Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei mun rahat riitä, mihin menee liikaa, analysoikaa?

Vierailija
04.06.2020 |

Meitä on 2 aikuista ja 2 teiniä perheessä.

Ruoka kotona noin: 600 e / kk
Ruoka ulkona noin 50 e / kk (kerran kuussa käydään syömässä)
Asuminen: Noin 700 (sisältää lainanlyhennystä, sähkölaskua, vakuutuksia, loka-autoa, roka-autoa jne).
Vaatteet: Noin 70 e / kk koko perheelle
Hygienia ja terveys: Noin 200 e / kk (kalliita lääkkeitä ja lääkärin määräämiä hoitoja)
Liikenne: Noin 300 e / kk (bensoja, muita auton kuluja)
Lasten koulu, viikkorahat ja harrastukset: Noin 100 e / kk

Palkkaa tulee tililleni noin 1700 e / kk ja todella tiukkaa on, että saan rahat riittämään.
Tuossa siis minun osuus menoista, mieheni ei kerro palkkaansa ja hän maksaa myös osaltaan elämistämme, tosin se on hieman epämääräistä koska ei kerro summia, kuitenkin lyhentää asuntolainaa mua enemmän ja käy välillä ruokakaupassa (pienemmin kuin minä).

Kommentit (129)

Vierailija
1/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomeihin ja liukuvoiteisiin ja muihin tarvikkeisiin, vähemmän n usutusta, säästyy pitkä penni.

Vierailija
2/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuukausi ei tarvitse ostaa uusia vaatteita. Ja tuo miehesi todellakin kuulostaa epämääräiseltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto pois ja liikkuminen julkisilla (jos mahdollista). 

Vaatteita vain tarkkaan harkiten

Eikö lääkkeistä saa Kela-korvauksia?

Siinä nyt ensin mieleen tulevat. 

Vierailija
4/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuossa voi olla menoja enemmän kuin sun nettopalkka? Omituinen suhde teillä.

Mitä on lääkärin määräämät hoidot? Autoon menee paljon ja siitö ollee helpoin tiputtaa. Samoin ruokaan, jos tuon lisäksi mies ostaa jotain.

Vierailija
5/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies poistoon ja sitten voitkin muuttaa halvempaan asuntoon, ruokalasku pienenee jne. 

Vierailija
6/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autosta ei ole mahdollista luopua, koska asumme kaukana keskustasta. 

Suurimpaan osaan lääkkeistä ja hoidoista saa Kela-korvattavuuden, yhteen kalliiseen valitettavasti ei saa, vaikka se onkin lääkärin määräämä. 

Vaatteita ostamme vain erittäin tarkkaan harkiten, mutta nuorempi teini on kovassa kasvuiässä vielä. Emme osta joka kuukausi vaan pari kertaa vuodessa, mutta tuo oli noin summa kuukausittain jaettuna. 

ap

Vierailija
7/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä hemmettiä? Miksi mies ei kerro palkkaansa?!

Vierailija
8/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona syöminen pois. Mutta miksi mies noin salaperäinen?

Vierailija
9/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka kuukausi ei tarvitse ostaa uusia vaatteita. Ja tuo miehesi todellakin kuulostaa epämääräiseltä.

En osta kuin pari kertaa vuodessa vaatteita, tuo oli arvioitu summa koko perheeltä vuodessa. Ostan siis koko perheen vaatteet yksin. 

ap

Vierailija
10/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimpaan osaan lääkkeistä ja hoidoista saa Kela-korvattavuuden, yhteen kalliiseen valitettavasti ei saa, vaikka se onkin lääkärin määräämä. 

Vaatteita ostamme vain erittäin tarkkaan harkiten, mutta nuorempi teini on kovassa kasvuiässä vielä. Emme osta joka kuukausi vaan pari kertaa vuodessa, mutta tuo oli noin summa kuukausittain jaettuna. 

ap

Eikö teilläpäin kulje busseja vai miksi keskustasta kaukana asumiseen vaaditaan auto? Asun itse 15km päässä tämän kaupungin keskustasta enkä tarvitse autoa.

Vierailija
11/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on yhteinen talous ja yhteiset lapset, eikä mies kerro sinulle palkkaansa? Miten se voi olla mahdollista? Googlaapa taloudellinen väkivalta ja mieti sitten tilannetta uudestaan. Voisin lyödä vetoa, että teillä on parisuhde muutenkin hyvin oudolla tolalla, vaikka et sitä ilmeisesti itse ihan ymmärrä. Tai sitten tämä on provo. Jos ei ole, niin nyt on korkea aika puuttua tilanteeseen.

Vierailija
12/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatteko lapsilisät veroparatiisiin, vai miksi niitä ei ole eritelty?

Vierailija
13/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta kuin pari kertaa vuodessa vaatteita, tuo oli arvioitu summa koko perheeltä vuodessa. Ostan siis koko perheen vaatteet yksin. 

ap

Miksi ihmeessä? Mies nyt vähintään voi ihan itse ostaa vaatteensa. Hänen kuuluu myös osallistua lastensa vaatekuluihin. 

Vierailija
14/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eikö teilläpäin kulje busseja vai miksi keskustasta kaukana asumiseen vaaditaan auto? Asun itse 15km päässä tämän kaupungin keskustasta enkä tarvitse autoa.

Ei kulje tästä ohi sopiviin aikoihin julkisia. Asumme kunnassa emme kaupungissa. 

ap 

Vierailija
15/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on yhteinen talous ja yhteiset lapset, eikä mies kerro sinulle palkkaansa? Miten se voi olla mahdollista? Googlaapa taloudellinen väkivalta ja mieti sitten tilannetta uudestaan. Voisin lyödä vetoa, että teillä on parisuhde muutenkin hyvin oudolla tolalla, vaikka et sitä ilmeisesti itse ihan ymmärrä. Tai sitten tämä on provo. Jos ei ole, niin nyt on korkea aika puuttua tilanteeseen.

Missä sanottiin, että lapset ovat yhteisiä?

Vierailija
16/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Laitatteko lapsilisät veroparatiisiin, vai miksi niitä ei ole eritelty?

Hyvä huomio, lapsilisä yhdestä lapsesta tulee tosiaan tuohon päälle ja se tulee minun tililleni. Vanhemmasta nuoresta ei enää saa lapsilisää. 

ap 

Vierailija
17/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole tänä vuonna mennyt yhtään rahaa vaatteisiin.

Minulla on vaatteita paljon, kesti-ikä yli 10 v.

Mutta tuskin saan ikinä käytettyä loppuun.

Ystävälläni on tyttö ja kaksoispojat.

Minulla on poika ja tyttö.

Saamme kaikki heidän vaatteet, kengät jne.

Ystäväni ostaa vaatteita paljon. Aina vaatekasassa on jotain, mitä ei ole kertaakaan käytetty.

Tietenkin lapseni saa jotain, jos haluavat. Poika ei vaatteista välitä ja tytön mielestä saadut vaatteet ovat ihania.

Kätevää !

Vierailija
18/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat yhteisiä, mutta käytäntö on alusta asti ollut, että minä maksan heidän kulut, koska saan lapsilisät. Vanhemmasta ei enää saa lapsilisää, mutta mies ei maksa hänen kulujaan vaan on sitä mieltä että lukion ohella voisi tienata itse rahansa. 

En osaa sanoa miksei mies suostu kertomaan mulle palkkaansa. Nuorempana kertoi, ei enää. Itse olen kyllä kertonut hänelle omani ja näyttänyt kuukausikirjanpitoaan. Hän vaan toteaa kiukkuisesti että pitäs muuttaa yksiöön niin sit riittäis rahat. Sen tiedän, että mies käy usein ulkona syömässä, hänellä on kalliita harrastuksia joihin käyttää rahojaan perheen kulujen lisäksi. Jos otan raha-asiat puheeksi, mies kiukustuu ja suuttuu siitä miten kallista kaikki on ja alkaa tivata miksei me jo muutetan yksiköön. 

ap 

Vierailija
19/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt unohdetaan tuo älyttömyys ettet tiedä puolisosi tuloja tai mitä hän maksaa, niin sulla ei yksinkertaisesti ole varaa elättää itseäsi ja yhtä lasta (jos oletetaan että maksatte kaiken puoliksi) noin pienillä tuloilla. Tuloinahan sulla on myös ainakin toinen lapsilisä, ja jos olisit yh, saisit elatusavun sekä todennäköisesti asumistukea. Jos ero ei ole vaihtoehto, ei sulla ole varaa sekä autoon että noin kalliiseen asumiseen. Toisesta pitää luopua.

Vierailija
20/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mieheni kanssa omat tilit ja yhteinen taloustili, jolle siirretään 40% nettotuloista per kk. Se kattaa kuukauden menot. Toimii hyvin, eikä kummallakaan ole sellaista oloa, että kokisi taloudellista epätasa-arvoa.