Kertokaa miten tätimäistyitte - vertaistukiketju
Oon 46 v ja omasta mielestä näpsäkkä ja nuorekas. Edestäpäin. Nyt näin pari kuvaa itsestä sivusta päin ja mikäs täti Tomera niissä näkyykään. Mulla on lyhyt tukka ja se korostaa paksua niskaa ja tuhtia ylävartaloa. Näytän rintavalta maatalon pehroorinnalta, vaikka en edes ole ylipainoinen, ihan samalta kuin suvun vanhemmat rouvat. Naurattaa olla tällanen muhkea rouva. Kaveriakin nauratti, sanoi että no nyt on.
Kommentit (1764)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä te jotkut olette etuajassa! Olette ottaneet ihan varaslähdön.
En mä vielä nelikymppisenä täti ollut. Nyt vasta viisikymppisenä se alkaa olla ajankohtaista.
Yritän vieläkin ajoittain sinnitellä korkkareissa yms. mutta kyllähän pehmeät lenkkarit on paljon mukavammat. Etenkin ostosreissuilla kun tulee juostua kaupasta kauppaan.Ostosreissuthan ne vasta tätimäisiä ovatkin (ne eksponentiaalisesti kasvavat nyssykät tulevat juuri niistä). Nuoremmat täsmäshoppaavat verkossa. Ihan teinit sitten pörräävät kaupoilla sosiaalisen aspektin vuoksi, joka tädiltä taas puuttuu.
Tjaa. No mä olen aina tykännyt kierrellä kaupoissa. Minusta se on paljon kivempaa kuin netistä tilaaminen. Tilaamisesta puuttuu kokonaan se visuaalinen ja elämyksellinen kokemus, josta nautin.
Onnistunutkaan ostos ei tunnu miltään jos sen paketin vaan hakee postista, tai mikä pahinta, se vaan putkahtaa kotiin postin mukana. Ei siinä ole mitään jiitä.
Lisäksi palauttaminen on kovin vaivaloista. Helpompi katsoa jo kaupassa, että tuote on hyvä.
Niin. Elämyksellisyys shoppailussa. Täti. Se ei ole loukkaus! Oikeastihan noissa ei ole mitään vaikeaa tai vaivalloista.
Olet varmaan introvertti? Minulle ihmisten ilmoilla liikkuminen on elinehto. Ihan sama shoppailenko vai olenko terdellä, ravintolassa, konsertissa, teatterissa, uimarannalla tai missä vaan. Ihmisiä pitää elämässä olla! Ei se ole tätimäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta tullaan näkemään Iltiksessä juttu:
Tätirooli - nykyinen tähtirooli
Keski-ikäisyys on tämän hetken trendikkäintä aikaa.
Onko sinulla kaapissasi mukavia kenkiä, trikoota ja suvulta peritty kansallispuku mahdollisia juhlia varten? Saatko kicksejä rockfestareiden sijaan nykyisin puutarhanhoidosta, joogasta, kansalaisopiston kursseista ja lintujen bongailusta? Oletko työpaikan vastuunkantaja ja kanaemo, joka suojelee kesätyötyttösiä siltä kaikkia lähentelevältä talousosaston Niljake-Jarilta? Rakastatko viiniä, villasukkia, kokkailua, suklaata ja rauhaisaa koti-iltaa hyvän kirjan tai TV-sarjan ääressä? Kannatko kassissasi koko maailman tarpeet mukanasi - jos vaikka jotakin sattuu jollekin? Jäätkö jo tyttäresi varjoon naisellisessa huomiossa? Asetutko reilusti elämän mukavuusalueen puolelle ja pidät kiinni siitä?Onneksi olkoon - olet täti - ja rohkeasti sitä!
Varmasti muuten joku Iltasanomien Jonna-Petteri -toimittaja nappaa tämän jutunaiheen. Kopsaa tekstit niin ei tarvi edes kirjoittaa.
Niin siinä varmaan käy. Joku/jotkut tienaa leipänsä meidän jutuilla. Se itseasiassa alkaa jo nykyään vähän harmittaa. Alussa se oli hassua ja huvittamaa mutta nyt jos näen iltiksessä juttu-aiheen täältä, niin skippaan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla kaapissasi mukavia kenkiä, trikoota ja suvulta peritty kansallispuku mahdollisia juhlia varten? Saatko kicksejä rockfestareiden sijaan nykyisin puutarhanhoidosta, joogasta, kansalaisopiston kursseista ja lintujen bongailusta? Oletko työpaikan vastuunkantaja ja kanaemo, joka suojelee kesätyötyttösiä siltä kaikkia lähentelevältä talousosaston Niljake-Jarilta? Rakastatko viiniä, villasukkia, kokkailua, suklaata ja rauhaisaa koti-iltaa hyvän kirjan tai TV-sarjan ääressä? Kannatko kassissasi koko maailman tarpeet mukanasi - jos vaikka jotakin sattuu jollekin? Jäätkö jo tyttäresi varjoon naisellisessa huomiossa? Asetutko reilusti elämän mukavuusalueen puolelle ja pidät kiinni siitä?Onneksi olkoon - olet täti - ja rohkeasti sitä!
Varmasti muuten joku Iltasanomien Jonna-Petteri -toimittaja nappaa tämän jutunaiheen. Kopsaa tekstit niin ei tarvi edes kirjoittaa.
Tästä saisi myös kätevästi väännettyä pienen testin: Testaa kuinka tätimäinen olet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siinä varmaan käy. Joku/jotkut tienaa leipänsä meidän jutuilla. Se itseasiassa alkaa jo nykyään vähän harmittaa. Alussa se oli hassua ja huvittamaa mutta nyt jos näen iltiksessä juttu-aiheen täältä, niin skippaan sen.
Mä laitan toimittajalle sähköpostia, että eikö muka parempaan pystynyt.
Munsalan kansallispuku hakusessa. Tuli nyt mieleeni, että se puuttuu jujlapukugarderobistani.
Vierailija kirjoitti:
Ostan joskus vaatteita kirpparilta. Mielestäni kivoja ja edullisia. Kotona 19v palauttaa mut maan pinnalle sanomalla niiden olevan noloa 2000-lukua. No eikö ihan just ollut 2000-luvun alkua? Vai mihin on kadonnut yhtäkkiä 20v? Olen tantta täti.
Me käytetään mun 19v tyttären kanssa paljon samoja vaatteita. Lainaillaan toisiltamme 😎
N45
Vierailija kirjoitti:
En ole tämmästynyt yhtään. En tunnusta. Räväkän punaiseksi toki hiukset värjäsin ja paljon leimaa on tatuoijilta hakenut, mut sehän just todistaa etten oo tämmästynyt.
Juu! Oletkin tätien ylenkatsottua alalajia - suttutäti! Haiset varmaan myös tupakalle ja äänesi on iän ja elämänkokemuksen myötä möristynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ja toikin, että olen jo 15-20 vuotta valittanut näiden erilaisten toimittelijoiden heikkoa ylieissivistystä ja äidinkielentaitoa. Tuntuu, että aina ne vaan nuortuvat. Kaikenlaisia Jannicoita, Isloja, Pyryjä ja Joonaksia :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan joskus vaatteita kirpparilta. Mielestäni kivoja ja edullisia. Kotona 19v palauttaa mut maan pinnalle sanomalla niiden olevan noloa 2000-lukua. No eikö ihan just ollut 2000-luvun alkua? Vai mihin on kadonnut yhtäkkiä 20v? Olen tantta täti.
Me käytetään mun 19v tyttären kanssa paljon samoja vaatteita. Lainaillaan toisiltamme 😎
N45
:’-D Sama täällä, mä olen se ”wanna-look-like-your-sister” -äiti.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, reisitaskuhousut on muotia, niin eikös silloin sellaiset retkeilyhousu-tyyppiset capripituisetkin oo? Meinaan löysin kaapista ja ne näyttää hyvältä päällä. Uskokaa tai älkää :P
Minullakin on kaapin pohjalla sellaiset maastonvihreät reisitaskuhousut 2000-luvun alusta. Nyt ne tuli uudestaan muotiin. Iloitako vai surra, en tiedä vielä. En ole uskaltanut kokeilla päälle, ettei kesä mene pilalle :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N45
:’-D Sama täällä, mä olen se ”wanna-look-like-your-sister” -äiti.
Meillä nyt vaan sattuu olemaan suht samanlainen maku, ollaan myös ihan saman kokoisia (jalkakin samaa kokoa, heh). Se on hyvä ja huono asia. Tytär saattaa ottaa just sen takin minkä olin ajatellut laittaa 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä te jotkut olette etuajassa! Olette ottaneet ihan varaslähdön.
En mä vielä nelikymppisenä täti ollut. Nyt vasta viisikymppisenä se alkaa olla ajankohtaista.
Yritän vieläkin ajoittain sinnitellä korkkareissa yms. mutta kyllähän pehmeät lenkkarit on paljon mukavammat. Etenkin ostosreissuilla kun tulee juostua kaupasta kauppaan.Ostosreissuthan ne vasta tätimäisiä ovatkin (ne eksponentiaalisesti kasvavat nyssykät tulevat juuri niistä). Nuoremmat täsmäshoppaavat verkossa. Ihan teinit sitten pörräävät kaupoilla sosiaalisen aspektin vuoksi, joka tädiltä taas puuttuu.
Tjaa. No mä olen aina tykännyt kierrellä kaupoissa. Minusta se on paljon kivempaa kuin netistä tilaaminen. Tilaamisesta puuttuu kokonaan se visuaalinen ja elämyksellinen kokemus, josta nautin.
Onnistunutkaan ostos ei tunnu miltään jos sen paketin vaan hakee postista, tai mikä pahinta, se vaan putkahtaa kotiin postin mukana. Ei siinä ole mitään jiitä.
Lisäksi palauttaminen on kovin vaivaloista. Helpompi katsoa jo kaupassa, että tuote on hyvä.
Niin. Elämyksellisyys shoppailussa. Täti. Se ei ole loukkaus! Oikeastihan noissa ei ole mitään vaikeaa tai vaivalloista.
Olet varmaan introvertti? Minulle ihmisten ilmoilla liikkuminen on elinehto. Ihan sama shoppailenko vai olenko terdellä, ravintolassa, konsertissa, teatterissa, uimarannalla tai missä vaan. Ihmisiä pitää elämässä olla! Ei se ole tätimäisyyttä.
Olen kyllä. Ja huomasin postattuani, että se oleellinen jäi puuttumaan. Nimittäin tädillä on aikaa ja mielenkiintoa pysähtyä tutkailemaan asioiden laatua. Tädille tosiaan kelpaa vain paras, kuten joku aiempi täti teestään totesi. Tämä siis liittyen shoppailukierroksiin, nettikauppaversiohan tästä on kuluttaja-arvioiden ja käyttäjäkokemusten tutkailu sekä kilpailuttaminen ihan loputtomiin. Ei tyttövuosina ollut sellaiseen mielenkiintoa.
Olen ihan näpsäkkä vielä, mutta mulle tuli kamala suonikohju oikeaan sääreen 35-vuotiaana :-(( En kehtaa käyttää mitään shortseja tai hameita.
Mitä tuolle edes voi tehdä?
N41
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan näpsäkkä vielä, mutta mulle tuli kamala suonikohju oikeaan sääreen 35-vuotiaana :-(( En kehtaa käyttää mitään shortseja tai hameita.
Mitä tuolle edes voi tehdä?
N41
Pidä säärikarvat pitkänä niin kohju ei niin erotu? Minulla on niin paljon selluliittia, että olisikin suonikohjuja viemässä osaa huomiosta.
Hauska ketju :)
Olen varmaan aina ollut jossain määrin tätimäinen, tehnyt paljon perinteisiä käsitöitä ja tykännyt historiasta ja vanhoista esineistä ja liikkunut luonnossa ilman kuulokkeita ja ihaillut kasveja ja eläimiä, inhonnut kovia ääniä ja meteliä, kuunnellut myös iskelmää yms.
Mutta kolmen- ja neljänkympin välillä tapahtui jotakin. Olen luonnostani hoikka, mutta vyötärölle kertyy nykyään helpommin makkaroita. Mikään vaate ei saa kiristää, yläosat on muuttuneet väljemmäksi, housuissa on korkea vyötärö, korkkarit on nykyään kauhistus. Alusvaatteet on myös puuvillaisia ja mukavia, ei todellakaan mitään syntisen vietteleviä. Laukkujen pitää olla käytännöllisiä ja tilavia, mitkään käsivarressa keikkuvat pienet pussukat ei käy. Reppu on täysin hyväksyttävä käsilaukun korvike.
Tuulipukujen ja toppapukujen määrä lisääntyy, samoin sadetta pitävien ulkoiluvaatteiden. Nastakengät on talvella ihan ehdottomat. Ei puhettakaan että lähtisi kylmällä säällä ulos ilman lämpimiä vaatteita ja pipoa.
Kuljen nykyään meikittä ja tuulipuvussa aina kun mahdollista, enkä välitä mitä muut ajattelevat. Teen paljon etätöitä, joten laittautumisen tarvetta ei yleensä ole. Meikkaan ja pukeudun siistimmin jos lähden kylään tai työpaikalle, mutta meikkiä on vähemmän ja vaatteet peittävämmät ja mukavammat. Hiuksia en ole värjännyt vuosiin. Kynnet on lyhyet ja lakkaamattomat, toisin kuin nuorena. Koruja käytän vähemmän, usein olen kokonaan ilman.
Kaikki alle kolmikymppiset näyttävät ihan lapsilta, en voi uskoa että autoa ajavat vauvat ovat oikeasti täysi-ikäisiä.
Olen alkanut hymyillä ja jutella vauvoille ja taaperoille. En enää ärsyynny lapsista.
Tykkään laittaa pihaa ja kesäkukkia on. Kotona on yhtenäisiä astiastoja ja aterinsettejä.
Bilettäminen ym. juhlat ei kiinnosta yhtään, haluan olla kotona rauhassa ja hiljaisuudessa.
Mutta olen opetellut paritansseja ja käyn lavatansseissa.
Kaikenlainen ukkojen lässytys ärsyttää, ja osaan ja uskallan lähettää kaikki lääppijät kipakasti matkoihinsa. Nuorena olin liian epävarma sanomaan mitä ajattelin.
Olen alkanut lähentyä sukulaisten kanssa ja ymmärtää vanhuksia ja heidän tapojaan ja elämäänsä paremmin. Nuorena ei kiinnostanut viettää aikaa suvun parissa.
Inhoan 99% nykyajan musiikista ja tv/elokuvatarjonnasta. Aivan laadutonta ja typerää sontaa. En ymmärrä kuka jaksaa katsoa jotain tosi-tv:tä sun muuta sisällötöntä ja älytöntä huttua.
Nykyajan pinnallisuus, typeryys ja muovisen ulkonäön ihannointi ällöttää ja masentaa.
Inhoan sitä kun nykyään ihmiset vain tuijottaa puhelinta vaikka olisivat muiden seurassa viettämässä aikaa.
Ulkonäöltäni en ole vielä tätimäinen, henkisesti sitäkin enemmän. Tunikat ja puukorut on hankkimatta. Hiukset on pitkät ja paksut, harmaata ei vielä ole. Ryhti on hyvä, mitään kolotuksia tai vaivoja ei ole. Iho on rasvainen ja rypytön, silmien alla on muutamia juonteita. Parikymppisestä en tietenkään mene, mutta sellaista olemuksen lysähtämistä, keski-ikäistymistä ja tanttautumista ei ole vielä tapahtunut.
N40
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin ikä näkyy normaalin ihmisen ulkonäössä. Miksi se ei saisi näkyä? Itse olen 45-vuotias, mutta ylipainoa ei ole onneksi kertynyt. Sen huomaan, että pienikin painonpudotus (esim. kilo-kaksi johonkin mekkoon mahtuakseni) vie enemmän aikaa kuin vaikka kymmenen vuotta sitten. Aikaisemmin pari kiloa sai helposti nipistettyä viikossa, nyt siihen menee kaksi. Rasva myös kertyy tosi äkkiä vyötärölle, jos syömisiin ei kiinnitä huomiota. Hiuslaatuni on paksu ja luonnokihara, jos hiukset ovat ohentuneet ei sitä huomaa. Äidilläni on samanlaiset hiukset, ja ne ovat edelleen (liian) paksut vaikka hän on seitsemänkymppinen. Kroonisia sairauksia minulle ei ole (onneksi!!!) vielä tullut lisää, ovat samat kuin jo kaksivitosena. Toki varmaan odotettavissa voi olla esim. lisääntyviä tuki- ja liikuntaelinongelmia, en tiedä tuleeko niitä väistämättä kaikille?
Pukeutumistyylini on aina ollut käytännöllinen mutta naisellinen, joten siinä ei ole tapahtunut muutoksia. Totta kai esim. farkkumallit seuraavat aikaa/muotia jonkun verran, mutta minulla on edelleen käytössä monia yli kymmenen vuotta vanhoja vaatteitani. Sinänsä ei kiinnosta, mitä tyyliä ne edustavat tai ovat edustamatta. Olen aina valinnut vaateita, joista pidän enkä ole miettinyt sen enempää, minkä ikäiselle tai tyyliselle ihmiselle ne on ns. tarkoitettu. Teinimuotia olen lakannut seuraamasta jo parikymppisenä joka tapauksessa.
Harrastukseni ja mielenkiinnon kohteeni ovat myös pysyneet samoina jo parikymmentä vuotta. Liikun ja ulkoilen paljon, pelaan tietokonepelejä, luen, käyn elokuvissa ja ravintoloissa syömässä. Baariajoista on kaksikymmentä vuotta. Elämäntapanikaan eivät ole kauheasti muuttuneet, koska olen elänyt niin rauhallisesti ja pienimuotoisesti oikeastaan koko aikuisikäni, introvertti ja itsenäinen tyyppi kun olen.
En oikein tiedä, mitä näillä "tätimäisyys" -ketjuilla haetaan. Kaikki ihmiset ikääntyvät, joillakin elämä pysyy silti aika samanlaisena vuosikymmenestä toiseen jos terveys vaan säilyy. Varmaan tämä korostuu lapsettomilla ihmisillä, joihin itsekin kuulun. Ja niillä, joilla ei ole tarvetta määritellä itseään "tädiksi", "nuoreksi" tai juuri muuksikaan erityiseksi.
Sä otit tämän täti-ketjun liian totisesti vastaan, musta tää on ihana - ja tunnistan montakin täti-juttua. Ja parasta on sekin , kun itselleen voi nauraa ihan oikeesti ! Kaikkea ei tartte ottaa niin vakavana...
Grrrrrlpower muuttuu auntpoweriksi.
GRRRR! kirjoitti:
Grrrrrlpower muuttuu auntpoweriksi.
Muuttuu räväkkyydeksi tai "nuorekkuudeksi".
Tässähän tämä on!
Tarvitsen vahvemmat lukulasit, ettei enää katoa tällä lailla!
anteeksi vaan mutta vuosi 1990 oli 30v sitten :DD