Kai asiakkaana tajuat, että jos olet raivona, se vaikeuttaa asiasi käsittelyä?
Aspa stressaantuu ja vaikeutuu sen miettiminen, voisiko asiasi ratketa jotenkin kivasti. Siinä kun poljet jalkaasi ja paiskaat oven mennessäsi.
Kommentit (493)
Rahaa mulle äkkiä, se rauhoittaa.
Kai sä asiakaspalvelijana tajuat, että asiakkaiden raivo johtuu siitä, että teidän myymät tuotteet ja palvelut ei vastaa sitä, mitä ootte luvanneet, tai ei toimi ollenkaan. Siis se johtuu teistä, ei asiakkaasta.
Miksi mun asiakkaana pitäisi miettiä, miten te palveluntuottajan voisitte kivasti ratkaista ongelmanne? Miksei se ole teidän tehtävä, tehän siitä rahatkin keräätte?
Eivät ne tajua. Traumatausta on hyvä tällaisten ihmisten käsittelyssä, kun jäätyminen ja pakonomainen mielistely tulkitaan kunnioituksena ja meuhkaaja rauhoittuu.
Joskus oikein ärsyttää kun on soittaa kiukkusena jonnekin ja on valmis kunnolla riitelemään ja sitten onkin vastassa maailman paras ja ihanin asiakaspalvelija, joka osaa olla lähtemättä mukaan siihen mun pahaan tuuleen. Haihtuu kyllä oma kiukku nopsaan.
Ammatiaspa jättää stressaamisen asiakkaalle.
On olemassa sellainen vanha sanonta kuin että Asiakas on aina oikeassa.
Tästä syystä kannattaa aina ja ehdottomasti olla äkäinen asiakaspalvelijalle koska tämä pyrkii tekemään asiakkaan tyytyväiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Joskus oikein ärsyttää kun on soittaa kiukkusena jonnekin ja on valmis kunnolla riitelemään ja sitten onkin vastassa maailman paras ja ihanin asiakaspalvelija, joka osaa olla lähtemättä mukaan siihen mun pahaan tuuleen. Haihtuu kyllä oma kiukku nopsaan.
Joo, toimii ehkä lapsille tuollainen että kun 1000 euroa maksanut tuote olikin risa että asiakaspalvelija sanoo että voi, onko sulla paha mieli, kerro minä kuuntelen. No niin, kiitos kun kerroit mielipahasta, hei hei!
Ongelma korjataan ongelma korjaamalla eikä turhalla lässytyksellä.
Kiukuttelevat myös saa huonointa palvelua (tekohymy ja pirteä ääni silti aspalla). Voitte kiukuttelijat olla varmoja siitä, että teidän hyväksi tehdään vain se vähin mahdollinen.
Jos asiakas taas osaa hillitä itsensä ja esittää asiansa kuten aikuinen ihminen hän saa parempaa palvelua ja extraa jos mahdollista (ja usein on mahdollista).
Tämän olen huomannut sekä itse asiakkaana, että aspassa töissä. Joku tuolla sanoi, että tuotteet ei toimi ja se on aspan vika. No kuule ei ole. Aspa on kuitenkin se, joka sinua koittaa asiassasi auttaa, joten mitä jos kertaisit käytöstavat ennen soittoa/liikkeeseen rynnimistä?
No siis ammattiaspahan ennakoi tilanteen ja huutaa ja riehuu sinne tuotantoportaalle ja pomoille että asiat toimii ja jälki on priimaa. Näin ennaltaestetään se, että joku aasiakas ilmaantuisi raivoamaan sille aspalle.
Kaikki on tyytyväisiä, paitsi se paskaa jälkeä tekevä pomo tai työntekijä, joka saa aspan huudot niskaansa.
Joskus nuorena olen ollut IT-tuessa, ja kyllä se sielläkin meni niin että niihin rähjäävien tyyppien palvelupyyntöihin tartuttiin vasta viimeiseksi. Sellainen laitteeseen turhautunut kiukutus ei haittaa, sitä olisi voinut vaikka lähteä myötäilemään. Myöskin epäselkeät ihmiset oli sellaisia joista toivoi että joku muu hoitaisi niiden caset.
Tästä oppineena yritän aina palvelua vaatiessani kommunikoida mahdollisimman selkeästi ja asiallisesti, että saisin ainakin pitää vuoronumeroni.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa sellainen vanha sanonta kuin että Asiakas on aina oikeassa.
Tästä syystä kannattaa aina ja ehdottomasti olla äkäinen asiakaspalvelijalle koska tämä pyrkii tekemään asiakkaan tyytyväiseksi.
Niin, nämä ravintolassa kiivasta palautetta antavat saavat TV-sarjojen mukaan aina annoksen johon ei ole syljetty tms. leikkimielistä kiusantekoa.
On sitä itsekin muutaman kerran kerännyt raivoa, mutta onnekseni olen havainnut, että asiallisempi lähestymistapa toimii paremmin, niin asiakaspalvelijakin paneutuu ongelmaan, eikä vain yritä päästä minusta nopeasti eroon.
Se raivohan tulee siitä tuote tai palvelu ei toimi tai ei vastaa luvattua, eikä myöskään asiakaspalvelu toimi. Hermothan siinä menee, varsinkin jos aspa yrittää painaa villasella asiaa, jolle heidän oikeasti pitäisi tehdä jotain. Suomalaiseen kauppakulttuuriin on tullut sellainen ikävä tapa että ihan selvistä myyjän vastuulle kuuluvista asioista pyritään luistelemaan ja jätetään asiakkaan harmiksi.
Asiakkaana voi miettiä haluaako hoitaa homman nopeasti vai hitaasti? Raivoamalla luultavasti homma hoituu hitaammin ja itse teen mieluummin jotain muuta kuin asioin aspan kanssa aikaani kuluttaen.
Vierailija kirjoitti:
Kiukuttelevat myös saa huonointa palvelua (tekohymy ja pirteä ääni silti aspalla). Voitte kiukuttelijat olla varmoja siitä, että teidän hyväksi tehdään vain se vähin mahdollinen.
Jos asiakas taas osaa hillitä itsensä ja esittää asiansa kuten aikuinen ihminen hän saa parempaa palvelua ja extraa jos mahdollista (ja usein on mahdollista).
Tämän olen huomannut sekä itse asiakkaana, että aspassa töissä. Joku tuolla sanoi, että tuotteet ei toimi ja se on aspan vika. No kuule ei ole. Aspa on kuitenkin se, joka sinua koittaa asiassasi auttaa, joten mitä jos kertaisit käytöstavat ennen soittoa/liikkeeseen rynnimistä?
Sä oot selvästi näitä ihmisiä jotka on kasvatettu tukahduttamaan kaikki tunteensa ja saanut palkinnon kun oot hiljaa ja kiltti. Olet edelleen siellä lapsen tasolla etkä ymmärrä ettei tuo sun kasvatus ole mikään toimiva strategia aikuisuudessa. Eikä me muut ikävä kyllä toimita siten kuin sun äiti haluaa. Get over it.
Eli mä en sais hikeentyä, kun saan satojen eurojen laskun kolme ylimääräistä kertaa siitä huolimatta, että joka kerran jölkeen soitin ja kerroin asiallisesti, että tämän ei pitänyt mennä näin? Tai kun ostan tuotteen, joka ei edelleenkään toimi, vaikka oon jo käyttänyt huollossakin? Mun vaa pitäis olla kiltti ja kohtelias ja alistua siihen, että te myytte paskaa ja laskutatte sen kolmeen kertaan?
Joo. Ja seurqavan kerrqn en enää soita teille, en edes vihaisena, vaan saatte haasteen oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Kai sä asiakaspalvelijana tajuat, että asiakkaiden raivo johtuu siitä, että teidän myymät tuotteet ja palvelut ei vastaa sitä, mitä ootte luvanneet, tai ei toimi ollenkaan. Siis se johtuu teistä, ei asiakkaasta.
Ja asia ratkeaa raivoamalla? Mitenkään et saa pieneen kaaliisi mahtumaan että asiallinen käytös olisi kuitenkin suotavaa myös siinä tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oot selvästi näitä ihmisiä jotka on kasvatettu tukahduttamaan kaikki tunteensa ja saanut palkinnon kun oot hiljaa ja kiltti. Olet edelleen siellä lapsen tasolla etkä ymmärrä ettei tuo sun kasvatus ole mikään toimiva strategia aikuisuudessa. Eikä me muut ikävä kyllä toimita siten kuin sun äiti haluaa. Get over it.
Itkupotkuraivarit on aikuisuutta? Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsentasoista on myös kiljua kaupassa, kun ei saakaan heti haluamaansa. Oikeasti aikuiset ei pelkää kertoa mikä harmittaa, mutta he eivät myöskään kilju kuin syötävät, jos asiat eivät mene heidän toivomallaan tavalla.
Evvk