Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa enää miehen rahattomuutta

Vierailija
02.06.2020 |

Olen ollut nyt mieheni kanssa 4 vuotta yhdessä. Tästä ajasta olemme yhdessä asuneet reilu 3, minä aikana mies on ollu palkkatöissä 2 kk. Muun ajan hän on ollut työttömänä tai opiskellut, jolloin on saanut kuukaudessa 250€ minun tulojeni vuoksi. Tilille minulle palkkaa tulee noin 2000€, josta sitten maksan vuokran, auton kulut, molempien puhelinlaskun, ruuat jne jne jne. Nyt kesän aikana eli kesä-,heinä-, elokuulta mies saa 0€ rahaa, eli eletään 100% minun tuloillani. Alalle johon mies on valmistumassa, vallitsee huono työllisyystilanne.
Rakastan miestäni suunnattomasti, mutta olen alkanut miettiä, tahdonko todella elättää häntä vuodesta toiseen. Tuntuu, että oma elämä jää elämättä rahattomuuden vuoksi. Jos eläisin yksin, 2000€ kuukaudessa olisi valtava summa, saisin säästettyä suuria summia kuukaudessa omaan asuntoon jne. Miehen kanssa sen hankkiminen tuntuu mahdottomalta koskaan hänen työttömyydensä takia. Olenko maailman itsekkäin kun edes ajattelen tällaista, mutta alan olemaan oikeasti todella turhautunut ja kyllästynyt pennin venyttämiseen, ja ero alkanut pyöriä mielessä yhä useammin.
Mies kyllä hakee töitä, mutta aina löytyy joku sopivampi hakia. Olen kyllä sitä mieltä, että hän voisi olla työnhaun suhteen myös aktiivisempi, jos vain viitsisi, omasta mielestään kyllä tekee tarpeeksi.
Kertokaa kokemuksianne vastaavasta.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistumisen jälkeen mies kuitenkin saa tyottomyyskorvausta. Eli huomattavasti enemmän kuin opiskelijana. Ehkä jos teillä on esim. tarkoituksena tehdä lapsia, hän voi jäädä koti-isäksi, jos ei toitä loydy?

Miksi puolisosi on opiskellut alalle jossa on noin vaikea loytää tyopaikkaa? 

Vierailija
22/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on kyllä nostanut opintolainaa, mutta aina kuin nakutettu juuri silloin auto hajoaa, sängystä tulee jousi läpi, pyykkikone alkaa haista palaneelle tai miehen isä kuolee ja joutuu osallistumaan hautajaiskustannuksiin... Onneksi toki nämä rahanmenot on ajoittunut juuri opintolainan tulo ajalle, muuten ei olisi riittänyt enää luottokortissa saldo.

Enemmän näen toivottomuutta tulevaisuudessa kuin nykyhetkessä. Työttömyys on varmempaa valmistumisen jälkeen kuin työllistyminen. Mahdollisen työpaikan vuoksi joutuisimme muuttamaan todennäköisesti ympäri Suomea.

Mies on hakenut tänäkin kesänä paljon töitä, mutta mihinkään ei pääse. Kokemusta hänellä on aiemmin kaupan alalta, mutta sinnekin tunnutaan palkattavan mieluummin nuoria kuin 30-vuotiaita.

AP

Eihän omaisten kuulu maksaa hautajaiskuluja, vaan kuolinpesästä otetaan rahat siihen. Ja jos ei ole rahaa niin haetaan toimeentulotukea hautajaiskuluihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän vastaavassa tilanteessa olen, olen itsekin elättänyt suuren osan yhdessä asumisen ajasta (3 vuotta). Mies aikoo ottaa loparit jolloin karenssi 3kk, huono palkka joten myös myöhempi ansiosidonnainen surkea. Ei yhtään puskuria, hänellä siis. Joten minun säästöni uppoavat taas hänen elättämiseensä.

Onko kellään kokemusta tuosta erilleen muuttamisesta niin että suhde vielä jatkuisi? Minusta tuntuu että yhdessä asuminen vain heikentää elämänlaatuani.

Voi kun ihmiset tästä ketjusta oppisivat, että ei kannata kiirehtiä avoliittoon. Eihän toista ihmistä tunne vuoden seurustelun pohjalta vielä lainkaan. Ja lopputulos on tämä.

Vierailija
24/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muutitte yhteen niin nopeasti? Miksi mies ei saa työmarkkinatukea? Eihän puolison tulot ole vaikuttaneet siihen enää vuosiin.

Täyspäiväinen opiskelija ei voi saada työttömyystukia.

Vierailija
25/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa eri asuntoihin, niin Kela elättää miehen. Ei tuo hänellekään kiva tilanne ole, kun rahaa on vielä vähemmän kuin sinulla.

Näin joutuvat muutkin tekemään vastaavassa tilanteessa. Eräs pariskunta jopa erosi jotta puoliso sai täydet tuet.

Vierailija
26/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa eri asuntoihin, niin Kela elättää miehen. Ei tuo hänellekään kiva tilanne ole, kun rahaa on vielä vähemmän kuin sinulla.

Eli siis me muut veronmaksajat hoitaisimme pariskunnan ongelman?

Vierailija
27/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on kyllä nostanut opintolainaa, mutta aina kuin nakutettu juuri silloin auto hajoaa, sängystä tulee jousi läpi, pyykkikone alkaa haista palaneelle tai miehen isä kuolee ja joutuu osallistumaan hautajaiskustannuksiin... Onneksi toki nämä rahanmenot on ajoittunut juuri opintolainan tulo ajalle, muuten ei olisi riittänyt enää luottokortissa saldo.

Enemmän näen toivottomuutta tulevaisuudessa kuin nykyhetkessä. Työttömyys on varmempaa valmistumisen jälkeen kuin työllistyminen. Mahdollisen työpaikan vuoksi joutuisimme muuttamaan todennäköisesti ympäri Suomea.

Mies on hakenut tänäkin kesänä paljon töitä, mutta mihinkään ei pääse. Kokemusta hänellä on aiemmin kaupan alalta, mutta sinnekin tunnutaan palkattavan mieluummin nuoria kuin 30-vuotiaita.

AP

Eihän omaisten kuulu maksaa hautajaiskuluja, vaan kuolinpesästä otetaan rahat siihen. Ja jos ei ole rahaa niin haetaan toimeentulotukea hautajaiskuluihin.

Jos kuolinpesän tilillä ei ole yhtään rahaa, mutta pesällä on mitään omaisuutta - vaikka kuinka vaikeasti realisoitavaa - niin ei sosiaalitoimisto hautajaisia maksa. Omaisuus voi olla vaikka maaseudulla homeinen talo, jota ei saa millään myytyä tai vanha autonromu. Nämä katsotaan kuolinpesän omaisuudeksi, vaikka niitä ei saisi myytyä. Silloin ainoa mahdollisuus on omaisten maksaa hautajaiset, eihän sitä läheistään voi hautaamattakaan jättää. 

Vierailija
28/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis me muut veronmaksajat hoitaisimme pariskunnan ongelman?

Niin, niistä verorahoista maksetaan muun muassa sosiaaliturva. Onko tämä sinulle yllätys?

Eikä työttömyys ole mikään "pariskunnan ongelma" vaan sen työttömän ongelma. Huonon lainsäädännön takia työssäkäyvän kanssa samassa asunnossa asuva opiskelija saa täysin riittämätöntä sosiaaliturvaa, joten ainoa vaihtoehto tosiaan on hankkia oma asunto, vaikka se tuleekin yhteiskunnalle kalliimmaksi. Vika on täysin lainsäätäjässä.

Vierailija
29/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vastaavassa tilanteessa olen, olen itsekin elättänyt suuren osan yhdessä asumisen ajasta (3 vuotta). Mies aikoo ottaa loparit jolloin karenssi 3kk, huono palkka joten myös myöhempi ansiosidonnainen surkea. Ei yhtään puskuria, hänellä siis. Joten minun säästöni uppoavat taas hänen elättämiseensä.

Onko kellään kokemusta tuosta erilleen muuttamisesta niin että suhde vielä jatkuisi? Minusta tuntuu että yhdessä asuminen vain heikentää elämänlaatuani.

Voi kun ihmiset tästä ketjusta oppisivat, että ei kannata kiirehtiä avoliittoon. Eihän toista ihmistä tunne vuoden seurustelun pohjalta vielä lainkaan. Ja lopputulos on tämä.

No niinpä. Itse kaipaisin tuon syyttelyn sijaan kuitenkin niitä vastauksia kysymykseeni...

-edellisen kirjoittaja-

Vierailija
30/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä. Itse kaipaisin tuon syyttelyn sijaan kuitenkin niitä vastauksia kysymykseeni...

-edellisen kirjoittaja-

Ota sinä loparit ensin ja käske miehen elättää?

Vierailija
31/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Jos kuolinpesän tilillä ei ole yhtään rahaa, mutta pesällä on mitään omaisuutta - vaikka kuinka vaikeasti realisoitavaa - niin ei sosiaalitoimisto hautajaisia maksa. Omaisuus voi olla vaikka maaseudulla homeinen talo, jota ei saa millään myytyä tai vanha autonromu. Nämä katsotaan kuolinpesän omaisuudeksi, vaikka niitä ei saisi myytyä. Silloin ainoa mahdollisuus on omaisten maksaa hautajaiset, eihän sitä läheistään voi hautaamattakaan jättää. 

Ei pidä paikkaansa. Äitini menehtyi ja hänellä oli omakotitalo, jonka myymisessä kesti. Saimme hautauskulut harkinnanvaraisena.  Hautapaikka oli jo valmiina kiven kanssa. Sukuhauta.

Vierailija
32/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistumisen jälkeen mies kuitenkin saa tyottomyyskorvausta. Eli huomattavasti enemmän kuin opiskelijana. Ehkä jos teillä on esim. tarkoituksena tehdä lapsia, hän voi jäädä koti-isäksi, jos ei toitä loydy?

Miksi puolisosi on opiskellut alalle jossa on noin vaikea loytää tyopaikkaa? 

Se onkin kiva, mies maannut kotona työttömänä jo vuosia ja edes lastensa kanssa ei äiti saa viettää äitiyslomaa.. imetät yöt ja valvot ja aamulla sitten töihin missä kaikki tauot pumppaat hulluna maitoa.

Vierailija
33/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, eroa kerralla. Vässykän hyysääminen ei lopu ikinä, sinun mies on jo tottunut siihen, että saa kaiken valmiina. Potku persiille eli ero, niin saattaa vielä oppia elättämään itsensä.

Mikä vässykkä se sellainen muka on, joka opiskelee ja hakee töitä?

Vierailija
34/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, eroa kerralla. Vässykän hyysääminen ei lopu ikinä, sinun mies on jo tottunut siihen, että saa kaiken valmiina. Potku persiille eli ero, niin saattaa vielä oppia elättämään itsensä.

Mikä vässykkä se sellainen muka on, joka opiskelee ja hakee töitä?

3 vuotta hakenut töitä eikä mihinkään pääse.. sellainen.

Vierailija
35/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa olla parisuhdedynamiikka pielessä. Seksielämä on varmasti kärsinyt tuosta paljon.

Naisten ei pidä ikinä ottaa äidin ja elättäjän roolia kumppaniinsa nähden! Jollei sitten halua ryhtyä sugar mamaksi...

Vierailija
36/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä pitkä aikaa elättää toista melko tuoreessa suhteessa. Jatkuuko opiskelu siis vielä syksyllä? 

Miksi mies ei saa kesällä mitään rahaa? Ymmärrän kyllä, että tänä kesänä on kesätyöpaikat tiukassa, mutta eikö opintoja voi tehdä kesällä tai sitten olla työttömänä? 

Ei työttömyyskorvausta saa viiteen kuukauteen, jos ei työssäoloehto täyty. 2kk töissä 4v aikana, ei varmasti täyty! Toimeentulotukea tuskin saa koska puolisolla "liian hyvät" tulot (kyllä, 2000€ kahdelle on sossun mielestä tarpeeksi) 😣. Tiedän sanoa nämä kokemuksesta.

Vierailija
37/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaampa, että heti kun valmistuu niin löytyy parempi puoliso. Harva jaksaa elättää uudessa suhteessa toista noinkin pitkään kuin sinä, joten mies ottaa sinusta kaiken hyödyn irti. Näitä on nähty.

Vierailija
38/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi naisia!!

Miehet vastaavassa tilanteessa saavat pi l lua. Mutta nainen on vaan holhoaja ja jaksaja, kun mies istuu pelikoneella päivät.

Toivottavasti on oikeasti kaiken arvoista.

Vierailija
39/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaampa, että heti kun valmistuu niin löytyy parempi puoliso. Harva jaksaa elättää uudessa suhteessa toista noinkin pitkään kuin sinä, joten mies ottaa sinusta kaiken hyödyn irti. Näitä on nähty.

Minulle tuli sama mieleen. Näitä elättäjä naisia on kun maksaa miehensä lääkiksestäkin läpi ja kun paperit saa ja työpaikan niin vaimo vaihtoon.

Vierailija
40/101 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan naisten mukaanhan ainakin mies on aina velvoitettu elättämään opiskelijanaista.

Kaksoisstandardit ne ei naisilta lopu. Ikinä.