Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

80-luvulla syntyneet, eikö tukkapölly ollut ihan normaalia?

Vierailija
30.05.2020 |

Siihen aikaan?

Kommentit (204)

Vierailija
81/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon pahempaa kuin satunnainen tukkapölly tai luunappi on häpäiseminen tai naurunalaiseksi saattaminen.

Juuri näin. Suomalaisen uuskasvatuksen tulokset eivät ole kehuttavia.

Verrattuna mihin kulttuuriin? Meidän rajojen yli tulee koko ajan porukkaa, jonka mielestä on ihan normaalia hakata lasta läpi koko lapsuuden. Tästä ei mielestäsi pitäisi puhua?

Vierailija
82/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon pahempaa kuin satunnainen tukkapölly tai luunappi on häpäiseminen tai naurunalaiseksi saattaminen.

Verrattuna mihin kulttuuriin? Meidän rajojen yli tulee koko ajan porukkaa, jonka mielestä on ihan normaalia hakata lasta läpi koko lapsuuden. Tästä ei mielestäsi pitäisi puhua?

Ehdottomasti pitää, myös s-ompputyttöjen sadistisesta silvonnasta.

Suomalaista kasvatusta kannattaa verrata muiden eurooppalaisten maiden vastaavaan. Ovatko nuoret varustettu hyvällä itsetunnolla ja kunnioittavatko itseään ja muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -95 ja -66 syntyneet vanhempani eivät ikinä kurittaneet minua fyysisesti. Mutta -40 luvulla syntyneet isovanhemmat kylläkin. Heiltä sain luunappia, tukkapöllyä, läimäytyksen kasvoihin, kerran mummo heitti kuuman ruuan naamalle ja kun olin 11-vuotias tuli hieromaan stringejä naamaani joissa oli valkovuotoa ja raivoamaan että kenen kanssa olet harrastanut seksiä.

12-vuotiaana päätin että lyö vielä mua kerran niin annan samalla mitalla takaisin ja laitoin tuolloin myös isovanhempiini välit poikki ja välit ovat pysyneet poikki tähän päivään asti!

Mitä ajattelen fyysisesti kurittamisesta niin se on väärin. Olen kiltti sekä kovapäinen ja olisin uskonut vähemmälläkin. Fyysinen kuritus vaan traumatisoi ja nostaa katkeruuden tunnetta väkivallan käyttäjää kohtaan.

Tuo ei ole kurittamista, tuo on väkivaltaa.

Ei ihme, että niin moni on fyysistä kuritusta vastaan, jos ei tosiaan ymmärrä eroa hatkucan väkivallan ja harvinaisen, satunnaisen fyysisen kurituksen välillä. Jälkimäistä on se, kun on tehnyt jotain todella väärää, jotain sellaista mitä on kielletty tekemästä useita kertoja. Jos ne kiellot eivät mene perille, niin voidaan antaa luunappi tai pieni tukkapölly. Kun kaikkiin ei puhe tehoa, vaikka miten nämä täydelliset mammat niin kuvittelevat.

Vierailija
84/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti pitää, myös s-ompputyttöjen sadistisesta silvonnasta.

Suomalaista kasvatusta kannattaa verrata muiden eurooppalaisten maiden vastaavaan. Ovatko nuoret varustettu hyvällä itsetunnolla ja kunnioittavatko itseään ja muita.

Selkeästi ovat varustettu liiankin hyvällä itsetunnolla. Kunnioittavat vain ja ainoastaan itseään. Nykyisin nuoret eivät mm.osaa väistää muita ihmisiä, vaan kuvittelevat, että heitä väistetään. Ei minkäänlaista kunnioitusta muita kohtaan.

Vierailija
85/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -95 ja -66 syntyneet vanhempani eivät ikinä kurittaneet minua fyysisesti. Mutta -40 luvulla syntyneet isovanhemmat kylläkin. Heiltä sain luunappia, tukkapöllyä, läimäytyksen kasvoihin, kerran mummo heitti kuuman ruuan naamalle ja kun olin 11-vuotias tuli hieromaan stringejä naamaani joissa oli valkovuotoa ja raivoamaan että kenen kanssa olet harrastanut seksiä.

12-vuotiaana päätin että lyö vielä mua kerran niin annan samalla mitalla takaisin ja laitoin tuolloin myös isovanhempiini välit poikki ja välit ovat pysyneet poikki tähän päivään asti!

Mitä ajattelen fyysisesti kurittamisesta niin se on väärin. Olen kiltti sekä kovapäinen ja olisin uskonut vähemmälläkin. Fyysinen kuritus vaan traumatisoi ja nostaa katkeruuden tunnetta väkivallan käyttäjää kohtaan.

Ei ihme, että niin moni on fyysistä kuritusta vastaan, jos ei tosiaan ymmärrä eroa hatkucan väkivallan ja harvinaisen, satunnaisen fyysisen kurituksen välillä. Jälkimäistä on se, kun on tehnyt jotain todella väärää, jotain sellaista mitä on kielletty tekemästä useita kertoja. Jos ne kiellot eivät mene perille, niin voidaan antaa luunappi tai pieni tukkapölly. Kun kaikkiin ei puhe tehoa, vaikka miten nämä täydelliset mammat niin kuvittelevat.

Voisitko lakata tekemästä oletuksia toisten kirjoittajien sukupuolesta? Kiitos.

Vierailija
86/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten puolellasi mutta miksi 11-vuotiaalla stringit?

Koska vanhempani eivät estäneet minua ostamasta sellaisia tai kieltäneet käyttämästä sellaisia. Murrosikäni oli jo alkanut ja halusin pukeutua seksikkäästi.

Ettei vain pappa spermannut stringejä ja eukkoa kismitti ;)

En edes halua ajatella sitä millainen kirjoittaja tällaisen kommentin takana on. Yksinkertaisesti todella vastenmielistä.

Vierailija
87/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun aloituksessa käsiteltiin ainoastaan kuritusväkivaltaa. En siksi erikseen maininnut molempien vanhempieni olleen myös henkisesti väkivaltaisia. Siksi he kai pitkään olivatkin yhdessä, kun kummallakaan ei ollut oikein nuppi kunnossa. Tuskin kukaan täysipäinen olisi meidän perheemme menoa pitkään katsellut.

- Se keskiluokkaisen perheen kasvatti

Vierailija
88/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut normaalia. Ei tapahtunut meillä, enkä nähnyt kavereiden saavan tukkapöllyä kertaakaan. Vanhempianikaan ei ole kasvatettu fyysisillä rangaistuksilla.

Vierailija
89/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen palstailija täällä on AV-mamma sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
90/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen palstailija täällä on AV-mamma sukupuolesta riippumatta.

Sinä voit puhua itsestäsi AV-mammana jos niin haluat, mutta minä en tätä nimikettä halua. Jätä se toisten osalta pois, kiitos.

Vierailija
91/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voida antaa. Niistä luunapeista ja tukkapöllyistä väännetään sitten oikeudessa, jos joku poliisille ilmoituksen tekee. Niistä on vanhemmille annettu sakkoja.

Vierailija
92/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin 77, en muista saaneeni koskaan tukkapöllyä. Kahden kaverin näin saavan.

Vierailija
93/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkapöllyä saatiin veljen kanssa aina kun tehtii pahoja ja villeinä lapsina tyhmyys tiivistyi helposti. Esim. tontillamme oli vanha linja-auto varastona ja siitähän oli mukava kivittää pari ikkunaa rikki. Nopeasti isä huomas touhut ja sitten otti tukkaan kiinni 😁

Vierailija
94/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se väkivalta tuohon aikaan oli vanhempien järjen köyhyyttä.

Lapsia lyötiin, koirat piestiin, väkivalta oli aina se ratkaisumalli kun osaaminen kasvattamisen suhteen loppui.

Itse koen, että omalta osaltani kokemani fyysisen kurituksen vuoksi henkinen suhtautuminen äitiini ei ole niin syvä kuin se voisi olla.

Vanhemman tulee olla lapselleen rakkauden ja turvan satama, eikä mikään pelon ja kivun tyyssija.

Vierailija
95/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Meillä ei käytetty väkivaltaa kurinpitotyökaluna enkä tiedä samanikäisistä kavereistakaan kuin yhden, jota kuritettiin. Vanhenpansa olivatkin jotain epämääräisempää porukkaa, sellaisia joita nykyään sanottaisiin syrjäytyneiksi. Veloissa, päihteissä, kriminaaleja.

80-luvulla oltiin jo ihan sivistyneessä maailmassa, jossa kasvatukseen liittyvät menetelmät ja tunnetaidot pääosin hallussa. Ei enää sodankäyneiden tunnevammaiseksi traumatisoituneiden veteraanien tai orpojen ongelmiensiirtoa jälkikasvun.

Vierailija
96/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Vanhemman tulee olla lapselleen rakkauden ja turvan satama, eikä mikään pelon ja kivun tyyssija.

Siis suomeksi sanottuna: vaikka lapsi p*rseilisi miten rankasti tahansa, niin silti vaan hellitään ja silitellään päätä.

Vierailija
97/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli. Muistan kun mun vanhemmat selitti tarhan tädeille, että kyllä hekin saavat vetää mua hiuksista ihan luvan kanssa ja tarhan tädit koettivat selittää, että laki kieltää sen. Muistan miten mua vitutti tarhalaisena silloin mun vanhempieni käytös. 

Jos joku nykyään yrittäisi antaa vastaavan luvan tarhatädeille, niin tuskin näkisi lastaan enää iltapäivällä. Lasu lähtisi jo aamusta ja viimeistään päiväunien jälkeen tulisi lastenkodin auto noutokeikalle tarhan pihaan.

Tämä kertookin olennaisen suomalaisen yhteiskunnan tilasta. Pikku tukisteluun puututaan tuolla tavalla, mutta oikeat ongelmat lakaistaan maton alle. 

Väkivalta pahenee aina ja on myös oire jostain. Jos "pikku tukisteluun" ei puututa, niin lapsi joutuu yleensä aina vaan vakavamman fyysisen ja psyykkisen pahoinpitelyn kohteeksi.

Lähde sille, että väkivalta pahenee aina?

Vierailija
98/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut meidän perheessä ainakaan 70- ja 80-luvuilla. Varsinaisia rangaistuksia ei ollut käytössä. Silti vanhemmat osasivat olla vanhempia, eikä meno ollut sellaista nykyajan ”olen mukava kaveri lapselleni” -linjaa.

Vierailija
99/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko37 kirjoitti:

Siis suomeksi sanottuna: vaikka lapsi p*rseilisi miten rankasti tahansa, niin silti vaan hellitään ja silitellään päätä.

Kertoo ainoastaan sinun vajavaisista tiedoista ja taidoista kasvattajana ja ehkä ihmisenä, jos et näe muita vuorovaikutuksen ja puuttumisen tapoja kuin silittäminen ja tukistaminen. Tiedätkö, että sen kuontalon alla on ihminen, ihan kuin sinäkin, mutta herkempi ja keskeneräisempi. Hiukset eivät opi, pääkopan sisäpuolella ymmärrys asuu.

Vierailija
100/204 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli.

Siihen aikaan olisi pidetty absurdina, että tukkapöllyä olisi kutsuttu perheväkivallaksi ja siitä sanktiona olisi ollut huostaanotto niin kuin nykyisin on käytäntönä.

Onko sinulle ok että miehesi/vaimosi rankaisee sinua fyysisesti?

Ei aikuista ihmistä tarvitse kasvattaa. 

Ei lasta saa rankaista fyysisesti sen enempää kuin aikuistakaan.

Minun mielestäni fyysiset rangaistukset voitaisiin palauttaa rikollisten rangaitsemiseen. Pieni ruoskatuokio torilla voisi hyvinkin saada jotkut ajattelemaan onko se sittenkään niin hienoa elää rikollisesti rehellisten veronmaksajien siivellä ja riesana. Ja jos ei oppi mene ruoskalla perille niin sitten vähän voltteja sähkötuolista. Nykyisin kaikkia kohtaan ollaan liian lepsuja ja sen huomaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi