Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskauden yrittäminen - kauanko yrititte esikoista?

Vierailija
03.06.2020 |

Olemme mieheni kanssa jo jonkun aikaa yrittäneet raskautta, olemme molemmat kolmikymppisiä. Raskaus ei ole alkanut ja tämä kuukausittaisessa syklissä eläminen turhauttaa ja väsyttää. Menkkojen alkamisaikaan saa jännittää ja lopulta pettyä, kun menkat alkaa. Sen jälkeen on pari viikkoa ns. normaalia elämää ja sitten yrittämistä ovulaation aikoihin. Yrityksen jälkeen elän seuraavien kuukautisten alkuun niin kuin olisin raskaana, jotta en ruokavaliolla tm. vahingoittaisi mahdollista raskautta. Kuukautisten lähestyessä pohdin, ovatko oireet raskausoireita vai kuukautisiin liittyviä. Kun kuukautiset taas alkaa, niin harmittaa ja olen pettynyt. Kauanko te muut yrititte esikoista? Miltä teistä tuntui, jos lasta ei kuulunut?

Kaipaisin tähän ketjuun vertaistukea. Raskaus on meille molemmille toivottu asia, joten en kaipaa kommentteja, että kannattaisi jättää lapset tekemättä.

Ap

Kommentit (516)

Vierailija
441/516 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

7v. Raskaus alkoi viimeisestä kierrosta jonka jälkeen lapsettomuushoidot olisi lopetettu.

Vierailija
442/516 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin pillerit pois ja seuraavassa luomukierron kuussa olin raskaana. Sama kävi molemmissa lapsissa. Ollaan normipainoisia, N 31 ja M31.

Turha stressata, tuttavissa juuri ne pakkoraskautuja-suorittajat ovat raskautuneet hitaimmin. Joku tutkimuskin on aiheesta tehty, että kehon stressihormonit estävät raskautumista, koska kivikauden ihmisen lisääntyminen stressiaikana olisi ollut joko nälkää taikka kuolemaa. Siksi keho hylkii stressinaikaista raskautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/516 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin pillerit pois ja seuraavassa luomukierron kuussa olin raskaana. Sama kävi molemmissa lapsissa. Ollaan normipainoisia, N 31 ja M31.

Turha stressata, tuttavissa juuri ne pakkoraskautuja-suorittajat ovat raskautuneet hitaimmin. Joku tutkimuskin on aiheesta tehty, että kehon stressihormonit estävät raskautumista, koska kivikauden ihmisen lisääntyminen stressiaikana olisi ollut joko nälkää taikka kuolemaa. Siksi keho hylkii stressinaikaista raskautta.

Nii just. Jotkut pcos ja endot ja vähät siittiöt on vaan tekosyitä, lakatkaa stressaamasta ni heti onnistuu 😇

Vierailija
444/516 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kyllä kiinnostavaa keskustella ja kuulla siitäkin, millä tavalla ihmiset lasta yrittää. Lisätäänkö petipuuhien määrää vai pyritäänkö vain ajoittamaan tarkkaan ne vähät kerrat. Kuinkakohan moni puuhailee esim lapsiarjessa joka toinen päivä, mikä olisi kai aika optimaalista raskautumisen kannalta. 🤔

Meidän naapurit panee selvästi vain ovisaikana. Taas kuuluu rouvalla se olevan, eilen illalla kuului uikutus, viimeksi vinkui kk sitten. Tätä on tehty jo heinäkuulta saakka kuukauden välein siellä.

Pitäisköhän kysellä, että eikö se jo ala?

Vierailija
445/516 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii just. Jotkut pcos ja endot ja vähät siittiöt on vaan tekosyitä, lakatkaa stressaamasta ni heti onnistuu 😇

Tämä. Ja toinen hyvä on vyöhyketerapia. Kärsimme lapsettomuudesta ja neuvo oli että minun pitäisi mennä vyöhyketerapiaan niin heti tulen raskaaksi. Siihen en saanut selvyyttä, että miten minulle tehty vyöhyketerapia parantaa miehen sperman laatua, mutta näin se kuulemma menee.

Vierailija
446/516 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais mennä toista vuotta ja tutkittiinkin, että kaikki pitäis olla kunnossa. Sitten kun tärppäsi, niin onnistui toisenkin kerran. Ja kolmannen.

Vierailija
447/516 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni jotain 6 vuotta. Olin juuri valmistunut kun aloimme yrittämään lasta. Mitään erityistä syytä ei koskaan löytynyt. Olin ehkä liian vanha jo kun aloitimme yrittämään, yli 30v. IVF-hoidoilla lopulta onnistui. Olin jo luovuttamassa, mutta mieheni halusi kokeilla vielä kerran.

Mutta saimme kuitenkin aivan ihanan lapsen ja kaikki on mennyt aivan loistavasti superhelposta synnytyksestä lähtien.

Vierailija
448/516 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä ei yritetty. Sai alkunsa varkain. Ikää mulla tuolloin 32v ja ehkäisyn läpi tuli. Oli joo pieni shokki mutta alkujärkytyksen jälkeen iloinen uutinen.

Toista sitten ihan yritettiin. Tärppäsi toisesta kierrosta, meni kesken rv 17.

Kolmas tärppäsi ekasta yrityksestä.

Mulla reilusti ylipainoa mutta ei ainakaan raskaaksi tuloa estänyt, kun kaikki raskaudet alkaneet helposti. Ehkäisyå en ole voinut käyttää pahan migreenin takia. Vaikka ylipainoa on, niin muuten olen viettänyt aika seesteistä elämää: liikkunut, yrittänyt syödä järkevästi, alkoholia en voi mugreenin takia käyttää, en ole koskaan tupakoinut tai käyttänyt muitakaan päihteitä. En tiefä onko tällä kaikella ollut vaikutusta hedelmällisyyteeni.

Tässä sen näkee, miten erilaisia olemme.

Vierailija
449/516 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis meillä käytössä olleet aina varmat päivät ja hedelmällisinä päivinä kortsu. Tämä toimi 12v ennen kuin kerran sitten tulinkin raskaaksi.

Tämä nyt toki tiedossa, että näin vii käydä ja se tiedettiin.

Vierailija
450/516 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdet kuukautiset tuli sen jälkeen, kun päätettiin, että lapsi saa tulla. Suosittelen ovulaatiotikkua! Olin raskaaksi tullessani 37 ja mies reilusti vanhempi.

Vierailija
451/516 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Min olen ollut raskaana neljä kertaa ja joka kerta tehnyt abortin koska en halua lasta. Juuri tein toissa päivänä ja ikää 38v. Nyt menen sterilisaatioon koska mikään ehkäisy ei näköjään toimi itselläni. Ihana saada pysyvä ratkaisu ettei tarvitse enää pelätä raskautta. N38

Vierailija
452/516 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista yritettiin 0 kertaa, alipainon vuoksi ei ollut menkkoja eikä aina ehkäisyä, mutta ekasta kierrosta tärppäsi vahingossa. Paino normalisoitui sitten bmi 18 ja seiraava raskaus alkoi ekasta yrityksestä kuten myös kolmas. Nämä alle 30-vuotiaana, nyt tuntuu vähän siltä, että neljäs ei alkaisi ihan heti jos yritettäisiin vaikka kierto on sama.

Vierailija
453/516 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden illan sekoilusta.

Vierailija
454/516 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni 1,5 vuotta ennenkuin tulin raskaaksi. Olin 25v ja mies 28v. Molemmat perusterveitä ja hoikkia. Ehdimme jo aloittaa tutkimukset miksi ei onnistu mutta sitten tulinkin onneksi luomusti raskaaksi.

Toisen lapsen kanssa meni samat 1,5 vuotta mutta tuona aikana oli 1 keskenmeno ja 1 tuulimunaraskaus.

Vierailija
455/516 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin toivottaa ap:lle tsempit yritykseen ja sanoa, että menkää tutkimuksiin ajoissa jos ei tärppää. On turha surra ja yrittää itse 5 vuotta, jos lääketieteellinen apu auttaa muutamassa kuukaudessa.

Ja kun kysyit kuinka nopeasti tärppäsi niin minä olen onnekas pieneen marginaaliin kuuluva ihminen, jolla kaikki kolme lasta saivat alkunsa ekasta yrityskierrosta. Esikoinen pillereiden lopetuksen jälkeen ja kaksi seuraavaa kuparikierukan poistamisen jälkeen. Nyt ikää mulla 45 ja kävin vasta vaihtamassa kierukan uuteen, jolloin gynekologi ultrasi samalla munasarjani. Hän sanoi, että kalustoni toimii edelleen moitteettomasti ja näytti ruudulta kuinka juuri on kypsymässä munasolu. Gyne sanoi, että jos haluan iltatähden niin ei kannata laittaa uutta kierukkaa, kun parin päivän sisään tuo munasolu irtoaa. No en tosiaan halua iltatähtiä tässä iässä.

Vierailija
456/516 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus ihan kuin minun kirjoittamani. Ollaan kylläkin yritetty vasta pari kk. Nyt menkat pari pv myöhässä ja testit näyttää negaa. Mukava lukea muiden kokemuksia.

Vierailija
457/516 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden illan sekoilusta.

Sama täällä.

Olin 18v.

Annoin vauvan adoptioon.

En ole katunut päätöstäni.

Vierailija
458/516 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile olla stressaamatta. Tutki ravintoaisoita; mikä vaikuttaa suotuisasti hedelmällisyyteen ja raskautumiseen, molemmilla.

Vierailija
459/516 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina yhtä ihanaa, kun joku kerrasta paksuksi pamahtanut tulee neuvomaan kuinka ei kannata stressata niin raskaus alkaa kuin itsestään. Eiköhän aika moni aluksi ota ihan rennosti, mutta kyllä siitä muutaman vuoden jälkeen alkaa se rentous karista pois. Tässä kun itse on nyt kohta seitsemän vuotta yrittänyt saada lasta niin siihen aikaan mahtuu aika monta tunnetta. Välillä on stressannut enemmän, välillä vähemmän. Viimeisen vuoden ajan olen hyväksynyt tosiasiat enkä jaksa enää yrittää enkä siis myöskään stressata. Voin kertoa, en ole silti tullut raskaaksi.

Vierailija
460/516 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotta yritettiin ennen lapsettomuushoitoihin pääsyä ja hoitojen tuloksena olisi esikoinen tänä vuonna tulossa, jos kaikki menee hyvin.

Raskain vaihe oli ehdottomasti toinen vuosi, kun yritettiin ja odotettiin hoitoihin pääsyä, jotka myös viivästyivät koronan takia. Oli helpotus päästä hoitoihin ja sai uutta toivoa, että ehkäpä vanhemmuus on sittenkin mahdollista. Meillä siis todettiin tahaton lapsettomuus, kummassakaan mitään syytä ei löydetty.