Kroppa kuntoon + astma
Onko täällä palstalla joku joka olisi onnistunut saamaan hyvän kropan vaikka olisikin vaikea/keskivaikea säännöllisesti oireileva astma?
Olen kyllä normaalipainoinen ja pidän liikunnasta todella paljon, mutta astma rajoittaa aina pahentuessaan elämää ja paljonkin. Useimmiten pahenemisvaihe lähtee flunssasta, ja sitten tulee helposti sellainen flunssakierre että kun yhdestä selviää niin kohta jo toinen tulee. Ja kun flunssa kestää vähintään sen 3 vko, niin kyllähän siinä ajassa alkaa keho lösähtää kun ei voi yhtään mitään tehdä. Ja silloin kun joutuu kortisonia syömään niin heti tulee järkky turvotus ja menee kuukausikaupalla että kroppa jotenkin palautuu takaisin normaalitilaan.
Ja nyt tietysti koronan takia on pitänyt vaihtaa lajeja mitä harrastaa...
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla huippu-urheilijoilla on astma ja aika hyvät kropat
Lievä astma on ihan eri asia kuin keskivaikea tai vaikea. Lievä ei estä ammattiurheilua. Ainakin uimahallien kloorauksen on ajateltu altistavan astmalle, sillä astmaa on myös uimahallissa työskentelevillä normaalia enemmän. Mutta jos käy pari kertaa viikossa uimahallissa, niin altistusmäärät on niin pieniä että ei siitä kukaan vielä sairastu. Myös esimerkiksi hiihtäjillä on keuhkot kovilla kuivan pakkasilman vuoksi, sen on myös arveltu altistavan astmalle. Itse en juuri siedä talviliikuntaa oikein missään muussa muodossa kuin kävely.
Ap
Syöminen ei tuo lihasta mutta poistaa kyllä rasvaa. Ja kevyempi keho auttanee myös astmavaivoissa. Monessa uimahallissa muuten on siirrytty klooraamisesta oksidointiin. Sellaisia halleja kannattaa suosia.
Vierailija kirjoitti:
Syöminen ei tuo lihasta mutta poistaa kyllä rasvaa. Ja kevyempi keho auttanee myös astmavaivoissa. Monessa uimahallissa muuten on siirrytty klooraamisesta oksidointiin. Sellaisia halleja kannattaa suosia.
Minä olen jo normaalipainoinen (enkä edes normaalipainon ylärajoilla), mutta haluan parantaa kehoni koostumusta. Laihduttamisesta on apua astmaan lähinnä jos on ylipainoinen tai jos on paljon rasvaa keskivartalossa mikä voi painaa keuhkoja. Itselläni se ylimääräinen rasva on tuolla lantiolla eikä se kyllä vaikuta hengittämiseen mitenkään. Mutta ulkonäkösyistä ehkä laihduttaminen on järkevämpää kun kaloreiden kiristelyä voi jatkaa myös sairaana toisin kuin treenaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä vaivaa astma juurikin flussan jälkeen ja siitepölyaikana silloin olen liikkunut kevyemmin ja ottanut lääkkeen useammin. Kun aloin urheilla enemmän ja henkeä ahdisti jatkuvasti kävin lääkärissä ja oti pef- mittauksen. Sen tuloksena lääkitys kaksinkertaistettiin ja heti alkoi helpottaa.
Kannattaa tarkistaa päivittäinen hoito. Ei kai se flussa ole kuin 1-2 kertaa vuodessa.
Kolmen viikon kevyempi jakso antaa taas intoa treenata kovaa ja nopeasti palautuu.Minulla on flunssa pahimmillaan jopa 10 kertaa vuodessa. On tutkittu erikoissairaanhoidossa kaikki mahdollinen ja mahdoton, otettu viipalekuvia, etsitty piileviä allergioita jne. On kyllä vahva lääkitys käytössä, silti tarvitsen välillä kortisonitabletit avuksi. Pisimmillään menee max 4 kk ilman flunssaa, eli kesän saatan selvitä ilman tartuntaa.
Ap
Taitaa sinullakin olla sisäilmapainotteinen astma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä vaivaa astma juurikin flussan jälkeen ja siitepölyaikana silloin olen liikkunut kevyemmin ja ottanut lääkkeen useammin. Kun aloin urheilla enemmän ja henkeä ahdisti jatkuvasti kävin lääkärissä ja oti pef- mittauksen. Sen tuloksena lääkitys kaksinkertaistettiin ja heti alkoi helpottaa.
Kannattaa tarkistaa päivittäinen hoito. Ei kai se flussa ole kuin 1-2 kertaa vuodessa.
Kolmen viikon kevyempi jakso antaa taas intoa treenata kovaa ja nopeasti palautuu.Minulla on flunssa pahimmillaan jopa 10 kertaa vuodessa. On tutkittu erikoissairaanhoidossa kaikki mahdollinen ja mahdoton, otettu viipalekuvia, etsitty piileviä allergioita jne. On kyllä vahva lääkitys käytössä, silti tarvitsen välillä kortisonitabletit avuksi. Pisimmillään menee max 4 kk ilman flunssaa, eli kesän saatan selvitä ilman tartuntaa.
Ap
Taitaa sinullakin olla sisäilmapainotteinen astma.
Välttelen hometiloja parhaani mukaan ja astma puhkesi kun opiskelin koulussa jossa oli hometta, tilat meni täysin käyttökieltoon myöhemmin. Tämänhetkisessä kämpässä vaikuttaisi olevan hyvä sisäilma, sillä oireet ei pahene täällä. Myöskään nykyisessä koulussani tuskin on hometta, vaan sisäilma yllättävän hyvä.
Ap
Olen karsinut ruokavaliossa käytettävät raaka-aineet ihan minimiin. Kävelen, pyöräilen ja kotijumppaan.
En oikeastaan syö kuin kanaa, kaaleja, raejuustoa, oliiviöljyä, manteleita ja vadelmia. Nyt olen ollut vuoden lähes oireeton.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei taida nyt kelvata?
Mitä tarkoitat?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen karsinut ruokavaliossa käytettävät raaka-aineet ihan minimiin. Kävelen, pyöräilen ja kotijumppaan.
En oikeastaan syö kuin kanaa, kaaleja, raejuustoa, oliiviöljyä, manteleita ja vadelmia. Nyt olen ollut vuoden lähes oireeton.
Hienoa että sait apua! Mutta kuulostaa aika yksipuoliselle ruokavalio, olethan varmistanut verikokein että veriarvot kunnossa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyl se siitä vaikka joutuisikin rehtimään kovemmin kuin muut. Antanee luonnetta samalla ja koska tekee kovemmin työtä treenien eteen myös lopputulos on pysyvämpi.
Millä perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kroppa syntyy syömällä, keskity siihen.
Miten pitää syödä, että saa esim lihasta menemään johonkin tiettyyn paikkaan? Pahoittelut jos kysymykseni kuulostaa saivartelulta :D
Ap
Ei lihas syö ruokaa.
Lihas kasvaa kun sitä rasitetaan tarpeeksi. Lihas ei kasva ilman rasitusta, vaikka söisit mitä.
Se tarvitsee rakennusaineeksi proteiinia, eli ainoa minkä voit tehdä on varmistaa riittävä proteiinin saanti ruoan kautta.
Minä olen kovaa treenaava ja hyväkuntoinen astmaatikko mutta kroppa on KORTISONIN takia kamala. Niskassa on valtava kortisonipahkura (”häränniska”, pitkäaikaisen kortisoninkäytön seuraus), naama on kuunaama (kortisonista johtuu myös) ja turpoilen paljon esim käsivarsisra.
Mulla on ”iso” lääkitys, siis suurehko määrä kortisonia. Nestettä voi oikeasti kertyä joku 6-8kg tuosta vaan.
Ei paljoa hyvät lihakset auta kun on kaikenlaisia pahkuja ja muhkuja joka puolella. En siis ole lihava eli tämä ei ole siitä johtuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily säännöllisesti auttoi minulla astmaan.
Minulla myös pyöräily tuntuu todella hyvälle liikuntamuodolle astman kannalta ja olenkin polkenut nyt pitkiä lenkkejä (harmi ettei se kyllä näy kropassa yhtään). Vesijuoksu olisi toinen, mutta uimahalleihin tai maauimaloihin on tuskin hetkeen mitään asiaa koronasyistä...
Minut se on pitänyt hoikkana. Poljen 20km päivässä. Tosi treenaan myös kahvakuulalla 2-3krt viikossa. Syön puhtaasti.
Hienoa! Itse myös kahvakuulailen säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta ei ehkä tarpeeksi painava kahvakuula.
En tiedä olisiko parempi yrittää kiristellä kropasta se 5 kg pois mikä varmaan korjaisi jo huomattavasti ulkomuotoa, vai yritänkö panostaa lihaskasvuun. Mutta kun toisaalta noita treenitaukoja tulee varmaan väistämättä jatkossakin, niin ehkä siinä mielessä laihduttaminen olisi järkevämpää...
Ap
Ehdottomasti mielummin panostamista lihaksen kasvuun kuin viimeisten pois saantiin, suurempi lihasmassa kuluttaa hieman enemmän energiaa. Ja niin monet kuihduttavat vääränlaisella diettaamisella ne vähätkin lihakset mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Olisin kyllä aivan superonnellinen jos saisin sairastaa vain kerran tai pari kertaa vuodessa. Kyllä kelpais.
Ap
Ap, itsekin astmaatikkona olin ennen 'aina kipeenä'. Sen lisäksi että se rassas hermoja ja alensi elämänlaadun tasoa, ei oikeen työnantajat tykännyt :/
Aloin syömään d- vitamiinia säännöllisesti ja nyt muutaman vuoden oon päässyt yhdellä- kahdella infektiolla per vuosi! Ihan juhlaa!
Kaikilla huippu-urheilijoilla on astma ja aika hyvät kropat