Kirjahaaste: ehdottakaa hyvän mielen kirjoja
Ehdottakaa kirjoja joista tulee hyvälle mielelle.
Saa olla fantasiaa, fiktiota tai faktaa. Ihan kaikki tyylit ja kaikenlaiset kirjoittajat käyvät. Ainoa vaatimus on, että kirjan lukemisesta jää hyvä ja iloinen mieli.
Tarvitsemme kaikki sellaista näinä aikoina.
Kommentit (285)
Jenny Colgan: Uusia lukuja ja onnellisia loppuja, Majakanvaloa ja tuoreen leivän tuoksua
Jill Mansell: Kaikki alkoi salaisuudesta
Lori Nielson-Spellman: Toscanan tytöt
Jojo Moyes on myös kirjailija, jonka kirjat ovat mielestäni hyvän mielen kirjoja. Mma Ramotswet täällä onkin jo mainittu moneen kertaan.
Pari kotimaista, Bridget Jones tyyppistä kirjaa olen lukenut viime aikoina;
Piia Leino: Ruma kassa
Nelli Hietala: Varotoimia
Joka päivä joka hetki
Pekka Simojoki
kuvitus Aila Simojoki
Mauri Kunnaksen kaikki Koiramäen kirjat :)
Onkohan joku jo sanonut tämän, en jaksanut kahlata koko ketjua läpi, mutta yksi hyvän mielen kirja on Aapelin kirjoittama Pikku Pietarin piha. Myös Ollin pakinat.
Vähän ohi, mutta mihin on kadonneet Eeva Tenhusen dekkarit? Luin niitä nuorempana. Tykkäsin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi, mutta mihin on kadonneet Eeva Tenhusen dekkarit? Luin niitä nuorempana. Tykkäsin.
Donald Westlaken Dortmunder dekkarit. Hasek Kunnon sotamies Svejk maailmansodassa saatavissa myös kuunnelma. Oi ihana toukokuu ja Mm ma Ramotswe tietysti myös.
Eleanor H. Porter: Iloinen tyttö.
Tämän muistan jo lapsuudesta. Uskon, että toimii edelleen.
Kevyitä, tai kevyehköjä ja helppolukuisia mutta ei kuitenkaan hömppää:
Patrick Svensson: Ankeriaan testamentti
/kyllä, ankeriaista mutta myös elämästä
Bea Uusma: Naparetki
/yhden naisen pakkomielle
Elizabeth Acevedo: Runoilija X
/oi nuoruus
Olli Jalonen: Taivaanpallo
/tieteen ylistys lapsen silmin
Delia Owens: Suon villi laulu
/ilmestyy pian suomeksi. Kasvutarina, luonnon ylistys ja murhamysteeri
Trevor Noah: Laittomaksi syntynyt
/kasvutarina Etelä-Afrikasta, hauska
Taylor Jenkins Smith: Daisy Jones and the Six
/oon ainoa joka tästä ei ole tykännyt:) kuvitteellisen rokkibändin tarina. Joka on vähän kuin Fleetwood Mac
Oynikan Braithwaite: Siskoni sarjamurhaaja
/ihan nimensä mukainen
Tarquin Hallin kirjoittamat Vish Puri- dekkarit. Kuvitteellinen etsivä ratkaisee ongelmia (muistaakseni) Mumbaissa. Nämä ovat kepeää luettavaa ja näitä onkin verrattu Naisten etsivätoimisto- sarjaan. Minua näissä kiehtoi erityisesti Intian elämän ja tapojen kuvaus.
Linda Ollsonin kirjat ovat lohduttavia.
Roald Dahlin kirjat. On kirjoittanut myös aikuistenkirjoja.
Monet lapsille suunnatut kirjat esim Nalle Puh.
Marja Orkoman Eläinasema satakieli -sarja.
No, minulla on *kröhöm* hieman erikoinen ja sysimusta huumorintaju. Kirjassa viehätti sen tietynlainen surkuhupaisuus ja kertojaminän optimistisuus - kaikesta huolimatta. Ja se kiljunjuontikilpailu oli aivan hervoton 😆