Tytär haluaa ponin
Juu, ei ole tulossa, mutta millä tämän saa lapsen päähän ilman että tarvitsee täysin musertaa?
Tyttö, nyt 12-vuotias, on hyvää vauhtia kehittymässä oman elämänsä hevostaituriksi, ei tähtää kilpauralle, mutta siis on jo pienestä pitäen käsitellyt hevosia mummolan tallilla, ja ratsastaa nyt neljättä vuotta ratsastuskoulussa HeC-tasolla. Nyt ei mahdu päähän mitään muuta kuin "oma poni". Ymmärrän että tämä on JOKAISEN heppatytön haave, mutta emme missään nimessä ole ryhtymässä sellaiseen. Omaa tallia ei ole, eikä meillä ole varaa eikä varsinkaan halua laittaa rahaa likoon sellaisia määriä, mitä hevoseläimen pito vuokratallilla muine hevosen ylläpitokuluineen maksaa.
Tyttö on saanut päähänsä, ettei "kehity" riittävästi ratsastuskoulun tunneilla, vaikka aikuisena näen, että tilanne on ihan päinvastainen. Nimenomaan kehittyy, kun ratsastaa vaihtelevasti eri hevosilla, ja käy myös kesäisin muiden tallien ratsastusleireillä saamassa entistä laajempaa kokemusta. Mihinkään tällaiseen ei sitten olisi varaa, jos ryhdyttäisiin omaa konia pitämään. Siinäpä sitten hioisi sen ainokaisen puutteita ja virheitä.
Sitä mieltä olen, että voi näin nuoruudessa ratsastus- ja hevostaidot hankittuaan itse aikuisena hankkia oman hevosen, tai kimppahevosen, tai mitä tahansa, mutta meiltä lapsuudenperheeltä tukea tähän hommaan heltiää nyt tämän verran. Oikeasti rutkasti enemmän kuin tyttö ymmärtää: Jopa tämä on tukea, että estämme tekemästä sen virheen, että ryhtyisi tämän ikäisenä omaa ponia pitämään.
Olen itse maalaistalosta, ja tiedän mitä ison eläimen hoito on. En ottaisi lehmääkään, ja se tarvitsisi "vain" ruokinnan ja lypsyn kaksi kertaa päivässä :D Tilanne olisi eri, jos itse pyörittäisimme ratsutilaa, kaipa siinä sitten lapsillekin voisi oma poni menisi.
Jos täällä on hevosihmisiä, minkälaisia "vähän omempia" heppajärjestelyjä teillä on ollut ratsastavalle nuorelle?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12-vuotiaalla on jo sen verran ikää, että pitäisi ymmärtää jos laskette yhteen ponin hankinta- ja ylläpitokulut ja toteatte, ettei siihen ole varaa. Muistuttakaa myös, kuinka paljon oma eläin sitoo ympäri vuoden.
Tämä laskelma voisi tosiaan avata asiaa, ainoa vaan, että tyttö "pääsisi" sitten esimurkkuna haukkumaan vanhempiensa tulot (ei rikkaat, ihan normaalit), kun totta kai tätä kaikkea kuohuttaa myös murrosikä :(
Niin minunkin mielestäni tämä järjestely on jo "paljon" hevosharrastusta, ja ihan budjetin yläraja meidän perheelle yhden lapsen harrastuksessa, meillä on myös kaksi nuorempaa lasta.
Ap
Onhan sitten tilaisuus muistuttaa, että hankkii ammatin millä voi aikuisena ostaa hevosen. Olen sitä mieltä, ettei lapsia saa tarpeettomasti nöyryyttää, mutta mitä isompi lapsi, sitä paremmin hänen pitää ymmärtää myös muita. Teidän tapauksessanne se tarkoittaa, että hänen harrastuksensa ei mene muiden perheenjäsenten harrastusten ohi, ja että säännölliset tunnit ja leirit on paljon paljon enemmän kuin moni muu hevostyttö saa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sieltä mummolasta löytyy talli, niin miten olisi vuokraus muutamaksi viikoksi? Tai voisi vaikka valita leirin ja vuokraponin välillä.
Hyvä ajatus, tämä voisi tulla kyseeseen, mutta muutaman vuoden päästä. Tuolla tallilla ei ole valmiiksi tuttuja vuokrattavia, poni pitäisi etsiä erikseen.
Ap
Antakaa tytön valittaa ihan rauhassa. Kyllä te aikuisina ihmisinä sen kestätte, jos lapsi parkuu että olette ihan tyhmiä vanhempia kun ette ole rikkaita.
En ole ikinä edes tuntenut ketään, jolla olis ollut lapsena oma poni tai hevonen. Sellaisia kyllä, jotka on sen haaveen toteuttaneet aikuisena omilla rahoillaan. Ja kehittyneet kyllä sittenkin.
Jos tytön kavereissa on ponin omistajia ja pakkomielle vahvistuu siitä, sitten voisi olla hyvä keskustella siitä, miten sietää kateutta. Kuuluu tunnetaitoihin.
Te vanhemmat päätätte perheen rahoista, oma hevonen ei ole perusvaatimus vaan aikamoista luksusta.
Olen toisaalta samaa mieltä tytön kanssa siitä, että jos haluaa todella kehittyä, jossain vaiheessa se ratsastustunneilla kerran/pari viikossa käyminen enää riitä. Se on myös se vaihe, jossa ei ole enää väliä kuinka lahjakas, ahkera tai omistautunut on, sillä aina joku toinen, jolla on rahaa hevosen omistamiseen ja valmennusrinkeihin kiilaa ohi. Lopetin ratsastuksen aikoinaan rahan takia, ja välillä harmittaa, etten saa koskaan nähdä, mihin olisi ollut potentiaalia.
Tapoja, joilla voi harrastaa hevosia ilmaiseksi ja joiden kautta voi löytyä suhteita, joiden kautta pääsee ratsastamaan toisten hevosia:
- heppakerhon pitäminen pienemmille lapsille
- lastentunneilla taluttaminen
- hoitohevonen
- talkootyön tekeminen seuran tapahtumissa
- kisahoitajaksi tarjoutuminen hevosenomistajille
Toki tyttösi on vielä juuri niin hankalassa iässä, ettei vastuuta kauheasti vielä tuon ikäiselle anneta, mutta noiden mainitsemieni juttujen ansiosta avautuu tilaisuuksia hevosten hoitamiseen, ratsastamiseen ja vuokraamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12-vuotiaalla on jo sen verran ikää, että pitäisi ymmärtää jos laskette yhteen ponin hankinta- ja ylläpitokulut ja toteatte, ettei siihen ole varaa. Muistuttakaa myös, kuinka paljon oma eläin sitoo ympäri vuoden.
Tämä laskelma voisi tosiaan avata asiaa, ainoa vaan, että tyttö "pääsisi" sitten esimurkkuna haukkumaan vanhempiensa tulot (ei rikkaat, ihan normaalit), kun totta kai tätä kaikkea kuohuttaa myös murrosikä :(
Niin minunkin mielestäni tämä järjestely on jo "paljon" hevosharrastusta, ja ihan budjetin yläraja meidän perheelle yhden lapsen harrastuksessa, meillä on myös kaksi nuorempaa lasta.
Ap
Onhan sitten tilaisuus muistuttaa, että hankkii ammatin millä voi aikuisena ostaa hevosen. Olen sitä mieltä, ettei lapsia saa tarpeettomasti nöyryyttää, mutta mitä isompi lapsi, sitä paremmin hänen pitää ymmärtää myös muita. Teidän tapauksessanne se tarkoittaa, että hänen harrastuksensa ei mene muiden perheenjäsenten harrastusten ohi, ja että säännölliset tunnit ja leirit on paljon paljon enemmän kuin moni muu hevostyttö saa.
Tämä ammattiajatus tytöltä muuten välähti jo, kertoi ihan ammattinimikkeen johon aikoo kouluttautua että rahat riittää aikuisena hevosen pitämiseen. Pitää toivoa että näkemys kantaa nuoruuden kuohujen yli.
Ap
Voisitte harkita ylläpitoon ponia? Vai miksi vuokraponeiksi niitä nyt kutsutaan, tori on täynnä ilmoituksia.