Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko paljonkin 40v ihmisiä joilla ei ole omaisuutta?

Vierailija
07.06.2020 |

Itse en omista juuri mitään autoa ja huonekaluja, elektroniikkaa lukuunottamatta. Ei ole myöskään velkaa, koska en ole halunnut suuria lainoja.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysyä millaisilla elämänvalinnoilla pääsee keski-ikään asti ilman, että kertyy mitään omaisuutta? t: Utelias 45v, joka on pelkästään jo juomalla hukannut yhden omakotitalon verran ja on silti vaurastunut yli keskiarvon

Vierailija
22/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään puolet veikkaan sen perusteella, mitä suomalaisten taloudesta uutisoidaan välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeissa 22 k, pankkitilillä 30 k, asumisoikeustalon panttina 23 k. Ei autoa, ei omaisuutta, kalustus arvoton. Elän 400 e budjetilla/kk, elarit ja vastike lukuunottamatta tietysti.

Eihän tämä nyt ole kuin asennekysymys. Voisin kuvitella tilille vaikka 0 e tai 500000 e, silti käytännön elämäni standardi olisi sama.

Vierailija
24/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua päätyä kuin isäni, joka kuoli viiskymppisenä ja koko eletyn elämän ainoana taloudellisena saavutuksena oli (vaimon maksama) 500 euron auto. Oli karua saada 160 euroa perintöä ja miettiä että jo silloin teini-ikäisenä olin osannut säästää enemmän kuin tuon juopon koko puolen vuosisadan elämäntyö.

Vierailija
25/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä millaisilla elämänvalinnoilla pääsee keski-ikään asti ilman, että kertyy mitään omaisuutta? t: Utelias 45v, joka on pelkästään jo juomalla hukannut yhden omakotitalon verran ja on silti vaurastunut yli keskiarvon

Soita äidilles että kehuu sua, niin ei tartte täällä päteä.

Vierailija
26/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim syntymällä huonoin perheeseen jok ei tukenut mitenkään, opintolainaa piti ottaa ja maksaa vuosia takaisin. Vaikka akateeminen tutkinto ja asiantuntijatyö onkin niin ei vaan jää mitään säästöön, olen ”pääelättäjä” perheessä. Pari kertaa muuttanut työn perässä (pakolla) ja pitänyt myydä silloinen asunto persnetoll, kahdesta asunnon myynnistä tuli jo 50ke tappiota.

Olen tehnyt ns kaiken oikein, opiskellut ja ollut työssä ja ollut ahkera, mutta huonot lähtökohdat jätti jälkensä. Esim ekaa omistusasuntoa piti säästää 9v että sai omarahoitusosan katettua koska vanhempia ei ollut takaajina. Ne joilla vanhemmat takasi pääsi omaan asuntoon jo 10v minua aikaisemmin kerryttämään omaa pääomaa.

Aina ei ahkerakaan saa omaisuutta.

Vierailija
27/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opisiskelee eikä ole oikein vakituista pitkäaikaista työtä. YT-neuvottelut  pitää huolen siitä että monen vakituinen työpaikka katkeaa ja sitten on vaikea löytää uutta pysyvää työtä.

Vierailija
28/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yksin asuva ja pieni palkka eli menee jo peruselämiseen kuukauden palkka. Vastaus kysymykseesi.

Vierailija
29/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatka juomista. Totuus löytyy pullon pohjalta.

Vierailija
30/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim syntymällä huonoin perheeseen jok ei tukenut mitenkään, opintolainaa piti ottaa ja maksaa vuosia takaisin. Vaikka akateeminen tutkinto ja asiantuntijatyö onkin niin ei vaan jää mitään säästöön, olen ”pääelättäjä” perheessä. Pari kertaa muuttanut työn perässä (pakolla) ja pitänyt myydä silloinen asunto persnetoll, kahdesta asunnon myynnistä tuli jo 50ke tappiota.

Olen tehnyt ns kaiken oikein, opiskellut ja ollut työssä ja ollut ahkera, mutta huonot lähtökohdat jätti jälkensä. Esim ekaa omistusasuntoa piti säästää 9v että sai omarahoitusosan katettua koska vanhempia ei ollut takaajina. Ne joilla vanhemmat takasi pääsi omaan asuntoon jo 10v minua aikaisemmin kerryttämään omaa pääomaa.

No miksi et ole esim sijoittanut jo alusta asti pieniä summia saadaksesi pääomatuloja.

Vierailija
31/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perimälläkö rikastuit kun juoppo olet?

Vierailija
32/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei ole omaisuutta, mutta rahaa on paljon. En omista asuntoa enkä autoa enkä kesämökkiä, koska en halua sellaisia. 

raha ON omaisuutta.

Vierailija
33/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eletään ettei plussalle jäädä kun kuolo korjaa :)

Vierailija
34/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vielä sen verran asuntolainaa, että miinuksen puolella ollaan omaisuuden suhteen. Onko se sitten parempi?

Siis hetkinen, täähän tarkoittaa väkisinkin sitä, että ootte ostanut melkoisen ylihintaa kämppänne (oletan, että lainaa on jo jonkin aikaa maksettu)?

Normaalisti jos vaikka puolet asunnosta on maksamatta, niin lopputulos on kuitenkin positiivinen (asunnon arvo - jäljellä oleva lainaosuus = omaisuutta)

Vierailija
35/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun omaisuus on 2000 euron arvoinen auto, huonekalut, vähän elektroniikkaa ja mitä nyt perus elämiseen tarvitaan. Opintolainaa on maksettavana 20 000 ja sekin ahdistaa niin paljon, etten voisi kuvitella edes sitoutuvani mihinkään satojen tuhansien asuntolainaan. En edes halua omistaa mitään, turhaa huolta ja vaivaa, vakuutusmaksuja ja pelkoa arvon alentumisesta. Omaisuuden ylläpitämiseksi on raadettava niska limassa koko elämänsä ja omistusasunnon kanssa on jumissa samalla paikkakunnalla. En halua tuollaista elämää.

öö.. Miten niin on jumissa samalla paikkakunnalla. Olen asunut 6:lla eri paikkakunnalla elämäni aikana (vielä useammassa osoitteessa) eikä omistusasuminen tätä ole mitenkään estänyt.

Vierailija
36/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakkeissa 22 k, pankkitilillä 30 k, asumisoikeustalon panttina 23 k. Ei autoa, ei omaisuutta, kalustus arvoton. Elän 400 e budjetilla/kk, elarit ja vastike lukuunottamatta tietysti.

Eihän tämä nyt ole kuin asennekysymys. Voisin kuvitella tilille vaikka 0 e tai 500000 e, silti käytännön elämäni standardi olisi sama.

Mitä nuo ovat ellei omaisuutta?

Vierailija
37/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastuu lapsena mielenterveysongemiin ja eläkkeelle pääsee kolmenkympin nurkilla. Työura kokonaisuudessaan hieman alle 3 vuotta elämän aikana. Siihen on laskettu mukaan osa-aikatyö esim 4 tuntia viikossa siivousta. Koko aikuisikä periaatteessa eletty toimeentulotuella ja työttömyyskorvauksilla, sairaspäivärahoilla ja kuntoutustuella. Muutama itsemurhayritys ja mielisairaalakeikka. Helpolla pääsee ihmiset joiden mieli ei sairastu ja mennään vaan kouluihin opiskelemaan ja työpaikkoihin. Kaikki ei ikinä pääse minnekään kun ei oteta.

Vierailija
38/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et ole esim sijoittanut jo alusta asti pieniä summia saadaksesi pääomatuloja.

No 10 vuotta säästin että saisin sen asunnon! Sitten oli epäonnea ja huonoja asuntokauppoja. Olet ilmeisesti perheetön kun et tajua että koko nettopalkka menee perheen elättämiseen.

Vierailija
39/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun omaisuus on 2000 euron arvoinen auto, huonekalut, vähän elektroniikkaa ja mitä nyt perus elämiseen tarvitaan. Opintolainaa on maksettavana 20 000 ja sekin ahdistaa niin paljon, etten voisi kuvitella edes sitoutuvani mihinkään satojen tuhansien asuntolainaan. En edes halua omistaa mitään, turhaa huolta ja vaivaa, vakuutusmaksuja ja pelkoa arvon alentumisesta. Omaisuuden ylläpitämiseksi on raadettava niska limassa koko elämänsä ja omistusasunnon kanssa on jumissa samalla paikkakunnalla. En halua tuollaista elämää.

öö.. Miten niin on jumissa samalla paikkakunnalla. Olen asunut 6:lla eri paikkakunnalla elämäni aikana (vielä useammassa osoitteessa) eikä omistusasuminen tätä ole mitenkään estänyt.

Onhan se nyt ihan eri homma alkaa myydä omistusasuntoa kuin irtisanoa vuokrasopimus. Pahimmassa tapauksessa myyntiaika voi olla vuosia.

Vierailija
40/65 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tuossa ymmärrä miten ne vanhemmat liittyvät mitenkään asiaan. Olet kuitenkin saanut opiskeltua akateemisen tutkinnon. Onko elämä sitten järjestetty jollekin kuolleelle paikkakunnalle, kun on takkiin otettu asuntokaupoissa, tiedä häntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan