Tytär haluaa "säästää itsensä" avioliittoon?
Syksyllä 16 täyttävä, viime vuonna konfirmoitu tyttäreni kiinnostui rippileirin jälkeen paljon kristinuskosta. Olen itse "tapakristitty", käyn laulamassa kauneimmat joululaulut ja kirjahyllyssä on vuosia koskematta ollut Raamattu, mutten varsinaisesti ole mikään uskova. Sukuni ei muutenkaan ole mitenkään uskonnollinen, ei myöskään mieheni.
Tyttö kuitenkin lukee Raamattua, on aktiivisesti mukana seurakunnan toiminnassa ja ilmeisesti uskoo ihan oikeasti Jumalaan. Nyt hänen sormeensa oli ilmestynyt sormus, josta kysyin tänään iltapalapöydässä. Se on kuulemma "purity ring", siveyssormus, merkki lupauksesta pysyä neitsyenä avioliittoon asti. Kuulemma ihan yleinen konsepti jossain muissa kirkkokunnissa ulkomailla, mutta en ole itse koskaan törmännyt.
Tietysti vaikea kieltää pitämästä, kun oli omilla kuukausirahoillaan sormuksen hankkinut eikä kyse ole kuitenkaan muusta kuin sormuksesta. Silti vähän epäilyttää. Miten onnistuu, onko ylipäätään nykypäivänä mahdollista odottaa papin aameneen? Kuinka paljon tällainen rajoittaa nuoren elämää? En tiedä, alkaako tällainen mennä jo vähän yli. Mitä mieltä olette?
Kommentit (59)
Tää keskustelu on perverssi ja absurdi :D
Mitä haittaa siitä on jos menee naimattomana avioliittoon? niinhän se on tarkoituskin. Kyllä esiaviollista yhdyntää harrastetaan jo ihan tarpeeksi
Miehesi on osannut kasvattaa tyttäresi oikein. Onnittelut.
Kyllä se varmasti vahvistaa avioliittoa jos odottaa seksin suhteen vapaaehtoisesti.
Itsellekin kävi riparilla vähän samalla tavalla, se uskovaisvaihe kesti muutamia vuosia, kunnes tokenin. Kuuluu nuoruuden kokeiluihin sekin.
Vierailija kirjoitti:
No menee äkkiä ohi. Tuo lupaus pitää tasan niin kauan kunnes ensimmäinen mahdollisuus seksin harrastamiseen tulee eteen.
Is sex a hobby for you?
Mä haluaisin olla paikalla, kun ap välittävänä äitinä ottaa tytön puhutteluun toivoen että "voisitko sinä Mirjukka vähän höllentää tuota moraaliasi ja avata reitesi ennen avioliittoa, ei tuosta pihtaamisesta mitään hyvää seuraa. Eihän kukaan muukaan tee noin, nyt tyttö järki käteen!" ja laittaa kotiarestiin 😂
En nyt oikein näe tässä ongelmaa. AP, teet tästä itse itsellesi ongelman. Kuulostaa että sinua häiritsee enemmän tytön uskoon kääntyminen kuin hänen seksielämäänsä. Et myöskään taida kunnioittaa tyttäresi päätöstä. Tyttäresi ei ole radikalisoitunut eikä ainakaan tekstistä päätellen tuputa näkemystään, joten äitinä kyllä arvostaisin hänen päätöstään enkä lähtisi tuomitsemaan ja heittelemään vähätteleviä kommentteja. Sinulle uskonto ei ehkä ole tärkeä, mutta älä rupea kellekään, etenkään omalle tyttärellesi sepustamaan kuinka uskoon tulo on ylilyöntiä.
Ei varmaan se seksittömyys itsessään ole ongelma, vaan arvot, joille itsensä "säästäminen" avioliittoon pohjautuu?
Itselleni kuulostaa kovin ikävältä ajatella, että kaikki esiaviollinen seksi on jotenkin syntiä tai epäpuhdasta. Mikä kaikki muu on likaista?
Tässäkin asiassa kun on niin paljon muitakin vaihtoehtoja kuin aiemmin keskustelussa esitetyt "säästäminen" ja ympäriinsä kaikkien kanssa kännissä paneminen.
Mikäs oli se kohta jossain lapussa,jossa kysyttiin naimisissa,naimaton,muu... vastasi eräs.että en oo avioliitossa ollu. Naimaton ei oo ollu,ku o nainu...Jokos veditte herneen nenään,häh?
Itse odotin avioliittoon, ja olen iloinen tyttäresi puolesta, jos hänkin odottaa. Seksi tuntui paljon merkityksellisemmältä, kun olin malttanut mieleni ja löysinkin sitten "sen oikean". Nyt meillä on mieheni kanssa jo vuosien liitto takana, ja toivottavasti yhteinen loppuelämä edessä. Parisuhde on paljon muutakin kuin seksi, ja ainakaan kukaan ei ole tyttäresi kanssa sitten pelkän seksin takia! Lisäksi hän säästyy monelta harmilta teiniraskaudesta aina sukupuolitauteihin. Ole iloinen hänen päätöksestään! :)
Kiihkouskovaisten päiväuni. Peukutuksista näkee : D
Alfaurosteineillä on muutenkin kiirettä tyydyttää koko oman sukupolvensa naaraat, joten ihan hyvä, että osa naaraista ei ole vonkaamassa näitä harvoja alfoja. Tavallisille ikäisilleen yksikään naaras ei antaisi missään tapauksessa. Ja kyllä nämä siveyslupauksenkin antaneet antavat sille alfalle, kun sellainen eteen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se mennä noin. Melkoinen pettymys luvassa jos miehellä onkin katkarapu.
Mitä jos sillä katkarapumiehellä onkin notkea ja taitava kieli ja osaavat sormet?
Oon monesti miettinyt että jos on neitsyt hääyönä niin eikai se sitten haittaa vaikka vastapuoli ei ole niin hyvin varusteltu kun ei oo päässyt paikat vielä väljentymään. Eikä liioin ole tietoa paremmasta. Joten parempi vain ettei ole kokemusta
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan se seksittömyys itsessään ole ongelma, vaan arvot, joille itsensä "säästäminen" avioliittoon pohjautuu?
Itselleni kuulostaa kovin ikävältä ajatella, että kaikki esiaviollinen seksi on jotenkin syntiä tai epäpuhdasta. Mikä kaikki muu on likaista?
Tässäkin asiassa kun on niin paljon muitakin vaihtoehtoja kuin aiemmin keskustelussa esitetyt "säästäminen" ja ympäriinsä kaikkien kanssa kännissä paneminen.
Olisko jotain nuoruuden kapinointia? Vastustetaan vanhempia ja jos äiskä on tällainen "ei se järvi soutamalla"-kulu-tyyppi viikottain vaihtuvien iskäehdokkaiden kanssa, niin ihmekös tuo, jos tytär ottaa täysin päinvastaisen asenteen?
Vierailija kirjoitti:
Oon monesti miettinyt että jos on neitsyt hääyönä niin eikai se sitten haittaa vaikka vastapuoli ei ole niin hyvin varusteltu kun ei oo päässyt paikat vielä väljentymään. Eikä liioin ole tietoa paremmasta. Joten parempi vain ettei ole kokemusta
Ja jos vastapuoli on yhtä kokematon niin eikö siinä yhdessä sitten opetella miellyttämään juuri sitä vastapuolta eikä oleteta asioita aikaisempien kokemusten perusteella.
Tämä on todella ällöttävä keskustelu. Tytön tulee säästää itseään avioliittoon ja jopa että isä on onnistunut tytön kasvatuksessa. Voi YRJÖ. Todella sairasta että tyttö menisi pilalle? Edelleen kiinnostaa tietää kuinka moni teistä täällä hurskastelijoista "säästitte" itsenne avioliittoon? Kysymys siis sekä miehille että naisille. Ja jos ette niin millä verukkeella jos se pilaa elämän??
Vierailija kirjoitti:
32 tässä vielä, oli pakko vastata kun huomasin tämän kommentin. Kyse oli ainakin omassa päätöksessäni siitä, että uskon meidän ihmisten pelastuvan Jumalan armosta, kun hän antoi ainoan poikansa kuolla syntiemme anteeksiantamiseksi. Syntisiä me ollaan kaikki, mutta en itse halua tehdä tietoisesti syntiä, koska Jumala on rakastanut meitä näin paljon, ja minä vastavuoroisesti olen siitä kiitollinen ja haluan elää Raamatun ohjeiden mukaan. Seksissä kaksi ihmistä tavallaan tulee yhdeksi ja antaa toiselle jotain itsestään, eli sen merkitys on kristinuskossa aika syvä. En ainakaan itse näe mitenkään rajoittavana tai ikävänä tätä näkökantaa, vaikka se saattaa kuulostaa ei-kristinuskoisesta siltä. Mä saan vaan iloa Jeesuksen seuraamisesta, mutta on tietysti OK, jos joku muu ei ajattele samoin :) Myös tuomitseminen on synti.
Kuinka meinasit siis saada tyttäresi harrastamaan seksiä? Juotat humalaan ja hommaat jonkun pojan paikalle?