En taida olla ainoa ketä ärsyttää median ja somen suitsutus kympin oppilaista ja ällän ylioppilaista
Aivan kuin täydellisyyttä hipova koulumenestys olisi se ainoa tavoiteltava asia. Olisi paljon kivempi lukea monipuolisista onnistumisista.
Ja oman lapseni päättötodistuksen ka oli 9.6, etten mä nyt varsin kateellinen ole. Muuten vaan tympäsee kuin niin monella tavalla voi menestyä ja elää onnellisen elämän.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yo-kirjoitukset ovat ainakin itselleni olleet kovin akateeminen näytönpaikka. Ennen vanhaan kaikki yo-kokeet pidettiin muutaman viikon aikana. Ei samanlaista puristusta ole ainakaan minulla ollut koskaan tuon jälkeen. Yliopisto-opinnotkin olivat rentoa hengailua abikevääseen verrattuna.
Arvostan todella paljon käytännön osaajia, ja he ovat hyvät tulonsa ansainneet. Mutta luultavasti yo-kirjoituksiin verrattavaa koitosta eivät läpikäy muut kuin lukiolaiset. Siksi on mielestäni ymmärrettävää mekastaa yo-lakista ja laudatureista.
Ja tässä voidaan kysyä, että miksi se akateeminen osaaminen on ainoa arvostettu asia?
Sen sijaan, että arvostettaisiin myös käytännön työtä, jossa mahdollisuus myös pian yrittäjyyteen ja luomaan näin uusia työpaikkoja.
Sanonpa tämän, vaikka on ilkeästi sanottu: Suurin osa akateemisista kykenisi loistavasti amisammatteihin, paljon paremmin kuin lahjattomat amikset, mutta vastaavasti amikset ei kykenisi akateemisiin ammatteihin monestikaan. Tässä on se syy, miksi arvostus on näin. Valitettavasti lahjakkuus ei ole mikään nollasummapeli. Toisilla on enemmän kaikkeen, toisilla vähän kaikkeen. Kyllä minä kohtaan jatkuvasti työssäni juuri amiksen käyneitä, joiden vahvuuksia on vaikea löytää. Jos pohdinnalla saadaan vahvuudeksi kädentaidot, niin nekin on alle keskitason, mutta mainitaanpa erikseen. Lahjoja ei löydy sen vertaa edes muissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yo-kirjoitukset ovat ainakin itselleni olleet kovin akateeminen näytönpaikka. Ennen vanhaan kaikki yo-kokeet pidettiin muutaman viikon aikana. Ei samanlaista puristusta ole ainakaan minulla ollut koskaan tuon jälkeen. Yliopisto-opinnotkin olivat rentoa hengailua abikevääseen verrattuna.
Arvostan todella paljon käytännön osaajia, ja he ovat hyvät tulonsa ansainneet. Mutta luultavasti yo-kirjoituksiin verrattavaa koitosta eivät läpikäy muut kuin lukiolaiset. Siksi on mielestäni ymmärrettävää mekastaa yo-lakista ja laudatureista.
Ja tässä voidaan kysyä, että miksi se akateeminen osaaminen on ainoa arvostettu asia?
Sen sijaan, että arvostettaisiin myös käytännön työtä, jossa mahdollisuus myös pian yrittäjyyteen ja luomaan näin uusia työpaikkoja.
Sanonpa tämän, vaikka on ilkeästi sanottu: Suurin osa akateemisista kykenisi loistavasti amisammatteihin, paljon paremmin kuin lahjattomat amikset, mutta vastaavasti amikset ei kykenisi akateemisiin ammatteihin monestikaan. Tässä on se syy, miksi arvostus on näin. Valitettavasti lahjakkuus ei ole mikään nollasummapeli. Toisilla on enemmän kaikkeen, toisilla vähän kaikkeen. Kyllä minä kohtaan jatkuvasti työssäni juuri amiksen käyneitä, joiden vahvuuksia on vaikea löytää. Jos pohdinnalla saadaan vahvuudeksi kädentaidot, niin nekin on alle keskitason, mutta mainitaanpa erikseen. Lahjoja ei löydy sen vertaa edes muissa asioissa.
On todella pysäyttävää lukea tällaista. Siis että asenteet ovat niin jumittuneet ajatukseen lahjakkaat akateemiset vs lahjattomat amikset.
Keskitasoa on toki helppo olla, samoin juuri ja juuri riman ylittäviä. Mutta sitten ovat ne lahjakkaat. Esimerkiksi kampaajissa ne, joille tosiaan uskaltaa antaa vapaat kädet, koska ensinnäkin on todella hyvää silmää sille, mikä kenellekin sopii. Ja toteutus myös upea.
Voisiko samaan päästä akateeminen, jolla ei ole juurikaan visuaalista silmää ja kädentaitoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkerien amisten ulina on musiikkia korvilleni :D
Poika kävi amiksen. Rakensi perheelleen talon ja hänellä on ollut jo vuosia hyvin menestyvä yritys, jota koronakaan ei ole kaatanut.
Mutta silti ei tiedä mitä synonyymi tarkoittaa tai miksi bensan hinta nousee taas :D
Oikeasti hämmentää lukea näitä. Että tosissanko joku uskoo, että ammattikoulun käynyt ei tiedä, mitä tarkoittaa synonyymi, tai ettei seuraisi maailman tapahtumia.
Minä muuten tiedän lukion käyneen, joka ei tiennyt mitä eroa on brutolla ja netolla.
Oikein yhden tiedät. Jos olisi tilastotieteen kurssi käytynä niin tietäisit voiko tuon otantasi perusteella tehdä kovinkaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä ;o)
Millähän tarkalla otannalla itse loit oletuksen, ettei ammattikoulun käynyt tietäisi mitä tarkoittaa synonyymi? Tarkastelisin mielelläni lähteitäsi ja tilastojasi.
Löytyy ainakin seuraavasta: Asikainen P., Heinonen A. & Viitaniemi P. 1999. Kieli, koulutus ja kulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkerien amisten ulina on musiikkia korvilleni :D
Poika kävi amiksen. Rakensi perheelleen talon ja hänellä on ollut jo vuosia hyvin menestyvä yritys, jota koronakaan ei ole kaatanut.
Mutta silti ei tiedä mitä synonyymi tarkoittaa tai miksi bensan hinta nousee taas :D
Oikeasti hämmentää lukea näitä. Että tosissanko joku uskoo, että ammattikoulun käynyt ei tiedä, mitä tarkoittaa synonyymi, tai ettei seuraisi maailman tapahtumia.
Minä muuten tiedän lukion käyneen, joka ei tiennyt mitä eroa on brutolla ja netolla.
Oikein yhden tiedät. Jos olisi tilastotieteen kurssi käytynä niin tietäisit voiko tuon otantasi perusteella tehdä kovinkaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä ;o)
Millähän tarkalla otannalla itse loit oletuksen, ettei ammattikoulun käynyt tietäisi mitä tarkoittaa synonyymi? Tarkastelisin mielelläni lähteitäsi ja tilastojasi.
Löytyy ainakin seuraavasta: Asikainen P., Heinonen A. & Viitaniemi P. 1999. Kieli, koulutus ja kulttuuri.
Yli kymmenen vuotta vanha lähde?
Näissä keskusteluissa usein toistuu sana kaava. Siis että ammattikoululaiset luokitellaan kaikki niihin juuri ja juuri läpipääseviin. Miksi on vaikea myöntää, että ammattikoulusta valmistuu myös fiksua ja ammattitaitoista väkeä? Niitä joilta sinäkin ostat sen herkullisen ravintola - annoksen, jolla teetätät kauniin tukan jne.
Osa vie osaamisensa yrittäjyystasolle ja luo uusia työpaikkoja. Miksi näistä ei haluta puhua sanakaan?
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa usein toistuu sana kaava. Siis että ammattikoululaiset luokitellaan kaikki niihin juuri ja juuri läpipääseviin. Miksi on vaikea myöntää, että ammattikoulusta valmistuu myös fiksua ja ammattitaitoista väkeä? Niitä joilta sinäkin ostat sen herkullisen ravintola - annoksen, jolla teetätät kauniin tukan jne.
Osa vie osaamisensa yrittäjyystasolle ja luo uusia työpaikkoja. Miksi näistä ei haluta puhua sanakaan?
Miinustelun sijaan kaipaisin perusteluja.
Jos nyt lähtee tekemään media-analyysia, niin kannattaa ottaa huomioon koko vuosi eikä yhtä päivää. Toki päättäjäispäivänä juhlitaan niitä, jotka ovat menestyneet juuri kouluaineissa, koska muu menestys ei näy erityisesti juuri sinä päivänä. Läpi vuoden on juttuja erilaisten kilpailujen voittajista, menestyneistä yrittäjistä ja taiteilijoista ja kaikenlaisia vaikeuksien kautta voittoon -tarinoita. Media nyt tuppaa kertomaan ajankohtaisista asioista ja poikkeuksellisista ilmiöistä ja ihmisistä eikä pyri mihinkään tasapuolisuuteen siinä, että Pertti-Irmelistä varmasti tulee yhtä monta juttua kuin Jennica-Melinasta.
Itse piti sitten kuitenkin nostaa esille "oman lapsen todistuksen erinomaisuus" ihan vaan noin niinkuin itsen korostamiseksi. Just.
Tottakai niitä suitsutetaan ja nyt kun on todistusvalinnat, suitsutus vaan kasvaa. Ainoastaan 10 oppilaat ja 20 ällää kirjoittavat ovat kunnon ihmisiä, muut on roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kanssa aikanaan lokaa niskaan kun olin "vaan amis". Vähättely loppui kun kysyin yhdeltä valkolakilla ylpeilevältä että paljonko sillä paperilla saa tunti palkkaa?
Katsos kun lukiolaiset menee jatko-opiskelemaan ja sen jälkeen saavat kuukausipalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Johan tässä on koko ketju lueteltu esimerkkejä kuinka se ja se sukulainen ei paljoa kouluista perustanut vaan perusti firman ja sen jälkeen oli varaa ostaa koko Mäkikurjensuonperän kylän ensimmäisen bemari, jolla pääsi riioolle naapuripitäjäänkin ja sai puolison joka ei ole edes sukua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua lähinnä naurattaa nuo uutiset. Katsotaan sitten 10 vuoden päästä kun noilla kymppi/ällärivien oppilailla on opinnot ja työelämään astuminen selän takana. Omasta kokemuksesta kymppirivi menettää merkityksensä heti kun aloittaa seuraavat opinnot, ja työelämässä arvostetaan ihan eri asioita ja kykyjä kuin millä nuo huipputodistukset hankitaan. Piti itsekin oppia tämä kantapään kautta, pudotus oli aika kova kun tajusin etten ole mitenkään spesiaali, älykäs, tai arvokas kun siirryin työelämään. Monet amiksen käyneet ja koulussa puoliteholla raksuttaneet ovat pärjänneet (työ)elämässä paljon paremmin ja hankkineet mm. omakotitalot ja perheet paljon aiemmin ja helpommalla kuin me entiset koulupriimukset.
tv. lukion 9.9, sittemmin DI pätkätyöläinen vuokraneukkukuutiossa[/quote
Mitä ihmettä on tapahtunut, että olet DI ja pätkätyöläinen? Kyllä dippainsseille aina pitäisi töitä löytyä... Milla alalla olet?
Muuten olet kyllä oikeassa. Ne kympin tytöt ei loista yhtään sen enempää töissään kuin kasin pojatkaan. Tavallaan tämä on epäreiluakin: toiste punnertaa ja pingottaa 12v ja ne koulun leppoisasti ottaneet pojat viilettää työpaikoissa ohi :(
nim.merk. kympin tytön äiti
Mitä ihmettä on tapahtunut? Valmistuin 5,5 vuodessa, hain töitä, sain töitä, työt loppuivat, hain töitä, jne. Mitä ihmettä on tapahtunut työelämälle kun olemassa on vain 6-12 kk pätkää? Arvosanoilla ja koulumenestyksellä ei tee työelämässä yhtään mitään. Vielä ei ole tullut vastaan työnantajaa joka olisi kymppirivin takia tarjonnut vakipaikkaa. Siksipä juuri huvitukseni koulumenestyksen palvonnasta, se ei anna yhtään mitään takeita oikeassa elämässä.
- tuo DI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua lähinnä naurattaa nuo uutiset. Katsotaan sitten 10 vuoden päästä kun noilla kymppi/ällärivien oppilailla on opinnot ja työelämään astuminen selän takana. Omasta kokemuksesta kymppirivi menettää merkityksensä heti kun aloittaa seuraavat opinnot, ja työelämässä arvostetaan ihan eri asioita ja kykyjä kuin millä nuo huipputodistukset hankitaan. Piti itsekin oppia tämä kantapään kautta, pudotus oli aika kova kun tajusin etten ole mitenkään spesiaali, älykäs, tai arvokas kun siirryin työelämään. Monet amiksen käyneet ja koulussa puoliteholla raksuttaneet ovat pärjänneet (työ)elämässä paljon paremmin ja hankkineet mm. omakotitalot ja perheet paljon aiemmin ja helpommalla kuin me entiset koulupriimukset.
tv. lukion 9.9, sittemmin DI pätkätyöläinen vuokraneukkukuutiossa[/quote
Mitä ihmettä on tapahtunut, että olet DI ja pätkätyöläinen? Kyllä dippainsseille aina pitäisi töitä löytyä... Milla alalla olet?
Muuten olet kyllä oikeassa. Ne kympin tytöt ei loista yhtään sen enempää töissään kuin kasin pojatkaan. Tavallaan tämä on epäreiluakin: toiste punnertaa ja pingottaa 12v ja ne koulun leppoisasti ottaneet pojat viilettää työpaikoissa ohi :(
nim.merk. kympin tytön äiti
Miksi et vaikuta vanhempana asiaan? Miksi annat lastesi punnertaa ja pingottaa. Mitä järkeä pingottaa lapsuuttaan ja nuoruuttaan?? Mielenterveyshän siinä menee. Eikä kukaan jaksa mitään veemäisiä pingottajia...Ehkäpä syy onkin siinä miksi tulevaisuudessa kaikki ei mene putkeen. Kymppejä voi saada ilmankin, sukupuolesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapasin peruskoulukaverini lounastunnilla kaupungilla. Olen itse raksaduunari, amiksen käynyt peruskoulun jälkeen. Talot, autot ja perhe on.
Kaveri kertoi menneensä lukioon ja sen jälkeen yliopistoon, missä oli suorittanut kaksi korkeakoulututkintoa. Sitten hän kysyi: "No mitäs sulle?" Vastasin: "BIG Mac-meal, kokis ja tuplaranskalaiset!"Onko talo, auto ja perhe joku mittari jollekin?
Kiistämättä toi kertoo että on elämässä pärjännyt varsin kivasti.
Verrattuna vaikka yksinäiseen syrjäytyneeseen vuokramurjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Itse ainakin olen saanut kuulla peruskoulussa ja lukiossa jatkuvasti sitä mantraa, että kympin tytöt vaan opettelee asioita ulkoa ja mielistelee opettajia, eivätkä ole aidosti älykkäitä tai osaavia - myös niiltä opettajilta! Meille ilkuttiin ja suitsutettiin poikia, jotka sai vaivoin raavittua seiskan jostain kokeesta. Toki kiva, että niiden heikompienkin omaa tasoa parempia suorituksia huomioitiin, mutta olisi ollut kiva saada itsekin joskus jotain tunnustusta.
Aika moni hyvin koulussa menestynyt on saanut kuulla paljon pilkkaa ja tullut kiusatuksi hyvän menestyksensä takia. Eivätkä ne tulokset ilman töitä tule heillekään. Ja vaikka hyvä koulumenestys ei toki takaa mitään, siloittaa se toki tietä. On aiheen juhlia monenlaisia menestyjiä (ja olen kyllä itse törmännyt monena vuonna esim. ammattikoulusta valmistuneista tehtyihin positiivisiin juttuihin mediassa), mutta kyllä YO-kirjoitukset ovat valtakunnallinen, merkittävä asia ja on aivan aiheen, että niissä poikkeuksellisen hyvin menestyneet saavat tunnustusta.
Tämä on minunkin kokemukseni.
Kyllä varsinkin naispuolisia koulussa menestyjiä pilkataan mennen, tullen ja palatessa. Laudaturit ovat tytöllä merkki neuroottisuudesta, pojalla säkenöivästä älystä.
Sori vaan, mut ei ne stereotypiat ihan tyhjästä synny. Aika moni kympin tyttö on hyvin ylimielinen perfektionisti, jonka sosiaaliset taidot eivät ole parhaimmasta päästä ja joka vaatii liikaa niin itseltään kuin muiltakin. Ei tietenkään kaikki. Mutta kun saa kuulla koko elämänsä olevansa täydellinen, niin mitä luulet sen tekevän ihmiselle? Varsinkin niille tytöille.
Miten tämäkin nyt jotakuta ärsyttää? Sehän on vain tähän aikaan vuodesta ja pienemmin syksyllä kun näistä kirjoitetaan. Ja kuten jo on mainittukin, ns. kympin tytöt saa osakseen lähinnä pilkkaa muun osan vuodesta.
Ei kaikki ole akateemisesti kyvykkäitä, mutta eipä ole taiteellisesti, urheilullisesti tai mitään muutakaan. Ja silti eri alojen menestyneistä ihmisistä on juttuja lehdissä, vähemmän taviksista, ellei sitten heidän elämässään ole jotain muuta tavanomaisesta poikkeavaa. Ainahan ne jutut hankkii olemaan liioiteltuja, mutta se nyt on median tyyli.
En minä tiedä nykyajan lukion saati amiksen tasosta yhtään mitään, sen verran tiedän, että lukiokavereideni osalta koulumenestys kyllä korreloi vahvasti myöhemmän uran kanssa, vaikka sitten joukkoon johtuu muutama joilla jokin syy, terveys tai mielenterveys, tai naisilla kotiäidin uralle heittäytyminen miehen vaatimuksesta, on aiheuttanut mutkia matkaan. Hyvillä papereilla kirjoittaneista suurimmalla osalla on akateeminen ammatti, ansiot harvalla mitään miljonääriluokkaa kuitenkaan. Keskivertopapereilla kirjoittaneista suurimmasta osasta on tullut, noh, keskivertoja. Kukaan ei ole tainnut pärjätä sen tasoisesti samana vuonna (isossa) lukiossa aloittaneista, että heistä lehtijuttuja kirjoiteltaisiin, ja niin se varmasti on muuallakin. Eli ei tuosta kannata niin pillastua, voi hyvinkin olla että näilläkin kympin tyypeillä jää viimeiseksi heistä tehdyksi lehtijutuksi.
Vierailija kirjoitti:
tv. lukion 9.9, sittemmin DI pätkätyöläinen vuokraneukkukuutiossa
Mittaamistahan tuokin on. Yhtä epäolennaista minusta on, kuka saa ensin perheen ja omakotitalon, kun monelle ne eivät ole mitään tavoitteita.
En tajua tätä itkua, että miten nuori voisi muka tietää, minne suuntautua. Peruskoulun yläkoulun ja lukion ajan voi miettiä ja ottaa selvää, se on 6-7 vuotta. Kun aineet valitsee lukiossa fiksusti, ei sulje porttejaan eri aloille. Sitten vaan suorittaa koulun hyvin, etenkin äidinkielen ja matematiikan.
Oppilaan ohjaussysteemi Suomessakin paremmaksi, niin jää turha haahuilu pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Itse ainakin olen saanut kuulla peruskoulussa ja lukiossa jatkuvasti sitä mantraa, että kympin tytöt vaan opettelee asioita ulkoa ja mielistelee opettajia, eivätkä ole aidosti älykkäitä tai osaavia - myös niiltä opettajilta! Meille ilkuttiin ja suitsutettiin poikia, jotka sai vaivoin raavittua seiskan jostain kokeesta. Toki kiva, että niiden heikompienkin omaa tasoa parempia suorituksia huomioitiin, mutta olisi ollut kiva saada itsekin joskus jotain tunnustusta.
Aika moni hyvin koulussa menestynyt on saanut kuulla paljon pilkkaa ja tullut kiusatuksi hyvän menestyksensä takia. Eivätkä ne tulokset ilman töitä tule heillekään. Ja vaikka hyvä koulumenestys ei toki takaa mitään, siloittaa se toki tietä. On aiheen juhlia monenlaisia menestyjiä (ja olen kyllä itse törmännyt monena vuonna esim. ammattikoulusta valmistuneista tehtyihin positiivisiin juttuihin mediassa), mutta kyllä YO-kirjoitukset ovat valtakunnallinen, merkittävä asia ja on aivan aiheen, että niissä poikkeuksellisen hyvin menestyneet saavat tunnustusta.
Tämä on minunkin kokemukseni.
Kyllä varsinkin naispuolisia koulussa menestyjiä pilkataan mennen, tullen ja palatessa. Laudaturit ovat tytöllä merkki neuroottisuudesta, pojalla säkenöivästä älystä.Sori vaan, mut ei ne stereotypiat ihan tyhjästä synny. Aika moni kympin tyttö on hyvin ylimielinen perfektionisti, jonka sosiaaliset taidot eivät ole parhaimmasta päästä ja joka vaatii liikaa niin itseltään kuin muiltakin. Ei tietenkään kaikki. Mutta kun saa kuulla koko elämänsä olevansa täydellinen, niin mitä luulet sen tekevän ihmiselle? Varsinkin niille tytöille.
Eikö edellä juuri kerrottu, että kympin tyttö ei saa kuulla olevansa täydellinen? Itseä kiusattiin 'hikariudesta' koko peruskouluaika, joten ne sosiaaliset taidot eivät päässeet kehittymään ihan parhaalla tavalla. Onneksi en kuitenkaan ruvennut tahallani saamaan huonoja arvosanoja, niin pääsin opiskelemaan ja eteenpäin elämässä.
W kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kanssa aikanaan lokaa niskaan kun olin "vaan amis". Vähättely loppui kun kysyin yhdeltä valkolakilla ylpeilevältä että paljonko sillä paperilla saa tunti palkkaa?
Omalla kokemuksella silloin 10v sitten nimenomaan amikset huutelivat lukion käyneille, että mikäs on tuntipalkka. Henkseleitä paukuteltiin jollain 10-12€ tuntipalkalla, vaikka lukion käyneet sai saman verran välivuoden töistään.
Ehkä teidän itse pitäisi lopettaa alemmuuden tunteminen? Jos olette ylpeitä siitä, minkä ammatin valitsitte, kantakaa se ylpeydellä. Teidän vähättely on enimmäkseen teidän omassa päässänne.
Niin, etkö sinä hyvä ihminen ymmärrä tätä psykologiaa? Koko yhteiskunta arvostaa vain ylioppilaita. Mitään huippuoppilaita amiksesta ei nosteta esille, eikä taitokilpailuissa kansainvälisesti menestyneitä ammattiin valmistuneita haastatella iltapäivälehtiin. Ylioppilaan äidille ostetaan kultainen lyyra rintapieleen jotta saa ylpeillä ylioppilaslapsellaan. Hienoja perinteitä Ja teoreettisen koulutuksen arvostamista Suomessa, ei siinä mitään. Mutta onko sitten ihme jos ammattiin valmistuneet kuittailevat puskista defensiivisesti?
Paljonko amiksen todistuksella saa tuntipalkkaa? Lukiossa oppii ainakin oikeinkirjoitusta.