Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kroppa kuntoon + astma

Vierailija
08.06.2020 |

Onko täällä palstalla joku joka olisi onnistunut saamaan hyvän kropan vaikka olisikin vaikea/keskivaikea säännöllisesti oireileva astma?

Olen kyllä normaalipainoinen ja pidän liikunnasta todella paljon, mutta astma rajoittaa aina pahentuessaan elämää ja paljonkin. Useimmiten pahenemisvaihe lähtee flunssasta, ja sitten tulee helposti sellainen flunssakierre että kun yhdestä selviää niin kohta jo toinen tulee. Ja kun flunssa kestää vähintään sen 3 vko, niin kyllähän siinä ajassa alkaa keho lösähtää kun ei voi yhtään mitään tehdä. Ja silloin kun joutuu kortisonia syömään niin heti tulee järkky turvotus ja menee kuukausikaupalla että kroppa jotenkin palautuu takaisin normaalitilaan.

Ja nyt tietysti koronan takia on pitänyt vaihtaa lajeja mitä harrastaa...

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä vaivaa astma juurikin flussan jälkeen ja siitepölyaikana silloin olen liikkunut kevyemmin ja ottanut lääkkeen useammin. Kun aloin urheilla enemmän ja henkeä ahdisti jatkuvasti kävin lääkärissä ja oti pef- mittauksen. Sen tuloksena lääkitys kaksinkertaistettiin ja heti alkoi helpottaa.

Kannattaa tarkistaa päivittäinen hoito. Ei kai se flussa ole kuin 1-2 kertaa vuodessa.

Kolmen viikon kevyempi jakso antaa taas intoa treenata kovaa ja nopeasti palautuu.

Vierailija
2/36 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä vaivaa astma juurikin flussan jälkeen ja siitepölyaikana silloin olen liikkunut kevyemmin ja ottanut lääkkeen useammin. Kun aloin urheilla enemmän ja henkeä ahdisti jatkuvasti kävin lääkärissä ja oti pef- mittauksen. Sen tuloksena lääkitys kaksinkertaistettiin ja heti alkoi helpottaa.

Kannattaa tarkistaa päivittäinen hoito. Ei kai se flussa ole kuin 1-2 kertaa vuodessa.

Kolmen viikon kevyempi jakso antaa taas intoa treenata kovaa ja nopeasti palautuu.

Minulla on flunssa pahimmillaan jopa 10 kertaa vuodessa. On tutkittu erikoissairaanhoidossa kaikki mahdollinen ja mahdoton, otettu viipalekuvia, etsitty piileviä allergioita jne. On kyllä vahva lääkitys käytössä, silti tarvitsen välillä kortisonitabletit avuksi. Pisimmillään menee max 4 kk ilman flunssaa, eli kesän saatan selvitä ilman tartuntaa.  

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä aivan superonnellinen jos saisin sairastaa vain kerran tai pari kertaa vuodessa. Kyllä kelpais. 

Ap

Vierailija
4/36 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis, jos selviän ilman jälkitautia niin yleensä tuo 3 vko tulee totaalitaukoa, sitten kevyttä treeniä viikko, ihan aavistuksen raskaampaa viikko, hyvällä tuurilla kolmannella viikolla pystyy jo kunnolla hengästymään ilman että hirveä rohina keuhkoputkissa. Niin kyllähän se kokonaiskuormitus vaikkapa vuositasolla jää aika pieneksi jos ajattelee vaikkapa lihasten kasvua. Eniten ulkonäköä parantaisi ehdottomasti se että saisi niitä lihaksia lisää, olisin kiinteämmän näköinen. 

Ap

Vierailija
5/36 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koittanut olla ilman vehnää tai oliko ruoka-aineyliherkkyyksiä tutkittu? Itselläni on hyvin samankuuloinen historia, toistuvia hankalia hengitystieinfektioita, jotka pahimmillaan vaativat sairaalahoitoa. Oma vuosikausia tauotta kestänyt astmani katosi kun lopetin vehnän, en olisi ikinä uskonut että sairaus koskaan "katoaa" tai että ruokavalio millään tavoin vaikuttaisi siihen. Infektioherkkyys on tosin astmaoireiden katoamisen jälkeenkin jossain määrin säilynyt, mutta infektiot ovat ilman astmaa paljon "helpompia" ja paranevat nopeammin.

En tarkoita että tämä olisi joku ihmekonsti joka tepsisi kaikille, mutta voi olla että toimii jollakin muullakin kuin itselläni.

Vierailija
6/36 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koittanut olla ilman vehnää tai oliko ruoka-aineyliherkkyyksiä tutkittu? Itselläni on hyvin samankuuloinen historia, toistuvia hankalia hengitystieinfektioita, jotka pahimmillaan vaativat sairaalahoitoa. Oma vuosikausia tauotta kestänyt astmani katosi kun lopetin vehnän, en olisi ikinä uskonut että sairaus koskaan "katoaa" tai että ruokavalio millään tavoin vaikuttaisi siihen. Infektioherkkyys on tosin astmaoireiden katoamisen jälkeenkin jossain määrin säilynyt, mutta infektiot ovat ilman astmaa paljon "helpompia" ja paranevat nopeammin.

En tarkoita että tämä olisi joku ihmekonsti joka tepsisi kaikille, mutta voi olla että toimii jollakin muullakin kuin itselläni.

Totaalinen vehnättömyys ja maidottomuus tullut testattua, ei toimi. Myöskään sokerittomuudella ei vaikutusta. Keliakiat jne oikeasti varmaan kaikki on tutkittu. 

Ap 

Vierailija
7/36 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl se siitä vaikka joutuisikin rehtimään kovemmin kuin muut. Antanee luonnetta samalla ja koska tekee kovemmin työtä treenien eteen myös lopputulos on pysyvämpi.

Vierailija
8/36 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli paha mieli sun puolesta. Ole itelles armollinen, tsemppiä!

Vierailija
9/36 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräily säännöllisesti auttoi minulla astmaan.

Vierailija
10/36 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyl se siitä vaikka joutuisikin rehtimään kovemmin kuin muut. Antanee luonnetta samalla ja koska tekee kovemmin työtä treenien eteen myös lopputulos on pysyvämpi.

Miten lopputulos olisi pysyvämpi? 

Ap

Vierailija
11/36 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli paha mieli sun puolesta. Ole itelles armollinen, tsemppiä!

Yritän ajatella, että tilanne voisi olla huonompikin. Minulla voisi olla vaikkapa joku etenevä keuhkosairaus. Tai joku sairaus jonka takia ei voi liikkua lainkaan. Liikunta on kyllä ehdottomasti elämän tärkein henkireikä, joten nautin jokaisesta hetkestä kun pystyn liikkumaan. Ja välillä on kuitenkin niitä vähäoireisempia tai jopa oireettomia jaksoja, kun vaan ei saisi keneltäkään mitään tartuntaa... 

Ap

Vierailija
12/36 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös pyöräily tuntuu todella hyvälle liikuntamuodolle astman kannalta ja olenkin polkenut nyt pitkiä lenkkejä (harmi ettei se kyllä näy kropassa yhtään). Vesijuoksu olisi toinen, mutta uimahalleihin tai maauimaloihin on tuskin hetkeen mitään asiaa koronasyistä... 

Vierailija
13/36 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho viesti 12 oli siis myös ap. 

Vierailija
14/36 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisiko joku muuten kertoa miksi aloitusta on alapeukutettu? Onko siinä jotain väärää, että haluaa hyvän kropan?

Ap

Vierailija
15/36 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko kostutetun kasvomaskin kanssa liikkuminen? Ei siis liity koronaan mitenkään, mutta voisi helpottaa hengittämistä, kun saa hengittää liikkuessa kosteaa ilmaa, ja siitepölytkin jäisi siihen maskiin.

Vierailija
16/36 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisiko kostutetun kasvomaskin kanssa liikkuminen? Ei siis liity koronaan mitenkään, mutta voisi helpottaa hengittämistä, kun saa hengittää liikkuessa kosteaa ilmaa, ja siitepölytkin jäisi siihen maskiin.

En oikein siedä mitään kasvomaskeja, tulee enemmänkin olo että ei saa kunnolla henkeä. Mutta toivottavasti tästä vinkistä on jollekin toiselle hyötyä. 

Ap

Vierailija
17/36 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös pyöräily tuntuu todella hyvälle liikuntamuodolle astman kannalta ja olenkin polkenut nyt pitkiä lenkkejä (harmi ettei se kyllä näy kropassa yhtään). Vesijuoksu olisi toinen, mutta uimahalleihin tai maauimaloihin on tuskin hetkeen mitään asiaa koronasyistä... 

Minut se on pitänyt hoikkana. Poljen 20km päivässä. Tosi treenaan myös kahvakuulalla 2-3krt viikossa. Syön puhtaasti.

Vierailija
18/36 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroppa syntyy syömällä, keskity siihen.

Vierailija
19/36 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut se on pitänyt hoikkana. Poljen 20km päivässä. Tosi treenaan myös kahvakuulalla 2-3krt viikossa. Syön puhtaasti.

Hienoa! Itse myös kahvakuulailen säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta ei ehkä tarpeeksi painava kahvakuula. 

En tiedä olisiko parempi yrittää kiristellä kropasta se 5 kg pois mikä varmaan korjaisi jo huomattavasti ulkomuotoa, vai yritänkö panostaa lihaskasvuun. Mutta kun toisaalta noita treenitaukoja tulee varmaan väistämättä jatkossakin, niin ehkä siinä mielessä laihduttaminen olisi järkevämpää... 

Ap

Vierailija
20/36 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kroppa syntyy syömällä, keskity siihen.

Miten pitää syödä, että saa esim lihasta menemään johonkin tiettyyn paikkaan? Pahoittelut jos kysymykseni kuulostaa saivartelulta :D 

Ap