Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjahaaste: ehdottakaa hyvän mielen kirjoja

Vierailija
06.06.2020 |

Ehdottakaa kirjoja joista tulee hyvälle mielelle.
Saa olla fantasiaa, fiktiota tai faktaa. Ihan kaikki tyylit ja kaikenlaiset kirjoittajat käyvät. Ainoa vaatimus on, että kirjan lukemisesta jää hyvä ja iloinen mieli.
Tarvitsemme kaikki sellaista näinä aikoina.

Kommentit (285)

Vierailija
141/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjoista pitäisi tulla hyvä mieli?

Kyllähän se aikuisiällä, kun vapaaehtoisesti jotain lukee, on aika vahva oletus, että kirjasta pitää joko nauttia viihteenä tai saada siitä jotain hyödyllistä informaatiota.

Tyydyt vähään. Minä odotan hyvältä kirjallisuudelta sitä, että se resetoi minut ja järkyttää kaikkea, minkä olen olettanut itsestäänselväksi. Se on kuin täystyrmäys ekassa erässä. Kestää aikaa ennen kuin saa palaset koottua.

Mäkin pidän siitä kun kirja räjäyttää tajunnan, mutta eihän sellaisia henkisiä iskuja kestä joka viikko. Siispä myös mukavalla ja pliisulla kirjallisuudella on paikkansa!

Eikä niitä räjäyttäviä kirjoja ole paljon. Minulla on mennyt tuhannen kirjan raja rikki ajat sitten ja näitä maailmani mullistavia kirjoja on ollut ihan muutama.

Tuollaisten kirjojen suosittelukin on ihan turhaa. Olen tyrkyttänyt ja pakkoluettanut näitä tajunnanräjäyttäjiä kaikille lähipiirissä. Reaktio on yleensä "ihan kiva". Sitten taas itse olen lukenut heidän tajuntansa räjäyttäneitä opuksia ja olin vain "ihan kiva".

Vierailija
142/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla luin Rutger Bregmanin kirjan Humankind, jossa pohdittiin ihmisen perimmäistä hyvyyttä useiden innoittavien esimerkkien kautta. Se on ihan uusi, joten sitä ei varmaan ole vielä suomennettu - minua se ainakin piristi suuresti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjoista pitäisi tulla hyvä mieli?

Kyllähän se aikuisiällä, kun vapaaehtoisesti jotain lukee, on aika vahva oletus, että kirjasta pitää joko nauttia viihteenä tai saada siitä jotain hyödyllistä informaatiota.

Tyydyt vähään. Minä odotan hyvältä kirjallisuudelta sitä, että se resetoi minut ja järkyttää kaikkea, minkä olen olettanut itsestäänselväksi. Se on kuin täystyrmäys ekassa erässä. Kestää aikaa ennen kuin saa palaset koottua.

Mäkin pidän siitä kun kirja räjäyttää tajunnan, mutta eihän sellaisia henkisiä iskuja kestä joka viikko. Siispä myös mukavalla ja pliisulla kirjallisuudella on paikkansa!

Kyllä kyllä, mutta silloin ei ole kyse hyvästä kirjallisuudesta, josta puhuin, vaan keskinkertaisesta, viihteellisestä tai viihdyttävästä, tai mukavasta.

Olen eri mieltä. Kirja voi olla loistava pelkästään nokkeluudellaan, huumorillaan ja sanankäytöltään. Mielestäni on hieman elitististä olettaa että vain synkkyys ja pahuus olisi taiteellista, koska se on vain osa totuutta. Ikävistä aiheista on paljon helpompi kirjoittaa "tajunnanräjäyttävää" tekstiä, mutta ei ne välttämättä järkyttävyydestään huolimatta ole kovinkaan kummoisia tekstejä.

Keksit kyllä tuon synkkyyden ja pahuuden ihan itse (kuten tajunnan räjäyttämisenkin), minä en sellaista puhunut. Hyvä kirja minun mielestäni vain ravistelee ennakko-oletuksia tai itsestäänselvyyksiä, saa näkemään asiat uudessa valossa. Muutenhan kaikki on vain saman toistoa.

Ja tuon kyseenalaistamisen tai uuden näkökulman voi tuoda esiin hyvin hienovaraisestikin. Ihmisillä on vain se ennakkoluulo, että kaiken erilaisen pitäisi olla selvästi erottuvaa. Ehkä ei ole luettu paljon tai jostain muusta syystä ajatellaan noin?

Vierailija
144/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lucinda Rileyn kaikki kirjat.

Vierailija
145/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sininen Linna - L.M Montgomery.

Vierailija
146/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tove Janssonin Muumi-kirjat. Ovat monitasoisia kyllä, mutta lämmin tunnelma niistä jää.

Muumipappa ja meri sekä Muumilaakson marraskuu eivät ehkä niin hyvän mielen kirjoja ole.

Vierailija
147/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anni Polvan aikuisten kirjat. Suurin ongelma on saako nainen Sen miehen, vaikka ei edes tietäisi haluavansa. Esim. Vihellä minulle Viki. Ja tietysti Tiinaelämänmenoa. Sel-kirjat myös. Ovat viehättävällä tavalla vanhanaikaisia ja kaikissa on onnellinen loppu.

Tää riippuu tietysti vähn siitä, että mikä on onnellinen loppu. Nöissä kirjoissa onnellinen loppu on miehen kanssa naimisiin meno - siitä huolimatta, että suhde mieheen vaikuttaa jatkuvalta kinastelulta ja kisaamiselta ja yhteiselo vaatii käytännössä, että nainen haluaa alistua miehelle, jonka paempaan ymmärrykseen luottaa.

Onnellinen loppu ei ole esimerkiksi, että nainen lähtee yliopistoon tai ulkomaille tai tlipäänsä tekee jotain itseään varten ja on siihen tyytyväinen.

Polva edustaa tiettyä lajityyppiä kuvaten kirjoitusaikansa elämänmenoa. Sellaista se oli työläistyttöjen elämä ja semmoiset haaveet.

Hilja Valtosen romaaneissa taas kuvataan naisen vahvuutta laajemmalla skaalalla. Nuoret naiset opiskelevat - usein opettajiksi. Kaikissa onnellinen loppu ei toteudu perinteiseen rakkausromaanityyliin ollenkaan. Esim. Rakas Vihtori on aika raakaa tarinaa avioliitosta ja lasten saannista tilanteessa, jossa mies elää virkanaisen siivellä. Mukana mm. "kiva" synnytyskohtaus. Suosittelen :D

Vierailija
148/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kigalin kakkukauppa. En muista tekijää enkä edes toisen osan nimeä, mutta McCall Smithin ystävät pitäisivät varmasti myös näistä.

Pidin paljon myös Tuulisen saaren kirjakauppiaasta, mutta senkään tekijää en muista.

Vierailija
149/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kigalin kakkukauppa. En muista tekijää enkä edes toisen osan nimeä, mutta McCall Smithin ystävät pitäisivät varmasti myös näistä.

Pidin paljon myös Tuulisen saaren kirjakauppiaasta, mutta senkään tekijää en muista.

Tuulisen saaren kirjakauppias on mahtavan hyvä. Kirjailija on Gabrielle Zevin.

Vierailija
150/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo mainitsikin Vaimotestin. Myös jatko-osa Vauvatesti oli hyvä!

Vierailija
151/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alexander McCall Smithillä myös se ihana filosofi-sarja (The Sunday Philosophy Club), en muista onko suomennettu. Samankaltaista naivistisuutta kuin Naisten etsivätoimistoissakin, toisaalta silti ihan erihenkinen sarja.

Alan Bradleyn Flavioille kanssa peukutus!

Luin juuri Olive Kitteridgen, ja se oli upea kokemus! Tosi kaunista kieltä, tarina rakentui hissukseen, lämmitti sydäntä.

Vierailija
152/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouni Luukkala - Osalliseksi onnellisuudesta. Löytyy myös äänikirjana. Järkevä ja lohdullinen "self help" -teos, sisältää konkreettisia vinkkejä oman onnellisuuden lisäämiseksi. 

Vierailija
153/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alexander McCall Smith: Mma Ramotswe Naisten etsivätoimisto nro 1 - sarja. Kertoo botswanalaisesta yksityisetsivästä 😊.

Terttu Autereen dekkarit, mukavan kevyttä lukemista nostalgiannälkäisille (jos pidät 20-30-luvusta)

Vierailija
154/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anni Saastamoinen: Sirkka

Toi hymyn huulille monta kertaa, mutta antoi myös syvällistä ajateltavaa. Mahtava kirja, joka on nopea lukea ja takuulla viihdyttää!

Vierailija
155/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josie Silver- Ole minun. Nauroin lukiessani ääneen useampaan kertaan. Hauska, nopealukuinen ja vähän erilainen chick lit.

Vierailija
156/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maeve Binchyn Punaisen höyhenen keittiö tai Italian illat. Hyvä, lämmin mieli jää vähän niinkun joululaulussa..

Anthony Doerrin Kaikki se valo jota emme näe oli myös todella hyvä, voitti myös pulizer-palkinnon.

Ruth Waren kadonneiden tavaroiden vartija

Marian Keyesin ei ole siirappa, mutta laittavat vahingossa ajattelemaan -ja nauramaan.

Jojo Moyesin kaikki kirjat.

..kiva ketju, sai itsekin monta hyvää kirjavinkkiä :) Kiitos!

Vierailija
157/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wiliams John Tyerman -

Nalle Puh ja filosofit

Vierailija
158/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jerome K. Jerome: Kolme miestä veneessä

- Helene Hanff: Rakas vanha kirja

Vierailija
159/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Philip Roth: Jokamies

Vierailija
160/285 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Althalus:_Matka_maailman_%C3%A4%C3%A4ri…

Yksi mun lempikirjoista. Sisältää leikkisää huumoria, viihdyttävää juonittelua ja liikuttavan tarinan eräänlaisesta "perheestä", joka kirjan myötä muodostuu hyvin erilaisista hahmoista. On romantiikkaa, pelkojen voittamista, sopivasti fantasiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme