Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär haluaa ponin

Vierailija
02.06.2020 |

Juu, ei ole tulossa, mutta millä tämän saa lapsen päähän ilman että tarvitsee täysin musertaa?

Tyttö, nyt 12-vuotias, on hyvää vauhtia kehittymässä oman elämänsä hevostaituriksi, ei tähtää kilpauralle, mutta siis on jo pienestä pitäen käsitellyt hevosia mummolan tallilla, ja ratsastaa nyt neljättä vuotta ratsastuskoulussa HeC-tasolla. Nyt ei mahdu päähän mitään muuta kuin "oma poni". Ymmärrän että tämä on JOKAISEN heppatytön haave, mutta emme missään nimessä ole ryhtymässä sellaiseen. Omaa tallia ei ole, eikä meillä ole varaa eikä varsinkaan halua laittaa rahaa likoon sellaisia määriä, mitä hevoseläimen pito vuokratallilla muine hevosen ylläpitokuluineen maksaa.

Tyttö on saanut päähänsä, ettei "kehity" riittävästi ratsastuskoulun tunneilla, vaikka aikuisena näen, että tilanne on ihan päinvastainen. Nimenomaan kehittyy, kun ratsastaa vaihtelevasti eri hevosilla, ja käy myös kesäisin muiden tallien ratsastusleireillä saamassa entistä laajempaa kokemusta. Mihinkään tällaiseen ei sitten olisi varaa, jos ryhdyttäisiin omaa konia pitämään. Siinäpä sitten hioisi sen ainokaisen puutteita ja virheitä.

Sitä mieltä olen, että voi näin nuoruudessa ratsastus- ja hevostaidot hankittuaan itse aikuisena hankkia oman hevosen, tai kimppahevosen, tai mitä tahansa, mutta meiltä lapsuudenperheeltä tukea tähän hommaan heltiää nyt tämän verran. Oikeasti rutkasti enemmän kuin tyttö ymmärtää: Jopa tämä on tukea, että estämme tekemästä sen virheen, että ryhtyisi tämän ikäisenä omaa ponia pitämään.

Olen itse maalaistalosta, ja tiedän mitä ison eläimen hoito on. En ottaisi lehmääkään, ja se tarvitsisi "vain" ruokinnan ja lypsyn kaksi kertaa päivässä :D Tilanne olisi eri, jos itse pyörittäisimme ratsutilaa, kaipa siinä sitten lapsillekin voisi oma poni menisi.

Jos täällä on hevosihmisiä, minkälaisia "vähän omempia" heppajärjestelyjä teillä on ollut ratsastavalle nuorelle?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että ei tule ja saa ostaa omilla rahoilla aikuisena 

Vierailija
2/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sieltä mummolasta löytyy talli, niin miten olisi vuokraus muutamaksi viikoksi? Tai voisi vaikka valita leirin ja vuokraponin välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vain ei. Ja ette osta ponia tai muutakaan. Lapsi ei päätä. 

Vierailija
4/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välimatka on pitkä, pystytään käymään liian harvoin eläimenpitoa ajatellen.

Ap

Vierailija
5/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano tytölle, että siinä kohtaa saa ponin, kun pystyy itse hankkimaan sen ylläpitoon vaadittavat lähemmäs 1000€/kk joka ainoa kuukausi. Sekä tietysti pystyy hankkimaan rahat vakuutuksiin ja myös rahaa säästöön yllättäviä ell-kuluja varten.

Vierailija
6/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä sitten hioisi sen ainokaisen puutteita ja virheitä.

No 12-vuotias HeC-tason ratsastaja ei kyllä hio yhdenkään kavioeläimen puutteita ja virheitä, ei ole taitoja siihen. 

Vierailija
7/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tyttö ei voi majoittua siellä?

Vierailija
8/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttösi on ihan oikeassa, kyllä se kehittyminen on todella hidasta kun ei ole omaa ponia/hevosta. Oma into ratsastukseen loppui 14 vuotiaana kun tajusin, etten tule koskaan pääsemään aluetasoa pitemmälle alituiseen vaihtuvilla lainaratsuilla.

Ja kyllä se sitten muuten v”tutti, koko lapsuuden olin vain ja ainoastaan käynyt tallilla ja tehnyt jotain hevosiin liittyvää, en olisi mitään muuta niin paljon kun halunnut kilparatsastajaksi. Mutta minkäs teet, liian kallista.

Omat lapset olen ohjannut ihan muihin harrastuksiin missä ei ole niin suuria taloudellisia rajoitteita.

Vierailija
9/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot vain tytölle suoraan ettei teillä ole varaa ostaa omaa ponia, koska ponin ylläpito maksaa niin paljon. Millään muulla keinolla ei tuo kerjääminen lopu. Kyllä 12-vuotiaankin pitäisi ymmärtää ettei rahaa ole käytössä loputtomasti. Jos ei ymmärrä niin kannattaisi varmaan alkaa pikkuhiljaa opettamaan.

Vierailija
10/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttösi on ihan oikeassa, kyllä se kehittyminen on todella hidasta kun ei ole omaa ponia/hevosta. Oma into ratsastukseen loppui 14 vuotiaana kun tajusin, etten tule koskaan pääsemään aluetasoa pitemmälle alituiseen vaihtuvilla lainaratsuilla.

Ja kyllä se sitten muuten v”tutti, koko lapsuuden olin vain ja ainoastaan käynyt tallilla ja tehnyt jotain hevosiin liittyvää, en olisi mitään muuta niin paljon kun halunnut kilparatsastajaksi. Mutta minkäs teet, liian kallista.

Omat lapset olen ohjannut ihan muihin harrastuksiin missä ei ole niin suuria taloudellisia rajoitteita.

Tyttö ei tähtää kilpauralle. On käynyt muutamissa kisoissa mutta ei nauti niistä. Sinällään arvostan hänen aitoa rakkauttaan lajiin, nyt vaan mennään näillä rahkeilla.

Ap

Vierailija
11/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vaikka pystyisi käymään joka viikonloppu, niin se ei riitä hevosenpitoa ajatellen. Jonkunhan se poni pitää hoitaa, ruokkia ja liikuttaa myös viikolla, sekä katsoa perään, että poni voi hyvin. Sitä paitsi hevoset on laumaeläimiä, joten ponin pitäminen yksin on eläinrääkkäystä. Kukaan täysjärkinen ei kyllä anna 12-vuotiaan muuttaa täyspäiväisesti mummon luokse ja laittaa lasta poneineen mummon niskoille.

Vierailija
12/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että ei käy. Ei kaikkea maailmassa voi saada. Lapsi voi sitten itse opiskella hyvän ammatin, säästää rahaa ja ostaa sen konin.

Vierailija
13/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vaikka pystyisi käymään joka viikonloppu, niin se ei riitä hevosenpitoa ajatellen. Jonkunhan se poni pitää hoitaa, ruokkia ja liikuttaa myös viikolla, sekä katsoa perään, että poni voi hyvin. Sitä paitsi hevoset on laumaeläimiä, joten ponin pitäminen yksin on eläinrääkkäystä. Kukaan täysjärkinen ei kyllä anna 12-vuotiaan muuttaa täyspäiväisesti mummon luokse ja laittaa lasta poneineen mummon niskoille.

Luulen että tässä tarkoitettiin sitä että esim. kesällä voisi vuokrata tytölle ponin sinne mummolaan jossa lapsi voisi ponin kanssa viettää muutaman viikon kesäloman.

Vierailija
14/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla nyt muita mahdollisuuksia kuin kertoa lapselle, että ponitoive ei tule toteutumaan. Mielestäni on todella paljon jo tuokin, että saa käydä säännöllisesti tunneilla, leireillä ja jopa mummolassa hoitaa hevosta!

Itse olin köyhän perheen lapsi ja pääsin koko lapsuuteni aikana kahdest ponileirille, ratsastustunneista en edes voinut haaveilla. Nyt aikuisena sitten toiveeni, opettelin ratsastamaan ja hankin pari vuotta sitten oman hevosen. Ymmärrän tytärtäsi tosi hyvin, mutta vanhempana sinun on nyt tuotettava lapselle pettymys, sille ei voi mitään. En todellakaan suosittele hevosen hankkimista perheeseen, ellei toinen vanhemmista itse ole innostunut ja kiinnostunut siitä huolehtimaan!

Vierailija
15/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, jos lapsi saa ylipäätään harrastaa noin kallista harrastusta. Minä en saanut tuossa iässä harrastaa mitään kallista tai yhtään mitään. Sisko sai kuitenkin harrastaa vuosia kaalista harrastusta, vaikka taloudellinen tilanne oli huono. Tämä oli sitten minulta pois. Itse en saanut edes sitä, mitä olisin välttämättömyytenä tarvinnut. Yksi vuosi jouduin kulkemaan koko talven ohuessa takissa kun talvitakin ei kuulemma ollut rahaa ja olivat muka liian kalliita. Uusia vaatteitakaan en saanut silloin kun olisin tarvinnut. Sitten valitettiin kun selvästi palvelin ja näytin sotkuiselta.

Vierailija
16/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaalla on jo sen verran ikää, että pitäisi ymmärtää jos laskette yhteen ponin hankinta- ja ylläpitokulut ja toteatte, ettei siihen ole varaa. Muistuttakaa myös, kuinka paljon oma eläin sitoo ympäri vuoden.

Vierailija
17/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tarkoitin kyllä ihan paria-kolmea viikkoa kesälomalla. Normaalisti täysijärkiset vanhemmat päästävät lapsia lomailemaan isovanhempien luokse.

Vierailija
18/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto olisi, että tytölle voisi ottaa toisen viikkotunnin (jos nyt käy kerran viikossa) tai etsitte osaavan vuokraponin, jolla voisi käydä tuntien ohella 1-2 krt viikossa ja mahdollisesti valmentautua. Mitä enemmän ratsastaa, niin sitä nopeammin kehittyy. 

Vierailija
19/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12-vuotiaalla on jo sen verran ikää, että pitäisi ymmärtää jos laskette yhteen ponin hankinta- ja ylläpitokulut ja toteatte, ettei siihen ole varaa. Muistuttakaa myös, kuinka paljon oma eläin sitoo ympäri vuoden.

Tämä laskelma voisi tosiaan avata asiaa, ainoa vaan, että tyttö "pääsisi" sitten esimurkkuna haukkumaan vanhempiensa tulot (ei rikkaat, ihan normaalit), kun totta kai tätä kaikkea kuohuttaa myös murrosikä :(

Niin minunkin mielestäni tämä järjestely on jo "paljon" hevosharrastusta, ja ihan budjetin yläraja meidän perheelle yhden lapsen harrastuksessa, meillä on myös kaksi nuorempaa lasta.

Ap

Vierailija
20/27 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuolla asenteella ei kannata ostaa ponia. Meillä tyttö sai 14 vuotiaana hevosen mutta se tarkoittaa sitä että minä oon valmis kuskaamaan tyttöä ja muutenkin osallistumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme