"Emme palkanneet sinua, koska sinulla ei ole näistä tehtävistä aiempaa kokemusta."
Vuosikausia olen yrittänyt päästä kyseisiin tehtäviin, mutta eipä taida onnistua. Ellei ole saanut tilaisuutta tehdä jotain, niin se tulkitaan uusia työpaikkoja hakiessa miinuksena. Kyseisiä tehtäviä ei siis taida päästä tekemään jatkossakaan. Plääh!
Kommentit (103)
Olin rekryfirmassa työhaastattelussa. Maisterin tutkinto ja työkokemusta 5 v alalta johon hain hommiin. HR-Pirkon mielestä mulla ei ollut tarpeeksi osaamista, kysyin sitten että pitäisikö suorittaa merkonomin tutkinto, häne mielestään se oli hyvä idea. Samoin oli ihmeissään kun eräs työtodistuksistani oli toisella kotimaisella kirjoitettu.
Hyvin usen rekrytoija on epäpätevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työnantajien murheena ole antaa sinulle mahdollisuutta, vaan haluavat että asian hoitaa joku kokenut. Firmat yrittävät tehdä rahaa omistajilleen, ei työharjoittelupaikkoja.
Kannattaa varmaan ottaa plan-B käyttöön, jos oikeasti olet jo vuosikausia jumittanut. Aina ei pääse elämässään unelmahommiinsa
Valitettavasti joka työhön valitaan aina se, jolla on eniten relevanttia työkokemusta. Muut ei kelpaa koskaan minnekään. Ei sitten tarvitse valittaa siitä, ettei työttömät työllisty, jos ajattelee noin.
Jos olisit itse yrittäjä, kumman palkkaisit, kokeneen työntekijän, joka alkaa nopeasti tuottamaan rahaa yrityksellesi, vai jonkun aloittelevan, jolla kestää pitkään nousta tuottavaksi työntekijäksi?
No, minä olen yrittäjä joka ymmärtää perehdytyksen merkityksen, joten jos joku ei pärjää hommissaan, on perehdytetty huonosti. Näinpä siis kelpaa myös se kokematon, minun vastuullanihan perehdyttäminen on (myös sen kokeneen).
Japanin työelämässä kaikki yritykset perehdyttävät työntekijänsä kyseisen firman tehtäviin kädestä pitäen. Vanhemmat eli pidempään työpaikalla olleet työntekijät (senpai) auttavat myös osaltaan uusia tulokkaita (kōhai) sopeutumaan työpaikkaan ja oppimaan työtehtävät.
Suomessa taas pitää osata alansa huippuna työt, joista ei ole päivääkään työkokemusta tai jos kokemusta on vähän, työajalla ei kuitenkaan saa oppia tai opiskella mitään uutta. Omalla ajalla ja rahalla pitäisi kouluttautua lisää työntantajan tilipussia lihottaakseen.
Emme palkanneet sinua, koska sinulla ei ole näistä tehtävistä aiempaa kokemusta, vaan koska sinulla on isot tissit.