Mikä ihme siinä on että jotkin rintsikkaliikkeet suosittelee niin pieniä rinnanympäryksiä rintaliiveissa?
Olin ostamassa itselleni rintaliivejä ja myyjä suositteli jopa viisi jopa kymmenen senttiä omaa ympärysmittaani pienempiä liivejä jotta ne on "napakat" ja isompaa kuppia mitä yleensä käytän. Kireähän se semmoinen on. Mitä ihmettä?!
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Kun sain 25v sitten esikoiseni, haavelin, että nyt varmaan naisen elämä helpottuu, tyttärelläni tulee olemaan paljon vapaampi elämä naisena, kun tasa-arvo ottaa isoja harppauksia jne. Mutta mitä vielä. Tuli netti, facebook, instagram ja kaikki hullutukset, feikkeily, pistoshoidot, silikonit, täytteet sinne ja tänne, kaikki pinnallinen TYPERYYS vain lisääntyi :(
Ja rintsikoiden ostosta tuli melkein rakettitiedettä. Rintoja pitää kuulemma tukea. Miksiköhän? Miksi emme kelpaa ikinä sellaisina kuin olemme.
Tämäkin on totta. Toisaalta isorintaisena ymmärrän kyllä että rintoja pitää tukea esim. urheillessa, kun on aika ikävää jos pomppivat valtoimenaan sinne tänne sekä hienmäärä on sanoinkuvaamaton jos rintoja ei tue irti vatsan ihosta. Mutta jos esim. riippurintaisuus haittaa vaikkapa töissä tai kaupassa käydessä niin hohhoi. Minusta tulisi miettiä, että millaisia ne ihmiset on, joita haistaa toisten rinnat, olivat ne sitten minkä muotoiset tahansa?
Lisäksi aika harvalla ihmisellä ne isot rinnat säilyvät terhakoina läpi elämän alkamatta riippumaan, en tiedä säilyykö kellään ihan luontaisesti, koska onhan se nyt luonnonlakien vastaistakin, etteikö painavat rinnat yhtään venyttäisi ihoa kiitos painovoiman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo samaa sanoo netin noi laskentaohjeet. Mulla rinnanympärys 85 cm eikä tietenkään tuon kokoisia liivejä suositelleet vaan 75 cm. Mitä ihmettä, eihän siinä pysty edes hengittämään? Lisäksi kuppikokokin meni ihan pieleen (laskurilla tuli C ja ostin kokeeksi sen kokoiset rintsikat jotka eivät tukeneet rintaa ollenkaan). No tilasin nyt seuraavat eli 85B mutta epäilen vähän tuotakin onko nuokaan vielä sopivat... Rintojen päältä mitta oli siis 101 cm.
Vaikuttaa, että joillain liikkeillä on laskurit, jotka antaa näitä pienempiä ympäryskokoja ja joillain liikkeillä laskurit minkä mukaan oikea ympärysmitta on se mitä mitta näyttää. Taidan jatkossa suosia näitä liikkeitä :D
Onko täällä ketään kuka käyttää tyytyväisenä näitä 5-10 cm omaa ympärysmittaa pienempiä rintaliivejä?
Minä olen?! Ympärysmitta rintojen alta on jotain päälle 90 cm, ostan ympärysmittaa 85 cm. Tämän on kaupassa ihan itse todennut sopivaksi, myyjän avustuksella en ole rintsikoita ostanut kuin ehkä kerran joskus 10 v. sitten.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron, olen entinen alusvaatemyyjä.
Liivien ympäryksen tulee olla selvästi omaa rinnanalusmittaa pienempi, koska rintaliivit, toisin kuin mittanauha, joustaa. Jos siis ostat tasan samankokoiset liivit kuin mitä olet mittanauhalla mitannut, on liivien ympärys auttamatta liian löysä, koska liivit tosiaan ovat joustavat. Liivien tulee olla oikeasti napakat ostohetkellä näistä syistä:
1. Hetken pidettyäsi rintsikoita päällä, liivi "antautuu", eli materiaali löystyy hieman lämmettyään --> koko tuntuu väljemmältä.
2. Liivien koko istuvuus oikeastaan perustuu tähän napakkaan ympärykseen; erottelijan (etukappaleen) ja ympäryksen väliseen jännitteeseen. Jos tämä on pielessä, niin kaikki on pielessä eikä liivi oikein istu mistään kohdasta kunnolla. Tätä voi ajattella niin, että jos on esimerkiksi vähänkään raskaampi rinta, niin eihän se liivi mitenkään itsekseen vaan pysy paikallaan, vaan sen täytyy oikeasti olla napakasti "kiinni", jotta se jaksaa a) pysyä paikallaan b) kannatella ja kohottaa rintaa.
3. Mukavuus: on erittäin epämukavaa, jos liivin ympärys on liian löysä, koska silloin liivi pääsee liikkumaan sekä sivu- että pystysuunnassa. Silloin myös kaarituet helposti pistävät ikävästi rintaa ja rinnat pulpahtelevat ulos kupeista, kun kupit eivät pysy oikeilla paikoillaan. Olkaimetkin valuvat (kyllä, tämäkin liittyy ympäryksen napakkuuteen), ja kokoajan pitää olla korjailemassa. Tämän ihmiset usein "ratkaisevat" kiristämällä vaan olkaimia, josko pysyisi paremmin paikallaan ja kohottaisi enemmän, mutta se vaan yleensä pahentaa ongelmaa (nostaa liivin takakappaleen liian ylös, jolloin istuvuus huononee entisestään ja liivi pääsee liikkumaan vielä enemmän). Jos liivi on tarpeeksi napakka, niin voit huoletta heilutella käsiäsi ja tehdä mitä huvittaa ilman, että täytyy pelätä rintojen pulpahtamista ulos kupeista.
4. Terveys: isorintaisilla naisilla on tärkeää, että ympärys on napakka, koska kun liivi istuu ja tukee rintaa hyvin, niska-hartiakivut voivat vähentyä. Liivin istuvuudessa kaikkein tärkein tekijä on napakka ympärys. Lisäksi napakan ympäryksen kanssa olkaimet eivät pureudu hartioihin, koska paino on poissa olkaimilta. Rintojen ei ole tarkoitus roikkua niiden olkaimien varassa.
5. Ulkonäkö: kun ympärys on liian löysä eikä liivi näin olle tue rintaa, ei se sitä voi myöskään kohottaa (mikäli tällaista siis haluaa). Mistä se kohotus tulisi, jos ei istuvasta ympäryksestä? Tähänkään ei auta olkaimien kiristäminen, jos perusasia ei ole kunnossa.
Isompi kuppi kuin mitä yleensä käytät taas selittyy yksinkertaisesti rinnakkaiskokojärjestelmällä, jossa kupin kirjain on sidottu ympäryksen mittaan. Esim B75 kuppi on oikeasti sama kuin C70, vain ympäryksen koko muuttuu. On myös erittäin mahdollista, että olet myös käyttänyt väärää kokoa aiemmin, koska liivikokoja on paljon enemmän kuin mitä ihmiset yleensä mieltävät, ja useimmiten vaatii ammattilaisen kertomaan, mikä on se itselle juuri oikea koko. :) Sitä ei ole itse helppo tietää, sillä siihen vaikuttaa monta asiaa.
Tämän kaiken sanottuani, täytyy myös sanoa, että on usein tullut vastaan myös ihan muissa liiviliikkeissä myytyjä liivejä, joissa on aivan liian kireä ympärys asiakkaalle. Näissä on siis koulukuntaeroja. Kyllä, ympäryksen tulee olla napakka, mutta se ei saa olla kireä! Liian kireä liivi on tieysti epämukava, pahimmillaan kivulias, voi aiheuttaa lihasjumeja yms., ja se myös tuhoaa liivin (liian kova jatkuva venytys plöräyttää materiaalin ja liivi on pian pilalla). Liivit eivät saa koskaan olla epämukavat, se ei missään nimessä ole tarkoitus! Toiset on myös herkempiä, eivätkä oikein kestä mitään painetta rintakehällä. Toiset taas tykkää vähän liian napakasta.
Löytyihän täältä järjen ääni.
Ennen rintaleikkausta menin liiviliikkeeseen ja kerroin, että tarvitsen urheiluliivityyppiset liivit, joita pidän leikkauksen jälkeen ja että koska molempien rintojen alla on leikkausarpi, niin ympärysmitan tulee olla niin väljä, että saan leikkuskohtaa peittävät siteen mahtumaan.
Ja mitä tekee myyjä: toteaa, että rinnanympärys on 82 cm, oikea mitta on siis 75F. Totesin, että kuppikoko tulee pienenemään, joten otan kiitos 85D -kokoiset liivit. Melkoisen tovin sai tapella asiasta ennen kuin suostui nuo myymään.
Vierailija kirjoitti:
Liivien ympäryksen tulee olla selvästi omaa rinnanalusmittaa pienempi, koska rintaliivit, toisin kuin mittanauha, joustaa. Jos siis ostat tasan samankokoiset liivit kuin mitä olet mittanauhalla mitannut, on liivien ympärys auttamatta liian löysä, koska liivit tosiaan ovat joustavat. Liivien tulee olla oikeasti napakat ostohetkellä näistä syistä:
1. Hetken pidettyäsi rintsikoita päällä, liivi "antautuu", eli materiaali löystyy hieman lämmettyään --> koko tuntuu väljemmältä.
2. Liivien koko istuvuus oikeastaan perustuu tähän napakkaan ympärykseen; erottelijan (etukappaleen) ja ympäryksen väliseen jännitteeseen. Jos tämä on pielessä, niin kaikki on pielessä eikä liivi oikein istu mistään kohdasta kunnolla. Tätä voi ajattella niin, että jos on esimerkiksi vähänkään raskaampi rinta, niin eihän se liivi mitenkään itsekseen vaan pysy paikallaan, vaan sen täytyy oikeasti olla napakasti "kiinni", jotta se jaksaa a) pysyä paikallaan b) kannatella ja kohottaa rintaa.
3. Mukavuus: on erittäin epämukavaa, jos liivin ympärys on liian löysä, koska silloin liivi pääsee liikkumaan sekä sivu- että pystysuunnassa. Silloin myös kaarituet helposti pistävät ikävästi rintaa ja rinnat pulpahtelevat ulos kupeista, kun kupit eivät pysy oikeilla paikoillaan. Olkaimetkin valuvat (kyllä, tämäkin liittyy ympäryksen napakkuuteen), ja kokoajan pitää olla korjailemassa. Tämän ihmiset usein "ratkaisevat" kiristämällä vaan olkaimia, josko pysyisi paremmin paikallaan ja kohottaisi enemmän, mutta se vaan yleensä pahentaa ongelmaa (nostaa liivin takakappaleen liian ylös, jolloin istuvuus huononee entisestään ja liivi pääsee liikkumaan vielä enemmän). Jos liivi on tarpeeksi napakka, niin voit huoletta heilutella käsiäsi ja tehdä mitä huvittaa ilman, että täytyy pelätä rintojen pulpahtamista ulos kupeista.
4. Terveys: isorintaisilla naisilla on tärkeää, että ympärys on napakka, koska kun liivi istuu ja tukee rintaa hyvin, niska-hartiakivut voivat vähentyä. Liivin istuvuudessa kaikkein tärkein tekijä on napakka ympärys. Lisäksi napakan ympäryksen kanssa olkaimet eivät pureudu hartioihin, koska paino on poissa olkaimilta. Rintojen ei ole tarkoitus roikkua niiden olkaimien varassa.
5. Ulkonäkö: kun ympärys on liian löysä eikä liivi näin olle tue rintaa, ei se sitä voi myöskään kohottaa (mikäli tällaista siis haluaa). Mistä se kohotus tulisi, jos ei istuvasta ympäryksestä? Tähänkään ei auta olkaimien kiristäminen, jos perusasia ei ole kunnossa.
Isompi kuppi kuin mitä yleensä käytät taas selittyy yksinkertaisesti rinnakkaiskokojärjestelmällä, jossa kupin kirjain on sidottu ympäryksen mittaan. Esim B75 kuppi on oikeasti sama kuin C70, vain ympäryksen koko muuttuu. On myös erittäin mahdollista, että olet myös käyttänyt väärää kokoa aiemmin, koska liivikokoja on paljon enemmän kuin mitä ihmiset yleensä mieltävät, ja useimmiten vaatii ammattilaisen kertomaan, mikä on se itselle juuri oikea koko. :) Sitä ei ole itse helppo tietää, sillä siihen vaikuttaa monta asiaa.
Tämän kaiken sanottuani, täytyy myös sanoa, että on usein tullut vastaan myös ihan muissa liiviliikkeissä myytyjä liivejä, joissa on aivan liian kireä ympärys asiakkaalle. Näissä on siis koulukuntaeroja. Kyllä, ympäryksen tulee olla napakka, mutta se ei saa olla kireä! Liian kireä liivi on tieysti epämukava, pahimmillaan kivulias, voi aiheuttaa lihasjumeja yms., ja se myös tuhoaa liivin (liian kova jatkuva venytys plöräyttää materiaalin ja liivi on pian pilalla). Liivit eivät saa koskaan olla epämukavat, se ei missään nimessä ole tarkoitus! Toiset on myös herkempiä, eivätkä oikein kestä mitään painetta rintakehällä. Toiset taas tykkää vähän liian napakasta.
Ei kai liivien kuitenkaan kuulu olla niin kireät, ettei normaali ihminen saa niitä edes päällensä, kun ei voimat riitä vetämään niitä kiinni? Mua ei ehkä kireys muuten niin haittaisi, mutta kyllä nyt jumalauta pitää saada rintsikat päälle, myös hieman hikisenä, että niistä yleensäkkin on yhtään mitään iloa.
Yksinasuvana oli aluksi kiva, kun meinasi iskeä jo paniikki kun en meinannut päivän päätteeksi saada liivejä auki, eikä tosiaan kireyden vuoksi saanut liivejä käännettyä niin että solki olisi tullut eteen. Ajattelin jo, että voi miten noloa jos pitää soittaa joku läheinen aukaisemaan rintaliivit.
Minullakin sama kokemus haksahtamisesta tähän napakkuus-uskontoon. Tilasin netistä joltain laatufirmalta liivit tarkasti mittojeni mukaan. Postissa tuli liivit, jotka olivat niin kireät ettei henki kulkenut. Lisäksi sai koko ajan pelätä milloin hakaset pettävät ja koko komeus pongahtaa ulkoavaruuteen.
Ei liivit voi olla niin huonolaatuiset, että venyisivät muutaman käytön jälkeen senttitolkulla. Ne jotka ovat lopulta venyneet liian löysiksi, ovat olleet käytössä vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Olen ostanut pari kertaa myyjien suositteleman koon, mutta on ollut pakko lopettaa niiden liivien käyttö kun ihoon painautuu punaiset kipeät hankaumat. Ostan nykyään vain sellaisia jotka on päällä niin mukavat ettei niitä edes huomaa. Vissiin sitten liian isot eikä tarpeeksi tukevat, mutta olkoon sitten niin.
No, sinähän sen sanoit. Ostat siis mieluummin väärän kokoiset liivi, joitka ei tee tehtäväänsä.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin sama kokemus haksahtamisesta tähän napakkuus-uskontoon. Tilasin netistä joltain laatufirmalta liivit tarkasti mittojeni mukaan. Postissa tuli liivit, jotka olivat niin kireät ettei henki kulkenut. Lisäksi sai koko ajan pelätä milloin hakaset pettävät ja koko komeus pongahtaa ulkoavaruuteen.
Ei liivit voi olla niin huonolaatuiset, että venyisivät muutaman käytön jälkeen senttitolkulla. Ne jotka ovat lopulta venyneet liian löysiksi, ovat olleet käytössä vuosikausia.
Totta muuten jos vaate venahtaa pienessä käytössä 10 senttiä, ei kuulosta kovinkaan laadukkaalta. Myydäänkö miehille kalsareita samalla verukkeella että täytyy tukea? No ei, nehän vasta lerpattavia on ne bokserit!
Mulle ainakin osas suositella oikein koon. Tuntu heti paremmalta kun vaihdoin kuppia koon isommaksi.
Jos te ette halua tukevia liivejä, ostakaa vain liian suurella ympärysmitalla. Ei asia kuitenkaan muuksi muutu.
Mä käytän vain urheiluliivejä nykyään, oon käyttäny oikeestaan jo 10 vuotta. Sellasia napakoita. Ihan parhaat päälle ja tukee hyvin! Mun rintaliivikoko olisi jotain 75D. Tasasin väliajoin käyn kokeilemassa vaikka minkä merkin ja minkä mallisia liivejä tahansa ja eri kokoja mutta mitään ei vaan istu! Kerran kävin liivilikkeessä ja hän kertoi kokoni muka olevan 65F. No ei mennyt motenkään päälle enkä todellakaan ostaisi noin kireää.
Minulle on myyty 65H:ta, mikä kuulostaa aika hurjalta 70 kiloiselle naiselle. Käytössä ne kuitenkin venyvät ja 70 ei kauaa pysy hyvänä.
Vinkkinä jos olette ostaneet liian pieniä, niin niihin voi ostaa semmoisia jatkopaloja niihin hakasiin. Löytyy ihan jostain Prismoista ym. tavallisista kaupoista.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän vain urheiluliivejä nykyään, oon käyttäny oikeestaan jo 10 vuotta. Sellasia napakoita. Ihan parhaat päälle ja tukee hyvin! Mun rintaliivikoko olisi jotain 75D. Tasasin väliajoin käyn kokeilemassa vaikka minkä merkin ja minkä mallisia liivejä tahansa ja eri kokoja mutta mitään ei vaan istu! Kerran kävin liivilikkeessä ja hän kertoi kokoni muka olevan 65F. No ei mennyt motenkään päälle enkä todellakaan ostaisi noin kireää.
Todennäköisesti olet käyttänyt väärää kokoa aina, koska urheiluliivien kokotaulukko on eri.
Ei kuulu olla niin kireät, ettei saisi itse päälle/pois. Tämä on jo itse liivillekin huono, koska materiaali venyy niin paljon että jousto katoaa ja myös hakaset lähtevät vääntymään ja jopa irtoilemaan, jos liivi on jatkuvasti näin kireellä.
Napakan liivin tunnistaa siitä, että se pysyy paikoillaan ja rinnat pysyvät kupeissaan vaikka kuinka heilut, mutta ympärys tuntuu silti hieman joustavalta jos kokeilet venyttää sitä kädellä. Ja sopivasti napakka liivi on sellainen, että joudut hieman venyttämään ympärystä saadaksesi sen päälle, mutta et joudu hikoilemaan tai repimään.
-Sama alusvaatemyyjä.
Olen muutaman kerran käynyt näissä liiviliikkeissä ja en oikein löydä niistä mitään. Ympärysmittani on 90 ja minullekin tarjotaan 85 ja kuppikoko on joku hehtaari vaikka kuppini on B tal C riippuen mallista. B90 kokoa ei näistä liikkeistä löydy. Minun ympärysmitallani tarjolla jotain k*senvärisiä mummoliivejä yksi malli, 5cm paksuilla olkahihnoilla, kuppi ulottuu kaulaan ja muuten jää tyhjänä pussittamaan. En enää mene niihin. Olen löytänyt yllätykseksi esim Lindexiltä ihan hyviä liivejä, myös jostain nettikaupoista sekä ihan tavaratalosta. En myöskään pidä tuollaisesta määräilevästä palveluasenteesta ja kyttäämisestä sovituskopin takana. Minäkään en saa itse kiinni heidän valkkaamiaan ympärysmittoja, pitäisi varmaan hoidella joku toyboy pukijaksi.
Urheiluliivit parhaimmat jokapäiväisessä käytössä. Shock Absorber merkiltä olen ostanut jokaiset urheiluliivini
Minulla tulee urheiluliiveillä niskat kipeäksi. E-kupin rinnat ja kun urheiluliivit oikeasti kannattelee niitä rintoja niin se paino on täysin harteilla.
Jos käytän semmoisia tarpeeksi "napakoita", niin en pysty hengittämään kunnolla. Mieluummin hengitän.