Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Emme palkanneet sinua, koska sinulla ei ole näistä tehtävistä aiempaa kokemusta."

Vierailija
04.06.2020 |

Vuosikausia olen yrittänyt päästä kyseisiin tehtäviin, mutta eipä taida onnistua. Ellei ole saanut tilaisuutta tehdä jotain, niin se tulkitaan uusia työpaikkoja hakiessa miinuksena. Kyseisiä tehtäviä ei siis taida päästä tekemään jatkossakaan. Plääh!

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrityksesi on iso, pyydäpäästä työnkiertoon sille osastolle, mihin haluat. Tai pyydä, että pääset tekemään yhteistyötä sen osaston kanssa. Tai pyydä, että pääset oman työn ohella (ylimääräistä työkuormaa) sen osaston vetämään projektiin mukaan.

Jos yrityksesi on pieni, eikä siellä ole sellaista osastoa, niin ehdota esimiehellesi jotain siihen liittyvää. Eli voit tehdä jonkin kehittämistehtävän aiheeseen liittyen, koska *myyntipuhe*.

Vierailija
22/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset harvoin haluavat vaihtaa samantasoiseen työhön kuin mitä tekevät. Työnantajat tekevät tässä tyhmästi kun ajattelevat vain muutaman kuukauden kassavirtaa. Ojasta allikkoon vaihtava alkaa katsella uusia töitä heti kun taas jaksaa.

Paljon fiksumpaa olisi ottaa sellainen työntekijä, jolle työ antaa jotain uutta ja tyydyttää nälkää uralla. Sellainen pysyy siinä pidempään ja tuottaa näin enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nykyään toitotetaan sitä, että työelämässä pitää koko ajan oppia uutta ja että suurinta osaa tehtävistä ei opi kuin tekemällä, niin millä niitä uusia asiantuntijoita ikinä saadaan, jos ei koskaan uskalla palkata sellaista, jolla kokemusta ei vielä ole.

Tässäkään (näin käsitin) tapauksessa ei ole kyse ihmisestä, jolla ei olisi alan työkokoemusta, vaan ihmisestä, jolla on alan työkokemusta, mutta eri tehtävistä. Tilanne olisi täysin eri, jos kokemusta ei olisi ollenkaan, silloin tuo väite olisi perustellumpi.

Mutta toki jos tilanne on se, että hakijoissa on ollut sopiva vaihtoehto, jolla on lisäksi juuri kyseisistä tehtävistä kokemusta, se menee toisen sopivan vaihtoehdon (ilman juuri kyseisten tehtävien kokemusta) edelle. 

Vierailija
24/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tällaisen dilemman olette onnistuneet ratkomaan? Lopettamalla palkkatyöt ja menemällä jonnekin ilmaiseksi työharjoittelijaksi?

Ei välttämättä tarvitse lopettaa palkkatöitä, jos pystyy samaanaikaan tekemään. Itse tein juuri näin ja kannatti näin jälkikäteen ajateltuna. Aluksi ilmaiseksi, sitten toooodella huonolla palkalla, mutta jalan sai oven väliin ja nyt yli 10 vuotta tehnyt tuota "parempaa hommaa". Kyllä se palkka siitä alkaa taas nousemaan, meillä ei automaattisesti kuin liiton korotukset. Mutta reilusti pyytämään korotuksia kysymällä ja perustelemalla korotuksia ensimmäisten 5 vuoden aikana reilusti, että pääsee siihen mihin tavoittelee. Mulla ei ainakaan onnistunut mikään +500€/kk korotukset kerralla vaan 100-200€/kk muutaman kerran vuodessa. Riippuen firmasta niin pomonkin helpompi perustella omille pomoilleen noita.

Vierailija
25/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työnantajien murheena ole antaa sinulle mahdollisuutta, vaan haluavat että asian hoitaa joku kokenut. Firmat yrittävät tehdä rahaa omistajilleen, ei työharjoittelupaikkoja.

Kannattaa varmaan ottaa plan-B käyttöön, jos oikeasti olet jo vuosikausia jumittanut. Aina ei pääse elämässään unelmahommiinsa

Antaako besserwisseröinti iloa elämään?

Silloin, kun nämä oman elämänsä turistit, uniikit lumihiutaleet tajuavat ajatusvirheensä siitä, että maailman pitäisi pyöriä heidän toiveidensa ja unelmiensa ympärillä.

Onhan se nyt päivänselvää, että kukaan yrittäjä ei palkkaa aloittelijaa, jos ei ihan pakko ole. Vaikka työ olisi kuinka monivuotinen haave sille aloittelijalle. 

Toivottavasti et saa enää ikinä yhtäkään työpaikkaa.

Toivottavasti ei tarvitsekaan enää työpaikkaa vaihtaa. Vuodesta 1994 lähtien olen työskennellyt neljässä eri työpaikassa. Koskaan en ole ollut työttömänä.

Millaista silppua sinun työhistoriasi olikaan?

Ei maailma pyöri oikeasti yksilön toiveiden ja haaveiden ympärillä.

Maailma kylläkin oikeasti pyörii yksilöiden toiveiden ja haaveiden ympärillä, nimittäin sen 1% prosentin ihmisistä jotka omistaa ja pyörittää käytännössä koko maailmaa mielensä mukaan.

Vierailija
26/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettei ongelma ole myyntitaidoissasi? Et siis osaa myydä osaamistasi.

Työnhakutaitoja opetetaan joka paikassa, ja kaikki ne tietää. Osataan kyllä kertoa, mitä minä osaan, mutta silti osa unohtaa ottaa näkökulman ”miksi teidän kannattaa palkata minut/ mitä lisäarvoa minä tuon teille/ mitä hyötyä minusta on teille”.

Kuten ketjussa on aiemminkin todettu, niin ei työnantaja ole kiinnostunut sinusta. Hän on kiinnostunut itsestään.

Vierailija
27/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun nykyään toitotetaan sitä, että työelämässä pitää koko ajan oppia uutta ja että suurinta osaa tehtävistä ei opi kuin tekemällä, niin millä niitä uusia asiantuntijoita ikinä saadaan, jos ei koskaan uskalla palkata sellaista, jolla kokemusta ei vielä ole.

Tässäkään (näin käsitin) tapauksessa ei ole kyse ihmisestä, jolla ei olisi alan työkokoemusta, vaan ihmisestä, jolla on alan työkokemusta, mutta eri tehtävistä. Tilanne olisi täysin eri, jos kokemusta ei olisi ollenkaan, silloin tuo väite olisi perustellumpi.

Mutta toki jos tilanne on se, että hakijoissa on ollut sopiva vaihtoehto, jolla on lisäksi juuri kyseisistä tehtävistä kokemusta, se menee toisen sopivan vaihtoehdon (ilman juuri kyseisten tehtävien kokemusta) edelle. 

Tämä klassikko eli pitää olla nuori, kyseiseen ammattiin kouluttautunut ja vähintään 5 vuotta työkokemusta sekä mielellään lapset joko tehty tai ei ole tulossa niin työpaikka on varma, muuten saakin sitten kuunnella taas niitä haukkuja kuinka ei työt kiinnosta ja maataan vain sohvalla tai vaihtoehto olisi mennä tekemään 5e/h jotain osa-aikatyötä.

Vierailija
28/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ilmoituksessa kerrottiin että vaativat aiempaa kokemusta niin miksi ihmesssä laitoit edes hakemusta?

Miksi ihmeessä sut on kutsuttu ylipään haastatteluun?

Ei ole ollut työpaikkailmoituksessa tällaista mainintaa.

Vierailija
29/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työpaikkoja anneta pätevyyden, kokemuksen yms, mukaan!! Työpaikoissa näkee niin paljon tumpeloa ja kyvytöntä väkeä, että tuntuu siltä, että Suomessa ne jaetaan juuri niille, jotka työtä osaavat huonoiten!! Lukenaton määrä sosiaalisesti taitevaa ja koulutettua väkeä on tänäkin päivänä työttömänä! Älkää siis kuvitelko, että tässä on mitään oikeudenmukaisuutta takana. Ei ole. Nallekarkit eivöt mene tasan ja norminmukaisesti ja hyvin koulutettua ei palkita hyvällä eläkeviralla. Kun ymmärtää ja hyväksyy rekrutointien mielivaltaisuuden, on ehkä helpompi hyväksyä myös työttömyys ja yrittää uudelleen.

Vierailija
30/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, ettei ongelma ole myyntitaidoissasi? Et siis osaa myydä osaamistasi.

Työnhakutaitoja opetetaan joka paikassa, ja kaikki ne tietää. Osataan kyllä kertoa, mitä minä osaan, mutta silti osa unohtaa ottaa näkökulman ”miksi teidän kannattaa palkata minut/ mitä lisäarvoa minä tuon teille/ mitä hyötyä minusta on teille”.

Kuten ketjussa on aiemminkin todettu, niin ei työnantaja ole kiinnostunut sinusta. Hän on kiinnostunut itsestään.

Epäilen että kyse ei ole tästä. Yleensä tehtäviin valitut henkilöt ovat olleet huomattavasti minua kokeneempia. Haastatteluiden jälkeen olen saanut todella paljon suitsutusta miten hieno tulevaisuus alalla odottaa, olen tehnyt todella hyvän vaikutuksen jne.

Vierailija
31/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työnantajien murheena ole antaa sinulle mahdollisuutta, vaan haluavat että asian hoitaa joku kokenut. Firmat yrittävät tehdä rahaa omistajilleen, ei työharjoittelupaikkoja.

Kannattaa varmaan ottaa plan-B käyttöön, jos oikeasti olet jo vuosikausia jumittanut. Aina ei pääse elämässään unelmahommiinsa

Valitettavasti joka työhön valitaan aina se, jolla on eniten relevanttia työkokemusta. Muut ei kelpaa koskaan minnekään. Ei sitten tarvitse valittaa siitä, ettei työttömät työllisty, jos ajattelee noin.

Jos olisit itse yrittäjä, kumman palkkaisit, kokeneen työntekijän, joka alkaa nopeasti tuottamaan rahaa yrityksellesi, vai jonkun aloittelevan, jolla kestää pitkään nousta tuottavaksi työntekijäksi?

No, minä olen yrittäjä joka ymmärtää perehdytyksen merkityksen, joten jos joku ei pärjää hommissaan, on perehdytetty huonosti. Näinpä siis kelpaa myös se kokematon, minun vastuullanihan perehdyttäminen on (myös sen kokeneen).

Vierailija
32/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti joka työhön valitaan aina se, jolla on eniten relevanttia työkokemusta. Muut ei kelpaa koskaan minnekään. Ei sitten tarvitse valittaa siitä, ettei työttömät työllisty, jos ajattelee noin.

Jos olisit itse yrittäjä, kumman palkkaisit, kokeneen työntekijän, joka alkaa nopeasti tuottamaan rahaa yrityksellesi, vai jonkun aloittelevan, jolla kestää pitkään nousta tuottavaksi työntekijäksi?

No, minä olen yrittäjä joka ymmärtää perehdytyksen merkityksen, joten jos joku ei pärjää hommissaan, on perehdytetty huonosti. Näinpä siis kelpaa myös se kokematon, minun vastuullanihan perehdyttäminen on (myös sen kokeneen).

Ihana asenne! Haluan sinulle töihin.

Vierailija
33/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta silti se kokenut on alkuun nopeampi (tuotteliaampi) työntekijä kuin kokematon. 

Jos loppupeleissä on mukana kaksi yhtä sopivaa ja yhtä hyvää työnhakijaa, niin kaipa se kokenut vie voiton. 

eri

Vierailija
34/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös työnantajia jotka palkkaavat alan perusopinnot suorittaneen nuoren oppimaan. Palkka on silloin tietysti alhaisempi. Minun työpaikalleni on tullut lähinnä juuri vastavalmistuneita tai muuten vaikeasti työllistyviä. Se on sitä halpuuttamista.

Jos työkokemusta ei ole niin vaatii hyviä puhujan lahjoja päästä työpaikkaan johon on vaatimuksena vankka usean vuoden työkokemus alalta. Aina voi toki yrittää, kaikkiin paikkohin ei löydy kokeneita vaan on valittava tarjolla olevista.

Vierailija
35/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta silti se kokenut on alkuun nopeampi (tuotteliaampi) työntekijä kuin kokematon. 

Jos loppupeleissä on mukana kaksi yhtä sopivaa ja yhtä hyvää työnhakijaa, niin kaipa se kokenut vie voiton. 

eri

Ei vaan se joka tuntuu motivoituneemmalta niihin hommiin.

Vierailija
36/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Tuo ei välttämättä pidä lainkaan paikkaansa! Kokenut on kokenut jossakin muussa firmassa, ja joka paikassa on omat systeeminsä ja tavat tehdä. Joissain tapauksissa se vanha (luutunut) kokemus voi olla jopa haitaksi.

Vierailija
37/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä!

Eiko huuhaahumanistitutkinto olekaan pääsylippu kaikkiin avoimiin virkoihin? Pitääko jotain osatakin?

Vierailija
38/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yrityksesi on iso, pyydäpäästä työnkiertoon sille osastolle, mihin haluat. Tai pyydä, että pääset tekemään yhteistyötä sen osaston kanssa. Tai pyydä, että pääset oman työn ohella (ylimääräistä työkuormaa) sen osaston vetämään projektiin mukaan.

Jos yrityksesi on pieni, eikä siellä ole sellaista osastoa, niin ehdota esimiehellesi jotain siihen liittyvää. Eli voit tehdä jonkin kehittämistehtävän aiheeseen liittyen, koska *myyntipuhe*.

Olen jo aiemmin päässyt tekemään tuohon puutteena koettuun osa-alueeseen liittyviä töitä, mutta niitä ei ilmeisesti lueta työkokemukseen vaikka niitä olenkin tuonut esiin. On sen verran tiukasti määritelty työnkuva ja pieni työpaikka, että kovin paljon työtehtäviin ei pääse vaikuttamaan.

Vierailija
39/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä!

Eiko huuhaahumanistitutkinto olekaan pääsylippu kaikkiin avoimiin virkoihin? Pitääko jotain osatakin?

En ole humanisti. Työskentelen tekniikan alalla.

Vierailija
40/103 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[Aina voi toki yrittää, kaikkiin paikkohin ei löydy kokeneita vaan on valittava tarjolla olevista.

Olen ajatellut näin, mutta näköjään nykyään usein paikat saatetaan jättää kokonaan täyttämättä, vaikka hakijoita olisikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä