80-luvulla syntyneet, eikö tukkapölly ollut ihan normaalia?
Kommentit (204)
Aiemmin teoilla oli seurauksensa. En olisi ikinä perseillyt samalla lailla kuin nykyisin näkee teinien käyttäytyvän kauppakeskuksissa yms, koska tiesin, että siitä ei hyvä heiluisi kotona. Olisin saanut arestia, ehkä pienen luunapinkin. Kyn nykyisin pennuille ei aseteta minkäänlaisia rajoja tai saa rangaistuksia hölmöilyistä, niin ei ne myöskään viitsi muita kunnioittaa. Ei ne puhumalla ja silittelyllä opi, vaikka miten täällä monet tuntuvat luulevan. Eihän ne teidä eessä hölmöile, mutta ulkona kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ketjut ovat hirveän surullista luettavaa. Ilmeisesti yhä nykyisin on vielä paljon vanhempia, jotka eivät osaa kasvattaa lapsiaan ilman kuritusväkivaltaa.
Ei kannata sitten vanhoilla päivillä ihmetellä etäisiä välejä, jos ei ole pystynyt lapsuusaikana olemaan lapselleen turvallisuutta elämään tuova vanhempi.
Ruumiillista kuritusta on käytetty erittäin yleisesti koko maailmanhistoria ja nykyisinkin sitä käyttää varmaan 90% maailman perheistä. Aika kova väite, että se johtaisi johonkin kylmyyteen ja turvattomuuteen.
Onko? Oletko kuullut ylisukupolvisesta traumatisoitumisesta?
Onko kyseessä joku niistä teorioista joiden mukaan kaikki mitä näemme on harhaa, koska se mitä näemme ei sovi yhteen vallitsevan ideologian kanssa?
Et keksinyt mitään parempaa argumenttia? Aika heikoilla jäillä olet perusteluissasi sen suhteen miksi lapsia pitäisi kurittaa ruumiillisesti (siitäkin huolimatta että se on Suomessa lainvastaista ja siksi rangaistavaa).
Oma perustelusi on joku "ylisukupolvinen traumatisoituminen" jota ei näy mutta joka kuulemma silti on olemassa ja kaikkialla läsnä?
Tuo on pelkästään sinun tulkintasi asiasta, johon et selvästikään ole perehtynyt. Sinä kannatat vastoin lakia olevaa kasvatustyyliä. Perusteluvelvollisuus on sinulla. Minä en ole täällä se, joka kehottaa ihmisiä rikkomaan lakia.
Kannatan sitä, että lakia muutettaisiin.
Oon saanu vielä 2000 luvulla piiskaa, tukkapöllyä ja luunappeja. Luulin että se on normaalia ja ihmettelin kun jotkut kaverit sanoivat että heillä sellaista ei ole. Nykyään on huonot välit vanhempiin ja koko sukuun. Varmaan osittain tuon takia. Pidän väkivaltaa käyttäviä heikkoina ihmisinä. Ihmettelen miksi en mistään saanut tietoa ettei se ole hyväksyttävää.
Ei ollut. Olen syntynyt 83 eikä kumpikaan vanhempani koskaan rankaissut meitä fyysisesti. Ja hyvä niin. En itsekään tekisi niin jos lapsia olisi. Vanhemman tulee ratkaista tilanne muuten kuin fyysisellä kajoamisella.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin teoilla oli seurauksensa. En olisi ikinä perseillyt samalla lailla kuin nykyisin näkee teinien käyttäytyvän kauppakeskuksissa yms, koska tiesin, että siitä ei hyvä heiluisi kotona. Olisin saanut arestia, ehkä pienen luunapinkin. Kyn nykyisin pennuille ei aseteta minkäänlaisia rajoja tai saa rangaistuksia hölmöilyistä, niin ei ne myöskään viitsi muita kunnioittaa. Ei ne puhumalla ja silittelyllä opi, vaikka miten täällä monet tuntuvat luulevan. Eihän ne teidä eessä hölmöile, mutta ulkona kyllä.
Nykyään on tapana, että heti kun kurinpito lapsille tulee puheeksi, niin aletaan ajatella, että "ei kai siitä tule lapselle traumaa" tai "ei kai se jotenkin riko lasten oikeuksia". Ilmapiiri on siis muuttunut sellaiseksi, että kaikki kurinpito (eikä vain ruumiillinen kuritus) on tullut jotenkin kyseenalaiseksi ja häpeälliseksi.
Valtiovallan pitäisikin tehdä selkeä linjaus siitä, että kurinpito on ok ja tarpeellista. Selkeimmin tämä tapahtuisi niin, että ruumiillisesta kurituksesta tehtäisiin taas laillista sekä kodeissa, päivähoidossa että kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ketjut ovat hirveän surullista luettavaa. Ilmeisesti yhä nykyisin on vielä paljon vanhempia, jotka eivät osaa kasvattaa lapsiaan ilman kuritusväkivaltaa.
Ei kannata sitten vanhoilla päivillä ihmetellä etäisiä välejä, jos ei ole pystynyt lapsuusaikana olemaan lapselleen turvallisuutta elämään tuova vanhempi.
Ruumiillista kuritusta on käytetty erittäin yleisesti koko maailmanhistoria ja nykyisinkin sitä käyttää varmaan 90% maailman perheistä. Aika kova väite, että se johtaisi johonkin kylmyyteen ja turvattomuuteen.
Onko? Oletko kuullut ylisukupolvisesta traumatisoitumisesta?
Onko kyseessä joku niistä teorioista joiden mukaan kaikki mitä näemme on harhaa, koska se mitä näemme ei sovi yhteen vallitsevan ideologian kanssa?
Et keksinyt mitään parempaa argumenttia? Aika heikoilla jäillä olet perusteluissasi sen suhteen miksi lapsia pitäisi kurittaa ruumiillisesti (siitäkin huolimatta että se on Suomessa lainvastaista ja siksi rangaistavaa).
Oma perustelusi on joku "ylisukupolvinen traumatisoituminen" jota ei näy mutta joka kuulemma silti on olemassa ja kaikkialla läsnä?
Tuo on pelkästään sinun tulkintasi asiasta, johon et selvästikään ole perehtynyt. Sinä kannatat vastoin lakia olevaa kasvatustyyliä. Perusteluvelvollisuus on sinulla. Minä en ole täällä se, joka kehottaa ihmisiä rikkomaan lakia.
Kannatan sitä, että lakia muutettaisiin.
Etkä osaa perustella mielipidettäsi mitenkään? Säälittävää. Tuo lakimuutos on perustunut aikanaan lukuisiin asiantuntijoiden suosituksiin.
Mitä muuten ajattelet siitä, että Skotlannissa on on ihan hiljattain kielletty lasten fyysinen kurittaminen? https://yle.fi/uutiset/3-11003137
Ongelmia on aikuisten lasten ja heidän vanhempiensa välillä aina ollut. Erona nykyajan ja entisajan välillä on vaan se, että nykyisin, kun joka paikassa toitotetaan ruumiillisen kurituksen olevan traumaattista, niin ihmisten ovat alkaneet kuvitella huonojen välien johtuvan juuri ruumiillisen kurituksen käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Etkä osaa perustella mielipidettäsi mitenkään? Säälittävää. Tuo lakimuutos on perustunut aikanaan lukuisiin asiantuntijoiden suosituksiin.
Mitä muuten ajattelet siitä, että Skotlannissa on on ihan hiljattain kielletty lasten fyysinen kurittaminen? https://yle.fi/uutiset/3-11003137
Itseltäsi ei tunnu niitä perusteluja löytyvän, kun perustelusi on lähinnä se, että "jos joku on laki niin se on automaattisesti hyvä".
Skotlannissa on tehty virhe. Toivottavasti Englannissa ei tehdä samaa virhettä.
Ukko37 kirjoitti:
Mä sain lapsena tukkapöllyä, luunappeja, korvatillikoita ja piiskaa.
Ymmärsin toki että ne olivat seurausta pöljäilystä, mutta sitä jo silloin ihmettelin että miksi äiti tekee niin lapselle?
Ei väkivalta opettanut minua käyttäytymään paremmin.
Se opetti vain peittämään pahanteon jälkeni paremmin.
Omat lapseni opetan suusanallisesti ja esimerkin voimalla.
En väkivallalla, sen pelolla tai uhalla.
Meillä oli samat metodit käytössä enkä missään nimessä halua siirtää niitä kamalia kokemuksia jälkipolville. Väkivalta on kaukana kasvattamisesta ja nakerti pahasti luottamustani vanhempiini. Pahinta oli kun äitini tosi ihan muutama vuosi sitte, miten vasta myöhemmin on tajunnut miten kilttejä minä ja sisarukseni oikeasti oltiin. Näin jälkeenpäin ajateltuna tukistamisessa oli myös kyse vanhempieni stressin purkamisesta. Meitä oli kaksi lasta 1 vuoden ikäerolla ja isällä stressaava työ.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmia on aikuisten lasten ja heidän vanhempiensa välillä aina ollut. Erona nykyajan ja entisajan välillä on vaan se, että nykyisin, kun joka paikassa toitotetaan ruumiillisen kurituksen olevan traumaattista, niin ihmisten ovat alkaneet kuvitella huonojen välien johtuvan juuri ruumiillisen kurituksen käytöstä.
Ovat alkaneet kuvitella? Miksi sinä kuvittelet tietäväsi jonkun toisen kokemukset paremmin kuin kyseinen henkilö itse. Meillä fyysinen ja henkinen väkivalta olivat yhdessä sellainen kombo, etten sitä kenenkään muun osalle toivo. Olisi ollut hyvä, jos edes siihen fyysiseen väkivaltaan olisi joku puuttunut, jotta tilanne olisi edes vähän korjaantunut. Luultavasti omassa mielenterveys olisi siinä tapauksessa nyt paremmassa tilassa. Ongelmien hyssyttely ei tuota ikinä mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseltäsi ei tunnu niitä perusteluja löytyvän, kun perustelusi on lähinnä se, että "jos joku on laki niin se on automaattisesti hyvä".
Skotlannissa on tehty virhe. Toivottavasti Englannissa ei tehdä samaa virhettä.
Älä kiertele ja kaartele, vaan mene asiaan. Ne perustelut. Miksi vanhemman kannattaisi sinusta sakkojen uhallakin kurittaa lastaan fyysisesti?
En voi ymmärtää miksi täällä jotkut oikeasti puolustelevat lasten fyysistä kurittamista. Ihan oikeasti pidetään hyvänä asiana heikomman ja pienemmän satuttamista fyysisesti. Ja sitten vielä kutsutaan sitä kasvattamiseksi. Ei se mitään kasvattamista ole. Itse olen sitä mieltä että vanhemmat jotka kurittavat lapsiaan fyysisesti ovat vähän reppanoita. Eivät osaa hallita tunteitaan eivätkä hallitse aikuisen ihmisen tapoja ajatella asioita. Heiltä puuttuu kyky olla hyviä vanhempia. He ovat vähän pelkureita. Te jotka täällä puolustatte fyysistä kurittamista, antaisitteko tukkapöllyä myös toiselle aikuiselle jos alkaa tämän käytös vähän ärsyttää? Niin ette varmaan kun tulisi vähintään samalla mitalla takaisin. Mutta lapsille näin on helppo tehdä koska itsellehän ei siinä voi käydä mitään.
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää miksi täällä jotkut oikeasti puolustelevat lasten fyysistä kurittamista. Ihan oikeasti pidetään hyvänä asiana heikomman ja pienemmän satuttamista fyysisesti. Ja sitten vielä kutsutaan sitä kasvattamiseksi. Ei se mitään kasvattamista ole. Itse olen sitä mieltä että vanhemmat jotka kurittavat lapsiaan fyysisesti ovat vähän reppanoita. Eivät osaa hallita tunteitaan eivätkä hallitse aikuisen ihmisen tapoja ajatella asioita. Heiltä puuttuu kyky olla hyviä vanhempia. He ovat vähän pelkureita. Te jotka täällä puolustatte fyysistä kurittamista, antaisitteko tukkapöllyä myös toiselle aikuiselle jos alkaa tämän käytös vähän ärsyttää? Niin ette varmaan kun tulisi vähintään samalla mitalla takaisin. Mutta lapsille näin on helppo tehdä koska itsellehän ei siinä voi käydä mitään.
Etkö ymmärrä, että vanhemman ja lapsen suhde on täysin eri kuin kahden täysivaltaisen aikuisen? Vanhemman tehtävänä on valvoa lasta ja pitää lapselle kuria. Kurinpitoon kuuluvat myös rangaistukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä, että vanhemman ja lapsen suhde on täysin eri kuin kahden täysivaltaisen aikuisen? Vanhemman tehtävänä on valvoa lasta ja pitää lapselle kuria. Kurinpitoon kuuluvat myös rangaistukset.
Edelleen: mitkä ovat syyt kurittaa lasta fyysisesti siitä välittämättä, että se voi johtaa sakkoihin?
Kasarilla kun perseilin kunnolla, faija sanoi hyvinkin autoritääriseen sävyyn: "15 minuuttia". Tarkoitti että minulla oli tuo aika hakea metsästä se risu jolla tuli persauksille (yleensä 10 sivallusra) ja jokainen yli menevä minuutti toi yhden lisää. Tätä ehkä 0-2 krt vuodessa, ns hyvästä syystä esim tappelemisesta tai ikkunoiden kivittämisestä.
Se oli silloin, eikä mitään traumoja ole jäänyt. Omille lapsilleni en kuitenkaan tuota ole soveltanut, kumpikin saaneet kerran sanomalehdestä persuuksille ja muuten on sana riittänyt. Lapset 16 ja 13 nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -95 ja -66 syntyneet vanhempani eivät ikinä kurittaneet minua fyysisesti. Mutta -40 luvulla syntyneet isovanhemmat kylläkin. Heiltä sain luunappia, tukkapöllyä, läimäytyksen kasvoihin, kerran mummo heitti kuuman ruuan naamalle ja kun olin 11-vuotias tuli hieromaan stringejä naamaani joissa oli valkovuotoa ja raivoamaan että kenen kanssa olet harrastanut seksiä.
12-vuotiaana päätin että lyö vielä mua kerran niin annan samalla mitalla takaisin ja laitoin tuolloin myös isovanhempiini välit poikki ja välit ovat pysyneet poikki tähän päivään asti!
Mitä ajattelen fyysisesti kurittamisesta niin se on väärin. Olen kiltti sekä kovapäinen ja olisin uskonut vähemmälläkin. Fyysinen kuritus vaan traumatisoi ja nostaa katkeruuden tunnetta väkivallan käyttäjää kohtaan.
Tuo ei ole kurittamista, tuo on väkivaltaa.
Ei ihme, että niin moni on fyysistä kuritusta vastaan, jos ei tosiaan ymmärrä eroa hatkucan väkivallan ja harvinaisen, satunnaisen fyysisen kurituksen välillä. Jälkimäistä on se, kun on tehnyt jotain todella väärää, jotain sellaista mitä on kielletty tekemästä useita kertoja. Jos ne kiellot eivät mene perille, niin voidaan antaa luunappi tai pieni tukkapölly. Kun kaikkiin ei puhe tehoa, vaikka miten nämä täydelliset mammat niin kuvittelevat.
Miten sitten, kun se luunappi tai tukkapöllykään ei kaikkiin tehoa?
Kyllä oli normaalia. Meillä myös annettiin luunappeja, kannettiin hiuksista omaan huoneeseen, heiteltiin lapsia ympäri asuntoa, lyötiin, pistettiin hakemaan risuja metsästä, että vanhemmat voivat hakata meitä, seisotettiin pakkasella ulkona ilman ulkovaatteita...
Ah, niitä ihania lapsuusmuistoja. Ja tosiaan, ihan normaalia oli, jännä, ettei ole enää......Eikä ole tarvinnut kyllä vanhempiakaan nähdä sitten kotoa muuttamisen 16-vuotiaana, kun en kestänyt enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli.
Siihen aikaan olisi pidetty absurdina, että tukkapöllyä olisi kutsuttu perheväkivallaksi ja siitä sanktiona olisi ollut huostaanotto niin kuin nykyisin on käytäntönä.
Onko sinulle ok että miehesi/vaimosi rankaisee sinua fyysisesti?
Ei aikuista ihmistä tarvitse kasvattaa.
Ei lasta saa rankaista fyysisesti sen enempää kuin aikuistakaan.
Olen edelleenkin sitä mieltä, että tämä on typerä harha. Joku tulee kärsimään sinun lapsesi rankaisemattomuudesta, pahimmassa tapauksessa hengellään. Koko pointti fyysisessä rangaistuksessa on se, että tiettyjä rajoa ei vain ylitetä ja että lapsi ymmärtää että isoista virheistä tulee iso rangaistus.
Tukkapölly ei tosiaan ollut mikään normi-rangaistus, vaan siihen vaadittiin kyllä aika iso kämmi. Toki poikkeuksiakin varmaan oli.
Mutta eipä silloin kavereita puukoteltukaan eivätkä ala-asteikäiset r*iskanneet ikätovereitaan.
Höpö höpö, esim. Kannelmäen bunkkerisurma tapahtui -84.
En antanut lapselleni tukistusta tai luunappeja. En saanut itsekään kun olin lapsi, häjy lapsi olinkin mutta tuli silti ok ihminen. Nyt taas elämä tyttären lapsien kanssa on jokapäiväistä niin kyllä kovia möykäreitä ovat molemmat muttei saa antaa muuta sanaa. Ja sanaahan he eivät usko, oikeastaan hyvin harvoin ja oikein pelkään millasia heistä tuleekaan kunhan kouluun menevät.
Kyllä oli. Tukkapölly, luunappi ja risulla kintuille. Se tuli laittomaksi joskus vuosikymmenen puolivälissä. Muistan, etten ollut vielä koulussakaan ja äiti yritti lyödä minua pajunvitsalla, juoksin puhelimeen että soitan hätänumeroon (siihen aikaan 000) ja poliisille. Siihen loppui väkivalta. Luunappikin oli sellainen että se annettiin ”täysillä” eli ei mitenkään säästelty voimankäyttöä ja se todella sattui. Varsinkin ohimolle ja korvalehteen muistan käyneen aivan älyttömän kipeää. Samoin hiuksista nykäistiin nopeasti ja rivakasti, että kipu tuntui oikein kovasti koko päänahassa.
Isompia traumoja siitä ei sillä tavalla jäänyt, koska näin, kuulin ja tiesin kaikkien kavereiden saavan selkäänsä näillä keinoin myös. Yhdellä kaverilla isä löi nyrkillä ja hakkasi nahkavyöllä. Siitä sain traumat, kun olimme kavereiden kanssa paikalla.
Syyt näihin olivat suhteellisen mitättömiä. Tavallista lasten kiukuttelua.