdä kuka tahansa täti. Toisin siis kuin mitä varhaiskasvatuksen opettajan tapauksessa, joka on monille vaan joku lapsenvahti.

Juuri tästä syystä naistentautien ja synnytysten erikoissairaanhoitaja voi olla rennompi mitä tulee terminologiaan ja esimerkiksi kutsua itseään kätilöksi. Koska hänen ammattinsa ja koulutuksensa arvostus ei ole uhattuna.

Lisäisin vielä, että kukaan ei myöskään tosissaan ole sitä mieltä, että naistentautien ja synnytysten erikoissairaanhoitaja on käytännössä sama asia kuin lähihoitaja tai lääkintävahtimestari. Mutta samaan aikaan varhaiskasvatuksen opettajat jatkuvasti rinnastetaan varhaiskasvatuksen lastenhoitajiin, vaikka jälkimmäisillä on eri rooli ja tausta sekä 3-5 vuotta vähemmän kouluja käytynä.

Vierailija
73/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me 50-luvulla syntyneet kävimme kindergartenia eli lastentarhaa, joka lyhentyi sitten puheessa tarhaksi.

Sana varhaiskasvatus ei ole mulle auennut.

Eikä mulle aukene, miksi 50-luvulla syntynyt olisi vauvapalstalla?!

Itse käytän ammattinimikkeitä. "Nico-Petteri, menes nyt sinne lapsiin ja nuoriin suuntautuneen lähihoitajan luo, että äiti pääsee töihin." :)

Vierailija
74/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me 50-luvulla syntyneet kävimme kindergartenia eli lastentarhaa, joka lyhentyi sitten puheessa tarhaksi.

Itse käytän ammattinimikkeitä. "Nico-Petteri, menes nyt sinne lapsiin ja nuoriin suuntautuneen lähihoitajan luo, että äiti pääsee töihin." :)

Oletko varma, että se on juuri lähihoitaja? Voi olla myös lastenohjaaja, lastenhoitaja tai päivähoitaja. Tai muunkin koulutuksen omaava jos työsuhde on korkeintaan vuoden mittainen.

Vierailija
75/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäisin vielä, että kukaan ei myöskään tosissaan ole sitä mieltä, että naistentautien ja synnytysten erikoissairaanhoitaja on käytännössä sama asia kuin lähihoitaja tai lääkintävahtimestari. Mutta samaan aikaan varhaiskasvatuksen opettajat jatkuvasti rinnastetaan varhaiskasvatuksen lastenhoitajiin, vaikka jälkimmäisillä on eri rooli ja tausta sekä 3-5 vuotta vähemmän kouluja käytynä.

No ehkä teillä joille on naistentautien erikoissairaanhoitaja tullut tutuksi asia on näin, mutta tavalliselle terveelle, jolla ei tarvetta ole missään naisten tautien erikoissairaanhoidossa ravata, on ihan sama mikä ammattinimike sitä lääkäriä siinä avustaa. 

Vierailija
76/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että se on juuri lähihoitaja? Voi olla myös lastenohjaaja, lastenhoitaja tai päivähoitaja. Tai muunkin koulutuksen omaava jos työsuhde on korkeintaan vuoden mittainen.

Aika kinkkinen kysymys kyllä, pakko tämä on selvittää, ettei kenellekään tule paha mieli.

Vierailija
77/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä teillä joille on naistentautien erikoissairaanhoitaja tullut tutuksi asia on näin, mutta tavalliselle terveelle, jolla ei tarvetta ole missään naisten tautien erikoissairaanhoidossa ravata, on ihan sama mikä ammattinimike sitä lääkäriä siinä avustaa. 

No ei todellakaan ole sama asia, että auttaako synnytyksessä "kätilö" vaiko esim. lähihoitaja.

Vierailija
78/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarhaan. Vähän kuin korkeasaareen.

Vierailija
79/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kaipaan hoitajia siihen ”varhaiskasvatus paikkaan” enemmän kuin kasvattajia. Minä kasvatan lapseni, päivähoito on se pakollinen paha, johon joudun pakosta lapseni viemään työpäivän ajaksi ja haluan että lapseni hoidetaan kunnolla sillävälin kun itse joudun olemaan poissa. Enemmän laadukasta hoitoa eli syliä, puhtautta ja ruokaa lapselleni. Vähemmän sitten sitä kasvatusta, joka on minun työni vanhempana.

Vierailija
80/109 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole sama asia, että auttaako synnytyksessä "kätilö" vaiko esim. lähihoitaja.

No eihän tuossa siitä ollutkaan kyse. Erikoissairaanhoitaja on eri kuin kätilö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän