Saako kauppa kieltää asiakkaita tulemasta sisään repun kanssa?
Olisin käynyt aamulla yhdessä urheilukaupassa ostamassa tarjouslenkkarit, mutta kaupassa vaadittiin asiakkaita jättämään kaikki reput, kassit yms. säilytykseen kaupassa käynnin ajaksi. En suostunut jättämään reppuani, joten hukkareissu tuli ja lenkkarit jäi ostamatta. Jäin miettimään, toimiko kauppa lain mukaisesti? Jos toimi, mihin lakiin se perustuu?
Kommentit (363)
Mulla ainakin repussa on kännykkä, lompakko ja varalasit. Mahdollisesti paniikkihäiriölääkkeet ja vesipullo. Reppu kulkee kätevästi selässä, ja kädet vapaana kun ei taskujakaan ole. Joten jos sieltä repusta ottaisin käsikantoon kaiken niin ostokset jäisi tekemättä. Ja mihin pakkaisin jo ostetut tavarat, pitäisikö ostaa turha muovi- tahi kangaskassi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa pyytää. Jos päättää kuitenkin ottaa repun kauppaan, sen saa tehdä. Kaupan työntekijät tai edes vartijat eivät saa määrätä kassia/reppua avattavaksi tai muuten sen sisältöä näytettäväksi. Vain poliisilla on tämä oikeus.
Vartijat ovat kyllä saaneet katsoa repun, mihin perustat tietosi?
Vartija voi pyytää sua näyttämään repun tai laukun sisällön,mutta jos kieltäydyt niin vartija ei saa sitä väkisin tehdä. Toki hän voi kutsua poliisit paikalle. Sama taitaa koskea festarien järjestyksenvalvojia, jotka porteilla pyytävät näyttämään laukun sisällön.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on joissakin kaupoissa käytössä siksi ettei kaupasta varasteta tavaraa. Tätä sattuu paljon.
Ei yökerhoihinkaan saa tuoda isoa laukkua vaan se täytyy jättää narikkaan.
Mitä yökerhoista voi varastaa? Söpön miehen, baarimikon vai käytävän viherkasvin?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin repussa on kännykkä, lompakko ja varalasit. Mahdollisesti paniikkihäiriölääkkeet ja vesipullo. Reppu kulkee kätevästi selässä, ja kädet vapaana kun ei taskujakaan ole. Joten jos sieltä repusta ottaisin käsikantoon kaiken niin ostokset jäisi tekemättä. Ja mihin pakkaisin jo ostetut tavarat, pitäisikö ostaa turha muovi- tahi kangaskassi.
Pistät kangaskassiin reppuun ja sitten kaupassa repun sisällön sinne kangaskassiin niiltä osin mitä tarvitsen mukaan ja mitkä eivät mene taskuihin. Pakkaat ostokset kangaskassiin ja siirrät sitten sieltä reppuun tai tunget kangaskassin reppuun sisältöineen päivineen välissä ostoksia purkamatta. Tai menet sellaiseen kauppaan, jonne saa ottaa repun mukaan, jos tuntuu liian vaikealta asioida kaupassa ilman sitä. Ei ihme että on tarvetta paniikkihäiriölääkkeille, kun elämä on noin vaikeata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on joissakin kaupoissa käytössä siksi ettei kaupasta varasteta tavaraa. Tätä sattuu paljon.
Mitä yökerhoista voi varastaa? Söpön miehen, baarimikon vai käytävän viherkasvin?
Sinä "M" ainakin pöllit sen viherkasvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on nyt tehty pikkuasiasta oikein first world problem.
Jos menen kauppaan ison laukun tai repun kanssa, tiedän jo valmiiksi, että sekä myymäläetsivä, että kamerat seuraavat tarkemmin. Siksi minulla ei ole laukussa muualta ostettua tavaraa mukanani, tai jos on, myös kuitit ovat tallessa. Jos joku vartija tmv. haluaa katsoa, että laukussani ei ole varastettua tavaraa, näytän ne ihan mielelläni kuittien kera. Näytän yleensä kassallakin, että minulla on täällä muualta ostettuja tuotteita.
Sama periaate koskee oman kassin tai korin käyttöä ostosten keräilyssä. Näytän aina kassalla, että laukku on tyhjä, kun menen pakkaamaan. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia.
Jos laukku pitää jättää säilytykseen, sitten jätän mieltäni pahoittamatta, ja otan puhelimen ja avaimet mukaan lompakon lisäksi. En ole toisaalta törmännyt ilmiöön kaupoilla käydessä, baarissa kylläkin.
Jos asiakasta epäillään myymälävarkaudesta, ja vartija tai etsivä pyytää näyttämään laukun sisällön, niin saa siitä toki kieltäytyä. Se vain tarkoittaa sitä, että paikalle pitää pyytää poliisipartio suorittamaan tarkastus. Jos mitään salattavaa ei ole, niin en kyllä oikein ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat tämänkin asian tehdä vaikeimman kautta.Minä en ikinä haluaisi joutua toimimaan noin lapasesti ainoastaan siksi, että kannan reppua ja tuskin kovin muukaan haluaisi, vaikka sinusta se näemmä on ihanaa.
Sanoinko, että se on minusta ihanaa? En. Sanoin, että se ei ole minulle mikään ongelma, enkä pahoita mieltäni, niin kuin moni muu näyttäisi tekevän. Tämä selittyy ehkä sillä, että olen ollut kaupan alalla pitkään, ja lähes päivittäin tulee tilanteita, joissa vartijan on lähdettävä ssiakkaan kanssa odottamaan poliisia. Kun siihen pisteeseen on päädytty, on olemassa vahva epäily. Luulette, että normaalisti käyttäytyvä asiakas päätyy sinne koppiin? Ei päädy. Yhtään rikosilmoitusta ei ole oman työurani aikana tehty aiheettomasta kiinniotosta, koska niitä aiheettomia ei ole ollut, kiitos kameravalvonnan ja erittäin kokeneiden myymäläetsivien ja vartijoiden. En siis pidättäisi hengitystä, jos joku mielensäpahoittaja sen rikosilmoituksen tekisi, että siitä syytteitä nostettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa pyytää. Jos päättää kuitenkin ottaa repun kauppaan, sen saa tehdä. Kaupan työntekijät tai edes vartijat eivät saa määrätä kassia/reppua avattavaksi tai muuten sen sisältöä näytettäväksi. Vain poliisilla on tämä oikeus.
Vartijat ovat kyllä saaneet katsoa repun, mihin perustat tietosi?
Vartija voi pyytää sua näyttämään repun tai laukun sisällön,mutta jos kieltäydyt niin vartija ei saa sitä väkisin tehdä. Toki hän voi kutsua poliisit paikalle. Sama taitaa koskea festarien järjestyksenvalvojia, jotka porteilla pyytävät näyttämään laukun sisällön.
Vedät mutkia turhan suoriksi.
Vartijalla ei ole koskaan oikeutta tarkastaa laukkuasi ilman lupaa siltä varalta, onko siellä varastettua tavaraa. Mutta jos vartija suorittaa rikosepäilyn perusteella kiinnioton, hänellä on oikeus tehdä turvallisuustarkastus sen varmistamiseksi, ettei sinulla ole mitään sellaisia esineitä tai aineita, joilla voit aiheuttaa vaaraa itsellesi tai muille. Samalla vartijalla on yleensä oikeus ottaa varastettu omaisuus itseapuna talteen, jos hän löytää sellaista turvallistarkastuksen yhteydessä.
Festareiden järjestäjällä on oikeus asettaa sisäänpääsyn ehdoksi turvatarkastukseen suostuminen. Portilla olevalla järjestyksenvalvojalla ei ole oikeutta tehdä kenellekään sisään pyrkivälle turvatarkastusta ilman suostumusta, mutta jos tarkastukseen ei suostu, festarialueelle ei ole mitään asiaa vaikka liput ja muut olisi kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä "M" ainakin pöllit sen viherkasvin.
Kerro toki lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menen kauppaan ison laukun tai repun kanssa, tiedän jo valmiiksi, että sekä myymäläetsivä, että kamerat seuraavat tarkemmin. Siksi minulla ei ole laukussa muualta ostettua tavaraa mukanani, tai jos on, myös kuitit ovat tallessa. Jos joku vartija tmv. haluaa katsoa, että laukussani ei ole varastettua tavaraa, näytän ne ihan mielelläni kuittien kera. Näytän yleensä kassallakin, että minulla on täällä muualta ostettuja tuotteita.
Sama periaate koskee oman kassin tai korin käyttöä ostosten keräilyssä. Näytän aina kassalla, että laukku on tyhjä, kun menen pakkaamaan. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia.
Jos laukku pitää jättää säilytykseen, sitten jätän mieltäni pahoittamatta, ja otan puhelimen ja avaimet mukaan lompakon lisäksi. En ole toisaalta törmännyt ilmiöön kaupoilla käydessä, baarissa kylläkin.
Jos asiakasta epäillään myymälävarkaudesta, ja vartija tai etsivä pyytää näyttämään laukun sisällön, niin saa siitä toki kieltäytyä. Se vain tarkoittaa sitä, että paikalle pitää pyytää poliisipartio suorittamaan tarkastus. Jos mitään salattavaa ei ole, niin en kyllä oikein ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat tämänkin asian tehdä vaikeimman kautta.Minä en ikinä haluaisi joutua toimimaan noin lapasesti ainoastaan siksi, että kannan reppua ja tuskin kovin muukaan haluaisi, vaikka sinusta se näemmä on ihanaa.
Sanoinko, että se on minusta ihanaa? En. Sanoin, että se ei ole minulle mikään ongelma, enkä pahoita mieltäni, niin kuin moni muu näyttäisi tekevän. Tämä selittyy ehkä sillä, että olen ollut kaupan alalla pitkään, ja lähes päivittäin tulee tilanteita, joissa vartijan on lähdettävä ssiakkaan kanssa odottamaan poliisia. Kun siihen pisteeseen on päädytty, on olemassa vahva epäily. Luulette, että normaalisti käyttäytyvä asiakas päätyy sinne koppiin? Ei päädy. Yhtään rikosilmoitusta ei ole oman työurani aikana tehty aiheettomasta kiinniotosta, koska niitä aiheettomia ei ole ollut, kiitos kameravalvonnan ja erittäin kokeneiden myymäläetsivien ja vartijoiden. En siis pidättäisi hengitystä, jos joku mielensäpahoittaja sen rikosilmoituksen tekisi, että siitä syytteitä nostettaisiin.
Kuvitteletko todella että jos siinä kaupassa jossa sinä työskentelet toimitaan aina oikein, kaikissa muissakin kaupoissa ollaan yhtä taitavia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistät kangaskassiin reppuun ja sitten kaupassa repun sisällön sinne kangaskassiin niiltä osin mitä tarvitsen mukaan ja mitkä eivät mene taskuihin. Pakkaat ostokset kangaskassiin ja siirrät sitten sieltä reppuun tai tunget kangaskassin reppuun sisältöineen päivineen välissä ostoksia purkamatta. Tai menet sellaiseen kauppaan, jonne saa ottaa repun mukaan, jos tuntuu liian vaikealta asioida kaupassa ilman sitä. Ei ihme että on tarvetta paniikkihäiriölääkkeille, kun elämä on noin vaikeata.
Tiesitkö, ettei kaikki suunnittele elämäänsä ja jokaista kauppareissua tarkasti etukäteen? Kaikki ei myöskään tahdo kuljettaa jatkuvasti kangaskassia repussaan, koska se vie tilaa muilta tavaroilta ja jokainen ylimääräinen tavara tekee repusta isomman, jolloin sen kanssa liikkuminen ahtaissa paikoissa vaikeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tuoppeja pöllitään aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko todella että jos siinä kaupassa jossa sinä työskentelet toimitaan aina oikein, kaikissa muissakin kaupoissa ollaan yhtä taitavia?
En kuvittele. Mutta ajattelinkin asian sitä kautta, että jos käyttäytyy kaupassa suht normaalisti ( esim. ei jää asumaan sovituskoppiin ison kassin tai repun kanssa, ja tuhtaa siellä jotain), ei ole todennäköistä, että etsivät lähtevät seuraamaan. Lähdetkö itse siitä, että kaupassa voi käyttäytyä miten vaan, ja jos kassan jälkeen pyydetään sivummalle, se on heti kilarin paikka?
Miettikääpä, miksi niitä hälyttimiä, kameroita, etsiviä ja vartijoita tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, ettei kaikki suunnittele elämäänsä ja jokaista kauppareissua tarkasti etukäteen? Kaikki ei myöskään tahdo kuljettaa jatkuvasti kangaskassia repussaan, koska se vie tilaa muilta tavaroilta ja jokainen ylimääräinen tavara tekee repusta isomman, jolloin sen kanssa liikkuminen ahtaissa paikoissa vaikeutuu.
Jos on ratkaisukeskeinen ihminen, hän yleensä oppii, kun joutuu tilanteisiin, joissa olisi ollut viisasta varautua edes hiukan etukäteen. Ne, jotka eivät ikinä varaudu, kun eivät suunnittele mitään, ovat sormi suussa jo kärrypoletin kanssa.
vartija ei saa tutkia sinua eikä sinun tavaroitasi. Joutuvat odottamaan poliisia, jos niin tahdot.
Itselle on käynyt Motontetissä samalla lailla kuin AP:lle kun olin menossa ostamaan työkaluja ja oli reppu selässä, niin työntekijä sanoi että reppu kaappiin tai ei saa tulla liikkeeseen.
No häkellyin tästä kun oli ensimmäinen kerta kun näin käy ja vein repun kaappin, ja hoidin ostokset.
Otin sitten kotiin päästyäni Motonetin asiakaspalvelun yhteyttä ja ilmoitin kokemuksesta sekä etten aio jatkossa tuollaista kieltoa tulla noudattamaan niin asiakaspalvelussa pahoiteltiin kokemusta ja sanottiin että tuo on vain yritys vähentään näpistyksiä.
Mutta kuitenkin painotettiin että asiakkaan ei ole pakko kuitenkaan suostua tähän vaan voi asioida liikkeessä repun kanssa henkilökunnan estelemättä.
Vähän outoa kylläkin että kieltoa voi noudattaa jos haluaa mutta ei ole kuitenkaan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin, mutta kyllä kannattaisi. Jos pystyy kantamaan mukanaan aina lääkkeitä & vesipulloa niin eipä kangaskassi tuossa kuormassa paljoa tunnu ja tuo merkittävästi lisää arjenhallintahaasteita. Ohut nailonpussi vie saman tilan ja painaa saman verran kuin pieni paketti nenäliinoja eikä puuvillakassi ole kovin iso ja painava sekään. Repun kanssa, oli siellä nyt kangaskassi tai ei, on hankalaa liikkua ahtaissa tiloissa ja siksi moni suosii pienempää olkalaukkua. Olkalaukkuun/takintaskuun myös mahtuu kangaskassi ex tempore ostoksia varten.
Mutta turha tästä asiasta on vääntää tämän enempää. Jotkut vain osaavat tehdä helpoistakin asioista ylipääsemättömän vaikeita ja ovat niin tapoihinsa juuttuneita, että mitään vaihtoehtoa esim. repun viemiselle jokaikiseen kauppaan tai museoon ei pystytä edes harkitsemaan. Uhriudutaan ja syytetään muita, ei mitään yritystä ratkoa ongelmia. Raskasta tuollainen elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun elämä ole vaikeata. Miksi pitäisi reppuun pakata kangaskassi ymv. Mullahan on jo kauppalaukku(reppu) selässä. Jos kerran kauppa kieltää repun, niin kaikki kassit voisi olla potentiaalisia kätköjä varkaille. Nimenomaan kaupassa haluan että kädet on vapaana. Ja muuhun en ota kantaa, koska loppukommenttisi oli mauton. Mielipidepalstalla saa olla eriäviä mielipiteitä. Ja jaloillaan saa äänestää. Mä haluan tehdä asiat yksinkertaisesti, ja maksavana asiakkaana olen oikeassa. Enkä pyytänyt neuvoasi, kuhan otin kantaa tuohon reppualoitukseen. Hyvät kesäpäivät sulle. :)
Heh. Niitä reppujakin on erikokoisia. Ja kaikki eivät ole käsilaukkuihmisiä. Ja helteellä se kokoontaitettu kauppakassi tahi kangaslaukku on aika nihkeä käsissä. T. Tyyppi jolla ei ole taskuja vaatteissa ja helteellä tyyliin t-paita ja sortsit.
Ja mulla on sellainen "mummokärry", siis pyörillä kulkeva"reppu". Entäs nämä vst reppu. Milloinkas ne kielletään. Vievät tilaa ja niihin teoriassa on helppo sujauttaa mitä vaan.
Mäkään en saanut ottaa taidenäyttelyyn (tietokone)reppuani, mutta samaan aikaan rouvat pääsi ihan sujuvasti yhtä ison käsiveskan kanssa sisälle. Mutta koska reppu oli reppu, niin ei käy.