80-luvulla syntyneet, eikö tukkapölly ollut ihan normaalia?
Kommentit (204)
Ruumiillinen kuritus kiellettiin lailla jo vuonna 1984. Silloinkin oli kuitenkin paljon vanhenpia, jotka eivät kiellosta välittäneet. Valitettavasti heitä riittää vielä nykyäänkin. https://yle.fi/uutiset/3-7182651
Meillä saatiin välillä, aika harvoin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli.
Siihen aikaan olisi pidetty absurdina, että tukkapöllyä olisi kutsuttu perheväkivallaksi ja siitä sanktiona olisi ollut huostaanotto niin kuin nykyisin on käytäntönä.
Onko sinulle ok että miehesi/vaimosi rankaisee sinua fyysisesti?
Jos mies / vaimo vaikka kivittää ikkunoita kavereiden kanssa niin pieni luunappi voisi olla paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saatiin välillä, aika harvoin kyllä.
Tarpeeksi kun sikaili niin saattoi kärsiä nahoissaan, ei sitä ihan pikkujutuista tullut.
Olen syntynyt vuonna 86 ja lähes päivittäin tuli tukkapöllyä ja aina ihan aiheesta 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen antanut tukkapöllyä lapselleni enkä pode siitä mitään syyllisyyttä. Lapsellani on turvallinen kasvuympäristö, riittävästi ruokaa ja vaatetta sekä rakastavat ja välittävät vanhemmat. Noita ei moni "sanoittaja" pysty tarjoamaan.
Väkivalta vanhemman taholta = turvallinen kasvuympäristö sekä rakastavat ja välittävät vanhemmat?
Toivottavasti joku tekee teistä lasun.
Menehän takaisin sinne pumpuliin kasvamaan. Tämä normaali maailma näyttää olevan sinulle ihan liikaa. Lastensuojelulla on oikeitakin ongelmia käsiteltävänään. Ei sinne pidä turhan takia soitella.
Et voisi olla enempää väärässä sen suhteen, että olisin kasvanut pumpulissa. Itse väkivaltaa (niin fyysistä kuin henkistä) vanhempani taholta kokeneena ja muiden nuorten uhrien parissa työskennelleenä tiedän liiankin hyvin, mitä se voi etenkin pienen, vanhempaansa luottavan ihmisen mielelle tehdä.
Jos tuo pitäisi paikkaansa, niin nuorten mielenterveysongelmien olisi tullut samaa tahtia vähentyä kuin ruumiillinen kuritus on vähentynyt. Mutta tosielämässä nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet.
Selitys onkin se, että sinulla menee ruumiillinen kuritus ja perheväkivalta sekaisin, ja ajattelet, että ne ovat sama asia.
Lapsella ei esimerkiksi ole mitään syytä menettää luottamusta vanhempiinsa sen takia, että vanhemmat rankaisevat lasta jostain sellaisesta kielletystä asiasta mitä lapsi on tehnyt.
<- Tämä on muuten mielenkiintoinen asia. Suomessa todellakin lasten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet samassa tahdissa fyysisen kurituksen vähenemisen kanssa. Onko todellakin niin, että osa lapsista ei vain löydä rajojaan ilman fyysistä rangaistusta? Että suullinen läpikäynti on heille vain vitsi?
Ei ollut mulla eikä kavereilla. Kaverilla oli rangaistuksena aresti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia. Jokaisessa kaverin perheessä näin sällin saavan tukkapöllyä.
Eipä silloin pahemmin sekoiltukaan. Nyt on eri meininki.
Näkee, että palstalla on alempien kansankerrosten sivistymättömyys vahvaa. Olen syntynyt 70-luvulla, ja minullekin jo isäni kertoi, että ennen muinoin lapsia oli ihan ok tukistaa ja antaa tukkapöllyä, mutta nykyään (80-luvulla) se on rikos. Enkä yllä nähnyt MISSÄÄN perheissä annettavan tukkapöllyä, kukaan kaveri ei ainakaan koskaan sanonut asiasta. Mutta m asuimmekin sivistyneistön alueella Lauttasaaressa Helsingissä.
Höpöhöpö. Isäni oli pankinjohtaja, ja kyllä tukka pöllysi niin että karvat lensivät.
Olen syntynyt -74 ja silloin kun olin lapsi, annettiin tukkapöllyä. Koivun vitsaa annettiin myös paljaalle persiille ja se piti itse hakea lähimetsästä. Joskus jos olit tehnyt mukamas jotain tosi pahaa, otti isä vyön irti vyötäisiltään ja räväytti sillä pakaroille.
Ei näistä traumoja jäänyt ja siihen aikaan nuo olivat täysin normaaleita kasvatusmetodeja. Liian kevyttä nykyään on mielipiteeni.
Tulen perheestä, jossa tukkapöllyä annettiin 10 prosenttia ajasta fyysisesti ja 90 prosenttia ajasta henkisesti. Tämän kokeneena toivoisin, että tukkapöllyä sallittaisiin antaa fyysisesti jotta pöllyn kohde ylipäänsä ymmärtäisi, että häntä kohdellaan väkivaltaisesti. Minusta vanhemmille pitäisi sallia kaikki kurinpidon muodot, jotta jälkikasvu pystyisi rehellisemmin toteamaan mikä on asiallista ja mikä ei. Henkinen tukkapölly on siitä ikävää, että sitä vaikeammin tajuaa väkivallaksi.
Olen syntynyt vuonna 1985, sisarukset minua myöhemmin. Keskiluokkainen perhe. Isä rankaisi meitä toisinaan varoitusten jälkeen ottamalla tiukasti niskasta kiinni ja kolauttamalla sisarusten kanssa päitä yhteen. Tämä oli kuitenkin harvinaista.
Äiti sen sijaan oli hyvin arvaamaton ja saattoi käyttäytyä väkivaltaisesti muita perheenjäseniä kohtaan milloin tahansa. Isä yritti sitä hiukan suitsia kieltelemällä jos sattui tätä näkemään, muttei kuitenkaan koskaan muuten puuttunut asiaan.
Isä otti lopulta eron ja jätti lapset äidille. Eikä tehnyt ikinä ilmoitusta väkivaltaisesta käytöksestä lapsia kohtaan, vaikka siitä puhui isälle. No, eipä tehnyt kukaan muukaan sukulainen, vaikka äidin väkivalta lapsia kohtaan oli tiedossa.
Paljon pahempaa kuin satunnainen tukkapölly tai luunappi on häpäiseminen tai naurunalaiseksi saattaminen.
Vierailija kirjoitti:
Paljon pahempaa kuin satunnainen tukkapölly tai luunappi on häpäiseminen tai naurunalaiseksi saattaminen.
Usein häiriintyneet vanhemmat käyttävät lapsiaan kohtaan sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa.
Olen syntynyt -95 ja -66 syntyneet vanhempani eivät ikinä kurittaneet minua fyysisesti. Mutta -40 luvulla syntyneet isovanhemmat kylläkin. Heiltä sain luunappia, tukkapöllyä, läimäytyksen kasvoihin, kerran mummo heitti kuuman ruuan naamalle ja kun olin 11-vuotias tuli hieromaan stringejä naamaani joissa oli valkovuotoa ja raivoamaan että kenen kanssa olet harrastanut seksiä.
12-vuotiaana päätin että lyö vielä mua kerran niin annan samalla mitalla takaisin ja laitoin tuolloin myös isovanhempiini välit poikki ja välit ovat pysyneet poikki tähän päivään asti!
Mitä ajattelen fyysisesti kurittamisesta niin se on väärin. Olen kiltti sekä kovapäinen ja olisin uskonut vähemmälläkin. Fyysinen kuritus vaan traumatisoi ja nostaa katkeruuden tunnetta väkivallan käyttäjää kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen antanut tukkapöllyä lapselleni enkä pode siitä mitään syyllisyyttä. Lapsellani on turvallinen kasvuympäristö, riittävästi ruokaa ja vaatetta sekä rakastavat ja välittävät vanhemmat. Noita ei moni "sanoittaja" pysty tarjoamaan.
Väkivalta vanhemman taholta = turvallinen kasvuympäristö sekä rakastavat ja välittävät vanhemmat?
Menehän takaisin sinne pumpuliin kasvamaan. Tämä normaali maailma näyttää olevan sinulle ihan liikaa. Lastensuojelulla on oikeitakin ongelmia käsiteltävänään. Ei sinne pidä turhan takia soitella.
Et voisi olla enempää väärässä sen suhteen, että olisin kasvanut pumpulissa. Itse väkivaltaa (niin fyysistä kuin henkistä) vanhempani taholta kokeneena ja muiden nuorten uhrien parissa työskennelleenä tiedän liiankin hyvin, mitä se voi etenkin pienen, vanhempaansa luottavan ihmisen mielelle tehdä.
Jos tuo pitäisi paikkaansa, niin nuorten mielenterveysongelmien olisi tullut samaa tahtia vähentyä kuin ruumiillinen kuritus on vähentynyt. Mutta tosielämässä nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet.
Selitys onkin se, että sinulla menee ruumiillinen kuritus ja perheväkivalta sekaisin, ja ajattelet, että ne ovat sama asia.
Lapsella ei esimerkiksi ole mitään syytä menettää luottamusta vanhempiinsa sen takia, että vanhemmat rankaisevat lasta jostain sellaisesta kielletystä asiasta mitä lapsi on tehnyt.
<- Tämä on muuten mielenkiintoinen asia. Suomessa todellakin lasten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet samassa tahdissa fyysisen kurituksen vähenemisen kanssa. Onko todellakin niin, että osa lapsista ei vain löydä rajojaan ilman fyysistä rangaistusta? Että suullinen läpikäynti on heille vain vitsi?
Ymmärtänet sen, että ennen monet muutkin lasten sairaudet jäivät paljon vähemmälle huomiolle, kun ylipäätään sairauksia ei samassa määrin diagnosoitu. Vrt. Suomi vuosikymmeniä sitten jää nykyiset kehittyvät maat.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -95 ja -66 syntyneet vanhempani eivät ikinä kurittaneet minua fyysisesti. Mutta -40 luvulla syntyneet isovanhemmat kylläkin. Heiltä sain luunappia, tukkapöllyä, läimäytyksen kasvoihin, kerran mummo heitti kuuman ruuan naamalle ja kun olin 11-vuotias tuli hieromaan stringejä naamaani joissa oli valkovuotoa ja raivoamaan että kenen kanssa olet harrastanut seksiä.
12-vuotiaana päätin että lyö vielä mua kerran niin annan samalla mitalla takaisin ja laitoin tuolloin myös isovanhempiini välit poikki ja välit ovat pysyneet poikki tähän päivään asti!
Mitä ajattelen fyysisesti kurittamisesta niin se on väärin. Olen kiltti sekä kovapäinen ja olisin uskonut vähemmälläkin. Fyysinen kuritus vaan traumatisoi ja nostaa katkeruuden tunnetta väkivallan käyttäjää kohtaan.
Muuten puolellasi mutta miksi 11-vuotiaalla stringit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtänet sen, että ennen monet muutkin lasten sairaudet jäivät paljon vähemmälle huomiolle, kun ylipäätään sairauksia ei samassa määrin diagnosoitu. Vrt. Suomi vuosikymmeniä sitten jää nykyiset kehittyvät maat.
Jää = ja. Automaattinen korjaus asialla.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Suomalaisen uuskasvatuksen tulokset eivät ole kehuttavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten puolellasi mutta miksi 11-vuotiaalla stringit?
Koska vanhempani eivät estäneet minua ostamasta sellaisia tai kieltäneet käyttämästä sellaisia. Murrosikäni oli jo alkanut ja halusin pukeutua seksikkäästi.
Tässä taas kuulostaa siltä, että sinua on rankaistu aivan liian pienistä asioista fyysisesti. Ainakin meidän perheessämme tukkapölly vaati aika paljon. Esim. kerran pistin naapurin poikaa oikein kunnolla turpaan istumalla sen päällä. Isä näki ja huusi kauempaa pari kertaa että "Lopeta", mutta kun oli niin kivaa pistää heikompaa kaveria turpaan niin en lopettanut.
Sitten isä nappasi tukasta kiinni ja kiskoi minut ylös sen kaverin päältä. Sitten itkivät molemmat pojat. Tukkapöllyn jälkeen isä istutti minut penkille ja keskusteli asian kanssani läpi. Ensin vtutti, ja sitten hävetti.
Enpä enää kiusannut pienempiäni.