En usko tätä tarinaa "Toivottavasti tuo ei ole tuon vauvan äiti", Iltalehdessä tänään
https://www.iltalehti.fi/keho/a/02dc9925-2e73-4a06-bf3f-c196915b962b
"Toivottavasti tuo ei ole tuon vauvan äiti", Sofia, 29, sai kuulla kauppareissulla näissä vaatteissa
En hetkeäkään usko että kukaan sanoo tuntemattomalle ihmiselle noin. Me suomalaiset olemme kovin pidättyväisiä kommentoimaan kenellekään ulkonäköasioita päin naamaa, vaikka ajattelisimme mitä pidämme mölyt mahassa.
Haluaako tämä pissis hetkensä julkisuudessa. Liekö blogisti tai muu itsensä esille haluava peilin edessä keikistelijä.
Kommentit (167)
Mä en jaksanut perehtyä artikkeliin, kun tämä aloitus jäi mielenpäälle.
Suomalaiset eivät todellakaan ole niin pidättyväistä kansaa, kun annetaan ymmärtää. Herkästikin laukovat milloin mistäkin ulkonäöllisestä asiasta. Ei nyt joka viikko tai kuukausikaan, mutta kyllä laukojia tasaisesti virtaa kohti. Järjestäen laukojat ovat keski-ikäistyneitä miehiä.
Eihän kommentteja kaikille tule. He, jotka valtavirrassa uivat jäävät ilman näitä huuteluita.
Nenärengas saa aikaiseksi huutelua, värikkäämmät vaatteet, erilaiset hiukset tai päähän viritetty huivi. Eilen piipahdin autosta automaatille napsuttelemaan käteistä. Paljain varpain, jo siinä oli setämies rinki ärrällä kommettien kanssa. Heistä ei ollut soveliasta kulkea avojaloin, mutta kaljaa oli sopiva särpiä suoraan tölkistä.
Moni konservatiivinen henkilö kammoksuu naisten reikäsiä housuja ja tatuointeja.
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö niin, ettei vain pöyristytä kommenteista vaan tsekataan kommentoijan ulkonäöstä jokin juttu ja annetaan tulla. Tai, jos on kiire, niin aina ehtii näyttää edes keskisormea.
Kaikkihan ei ole sananokkelia ja huonokäytöksisiä. Ei huonoon käytökseen tarvitse vastata samalla mitalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät todellakaan ole niin pidättyväistä kansaa, kun annetaan ymmärtää. Herkästikin laukovat milloin mistäkin ulkonäöllisestä asiasta. Ei nyt joka viikko tai kuukausikaan, mutta kyllä laukojia tasaisesti virtaa kohti. Järjestäen laukojat ovat keski-ikäistyneitä miehiä.
Eihän kommentteja kaikille tule. He, jotka valtavirrassa uivat jäävät ilman näitä huuteluita.
Nenärengas saa aikaiseksi huutelua, värikkäämmät vaatteet, erilaiset hiukset tai päähän viritetty huivi. Eilen piipahdin autosta automaatille napsuttelemaan käteistä. Paljain varpain, jo siinä oli setämies rinki ärrällä kommettien kanssa. Heistä ei ollut soveliasta kulkea avojaloin, mutta kaljaa oli sopiva särpiä suoraan tölkistä.
En kyllä missään ärrän ympärillä kulkisi paljain jaloin ja ihan siitä syystä, että lasin sirpaleita löytyy kaikkialta. Koirani tassussa oli juuri haava ja sai sen kaupan edestä lasinpalasesta.
Sedät yrittivät varottaa sinua, että pane hyvä ihminen jotkut läpykkäät edes jalkaasi, että et riko jalkapohjiasi. Tuota tervettä järkeä taisi nyt olla enemmän näillä setämiehillä!
Vierailija kirjoitti:
Sain esikoiseni 19-vuotiaana. Jotain kommenttia tuli. Bussissa jotkut pikkutytöt katselivat vaunuja ja sanoivat: " siellä on varmaan nukke." :D ja juttelivat miten niiden äiti on tosi vanha. :D
Ja jotkut spurgut kaupan pihalla: " Voi voi, lapsi sä olet itsekkin." Nuo vain nauratti.Mutta se ei naurattanut kun kerran (kun lapsi oli jo sen ikäinen että istui rattaissa) joku keski-ikäinen ukkeli ajoi pyörällä ohitseni ja karjaisi: "Huor a vääntänyt pennun jonkun ne.ekerin kanssa!" Ja lapseni on ihan supisuomalainen vaaleaihoinen, hiukset vain mustat, niinkuin isällään. 😃 Olin ihan että mitäh.
Luoja. Mun lapsi on jo nuori aikuinen, mutta silloin, kun lykin häntä vaunuissa, hyväntahtoiset mummot kysyivät, onko isä kaukaakin kotoisin, kun lapsi on niin tumma (ja ruskeasilmäinen). Joo, Kaennuusta.
Eihän tuossakaan olla tuntemattomalle mitään sanottu suoraan. Seuralaiselle sen verran kovaa että ohikulkija kuulee. Typerää käytöstä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä missään ärrän ympärillä kulkisi paljain jaloin ja ihan siitä syystä, että lasin sirpaleita löytyy kaikkialta. Koirani tassussa oli juuri haava ja sai sen kaupan edestä lasinpalasesta.
Sedät yrittivät varottaa sinua, että pane hyvä ihminen jotkut läpykkäät edes jalkaasi, että et riko jalkapohjiasi. Tuota tervettä järkeä taisi nyt olla enemmän näillä setämiehillä!
Jos kyse olisikin ollut varoituksesta/huolenpidosta, niin sen varmasti voi sanoa muutenkin kuin örisemällä, huorittelemalla ja räkimällä päin.
Sen kaksi askelta, jotka otin autosta automaatille ja takaisin. Olin tehnyt päätökseni ja otin vastuun itse lasinsiruista, koska olenhan oikeustoimikelpoinen 32 vuotias aikuinen ja perheenäiti. Ei pitäisi kenenkään muun napaa tämmöiset asiat kaivaa. Toki pidättyväinen suomalainen juuri silloin saa suunsa auki, kun ei pitäisi. Itse sisältöähän on teflonia, mutta tuo tapa puuttua toisten asioihin vituttaa.
Ja vaikka olisikin totta tuo hänen väittämä kommentti, niin olisiko kannattanut edes pienen hetken miettiä josko siinä kommentissa oli ihan syynsä?
Mutta ei, helpompi vain pöyristyä itse kommentista, omaa tekemistähän ei saa kritisoida mitenkään. Minä olen aina oikeassa!!!
Miten mää jää aina muka sanattomiksi. Lehteen kyllä saadaan yhteys. Jos mulle joku sanois noin koko kauppa kuulisi kuka sanoi ja mitä.
Ihan törkeää tämä muiden ulkonäön pilkkaaminen nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei teininsä seurassa puhu noin. Ei kukaan.
Kenen suuhun tuollaiset sanat sopisi olisi samanlaista sakkia kuin kuvan nainen ja hyväksyisi hänen habituksensa ja jopa ihailisi.
Sivistyneistö ei kommentoi toisten ulkonäköä vaikka ei siitä pitäisikään.
Voi kuule kaikenlaisia äitejä on tässä nähty!! Päihteet ja katkeruus varsinkin tekevät juuri tuollaista käytöstä. Olet kasvanut jossain kuvun alla?
38-vuotiaalle kaverille oli kauhisteltu, että miten noin nuorena olet lapsen tehnyt? Hän ei jäänyt siinä ikäänsä selittelemään. On kyllä todella kaunis nainen, mutta ei mielestäni näytä mitenkään aivan kamalan nuorelta.
Kyllä ihmiset sanovat ääneen päin näköä mitä törkeämpiä asioita, siitä en ole sitten varma että pitääkö joka kerta soittaa iltapäivälehtiin että pääsee otsikoihin.
Olen itse kuullut nuorena niin uskomattomia kommentteja vierailta täti-ihmisiltä että uskon täysin että totta. Ei ollut edes napapaitaa eikä naamaan ulottuvia tatskoja joihin puuttua.
Hävettää teidän muiden puolesta. Aikuiset naiset täällä anonyymisti haukkuvat toista naista pissikseksi, keikistelijäksi, naurettavaksi, noloksi jne. Pilkataan muiden ulkonäköä, pukeutumista ja kokemuksia. Meneekö teillä niin huonosti, että saatte jotain mielihyvää muiden lyttäämisestä? Aika surullista, että ihmisillä on edelleen tällaisia ajattelutapoja. Nettikiusaaminenkin on kiusaamista. Miltä luulette, että artikkelin naisesta tuntuu, jos/kun hän tämän keskustelun täällä näkee?
Vierailija kirjoitti:
Hävettää teidän muiden puolesta. Aikuiset naiset täällä anonyymisti haukkuvat toista naista pissikseksi, keikistelijäksi, naurettavaksi, noloksi jne. Pilkataan muiden ulkonäköä, pukeutumista ja kokemuksia. Meneekö teillä niin huonosti, että saatte jotain mielihyvää muiden lyttäämisestä? Aika surullista, että ihmisillä on edelleen tällaisia ajattelutapoja. Nettikiusaaminenkin on kiusaamista. Miltä luulette, että artikkelin naisesta tuntuu, jos/kun hän tämän keskustelun täällä näkee?
On tyytyväinen, kun saa huomiota. Sitähän hän oli hakemassa.
Onpa hyvässä kunnossa! Tuollainen sixpäkki vielä pienen vauvan äidillä!! Muut saisi ennemmin ottaa mallia noin terveesti elävästä ja urheilullisesta äidistä!!! Ja jos on tollanen kroppa niin miksei sitä haluaisi näyttää??!
Onko nyt hyvä mieli, Sofia?
"On kyllä varmasti keksitty juttu". Ja samaan aikaan täällä on jo kolme sivua haukkuja tästä naisesta. Ei kyllä vaikuta epätodennäköiseltä tämän perusteella, että joku vihainen kukkahattutäti on avannu sana-arkkunsa ihan livenä...
No, se on mukavaa, että täällä ei uskota, että aikuiset ihmiset ovat kykeneväisiä laukomaan asiattomuuksia ventovieraalle. Itselläni on hitusen erilainen kokemus asiasta ja ilmiöstä.
Ensinnäkin silloin kun olin vielä asiakaspalvelu- ja myyntihommissa, joita tein vuosikymmenen, nuorelle naiselle tuli jatkuvasti myös sitä asiatonta palautetta ulkonäöstä ja milloin mistäkin. Milloin ei sattunut hiusten leikkaus olemaan sellainen, että se olisi asiakkaan silmää miellyttänyt, milloin paidan väri oli väärä, meikkiä oli liian vähän tai liikaa jne. Enkä todellakaan ollut ainoa meidän työpaikalla, joka joutui tätä kuuntelemaan.
Toisekseen, sairastuin vakavasti pari vuotta takaperin ja sairaus ja lääkitys muutti mm. kasvojeni muotoa, tuli turvotusta ja hiukset putosi päästä. Se ajanjakso oli todella silmiä avaava siitä, miten voi tulla kohdelluksi tässä yhteiskunnassa. Monta kertaa sain kuulla olevani juoppo, narkomaani ja "tuollainen ihminen" enkä välttämättä enää saanut palvelua edes apteekissa. Kaupan kassatkaan ei enää aina tervehtineet. Joten, ei, en lainkaan epäile, etteikö tämä olisi voinut oikeasti tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea mutta onko joku taas ottanut tatuoinnin naamaan ja nenärenkaan?
😂😂❤️
Ei kai Suomessakaan saa pukeutua miten vain missä vain? On olemassa kirjoittamattomia ( ja kirjoitettujakin) sääntöjä pukeutumisesta ja käyttäytymisestä. Eikö muutama vuosi sitten ollut keskustelua esim siitä miten paljastavassa asussa yläkoululaiset voivat mennä kouluun, niukat topit ja mini, mini shortsit eivät olleet suotavia. Kauppaan meneminen bikinien yläosassa ( siltä tuo näyttää) on aika typerää ja ajattelematonta.