Kai asiakkaana tajuat, että jos olet raivona, se vaikeuttaa asiasi käsittelyä?
Aspa stressaantuu ja vaikeutuu sen miettiminen, voisiko asiasi ratketa jotenkin kivasti. Siinä kun poljet jalkaasi ja paiskaat oven mennessäsi.
Kommentit (493)
Vierailija kirjoitti:
Sain kerran kauheat huudot asiakkaalta kun en hyväksynyt tuotepalautusta ilman kuittia. Ei ole minun syyni jos et osaa pitää kuitteja tallessa. Samanlaisia kenkiä saa monestakin kaupasta ja meidänkin kaupasta eri hintaan esim. alen aikana, joten jos asiakas ei pysty todistamaan hintaa ja ostopaikkaa, niin pitäköön tuotteensa. Kannattaa myös miettiä ostamista ennen maksamista ettei tarvitse palauttaa kun ei ollutkaan kiva väri.
Lopulta asiakas paiskasi kengät täysiä minua päin. Soitin vartijat paikalle, sillä asiakaspalvelijankaan ei tarvitse sietää fyysistä välivaltaa. Nauratti kun asiakas heittämisen jälkeen tajusi, että nyt on ne kengät siellä minun puolellani tiskiä ja joutui vielä pyytämään minua ojentamaan ne takaisin. Sanoin ystävällisesti, että valitettavasti joudumme ensin odottamaan vartijat paikalle.
Sinä teit väärin. Lain mukaan palautukseen ei tarvita kuittia vaan firman vastuulla on pystyä todentamaan omat tuotteensa ja myyntinsä omista rekistereistä. Stupido.
Vierailija kirjoitti:
Räyhääminen ja huutaminen on tietysti vain sekopäiden hommaa.
Se on kuitenkin ihan fakta, että hyvin monessa vähänkään isommassa firmassa asiakaspalvelijat ihan tarkoituksella opastetaan toimimaan lain vastaisesti käsitellessään kuluttajan reklamaatioita. Esimerkkinä se diiva, joka ei suostunut ottamaan vastaan kenkien palautusta, koska asiakkaalla ei ollut kuittia. Ostotapahtuman osoittamiseksi riittää aivan hyvin esimerkiksi merkintä tiliotteella. Yrityksen johto on kuitenkin opastanut asiakaspalvelijaa hylkäämään tällaiset palautukset, vaikka kuluttajalla on lakiin perustuva oikeus palautuksen tekemiseen.
Tämä käytäntö on yritykselle kannattava, koska he luottavat siihen, että myöskään kuluttajista suuri osa ei tunne lakia. Asiakas toimi tietysti typerästi ruvetessaan räyhäämään sen sijasta, että olisi yksinkertaisesti sivuuttanut lakia tuntemattoman asiakaspalvelijan kokonaan ja asioinut yrityksen johdon kanssa tai vienyt asian kuluttajariitalautakuntaan tai käräjäoikeuteen.
Tässä ketjussa hyvin monissa viesteissä näkyy asiakaspalvelijoiden ylimielinen asenne ja se, että he luulevat olevansa oikeassa ja kykenevänsä käyttämään jotakin valtaa, vaikka oikeutensa tuntevan asiakkaan kohdalla näin ei ole, vaan heidät sivuutetaan täysin juuri tuon tietämättömyytensä ja vihamielisen asenteensa takia.
Se diiva täällä hei! Ensinnäkin, olisin saanut varoituksen esimieheltäni, jos olisin hyväksynyt palautuksen ilman kuittia. Tämä ei ole oma päätökseni, vaan firman päätös.
Toiseksi, se, että tiliotteella näkyy että perhe käy Citymarketissa kolme kertaa viikossa ei todista että kengät olisivat meiltä ostettu ja kuten mainitsin, ei myöskään näytä millä hinnalla kengät on ostettu. Jos ne oli viime viikolla alessa, en voi tietää palautanko koko summan vai alesumman.
Lisäksi vielä, kun kyse on tuotteen palautuksesta jossa ei ole vikaa, kauppa saa itse päättää kuluttajasuojalain mukaan että
A. Ottavatko ollenkaan priimatavaraa palautuksena
B. Jos ottavat, he saavat itse päättää korvaustavan, esim lahjakortti vai käteinen jne.
C. Ostoksesta tulee aina olla osoittaa kuitti tai pystyä osoittamaan, että tuote on juuri sen myymälän tuote.
Kuluttajasuojalaki vaatii hyväksymään vain vialliset palautukset, kaikki muut on kaupan itsessään päätettävissä. Vieläkään minä sielä aspassa en sitä päätöstä tee, vaan esimiehet jne. En voi rikkoa työpaikan sääntöjä vaikka minua sitten heiteltäisiin kengillä.
Lisäksi ainakin itse olen sitä mieltä, että fyysinen voimankäyttö on aina väärin, oli sitten minusta mitä tahansa mieltä.
Selvennykseksi vielä, olin asiakkaalle pahoitellen selittänyt, ettei valitettavasti voi palauttaa ilman kuittia, mutta voin tarjota hyvitykseksi pienen 10e lahjakortin. Eli oikeasti viimeiseen asti palvelin asiakasta mahdollisimman hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain kerran kauheat huudot asiakkaalta kun en hyväksynyt tuotepalautusta ilman kuittia. Ei ole minun syyni jos et osaa pitää kuitteja tallessa. Samanlaisia kenkiä saa monestakin kaupasta ja meidänkin kaupasta eri hintaan esim. alen aikana, joten jos asiakas ei pysty todistamaan hintaa ja ostopaikkaa, niin pitäköön tuotteensa. Kannattaa myös miettiä ostamista ennen maksamista ettei tarvitse palauttaa kun ei ollutkaan kiva väri.
Lopulta asiakas paiskasi kengät täysiä minua päin. Soitin vartijat paikalle, sillä asiakaspalvelijankaan ei tarvitse sietää fyysistä välivaltaa. Nauratti kun asiakas heittämisen jälkeen tajusi, että nyt on ne kengät siellä minun puolellani tiskiä ja joutui vielä pyytämään minua ojentamaan ne takaisin. Sanoin ystävällisesti, että valitettavasti joudumme ensin odottamaan vartijat paikalle.
Sinä teit väärin. Lain mukaan palautukseen ei tarvita kuittia vaan firman vastuulla on pystyä todentamaan omat tuotteensa ja myyntinsä omista rekistereistä. Stupido.
Koko palautusta ei tarvitse lain mukaan hyväksyä jos tuotteessa ei ole vikaa.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa sellainen vanha sanonta kuin että Asiakas on aina oikeassa.
Tästä syystä kannattaa aina ja ehdottomasti olla äkäinen asiakaspalvelijalle koska tämä pyrkii tekemään asiakkaan tyytyväiseksi.
Omasta kokemuksesta voin kertoa että ainakin 85% raivoavista asiakkaista on ollut väärässä. Usein vain luulevat olevansa oikeassa. Sitten tuhahdellaan ja poistutaan kiukkuisena paikalta kun paljastuu että ovat väärässä ja raivonneet turhaan.
"Tuotteen ostaminen merkitsee sopimuksen tekemistä, eikä sopimusta voi kumpikaan osapuoli yksinään muuttaa. Kauppaa ei siis voi yleensä perua, vaikka tulisikin katumapäälle. Alennuksella myytäviä tuotteita koskevat samat säännöt kuin normaalihintaisia tuotteita.
Ostoksen voi vaihtaa tai palauttaa vain silloin, jos:
Yritys on myöntänyt tuotteelle vaihto- ja palautusoikeuden. Tällaisen oikeuden myöntäminen on liikkeelle vapaaehtoista, joten se voi määritellä palautuksen ja vaihdon ehdot, esimerkiksi 8 tai 30 päivän palautusoikeuden. Kauppa voi vaatia myös esittämään kuitin silloin, kun tuotteen ostajalle on annettu oikeus vaihtoon tai palautukseen.
Jos yrityksellä ei ole (vapaaehtoista) tuotteen vaihto- tai palautusoikeutta ja kuluttaja on epävarma ostoksesta, voi ehdottaa avokaupan tekoa. Avokaupassa myyjä myöntää ostajalle tiettyyn päivämäärään mennessä oikeuden palauttaa tuote kauppaan tai vaihtaa se toiseen. Jos myyjä suostuu avokauppaan, ehdot kannattaa merkitä selvästi ostokuittiin."
Lähde: https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/k…
Vierailija kirjoitti:
Räyhääminen ja huutaminen on tietysti vain sekopäiden hommaa.
Se on kuitenkin ihan fakta, että hyvin monessa vähänkään isommassa firmassa asiakaspalvelijat ihan tarkoituksella opastetaan toimimaan lain vastaisesti käsitellessään kuluttajan reklamaatioita. Esimerkkinä se diiva, joka ei suostunut ottamaan vastaan kenkien palautusta, koska asiakkaalla ei ollut kuittia. Ostotapahtuman osoittamiseksi riittää aivan hyvin esimerkiksi merkintä tiliotteella. Yrityksen johto on kuitenkin opastanut asiakaspalvelijaa hylkäämään tällaiset palautukset, vaikka kuluttajalla on lakiin perustuva oikeus palautuksen tekemiseen.
Tämä käytäntö on yritykselle kannattava, koska he luottavat siihen, että myöskään kuluttajista suuri osa ei tunne lakia. Asiakas toimi tietysti typerästi ruvetessaan räyhäämään sen sijasta, että olisi yksinkertaisesti sivuuttanut lakia tuntemattoman asiakaspalvelijan kokonaan ja asioinut yrityksen johdon kanssa tai vienyt asian kuluttajariitalautakuntaan tai käräjäoikeuteen.
Tässä ketjussa hyvin monissa viesteissä näkyy asiakaspalvelijoiden ylimielinen asenne ja se, että he luulevat olevansa oikeassa ja kykenevänsä käyttämään jotakin valtaa, vaikka oikeutensa tuntevan asiakkaan kohdalla näin ei ole, vaan heidät sivuutetaan täysin juuri tuon tietämättömyytensä ja vihamielisen asenteensa takia.
No eipä tainnut olla asiakkaalla tiliotettakaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa sellainen vanha sanonta kuin että Asiakas on aina oikeassa.
Tästä syystä kannattaa aina ja ehdottomasti olla äkäinen asiakaspalvelijalle koska tämä pyrkii tekemään asiakkaan tyytyväiseksi.Omasta kokemuksesta voin kertoa että ainakin 85% raivoavista asiakkaista on ollut väärässä. Usein vain luulevat olevansa oikeassa. Sitten tuhahdellaan ja poistutaan kiukkuisena paikalta kun paljastuu että ovat väärässä ja raivonneet turhaan.
Niin siis asiakas on vähän kuin vaimo, aina oikeassa vaikka usein väärässä.
Olen tätä useasti ihmetellyt. Silloin kun itsellä on ollut aihetta esim. reklamoida, olen yrittänyt tehdä sen mahdollisimman asiallisesti, rauhallisesti ja ystävällisesti. Koskaan ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa tulla ymmärretyksi, asiani on hoidettu vauhdikkaasti ja saadut hyvitykset ovat ylittäneet odotukset.
Asiakas ei ole useinkaan oikeassa. Asiakkaat tekevät itse virheitä tilatessaan ja sitten raivoavat aspalle. Mun syy se on, jos asiakas tilasi väärän tuotteen? Mun vika, kun osoite on väärin? Mun vika, kun ei saa tilausvahvistusta ja muita meilejä kun sähköpostiosoite on väärin? Ja näistä huudellaan ja haistatellaan 🤬
Ja silti yritämme palvella ystävällisesti kaikkia.
Jos asiakas ei osaa käyttäytyä, pyydän rauhoittumaan ja ottamaan yhteyttä uudelleen myöhemmin asiallisella tavalla. Asiakas siis itse pitkittää oman asiansa käsittelyä ja fiksusti käyttäytyvät menee edelle. Mutta sekin on mun vika?
Onneksi suurin osa asiakkaista on ihania.
Pieni osa tarttis jotain hoitoa. Pää on joillakin vakavasti pipi 🤪
Näistäkin kommenteista huomaa että täällä on pari öyhöttäjää jotka haukkuu aspoja koko ajan (tai yks ja sama trolli) ja muut lyö ystävällisesti faktoja ja stooreja tiskiin ilkkumatta tai sanomatta rumasti mut silti öyhöttäjät vaan haukkuu ja luulee tietävänsä😂
Vierailija kirjoitti:
Aspoissa ikävä kyllä melkeinpä suurin osa on niitä, joiden ensimmäinen lause sisältää viestin: "asiakkaan vika". Se ei ole omiaan pitämään asiakasta rauhallisena. Mutta kuten joku sanoi, niin aspat on koulutettu niin.
Juuri tämä. Suomalaisessa asiakaspalvelussa lähdetään heti ensi hetkestä rakentamaan vastakkainasettelua asiakkaan kanssa ja syyttämään omista virheistä asiakasta. Sitten uhriudutaan, kun asiakas ei kiltisti nielekään epäoikeudenmukaisuutta ja myötäile aspan ylemmyydentunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Malliesimerkki ammattitaidottomasta aspasta, joka ei tiedä edes peruasioita työstään, ja vielä provosoi asiakasta, naureskelee tälle ja nöyryyttää julkisesti. Tällaiset aspat ovat itse aiheuttaneet kaiken paskan, jonka niskaansa saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkähän lakiin viittaat tekstissäsi?
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/k…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Malliesimerkki ammattitaidottomasta aspasta, joka ei tiedä edes peruasioita työstään, ja vielä provosoi asiakasta, naureskelee tälle ja nöyryyttää julkisesti. Tällaiset aspat ovat itse aiheuttaneet kaiken paskan, jonka niskaansa saavat.
Siis malliesimerkki tökeröstä asiakkaasta, joka ei tiedä mistään mitään ja silti vetoaa vanhaan sanontaan siitä, että asiakas on aina oikeassa, joten pitäisi kohdella kuin kuningasta.
Fyysisestä kaupasta ostetuilla tuotteilla ei ole välttämättä palautusoikeutta. Liike päättää itse, antaako palauttaa vai ei. Aika usein ei saa palauttaa.
Kannattais lukea ja yrittää ymmärtää lakitekstit, jos niihin yrittää vedota 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspoissa ikävä kyllä melkeinpä suurin osa on niitä, joiden ensimmäinen lause sisältää viestin: "asiakkaan vika". Se ei ole omiaan pitämään asiakasta rauhallisena. Mutta kuten joku sanoi, niin aspat on koulutettu niin.
Juuri tämä. Suomalaisessa asiakaspalvelussa lähdetään heti ensi hetkestä rakentamaan vastakkainasettelua asiakkaan kanssa ja syyttämään omista virheistä asiakasta. Sitten uhriudutaan, kun asiakas ei kiltisti nielekään epäoikeudenmukaisuutta ja myötäile aspan ylemmyydentunnetta.
Tämä. Omasta mielestäni kumpikaan, ei aspa eikä asiakas ole "kuningas" tai "aina oikeassa". Tämä ketju on oikeastaan ollut pelkkää kädenvääntöä siitä, kenellä on valta. Kun reklamaatiotilanteissa ja ristiriitatilanteissa pääpaino pitäisi olla sillä, että asia saadaan reilusti ja oikeudenmukaisesti ratkaistua ja kaikki pääsee hyvillä mielin jatkamaan päiväänsä ja asiat etenee. Huutaminen ei tietenkään ole oikein. Mutta ihan yhtä lailla on väärin asiakkaiden nimittely ja ivaaminen, vaikka se tapahtuisi vain täällä palstalla tai kollegoiden kesken. Kun eihän sekään ole oikein aikuisen ihmisen käytöstä.
Tein itse erilaisia asiakaspalveluhommia melkein 10 vuotta eri firmoissa ja voin kertoa, että osassa paikoista ei juuri ikinä tullut mitään ikäviä asiakaskohtaamisia, kun taas osassa se oli melkein jokapäiväistä. Avainasemassa olivat firman tapa hoitaa asiat ja erityisesti johtaminen. Yksi entisistä työpaikoistani meni nurin ja se oli ihan täysin esimieheni syytä. Meillä oli todella huono maine, koska hän kohteli asiakkaita täysin ala-arvoisesti ja tuotteet oli ylihinnoiteltua ja laatu huonoa. Osan reklamaatioista hän halusi hoitaa itse ja ne päättyivät usein molemminpuolisiseen huutoon. Joskus pahoittelin vielä itse jälkikäteen asiakkaille, miten heitä oli kohdeltu.
Vierailija kirjoitti:
Fyysisestä kaupasta ostetuilla tuotteilla ei ole välttämättä palautusoikeutta. Liike päättää itse, antaako palauttaa vai ei. Aika usein ei saa palauttaa.
Kannattais lukea ja yrittää ymmärtää lakitekstit, jos niihin yrittää vedota 😂
Viallisella tai väärillä tiedoilla myydyllä tuotteella on AINA palautusoikeus.
Sellaista palautusoikeutta tai vaihto-oikeutta, että asiakas mm. muuttaa mielensä, niin sitä ei välttämättä ole. Osa liikkeistä toki oma-aloitteisesti tarjoaa tätä palvelua ja siksi moni kuvittelee, että se kaikkialla kuuluu asiaan.
Mutta toki tämänkin jutun voi ihan asiallisesti ja kauniisti kertoa sille asiakkaalle. Ei tarvitse alkaa ivata tai inttää, että onpas asiakas idiootti tai hölmö tai mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosielämässä kyllä raivoamalla saa asiansa hoidettua nopeammin ja usein vielä hyvityksen, jota hiljaiselle tossukalle ei tarjota. Valitettavasti.
Ei pidä paikkaansa. Äitini huusi yleensä asiakaspalvelijoille, jos oli jokin ongelma. Todella noloa. Silloin yleensä vastauksena tuli vain se, että ikävää että olet tyytymätön, mutta ei tälle nyt ole mitään tehtävissä. Ja ymmärrän reaktion täysin, asiakaspalvelijana en itsekään suostuisi palkitsemaan ketään meuhkaamisesta.
"Palkitsemaan meuhkaamisesta" ....
Et ole asiakkaisiisi äidin asemassa.Kenties tämä asenteesi tulee kostautumaan koska et ole yrityksen hierarkiassa tuolla asenteella tarpeeksi korkealla kun asiakkaat vievät asiansa eteenpäin.
Jaha, työkalupakistasi löytyy raivoamisen lisäksi toinekin työkalu, eli uhkaileminen. Voin kertoa, että molemmat ovat yhtä säälittäviä eivätkä johda mihinkään muuhun kuin ajanhukkaan asian hoitamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en ole saanut sitä, mistä olen maksanut, se suututtaa ja teen sen myös selväksi asiakaspalvelijalle. Tehtäväni ei ole ilahduttaa asiakaspalvelijaa tai toimia hänen terapeuttinaan. Sitä paitsi mikään muu kuin erittäin tiukka ja tyly linja ei toimi suomalaisten epäkohteliaiden, mistään mitään tietämättömien ja vastuuta asiakkaalle vierittämään pyrkivien aspojen kanssa. Muuten homma jää hoitamatta, rahat menevät, mutta tilattua tuotetta tai palvelua ei tule.
Pitäisitte tekemänne sopimukset ja toimittaisitte sitä, mitä asiakas on tilannut ja mistä hän on maksanut, niin ei tarvitsisi kohdata tyytymätöntä asiakasta.
Höpön löpön! Sinä haluat että sinun herkkiä tunteitasi käsitellään, ei niinkään ongelmia tuotteessa tai palvelussa. Jos saat aina vastaukseksi epäkohteliasta käytöstä ja vastuun välttelyä, voisi kannattaa kokeilla toista linjaa; Kokeile seuraavan kerran selvittää ongelmasi asiallisesti ja selkeästi, äläkä vaadi huomiota itseesi vaan nimenomaan ongelmaasi.
Tässä malliesimerkki suomalaisen aspan asenteesta: asiakkaan sanomiset kuitataan höpönlöpönä ja hänelle ladellaan vaatimuksia siitä, miten pitäisi käyttäytyä juuri oikein, että se olisi mieluista neiti / rouva / herra aspalle. Ja jos asiakas ei tätä ymmärrä, hänelle kostetaan epäkohteliaalla käytöksellä. Asiakas siis pyritään alistamaan aspan palvelijaksi eikä päinvastoin. Ammattimaisuus loistaa poissaolollaan, ja aspan itsetunto nostetaan pääasiaksi, jota asiakkaan pitäisi kaikin keinoin pönkittää.
Jos asiakkaat ovat teille epäkohteliaita, kannattaisi ehkä kokeilla toista linjaa: tehkää työnne, pitäkää asiakkaan kanssa tekemänne sopimukset ja opetelkaa käytöstavat. Muistakaa, että asiakas on vaikea saada, mutta helppo menettää. Asiakas ei ole teille velkaa mitään, eikä hänellä ole teiltä mitään anteeksipyydeltävää. Teillä sen sijaan on, kun olette tyrineet työssänne, rikkoneet asiakkaan kanssa tekemänne sopimuksen ja aiheuttaneet hänelle ylimääräistä ajanhukkaa, vaivaa ja rahanmenoa.
Valtaosa tyrimisistä ja "sopimusrikkomuksista" tapahtuu asiakkaan puolelta ja sitä sitten naamioidaan raivoamalla viattomalle aspalle, kun yritetään pelastaa omia kasvoja. Toki firmatkin joskus tyrivät, mutta oli miten oli niin apinamaisella raivoamisella ei asia etene ainakaan paremmin.