Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säälittää 4-5v lapset joita istutetaan rattaissa että itse

Vierailija
07.06.2020 |

Pääsisi ilmatteeks julkisilla.
Se todella noloa tuon ikäiselle.
Ikärajaksi 3v

Kommentit (324)

Vierailija
221/324 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä pääse yli eikä ympäri, että ns. turhaa rattaiden käyttöä on melko paljon. Ja suurelta osin siksi, että ei joko olla tietoisia rattaiden käytön vaihtoehdoista tai ollaan ennakkoluuloisia niiden suhteen.

Täällä ei ole kerrottu mitään hyviä rattaiden käytön vaihtoehtoja:

Valjaat, tuolloin ei kuljeta niin pitkiä matkoja kuin rattailla, ei kuljeteta tavaroita. On meillä valjaatkin kotona. Niitä käytetään silloin, kun niitä todella tarvitaan.

Pyörä: Pyörää ei välttämättä saa bussiin. Bussilla ja rattailla voi helposti kulkea naapurikaupunkiin 30 km.

On meillä polkupyörä ja polkupyörän perävaunukin. Tällä systeemillä kuljettaa vain kaksi lasta. Kenet jätät kotiin, kun on kaupunkimatka sinne lähikaupunkiin?

Kävellen: ei mennä sinne naapurikaupunkiin

Auto, taksi. rattaat ovat kätevät, koska niiden käyttämisellä yksityisautoilu vähenee. Toki autolla pääsee mihin vain.

Tietenkään mitään sellaista vaihtoehtoa ei ole, joka tekisi rattaat aina ja kaikkialla tarpeettomiksi. Ihan siitä johtuen, että täydellisiä vaihtoehtoja ei muutenkaan ole olemassa.

Kommentteja yllä lueteltuihin:

- Valjaat ovat aika alikäytetty apuväline, eikä moni selvästikään edes tiedä koko vaihtoehdosta. Toki ne eivät ole vaihtoehto rattaille esimerkiksi silloin, jos lapsi ei jaksa kävellä, on tarve mennä kovaa tai jos rattaat tarvitaan jostain muusta syystä välttämättä mukaan.

- Pyörää voi hyödyntää myös siten, että se on mukana vain bussipysäkille asti tai vaikkapa käyttää pyörää siihen, että ei mene bussipysäkille vaan sen sijaan kauemmas rautatieasemalle. Kokoontaitettavat pyörätkin voivat olla yksi vaihtoehto ratkaista bussikuljetus.

- Pyörän perävaunu ei ole ainoa keino kuljettaa isompaa määrää lapsia pyörän kyydissä. Kaikkein suurin kuljetuskapasiteetti on ns. laatikkopyörillä, joihin mahtuu yleensä ainakin neljä lasta istumaan pyörän etuosassa olevaan laatikkoon. Mm. Tanskassa ja Ruotsissa laatikkopyörät ovat hyvin yleisiä, mutta Suomessa niitä jostain syystä hyvin harvoin näkee. Laatikkopyöriä myydään myös sähköavusteisina.

Juu kyllä, varmasti jokaisella lapsiperheellä on rahaa ja halua ostaa monen tuhannen euron laatikkopyörä, joka ei mahdu edes säilytykseen mihinkään, ihan vaan siksi että bussilla kulkeminen rattaiden kanssa ärsyttää muita ihmisiä. Mikä siinä on niin vaikea tajuta, että ne rattaat+bussi on vaan monelle yksinkertaisesti kätevin ja edullisia tapa kuljettaa lapsia ja tavaroita paikasta toiseen? Ja millä lailla sen pyörän kyydissä istuminen on lapsen kannalta parempi kuin rattaiden? Eikös se joukkoliikenne ole juuri sitä varten, että ihmiset pääsevät helposti kulkemaan paikasta toiseen. Pienten lasten, varsinkin useamman, kanssa liikkuminen on ihan h*lvetin vaikeaa välillä muutenkin, siihen ottaa kyllä mielellään ihan kaikki apuvälineet käyttöön.

Puhuttiin vaihtoehdoista rattaille.

Mitä laatikkopyörän hintaan tulee, niin se on puoli-ilmainen väline autoiluun verrattuna.

Mutta ne rattaat ovat täällä Suomessa vielä hurjan paljon kätevämmät kuin laaatikkopyörä. Monessa paikassa ei ole pyöräteitä eikä pyöräparkkeja. Syksyllä, talvella ja keväällä on vettä, sohjoa, loskaa ja lunta. Rattaiden ja  julkisen liikenteen avulla kulkee lähes joka kaupungissa, jos julkista liikennettä on.

Rattaissa voi 1-2 lasta nukkua päiväunet, laatikkopyörässä ei. rattaiden kanssa voi siis mennä nukkuvien lasten kanssa esim. kauppakeskukseen hoitamaan ostoksia, laatikkopyörän kanssa ei.

Rattaat ovat halvemmat kuin laatikkopyörä.

Laatikkopyörän ainoa etu Suomessa on se, että sillä voi kuljettaa useamman lapsen.

Tanskassa on paljon vähemmän pyöräteitä kuin mitä Suomessa on. Silti siellä käytetään laajasti laatikkopyöriä.

Vettä, sohjoa, loskaa ja lunta saa niskaansa myös rattaiden kanssa kulkiessa. Ja vieläpä pidemmän ajan, kun nopeus on pienempi kuin pyöräillessä.

Tanskassa on  vähemmän pyöräteitä, koska Tanska on  on pienempi, ja siellä on lyhyemmät välimatkat. 

Kyse ei ole siitä, että saako vettä tai kuraa niskaansa, vaan siitä että sellaista sähköistäkin laatikkopyörää on erittäin haastavaa ajaa suurimmassa osaa Suomea suurimman tai suuren osan aikaa vuodesta, koska se on todella raskas, jos on sohjoa, loskaa tai lunta varsinkin, jos on 3 lasta kyydissä. tanska on paljon etelämmässä, eikä siellä ole samalla tavalla lunta.

En ole laatikkopyörää vastaan. Jos asuisimme kaupungissa, niin meillä olisi ehdottomasti 1-2 laatikkopyörää. Laatikkopyörä on auton sijainen, ei rattaiden sijainen.

Nimimerkillä aupairina laatikkopyörää käyttänyt

Eikö Tanskassa pitäisi tuolla logiikalla olla enemmän pyöräteitä, kun välimatkat ovat lyhyempiä, eli autoa ei välttämättä tarvitse?

Vierailija
222/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapset eikä lapsenlapset ole suostuneet rakkaisiin enää 2v:nä. Matkillakin rattaissa on kuskattu lähinnä reppua tai satunnaisesti nukuttu päikkärit.

Tarhamatkat (1km) lähinnä juosten tai potkupyörällä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että mikä ketju. Rattaat on paras keksintö ikinä. Niillä kuljettaa lähestulkoon mitä vaan. Itsestäni en ole koskaan tehnyt kantojuhtaa sen takia etten kehtaisi käyttää rattaita, jopa ilman lastakin. Nykyään autoillaan aivan turhaan, ja ajetaan jopa sinne koulun pihoille.

Joku peräänkuluutti 80-lukua, että tervemenoa sinne 80-luvulle, luovut vain kaikesta muusta mitä kehitys on tuonut tullessaan.

Ei tätä ketjua voi ottaa vakavasti. Eläkää ja antakaa muidenkin elää, rattailla tai ilman. :)

Vierailija
224/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules, jos perheellä ei ole autoa ja lapset eivät ole tottuneet ns. Kermaperse menoon, että autolla viedään päiväkodin pihalle, niin klo 6.00 aamulla ainoa järkevö keino on laittaa muksu (0-6v) rattaisiin ja työntää 6 km päiväkotiin. Että pääsee ite töihin.

4-6 vuotiasn lapsen kävelyttäminen aamulla 6 km olisi kyllä lasu juttu. Ja säässä kuin säässä. Ympäri vuoden.

Köyhällä ei ole varaa valita. Vaunuissa on hyvä olla, kuomun ja sadesuojan alla. Se 45 minuuttia.

Vierailija
225/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yhtä oikeaa tapaa. Onko aloittaja katkera vai pelkkä provoilija? Mä muuten olen tehnyt yhden muutonkin lastenrattailla.  Ja mistä se viha kumpuaa niitä hyökkäysvaunuiksikin kutsuttu, kohtaan?

Vierailija
226/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtä oikeaa tapaa. Onko aloittaja katkera vai pelkkä provoilija? Mä muuten olen tehnyt yhden muutonkin lastenrattailla.  Ja mistä se viha kumpuaa niitä hyökkäysvaunuiksikin kutsuttu, kohtaan?

Monessa tapauksessa rattaille olisi parempikin vaihtoehto olemassa. Vaikka ei tietysti kaikissa tapauksissa.

Vierailija
227/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä säälin heitä, jotka leikkivät "kansalaispoliisia" tilanteessa kuin tilanteessa. Kyllä pitää olla suppea elämä. Jospa kävisit ap. hakemassa omat rattaat kaupasta, kun ilmeisesti katkeruutesi kumpuaa lapsuudesta missä jouduit väsyneillä pikkujaloillasi kävelemään.

Vierailija
228/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin rattaat vaan ovat punainen vaate. Autolla saa kyllä kävelemään jo oppineita lapsia kuljettaa, mutta ei rattailla jostain syystä.

Aikoinaan naapureiden mummo näki minut työntämässä juuri kaksi vuotta täyttänyttä lastani rattaissa kotiin päiväkodista, ja tuli valittamaan, että eikö se lapsi VIELÄKÄÄN jaksa kävellä päiväkodilta kotiin. No jaksoihan se lapsi, osan matkasta, mutta aina kilometriä ennen kotia tapasi heittäytyä pitkälleen maahan ja kieltäytyä jatkamasta, enkä minä selkävaivaisena kyennyt kantamaan häntä sieltä koko matkaa kotiin. Minkä lisäksi matka työpaikka-päiväkoti-koti kesti rattaidenkin kanssa 1,5 tuntia yhteen suuntaan. Mutta ei, 2-vuotiaan pitää jo kävellä kaikkialle.

Vierailija
229/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilla kuljetaan tosi lyhyitä matkoja. Lastenvaunuilla kuljetaan niitä pidempiä matkoja.  Yksityisautoilu voisi kokonaan poistua kaupunkien keskustasta.

Vierailija
230/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän nuorempi lapsi oli 2 vuotiaana jo 103cm ja hänen puhe on ollut aina todella selkeää. Osasi jo tuolloin myös aakkoset, numerot yli sataan ja sanoja englanniksi ja espanjaksi. Lisäksi hänellä on ollut aina paljon tukkaa, ei vauvanakaan ikinä kalju. Bussissa ollessamme hän höpötti tuolloin 6 vuotiaan isoveljensä kanssa aina kaiket matkat ohikulkevista autoista ja niiden merkeistä. Olen varmaan 5 kertaa saanut suoraa kommenttia siitä kuinka noun isoa lasta kuljetan rattaissa ilmaisen matkan toivossa. Olen sitten sanonut lapselle että kerroppas tädille kuinka vanha sinä olet. On sitten ollut hiljaista loppumatkan kun lapsi itse on kertonut olevansa 2 vuotta.

Ps. ko.lapsi on nyt 5 vuotias ja pituuskasvu tasaantunut eikä muutenkaan ole mikään ihmelapsi vaan ihan perus pentu.

Minullakin lapsi aina ollut ikäistään pidempi ja pahoja katseita tuli.

Nykyään kuljetaan autolla. Olin ennen julkisen liikenteen kannattaja, en ole enää.

Vierailija
231/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän nuorempi lapsi oli 2 vuotiaana jo 103cm ja hänen puhe on ollut aina todella selkeää. Osasi jo tuolloin myös aakkoset, numerot yli sataan ja sanoja englanniksi ja espanjaksi. Lisäksi hänellä on ollut aina paljon tukkaa, ei vauvanakaan ikinä kalju. Bussissa ollessamme hän höpötti tuolloin 6 vuotiaan isoveljensä kanssa aina kaiket matkat ohikulkevista autoista ja niiden merkeistä. Olen varmaan 5 kertaa saanut suoraa kommenttia siitä kuinka noun isoa lasta kuljetan rattaissa ilmaisen matkan toivossa. Olen sitten sanonut lapselle että kerroppas tädille kuinka vanha sinä olet. On sitten ollut hiljaista loppumatkan kun lapsi itse on kertonut olevansa 2 vuotta.

Ps. ko.lapsi on nyt 5 vuotias ja pituuskasvu tasaantunut eikä muutenkaan ole mikään ihmelapsi vaan ihan perus pentu.

Nykyään kuljetaan autolla. Olin ennen julkisen liikenteen kannattaja, en ole enää.

Nekö vaan on vaihtoehtoja? Joko rattaat tai auto?

Vierailija
232/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu sitä en ole koskaan ymmärtänyt että sivullisia vaivaa, ja katsotaan oikeudeksi arvostella. Miksi ne mummot ja mammat ei kysele autoilijoilta, et jaksanut sitten kävellä? Mitäs ne mummot sanoisi jos niille täräyttäisi jotain yhtä henkilökohtaista, ja puuttuisi heidän omiin valintoihinsa.

Vierailija
233/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävele sinä rinkan kanssa vaikka 100km. Jos bussiin ei kerran saa lasten kanssa mennä, niin sitten me kuljetaan autolla.

Katsos kun lapsen saaminen ei ole sellainen synti, että pitäisi kaikki asiat muuttaa mahdollisimman vaikeiksi.

Vierailija
234/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu sitä en ole koskaan ymmärtänyt että sivullisia vaivaa, ja katsotaan oikeudeksi arvostella. Miksi ne mummot ja mammat ei kysele autoilijoilta, et jaksanut sitten kävellä? Mitäs ne mummot sanoisi jos niille täräyttäisi jotain yhtä henkilökohtaista, ja puuttuisi heidän omiin valintoihinsa.

Niitäkin tapauksia on, jotka esim. kauppareissulle ottavat rattaat mukaan vaikka kauppaan mennään autolla. Kaupan parkkipaikalla joku 3v mukula sitten siirretään suoraan turvaistuimesta rattaisiin....

Vierailija
235/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos perheen isukki työntää niitä vaunuja? Ärsyttäisikö se sitten vähemmän. Kun äitien kautta aikojen pitää vain tehdä asiat vaikeimman kautta.

Vierailija
236/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävele sinä rinkan kanssa vaikka 100km. Jos bussiin ei kerran saa lasten kanssa mennä, niin sitten me kuljetaan autolla.

Katsos kun lapsen saaminen ei ole sellainen synti, että pitäisi kaikki asiat muuttaa mahdollisimman vaikeiksi.

Esim. pyöräily on helpompaa ja nopeampaa kuin rattaiden lykkiminen.

Vierailija
237/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitäkin tapauksia on, jotka esim. kauppareissulle ottavat rattaat mukaan vaikka kauppaan mennään autolla. Kaupan parkkipaikalla joku 3v mukula sitten siirretään suoraan turvaistuimesta rattaisiin....

Niin? Pitäisiköhän sun sitten käydä kysymässä. Mun mielestä turvallinen tapa. Parkkipaikat ovat lapselle aika turvattomia. Ja monet ostoskeskukset kilometrihalleja. Voi tsiisus.

Vierailija
238/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Eka pyörällä päiväkotiin ja sitten takaisin kotiin hakemaan auto, jotta voi lähteä 60km töihin. Eihän siihen pidä varata kuin tunti lisää aikaa muutenkin hetkisestä ruuhka-ajan perhe-elämästä.

Uskokaa jo, ei ole teidän tehtävä yrittää keksiä, miten vaikeuttaa lapsiperheiden elämää. Niitä lapsia tehdään jo nyt liian vähän.

Vierailija
239/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Pitäisiköhän sun sitten käydä kysymässä. Mun mielestä turvallinen tapa. Parkkipaikat ovat lapselle aika turvattomia. Ja monet ostoskeskukset kilometrihalleja. Voi tsiisus.

Miksei siitä lapsesta voi pitää kiinni kun se kävelee? Ja saa kyllä olla harvinaisen iso ostoskeskus jos tulee yli kilometri kävelyä. Normaalissa cittarissa tms. se kävely on muutama sata metriä joka todellakaan ei ole ongelma leikki-ikäiselle.

Vierailija
240/324 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Eka pyörällä päiväkotiin ja sitten takaisin kotiin hakemaan auto, jotta voi lähteä 60km töihin. Eihän siihen pidä varata kuin tunti lisää aikaa muutenkin hetkisestä ruuhka-ajan perhe-elämästä.

Uskokaa jo, ei ole teidän tehtävä yrittää keksiä, miten vaikeuttaa lapsiperheiden elämää. Niitä lapsia tehdään jo nyt liian vähän.

Vielä hitaampaa on mennä rattaiden kanssa päiväkotiin ja sitten tulla takaisin hakemaan auto, jotta voi mennä 60 km töihin.