Miksei mun rahat riitä, mihin menee liikaa, analysoikaa?
Meitä on 2 aikuista ja 2 teiniä perheessä.
Ruoka kotona noin: 600 e / kk
Ruoka ulkona noin 50 e / kk (kerran kuussa käydään syömässä)
Asuminen: Noin 700 (sisältää lainanlyhennystä, sähkölaskua, vakuutuksia, loka-autoa, roka-autoa jne).
Vaatteet: Noin 70 e / kk koko perheelle
Hygienia ja terveys: Noin 200 e / kk (kalliita lääkkeitä ja lääkärin määräämiä hoitoja)
Liikenne: Noin 300 e / kk (bensoja, muita auton kuluja)
Lasten koulu, viikkorahat ja harrastukset: Noin 100 e / kk
Palkkaa tulee tililleni noin 1700 e / kk ja todella tiukkaa on, että saan rahat riittämään.
Tuossa siis minun osuus menoista, mieheni ei kerro palkkaansa ja hän maksaa myös osaltaan elämistämme, tosin se on hieman epämääräistä koska ei kerro summia, kuitenkin lyhentää asuntolainaa mua enemmän ja käy välillä ruokakaupassa (pienemmin kuin minä).
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tänä vuonna mennyt yhtään rahaa vaatteisiin.
Minulla on vaatteita paljon, kesti-ikä yli 10 v.
Mutta tuskin saan ikinä käytettyä loppuun.Ystävälläni on tyttö ja kaksoispojat.
Minulla on poika ja tyttö.Saamme kaikki heidän vaatteet, kengät jne.
Ystäväni ostaa vaatteita paljon. Aina vaatekasassa on jotain, mitä ei ole kertaakaan käytetty.
Tietenkin lapseni saa jotain, jos haluavat. Poika ei vaatteista välitä ja tytön mielestä saadut vaatteet ovat ihania.
Kätevää !
Todella kätevää, harmi ettei me saada mistään ilmaiseksi. :( Ostan kyllä kaiken mahdollisen kirppiksiltä ja aleista, mutta etenkin teinipojalle on vaikea löytää käytettyä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Teillä on yhteinen talous ja yhteiset lapset, eikä mies kerro sinulle palkkaansa? Miten se voi olla mahdollista? Googlaapa taloudellinen väkivalta ja mieti sitten tilannetta uudestaan. Voisin lyödä vetoa, että teillä on parisuhde muutenkin hyvin oudolla tolalla, vaikka et sitä ilmeisesti itse ihan ymmärrä. Tai sitten tämä on provo. Jos ei ole, niin nyt on korkea aika puuttua tilanteeseen.
No vähän outoa ehkä, mutta jos mies vaikka yrittäjä niin palkka voi vaihdella paljonkin eikä välttämättä joka kuukausi tule oikein mitään. Taloudellisen väkivallan merkkejä tuo ei kuitenkaan täytä.
Kuluthan ovat periaatteessa kohtuullisia, mutta liian suuret tuloihin nähden, mutta onhan se miehen talous tässä melkoinen kysymysmerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kuukausi ei tarvitse ostaa uusia vaatteita. Ja tuo miehesi todellakin kuulostaa epämääräiseltä.
En osta kuin pari kertaa vuodessa vaatteita, tuo oli arvioitu summa koko perheeltä vuodessa. Ostan siis koko perheen vaatteet yksin.
ap
Tarkoitathan että ostat muiden perheenjäsenten vaatteet paitsi miehen (jonka tulisi maksaa puolet lasten vaatteista)? Onko tää provo, miksi kukaan suostuisi elämään noin?
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat yhteisiä, mutta käytäntö on alusta asti ollut, että minä maksan heidän kulut, koska saan lapsilisät. Vanhemmasta ei enää saa lapsilisää, mutta mies ei maksa hänen kulujaan vaan on sitä mieltä että lukion ohella voisi tienata itse rahansa.
En osaa sanoa miksei mies suostu kertomaan mulle palkkaansa. Nuorempana kertoi, ei enää. Itse olen kyllä kertonut hänelle omani ja näyttänyt kuukausikirjanpitoaan. Hän vaan toteaa kiukkuisesti että pitäs muuttaa yksiöön niin sit riittäis rahat. Sen tiedän, että mies käy usein ulkona syömässä, hänellä on kalliita harrastuksia joihin käyttää rahojaan perheen kulujen lisäksi. Jos otan raha-asiat puheeksi, mies kiukustuu ja suuttuu siitä miten kallista kaikki on ja alkaa tivata miksei me jo muutetan yksiköön.
ap
Ettekö miehesi kanssa ole tietoisia, että MOLEMMILLA huoltajilla on elatusvelvollisuus, kunnes lapsi täyttää 18? Sen jälkeenkin tuettava koulutuskustannuksissa, jos lapsi opiskelee toisella asteella. Ihan itse olet kuoppasi kaivanut, jos olet tuosta vain maksellut kaiken.
Sinulla on liian kallis mies. Hanki sellainen mies joka elättää perheen. Ilmoita hänelle, että kilpailutat paikkakunnan vapaat miehet.
Kerro mitä miehes tekee työkseen niin me kerrotaan paljon se tienaa 💪
Noista tulee jotain 2020e ja on vasta sinun osuus? Ja sun palkka on 1700e? Ei tästä nyt saa oikein mitään tolkkua että voisi kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat yhteisiä, mutta käytäntö on alusta asti ollut, että minä maksan heidän kulut, koska saan lapsilisät. Vanhemmasta ei enää saa lapsilisää, mutta mies ei maksa hänen kulujaan vaan on sitä mieltä että lukion ohella voisi tienata itse rahansa.
En osaa sanoa miksei mies suostu kertomaan mulle palkkaansa. Nuorempana kertoi, ei enää. Itse olen kyllä kertonut hänelle omani ja näyttänyt kuukausikirjanpitoaan. Hän vaan toteaa kiukkuisesti että pitäs muuttaa yksiöön niin sit riittäis rahat. Sen tiedän, että mies käy usein ulkona syömässä, hänellä on kalliita harrastuksia joihin käyttää rahojaan perheen kulujen lisäksi. Jos otan raha-asiat puheeksi, mies kiukustuu ja suuttuu siitä miten kallista kaikki on ja alkaa tivata miksei me jo muutetan yksiköön.
ap
Kuinka kukaan voi olla noi tyhmä?
Enkä puhu nyt miehestäsi, joka on täysi idiootti.
t. Mies, joka jakaa kulut puoliksi vaimonsa kanssa eikä pidä salaisuuksia.
Aika kalliisti syötte. Meillä 5-henkinen perhe ja ruokaan menee 400€/kk.
Mikä kaupunki ap? Onko autolla liikkuminen välttämätön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ettekö miehesi kanssa ole tietoisia, että MOLEMMILLA huoltajilla on elatusvelvollisuus, kunnes lapsi täyttää 18? Sen jälkeenkin tuettava koulutuskustannuksissa, jos lapsi opiskelee toisella asteella. Ihan itse olet kuoppasi kaivanut, jos olet tuosta vain maksellut kaiken.
Jos ei ole miehen lapsia, eivätkä ole edes naimisissa niin ei todellakaan ole elatusvelvollisuutta.
Kumpaakaan ei ole tässä ketjussa vahvistettu, ei lasten isää eikä aikuisten siviilisäätyä.
Apua, tuo on taloudellista väkivaltaa tuo elämäntilanteesi. Nyt loppuu ainakin _kaikkien_ miehen menojen maksaminen. Yhtä ainutta deodoranttia, sukkapakettia, t-paitaa tai kaljatölkkiä et enää sille osta. Naurettavaa mieheltä olettaa, että lapsilisä kattaa lasten menot. Ei kyllä millään kata, toimeentulotuessakin lapsen perusosa on paljon isompi kuin lapsilisä, ja se nyt on ihan minimiminimiminimi.
Mies on johtavassa asemassa ja nauraa minun palkkani pienuutta. Silti menot menee näin mun osalta. Mies ei kerro menojaankaan.
Ehkä pitäisi pienentää asuntolainan kuukausittaista erää (nyt se on 1100 e josta mies maksaa suuremman osan).
Tuon talouden epämääräisyyden lisäksi, mies on nykyään melkein aina poissa kotoa. Tosin hänellä on hyviä syitä, harrastuksia ja lisäkoulutusta jne. Emme oikein voi koskaan jutella mistään, silloin harvoin kun mies on kotona, tiuskii ja äksyilee ja mustavalkoisesti tokaisee "no poltetaan tää ja muutetaan vuokralle", "pistetään lapset kadulle" jne.
ap
Mä ostan tarjouksesta WC-paperin, että yhden rullan hinnaksi tulee jotain 20c. Paketissa on 60rullaa.
Myös pyykinpesuaineen ostan isossa pönikässä, litrahinta pienempi.
Suoratoistopalvelun laitoin katkolle.
En omista telkkaria ja kun mainoksiakaan ei tule, niin ei tule ostofiilistä.
Sokerista kannattaa luopua myös.
Takapihalla kasvatan vihanneksia, perunoita voi kasvattaa ämpärissäkin. Tällöin ei tarvitse ajaa autolla kauppaan, kun tarvitsee esim salaattitarpeita.
Autoa mulla ei ole joka tapauksessa.
Kahvin ja maidon juomisesta voi luopua. Vesi maistuu paljon paremmalta, kun makuaisti tottuu.
Kaikki ylimääräinen myyntiin.
Ostaa kloridia ja laimentaa sitä aina suihkepulloon.
Tekee mahdollisimman paljon itse, esim leipää voi tehdä valmiiksi pakkaseen.
Teinit voi myös itse ansaita taskurahoja, joilla maksavat vaatteitaan. Let’s face it, samanikäiset on tehneet ne heidän vaatteensa.
Auto töihin, alkaa ajaa pari kertaa viikossa uberia.
Vierailija kirjoitti:
Te taas syötte huolestuttavan halvasti, ellei tämä ole taas sellainen tyypillinen tapaus, että lapset on 2-vuotiaita ja syö kaiken paitsi päivällisen päiväkodissa ja kotona on kymmenen hehtaarin perunamaa ja heinä-syyskuun välillä ei mitään muuta tehdäkään kuin kerätään sieniä ja marjoja. Niin ja juu, kalat kalastetaan itse ja leipäviljat saadaan naapurilta ja kaupan maistiaistilaisuuksissa käymällä säästää jne.
Kirpputorilta/ netistä käytettyjä vaatteita. Itse en osta enää ikinä uusia. Käytettyinäkin löytää todella laadukasta. Parhain löytöni SPR-kirppikseltä uudenveroiset farkut 1€ (!).
Valojen ja sähkön käyttö minimiin. Mikrot, kännykän laturit ym. aina töpselit pois seinästä. Kesällä ei tarvitse valoja ollenkaan. Televisio päällä vain silloin kun sitä oikeasti katsotaan, eikä koko iltaa päällä siellä taustalla.
Auton vaihto polkupyörään.
Ruoan syöminen, ei heittäminen biojätteeseen. Biojätteeseen heitetyn ruoan määrä minimiin! Jos oikein "fiksu", sinne ei mene yhtään mitään.
Hyödynnä tarjoukset. Leipää saa säkkitavarana todella halvalla, leipomon tehtaanmyymälästä.
Tässä muutamia..
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos ei ole miehen lapsia, eivätkä ole edes naimisissa niin ei todellakaan ole elatusvelvollisuutta.
Kumpaakaan ei ole tässä ketjussa vahvistettu, ei lasten isää eikä aikuisten siviilisäätyä.
Sanni on hyvä ja lukee ketjun huolella. Ap, kertoo ihan selkokielellä, että lapset ovat yhteisiä. Avioliitto ei liity tähän mitenkään. Molemmat vanhemmat ovat elatusvelvollinen myös avoliitossa. Ovat sitä myös, vaikka eivät asuisi yhdessä ellei toinen luovu huoltajuudestaan.
Mies on ovela. Haluaa käyttää tienestinsä itseensä eikä perheeseensä. Tuo että suuttuu aina kun alat puhua rahasta mahdollistaa tämän koska et sitten vie asiaa eteenpäin.
Kerro miehelle että perhe on yhteinen eikä niin että sinun yksin tulee huolehtia perheen elatuksesta ja mies auttaa minkä viitsii.
Olette ilmeisesti naimisissa? Onko avioehtoa?
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan tarjouksesta WC-paperin, että yhden rullan hinnaksi tulee jotain 20c. Paketissa on 60rullaa.
Myös pyykinpesuaineen ostan isossa pönikässä, litrahinta pienempi.Suoratoistopalvelun laitoin katkolle.
En omista telkkaria ja kun mainoksiakaan ei tule, niin ei tule ostofiilistä.
Sokerista kannattaa luopua myös.Takapihalla kasvatan vihanneksia, perunoita voi kasvattaa ämpärissäkin. Tällöin ei tarvitse ajaa autolla kauppaan, kun tarvitsee esim salaattitarpeita.
Autoa mulla ei ole joka tapauksessa.Kahvin ja maidon juomisesta voi luopua. Vesi maistuu paljon paremmalta, kun makuaisti tottuu.
Kaikki ylimääräinen myyntiin.
Ostaa kloridia ja laimentaa sitä aina suihkepulloon.
Tekee mahdollisimman paljon itse, esim leipää voi tehdä valmiiksi pakkaseen.
Teinit voi myös itse ansaita taskurahoja, joilla maksavat vaatteitaan. Let’s face it, samanikäiset on tehneet ne heidän vaatteensa.
Auto töihin, alkaa ajaa pari kertaa viikossa uberia.
Miksi pitäisi myrkyttää kotiaan?
Vierailija kirjoitti:
Hui. Olen sinkkumies ja asun yksin. Mulla menee helposti ruokaan sama kuukaudessa. Syön kyllä aika laadukkaasti. Ja ei muuten mene paljoa biojätteeseen ruokaa.
Kyllähän sitä halvalla pääsee jos kelpaa joku makaronilaatikko.
Palkka on työntekijän ja työnantajan välinen asia! Puolisolle se ei kuulu.