Henkilökohtaisen avustajan työ: Missä menee raja?
Niin, otsikossahan tuo kysymys on pähkinänkuoressa. Aloitin kyseisellä alalla viime talvena, luin kyllä ihmisten kokemuksia ja hieman arvellutti kyseinen työ ottaa vastaan. Itseäni kaikkein eniten mietityttää miten hämärtynyt käsitys sillä avustettavalla jolle työskentelen, on tästä työstä. Työhaastattelussa annettiin ymmärtää esim. että avustettava tarvitsee apua kodin ulkopuolella liikkumiseen. Siitä huolimatta avustettava lähtee jatkuvasti itsenäisesti omalla autolla asioille ja sillä välin olettaa että minä siivoan koko asunnon. Avustettavan puoliso ei tee kotitöitä, hän turhautuu/hermostuu mikäli joutuu tekemään siisteyden eteen jotain. Molemmat odottavat että kodin siivous on yksin minun vastuullani. Itselläni on vahva tausta siivousalalla ja oletan että siksi halusivat minut palkata. Kuitenkaan ammattitaitoni ei tietyssä mielessä kelpaa heille. Jos olisin siivoojana työskennellyt tavalla, jota minulta tällä hetkellä odotetaan, olisin erittäin nopeasti saanut potkut. Haluaisin tehdä työni hyvin ja ripeästi mutta tässä työpaikassa se tuntuu mahdottomalta.
Ehkäpä hieman polveilevaa tekstiä, pahoittelut siitä. Haluaisin kuitenkin kuulla teidän kokemuksianne ja mielipiteitä tästä rajanvedosta. Tällä hetkellä tuntuu siltä että olen perheen piika enkä henkilökohtainen avustaja, jollaisena minut kuitenkin palkattiin.
Kommentit (238)
Kuulostaa vähän siltä että sinua käytetään hyväksi.
Kuulostaa siltä, että käyttävät koko systeemiä hyväksi. mielestäni sinun tulee ensisijassa puhua esimiehellesi, siis ei tuolle avustettavalle, vaikka vähän pomosi onkin ja palkkasi maksaa, vaan paikkakuntasi sille esimiehelle, joka koordinoi noita "avustuksia", jos et keksi kuka se on, aloita kelasta tai sitten soita kuntaan alan viranomaiselle. tekisi ehkä hyvää että kyseisen henkilön/pariskunnan avustukset pohdittaisiin uudelleen.
Onko sinulla työsopimus, jossa lukee mitä tehtäviä työhösi kuuluu vai suullisesti sovittu "avustavia tehtäviä tarpeen mukaan" tms. epämääräistä. Onko avustettava samalla myös työnantajasi vai onko sinulla muu esimies? Tuo kuulostaa kyllä todellakin sekä sinun että systeemin hyväksikäytöltä!
Olen myös toiminut henk. koht. avustajana, ja meillä oli sääntö, että kaikki asiat tehdään yhdessä avustettavan kanssa. Avustettava tietysti osallistuu kykynsä mukaan. Tuollainen, että asiakas kurvailee itsekseen asioille ja avustaja jää siivoamaan kotia, ei ole sallittua. Et ole perheen siivooja.
Ihmettelen aina henkilökohtaisten avustajien valituksia.
Mitä sillä väliä on, millaisia töitä teillä teetetään? Palkan saatte koko ajasta.
Ihmettelen, kun jotkut valittavat, että joutuvat vaikka pesemään koko huushollin pyyukit tai laittamaan kaikille ruuat. Mitä sitten? Rahaa tulee käytetyn ajan mukaan.
Nuohan ovat tavanomaisia kotiaskareita, joit se avustettava tekisi, jos olisi terveempi.
Ei oo kokemusta onneksi kummastakaan roolista.
Kyllä mä tiedän perheen jossa avustaja nimenomaan otettu siivoukseen. En ymmärrä mikä siinä on väärin.
Miksi avustaja ei olisi perheen piika.
Kuvitteleeko avusta olevansa jotenkin hienossa ammatissa, kun kokee, ettei ole siivooja tai piika vaan jotenkin niitä ylempi.
Muista kuntouttava työote eli älä tee puolesta. Vai onko tässä kyse jo menetetystä tapauksesta, jota ei ole mahdollista kuntouttaa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tiedän perheen jossa avustaja nimenomaan otettu siivoukseen. En ymmärrä mikä siinä on väärin.
Samaa ihmettelen. Siivous on raskasta. Tietysti se kannattaa teettää avustajalla, jos avustettava on vaivainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Siivous on raskasta. Tietysti se kannattaa teettää avustajalla, jos avustettava on vaivainen.
Silloin palkataan SIIVOOJA, jolle maksetaan siivoojalle kuuluva palkka. Ei avustaja ole mikään siivooja. Toisaalta siivooja ei ole avustaja, eli hänen työnsä on vain siivota eikä tehdä muita hommia.
Hän on työnantajasi mutta palkan maksaa kaupunki. Meitäkin nimiteltiin haukuttiin uhkailtiin vuosi. Enää en sellaista sietäisi.
Avustustöissä lähtökohta on se, että avustaja avustaa (esim. ruoanlaitossa, siivouksessa), ei tee puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina henkilökohtaisten avustajien valituksia.
Mitä sillä väliä on, millaisia töitä teillä teetetään? Palkan saatte koko ajasta.
Ihmettelen, kun jotkut valittavat, että joutuvat vaikka pesemään koko huushollin pyyukit tai laittamaan kaikille ruuat. Mitä sitten? Rahaa tulee käytetyn ajan mukaan.
Nuohan ovat tavanomaisia kotiaskareita, joit se avustettava tekisi, jos olisi terveempi.
Ei oo kokemusta onneksi kummastakaan roolista.
Niin, minähän kirjoitin aloituksessa tehneeni siivoojan hommia. Kannattaisi lukea teksti ajatuksella läpi ennen kommentointia. Siivoojan hommasta pidin ja minulla ei ole mitään sitä vastaan. Palkkani oli huomattavasti parempi niihin aikoihin kuin nykyisessä työssäni.
Miksi et sitten siivoa kunnolla ja tehokkaasti, jos kerran olet hyvä siinä ja tykkäät työstä. Ilmeisesti teet homman hitaasti, koska huono palkka, vai olisitko mieluusti mukana asioilla. Jos yhtä kämppää siivoo muutamalle ihmiselle, ei luulis vaikeeta olevan. Onko paljon tunteja viikossa
Henkilökohtainen avustaja ei ole kotiapulainen vaan nimensä mukaisesti avustaa avustettavaa. Mikäli tarvitaan siivoojaa, se pitää palkata itse.
Avustaja ei tee kaikkia kodin töitä vaan jokaiselle asunnossa asuvalle (poislukien lapset) kuuluu oma osuus eli jos on esim. puoliso, niin hän tekee puolet huushollin asioista. Se, ettei tee tai halua tehdä, ei lisää avustajan töitä.
Ota yhteys esimieheesi tai kaupunkisi (kuntasi) virkamiehen ja kysy mihin avustettava on saanut apua. Fakta on, ettei ole saanut kotiapulaista!
Mikäli avustettava on saanut avustajan avustamaan liikkumista kodin ulkopuolella, niin silloin avustaja kulkee ulkona mukana.
Aina on niitä, jotka yrittää nakittaa vaikka mitä työtä avustajalle, mutta siihen ei pidä eikä kuulu alistua.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtainen avustaja ei ole kotiapulainen vaan nimensä mukaisesti avustaa avustettavaa. Mikäli tarvitaan siivoojaa, se pitää palkata itse.
Avustaja ei tee kaikkia kodin töitä vaan jokaiselle asunnossa asuvalle (poislukien lapset) kuuluu oma osuus eli jos on esim. puoliso, niin hän tekee puolet huushollin asioista. Se, ettei tee tai halua tehdä, ei lisää avustajan töitä.
Ota yhteys esimieheesi tai kaupunkisi (kuntasi) virkamiehen ja kysy mihin avustettava on saanut apua. Fakta on, ettei ole saanut kotiapulaista!
Täytyy hieman kysellä, koska juuri se että minut on palkattu nimenomaan avustajaksi. Ja kuten sanottua, palkkani on huonompi. Jos olisin siivoojan työssäni antanut asiakkaalle arvion viikottaisesta tuntimäärästä ylläpitosiivoukselle, tälläisessä paikassa se olisi ollut n. kolmannes siitä mitä minulta nyt odotetaan. Siisteystaso olisi silti saatu pysymään samalla tasolla. Minulta odotetaan täysin absurdia pikkutarkkuutta.
Hankit paremman asiakkaan tai kaksi ja lopetat tuolla. Etsivät sitten paremman avustajan.
No mihin se avustajaa tarvii.
Tai on saanut siis ilm jonkinlaisen tarve diagnoosin.