Autoilija päästää sinut tien yli. Miten, kiität, heilautatko kättä vai nyökkäätkö? Vai etkö kiitä mitenkään?
Minä heilutan kättäni, vaikka tunnenkin itseni idiootiksi :D Että terve terve vaan.
Kommentit (111)
Se kuuluu liikennesääntöihin pysähtyä suojatien edessä ja antaa jalankulkijan mennä turvallisesti yli eikä ajaa hänen ylitseen. Eli en heilauta kättä kiitokseksi siitä, että tekevät mitä pitääkin.
Autoilija kiitätkö suojatietä ylittänyttä että pääset jatkamaan matkaasi vai suhtaudutko itseesi kuin liikenteen kuninkaaseen jota muiden kuuluukin väistää ja muille saa olla hieman vihainen ja agressiivinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän outoa kiittää siitä että noudattaa liikennesääntöjä.
Jaa. Etkö kiitä siitäkään, kun saat myyjältä vaihtorahat ja kuitin? Mykkänä vaan lähdet pois?
No kiitätkö sinä autoillessasi jos joku jää kolmion taakse odottamaan? Palvelutilanne on hieman eri kuin liikennesääntöjen noudattaminen.
Vierailija kirjoitti:
Se on autoilijan velvollisuus, ei sitä pidä kiitellä.
Autoilijalle oletettavasti tulee hyvä fiilis, jos kiitän. Hän luultavasti haluaa jatkossakin tuon hyvänolon tunteen, joten kannusta positiivista joskin lainvaatimaa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kiitä mitenkään. En myöskään kiitä kolmion taakse jäävää autoilijaa siitä että noudattaa liikennesääntöjä.
Ollessani pyörällä liikkeellä, kiitän kättä heiluttamalla jos autoilija pysähtyy vaikka olisin itse väistämisvelvollinen, mitä tapahtuu jostain syytä todella usein.
Toi pyöräilijän väistäminen johtuu siitä ettei 90 % autoilijoista tiedä ettei niitä kuulu väistää kun joissain poikkeustapauksissa. Ja tällä ne autoilijat aiheuttavat vaaratilanteita, kun ihan yllättäen vetävät paniikkijarrutuksia.
Höpöhöpö.
Jos meinaat vetää edellä jarruttavan auton perään, niin ajat liian lähellä ja/ tai muutoin et näe asiaksesi ennakoida liikennettä.
Suurin osa autoilijoista väistää pyöräilijää suojatiellä, koska se on sujuvampaa; jos pyöräilijä hyppää pois pyörän päältä, hänestä tulee jalankulkija, jonka tienylitystä samainen autoilija joutuu odottamaan paljon pidempään, kuin että ennakoiden hidastaa ja kohteliaasti päästää pyöräilijän tien yli.
Jos antaa hyvissä ajoin tietä, kiitän kädenheilautuksella ja hymyllä. Jos pysähtyy vain, koska olen jo astumassa suojatielle, en kiitä.
Miksi jalankulkijan pitäisi kiittää siitä että autoilija noudattaa liikennesääntöjä?
Kiitättekö liikennevaloristeyksen autolla ylittäessänne risteävää liikennettä siitä että ovat pysähtyneet punaisen valon palaessa?
t. Autoilija
Vähän outoa Suomessa, että pitää kiittää autoilijaa, jos noudattaa lakia. Ei autoilija,joka menee itse eikä anna kävelijälle tietä, kiitä kävelijää kättä huiskauttamalla, vaikka tuossa olisi enemmän syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kiitä mitenkään. En myöskään kiitä kolmion taakse jäävää autoilijaa siitä että noudattaa liikennesääntöjä.
Ollessani pyörällä liikkeellä, kiitän kättä heiluttamalla jos autoilija pysähtyy vaikka olisin itse väistämisvelvollinen, mitä tapahtuu jostain syytä todella usein.
Toi pyöräilijän väistäminen johtuu siitä ettei 90 % autoilijoista tiedä ettei niitä kuulu väistää kun joissain poikkeustapauksissa. Ja tällä ne autoilijat aiheuttavat vaaratilanteita, kun ihan yllättäen vetävät paniikkijarrutuksia.
Minkäs teet. Jos kolaroit pyörän kanssa, se olisi paitsi kamalaa(törmätä autolla ihmiseen) ja jotenkin se aina vieritetän autoilijan syyksi, vaikka vika olisikin pyöräilijän.
Vierailija kirjoitti:
Se kuuluu liikennesääntöihin pysähtyä suojatien edessä ja antaa jalankulkijan mennä turvallisesti yli eikä ajaa hänen ylitseen. Eli en heilauta kättä kiitokseksi siitä, että tekevät mitä pitääkin.
Päteekö tämä muussakin elämässä? Et kiitä, kun joku tekee mitä pitääkin?
Riippuu, millä olen liikenteessä ja millainen risteys on. Jos olen kävellen ja ylitän tietä suojatiellä, niin vain ylitän tien. Sama, jos olen pyörällä ja autolla on väistämisvelvollisuus. Mutta jos olen pyörällä ja autoilija antaa tietä paikassa, jossa minulla on väistämisvelvollisuus, saatan korkeintaan pyörittää päätäni.
Minusta on nimittäin omituista, että autoilijat antavat pyöräilijöille (mutta jalankulkijoille eivät) tietä jopa sellaisissa paikoissa, joissa ei ole ede suojatietä ja tiellä esim. 60 km/h nopeusrajoitus. Aiheuttaa nimittäin vain enemmän vaaratilanteita tuo jarruttelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Jos meinaat vetää edellä jarruttavan auton perään, niin ajat liian lähellä ja/ tai muutoin et näe asiaksesi ennakoida liikennettä.
Suurin osa autoilijoista väistää pyöräilijää suojatiellä, koska se on sujuvampaa; jos pyöräilijä hyppää pois pyörän päältä, hänestä tulee jalankulkija, jonka tienylitystä samainen autoilija joutuu odottamaan paljon pidempään, kuin että ennakoiden hidastaa ja kohteliaasti päästää pyöräilijän tien yli.
Ihan tuon varaan en laskisi. Tilastojen mukaan polkupyörän ja auton törmäyksessä 66% tapauksista autoilija on syyllinen. Todennäköisempää on, että autoilija ei tunne väistämissääntöjä.
https://yle.fi/uutiset/3-7499703
.
Polkupyörällä ylitän tien mieluumin ajorataa käyttäen tai sitten muuten vaan kaukana suojatiestä. Ärsyttävää odotella kun autoilijat pysähtyy suojatien eteen ja jäävät siihen kökkimään ja tukkivat liikenteen kun pyörällä odottelen, että pääsis joskus yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäs teet. Jos kolaroit pyörän kanssa, se olisi paitsi kamalaa(törmätä autolla ihmiseen) ja jotenkin se aina vieritetän autoilijan syyksi, vaikka vika olisikin pyöräilijän.
Ja höpö höpö. Suomi on sen verran oikeusvaltio että kyllä täällä syyllisyys lankeaa sille, kenelle se kuuluu. Ongelma on nykyää kyllä enemmänkin niin päin, että autoilija jää rangaistuksestta, vaikka on ollut väistämisvelvollinen, koka ihan liian usein pääsee pälkähästä vetoamalla sihen että ei vaan huomannut, eikä voinut huomata ja tahallisuus puuttuu.
Itseasiassa se kertoo aika paljon asenteista, että autoilija kokee yliajon jälkeen olevan uhri, kun saa siitä rangaistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päteekö tämä muussakin elämässä? Et kiitä, kun joku tekee mitä pitääkin?
Liikenteessä kyllä. En kiitä siitä, että joku pysähtyy punaisiin. En kiitä siitä, että joku näyttää vilkkua. En kiitä siitä, että joku ajaa oikeaa nopeutta. Nämä ovat kaikki sellaisia, mitkä pitää tehdä automaattisesti ilman, että odottta jotakin erityiskiitosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jalankulkijan pitäisi kiittää siitä että autoilija noudattaa liikennesääntöjä?
Kiitättekö liikennevaloristeyksen autolla ylittäessänne risteävää liikennettä siitä että ovat pysähtyneet punaisen valon palaessa?
t. Autoilija
Ymmärrätkö, mitä eroa on siinä, että
- lähestyn suojatietä ja autoilija pysähtyy hyvissä ajoin päästääkseen minut yli, vaikka ehtisi luultavasti ylittää suojatien. Hän haluaa kuitenkin olla kohtelias ja huomaavainen
- olen astumassa suojatielle ja autoilijalla on velvollisuus pysähtyä?
Ensimmäisessä tapauksessa kiitän aina, toisessa en tietenkään.
Bemari ja Audi-kuskit painavat vaan lisää kaasua joten näytän niille keskisormea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo se voi olla ettei autoilijat tiedä, mutta eivät myöskään pyöräilijät tiedä. Itse autoilijana en lähtökohtaisesti väistä suojatien yli pyöräilevää, mutta joskus on ihan pakko kun ei viitsi ylikään ajaa. Usein kun ei väistä tai jättää jarrutuksen myöhäiseksi tulee pyöräilijän taholta syyllistävää mulkoilua.
Minusta olisi itseasiassa parempi, että auto väistäisi niitä pyöräilijöitä aina niin sitten ei tarvisi arpoa joka kerta että osaakohan tuo pyöräilijä säännöt vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Ihan tuon varaan en laskisi. Tilastojen mukaan polkupyörän ja auton törmäyksessä 66% tapauksista autoilija on syyllinen. Todennäköisempää on, että autoilija ei tunne väistämissääntöjä.
https://yle.fi/uutiset/3-7499703
.
Näinhän se on että jos kolahtaa, niin yleensä autoilija on syyllinen, koska ei noudata sääntöjä. Jos pyöräilijä ei noudata sääntöjä, niin hän kuitenkin varoo jäämästä auton alle. Etuajo-oikeutettuna ollessaa pyöräiljä voi olettaa että autoilija noudattaa väistämisvelvollisuuttaan ja silloin auton alle jäämiseen on suurempi riski.
En kiitä silloin jos suojatiellä on valot. Mutta jos ei ole tai ei edes ole koko suojatietä, kiitän usein kättä heilauttamalla.