Autoilija päästää sinut tien yli. Miten, kiität, heilautatko kättä vai nyökkäätkö? Vai etkö kiitä mitenkään?
Minä heilutan kättäni, vaikka tunnenkin itseni idiootiksi :D Että terve terve vaan.
Kommentit (111)
Autoilijana annan aina tietä liikennesääntöjen mukaisesti tuossa tilanteessa. Siksi hyväntahtoisesti hymyilyttävät nämä kiittelijät. Toisaalta, Suomessa voisi olla kiva uudenlainen tällainen tervehtimiskulttuuri. Koronavapaakin se on. Moikkailkaamme toisiamme suojatiellä autoilijoiden ja kävelijöiden kesken!
En kiitä aivan kuten lapsi ei kiitä satakiloista aikuista siitä, että ei kävele päälle kävelytiellä vastaan tullessa. Autoilija on hengenvaarallisen välineen kanssa liikenteessä ja hänen pitää noudattaa lakia ja järkeä ja tietysti kävelijän myös, mutta kävelijä ei voi helposti vammauttaa tai tappaa ihmistä ihan vain kävelemällä, joten autoilijalla on erityinen vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko kävelijät ylittää sen tien. Olen toki itsekin jalankulkijana varovainen ja ymmärrän, ettei aina tiedä että onko kuski havainnut vai ei. Ja minulla on talven pimeydestä sellainenkin kokemus, että kuvittelin tosissani että kuski havaitsi minut, mutta olin väärässä. Samassa risteyksessä kuoli hetkeä myöhemmin teini.
No oli miten oli, jos kuulet että auto selkeästi hiljentää, niin voisitko mennä sen tien yli etkä jäädä arpomaan. Minä en välttämättä seisahdu paikoilleni kuin betoniporsas, vaan hiljalleen ryömitän ja odotan, että menette sen hemmetin tien yli.
Mutta tosi usein jalankulkijat jäävät siihen taivastelemaan, että antaako se nyt tietä vai ryömittääkö ylitseni 1 km/h-nopeudella.
Lain mukaan sinun tulee ajotavallasi osoittaa että olet noudattamassa väistämisvelvollisuuttasi. Varsinkin lasten on vaikea hahmottaa nopeuksia, joten signaalin tulee olla selvä että nyt on turvallista ylittää ja olet hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Autoilijan ei kuulu joka kohdassa päästää kävelijää ensin, enkä puhu pelkästään liikennevaloista. Eikö teille ole mitään opetettu koulussa?
Ei joka kohdassa, vaan ainoastaan AINA suojatien kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen usein yötyöstä palatessani todella hidas taapertaja ja inhoan, kun auto jää odottamaan tien ylitystäni, vaikka tarkoituksellisesti pysähdyn ainakin parin metrin päähän tien reunasta. Enkä näytä mitenkään tietä ylittäväiseltä.
Ei ole minun takiani mitään syytä jumittaa takaa tulevaa liikennettä eikä turhaan tehdä pysähdyksiä ja kiihdytyksiä ja lisätä päästöjä.
Kengöt on paljon helpompi stopata. Eli olkaa hyvä ja menkää, kiitän ja kumarran!
Jää vielä kauemmaksi ja käännä selkä suojatielle päin. Sinun täytyy osoittaa selvemmin, että haluat luopuoa oikeudestasi.
Kiitän kättä heilauttamalla ja lapset on myös opetettu toimimaan samoin. Ei minusta siinä ole mitään idioottimaista,tökeröä olisi jättää kiittämättä.
Päästän aina suojatietä kulkevan tai sille tulevan ylittämään suojatien. Kyllä, heilautan kättä, tulee hyvä mieli molemmille. Paljon pyöräilleenä ja jalankulkijana osaan asettua heidän asemaansa. Eivät suinkaan kaikki autoilijat ole röyhkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitän kättä heilauttamalla ja lapset on myös opetettu toimimaan samoin. Ei minusta siinä ole mitään idioottimaista,tökeröä olisi jättää kiittämättä.
Sinä olet tökerö, kun sekoitat vakiintuneita liikennetapoja ja opetat väärää toimintaa lapsillesikin.
Vierailija kirjoitti:
Päästän aina suojatietä kulkevan tai sille tulevan ylittämään suojatien. Kyllä, heilautan kättä, tulee hyvä mieli molemmille. Paljon pyöräilleenä ja jalankulkijana osaan asettua heidän asemaansa. Eivät suinkaan kaikki autoilijat ole röyhkeitä.
Ei tule hyvä mieli, vaan ihmettelen, ettet tunne liikennesääntöjä.
T. Autoilija
Heilautan kättä ja hymyilen. Hyvä mieli tulee aina, samoin kun itse päästää jonkun ja hän kiittää =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet tökerö, kun sekoitat vakiintuneita liikennetapoja ja opetat väärää toimintaa lapsillesikin.
Sinunlaistesi vuoksi aivan mahtavaa että tuli uudet säädökset. Muiden kouluttaminen tästä lähtien kielletty ;)
En mitenkään, eihän ne autoilijatkaan kiitä, kun seisottavat minua siinä suojatienreunassa ja ajavat ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule hyvä mieli, vaan ihmettelen, ettet tunne liikennesääntöjä.
T. Autoilija
Sulla taitaa olla aina vähän paha mieli, liikenteessä sitten aina vähän enemmänkin?
t. toinen autoilija
Vedän paidan ylös ja näytän täyteläiset tissini, jos auton ratissa on mies.
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään, eihän ne autoilijatkaan kiitä, kun seisottavat minua siinä suojatienreunassa ja ajavat ohi.
Et ole sitten tavannut minua, minä kiitän jos pyöräilijä on pysähtynyt tai kävelijä ja viittoo että mene vain :)
Hyvä mieli aina vain, olin sitten ratin tai pyörän takana tai kävelijä, ystävällisyydellä ja huomaavaisuudella maailma on parempi paikka <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole sitten tavannut minua, minä kiitän jos pyöräilijä on pysähtynyt tai kävelijä ja viittoo että mene vain :)
Hyvä mieli aina vain, olin sitten ratin tai pyörän takana tai kävelijä, ystävällisyydellä ja huomaavaisuudella maailma on parempi paikka <3
Kyllä minä autoilijan heilautan kättä, jos joku antaa minun mennä ensin ja minulla ei ole etuajo-oikeutta. Kävelijöillä on yleensä autoilijaan nähden etuoikeus ylittää se suojatie, ei siinä mitään pokkurointia tarvita. Lapset on erikseen, kun ne haluavat hirveesti aina heilutella varsinkin pienet lapset. Heille heilutan sitten takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän outoa kiittää siitä että noudattaa liikennesääntöjä.
Jaa. Etkö kiitä siitäkään, kun saat myyjältä vaihtorahat ja kuitin? Mykkänä vaan lähdet pois?
Kiitätkö sinä autoa ajaessasi kun liikenneympyrään tulossa oleva autoilija väistää sinua? Toki tämäkin on minulle kerran tapahtunut että on kiitetty kun olen antanut ympyrässä ajavan ajaa ensin...
Siis suojatiellä? Miksi kiittäisin; autoilija noudattaa vain velvollisuuksiaan.
Autoilijan ei kuulu joka kohdassa päästää kävelijää ensin, enkä puhu pelkästään liikennevaloista. Eikö teille ole mitään opetettu koulussa?