Tytär haluaa "säästää itsensä" avioliittoon?
Syksyllä 16 täyttävä, viime vuonna konfirmoitu tyttäreni kiinnostui rippileirin jälkeen paljon kristinuskosta. Olen itse "tapakristitty", käyn laulamassa kauneimmat joululaulut ja kirjahyllyssä on vuosia koskematta ollut Raamattu, mutten varsinaisesti ole mikään uskova. Sukuni ei muutenkaan ole mitenkään uskonnollinen, ei myöskään mieheni.
Tyttö kuitenkin lukee Raamattua, on aktiivisesti mukana seurakunnan toiminnassa ja ilmeisesti uskoo ihan oikeasti Jumalaan. Nyt hänen sormeensa oli ilmestynyt sormus, josta kysyin tänään iltapalapöydässä. Se on kuulemma "purity ring", siveyssormus, merkki lupauksesta pysyä neitsyenä avioliittoon asti. Kuulemma ihan yleinen konsepti jossain muissa kirkkokunnissa ulkomailla, mutta en ole itse koskaan törmännyt.
Tietysti vaikea kieltää pitämästä, kun oli omilla kuukausirahoillaan sormuksen hankkinut eikä kyse ole kuitenkaan muusta kuin sormuksesta. Silti vähän epäilyttää. Miten onnistuu, onko ylipäätään nykypäivänä mahdollista odottaa papin aameneen? Kuinka paljon tällainen rajoittaa nuoren elämää? En tiedä, alkaako tällainen mennä jo vähän yli. Mitä mieltä olette?
Kommentit (59)
Voi ei. Sitten kun tyttösi ihastuu ensimmäisen kerran, hän alkaa suunnitella häitä, jotka vietetään heti kun tyttö on täysi-ikäinen.
Voihan se mennä noin. Melkoinen pettymys luvassa jos miehellä onkin katkarapu.
No enpä huolestuisi. Parempi vain ettei liian nuorena ala hyppimään kikkelikarusellissä. Kyllä se ehtii. Mitä voisi edes menettää? Teini raskauden vai sp-taudit?
Rajoittaa nuoren elämää, siis kuinka? Ei nssi ympäriinsä ja pamahda teiniäidiksi?
Mikä sun ongelma tossa nyt on?
Itse olisin ylpeä jos tyttärellä on vahvat ideologiat ja uskaltaa mennä vastavirtaan, tuo vaatii pokkaa nykymaailmassa.
Todennäköisesti tuo kuitenkin menee ohi teini-myllerryksissä, tai sitten ei.
Mitähän se sinua mahtaa puristella, tyttö omistaa oman kroppansa.
M53
Ei tuohon taida muilla olla sanomista. Omaan korvaan ihan ok:lta kuulostaa, en olisi huolissani mitenkään.
Lähtökohtaisesti tyttäresi kuulostaa fiksulta ja kypsältä nuorelta, jolla on sitoutumiskykyä. Paljon parempihan tuo on, kuin että hän notkuisi jossain kaupungilla kaikki yöt ja heräisi joka viikonloppu eri pojan sängystä (näin hyvin karrikoidusti). Olen varma, että tyttärellesi löytyy aikanaan mies, joka kunnioittaa tyttäresi arvoja. Ehkä esiaviollisista seksistä pidättäytyminen on nykymaailmassa harvinaisempaa, mutta ei se mitenkään tavatonta ole, varsinkaan uskovien kesken.
Kaunis ajatus, mutta vanhasta maailmasta. Seksi on niin tärkeä osa parisuhdetta ja siihen tulee ulkopuolelta odotuksia ja vaikutteita, että jos se ei toimi niin ei toimi liittokaan.
Ihan on mahdollista. Tytön oma päätös vai ajattelitko pakottaa hänet seksiin?
Tuohan on tosi kiva juttu. Itselläni on yli kaksikymppinen poika, ja olen huomannut että hän ja ystäväpiirinsä ovat täysin raittiita eivätkä muutenkaan sekoile kuten itse nuoruudessa.
Nuorisohan aina jotenkin kapinoi edellisiä sukupolvia vastaan, ihan loogista olisi myös tiukka seksuaalimoraali.
Tuossa vaiheessa tuollainen ajattelu vain säästää tyttöä liian aikaisin aloitetuilta seksisuhteilta ja yhden yön kokeiluilta. Todennäköisesti tyttösi mieli ehtii muuttua muutaman vuoden sisällä. En näe mitään syytä olla huolissaan.
Tuo on tyttöjen vastine MGTOW-liikkeelle. Puretaan se katkeruus siitä ettei saada siihen että hoetaan tarpeeksi ettei haluttaisikaan.
Älä ota sitä niin vakavasti. Harvan 15-vuotiaan vakaumukset säilyvät sellaisenaan 18-vuotiaaksi, yli 20-vuotiaasta puumattakaan.
Kaikesta ne mutsit voikin nokkiinsa ottaa.
No hei ihan oikeesti kommentoijat. Onko se niin, että seksikokeilut ennen avioliittoa olisi nu...mista siellä täällä ja sukupuolitautien hankkimista?? Nyt kysyn teiltä että miten teillä itsellänne meni?? Ja tuohon että vasta papin aamenen jälkeen, voi olla että hyvin menee mutta voi olla myös että kemiat ei sitte pelaa.
voipi olla etä riparin isonen sitten hieman auttelee synninpäästössä ja voi päästä imaristakin vaihvihkaa eroon
Ja mitenkähän asia mahtaa rouva äidille kuulua?
Kunnioita nuortasi, hän on pian aikuinen.
Intiimiasiat ovat yksilön itsensä päätettävissä. (Toivottavasti!)
No menee äkkiä ohi. Tuo lupaus pitää tasan niin kauan kunnes ensimmäinen mahdollisuus seksin harrastamiseen tulee eteen.