Kysymys vähähiilarisesta ruokavaliosta
Kyllä, myöhäisherännäinen täällä. Tiedän, että kaikki paikat on jo vuosia pursunneet juttuja vhh-ruokavaliosta, mutta enpä ole lukenut. Nyt vasta terveyssyistä heräsin asiaan ja olen lisännyt proteiinin määrään ruokavaliossani. Mutta kysymys kokeneemmille vhh-dieettaajille: Mikä on yleisin tai pahin virhe, jonka aloittelija voi vhh-ruokavaliossa tehdä?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksissa on kuitua!
Niin luulin itsekkin. IS artikkelissa ravintoterapeutti Reijo Laatikainen on eri mieltä.
Laatikaisen juttuja ei kannata kovin vakavasti ottaa.
Sä et taida olla pätevä arvioimaan Laatikaisen osaamista 😂
Sä et taida olla pätevä arvioimaan toisen viestittäjän pätevyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono provo, tai sitten todella typerä ap. Lue nyt edes yksi artikkeli ruokavaliosta, ennen kuin alat sille täysin tietämättömänä. Vhh ei tarkoita proteiinin määrän lisäämistä, vaan nimensä mukaisesti hiilihydraattien vähentämistä. Ne korvataan kasviksilla ja rasvalla.
Tarkoittaa mitä tarkoittaa, mutta onhan se kiistatta vähähiilihydraattinen ruokavalio, jos syö vähän hiilareita ja pääosin proteiineja. Kasviksia en aloituksessa maininnut, koska niistä nyt ei juuri kaloreita saa, ainakaan näistä tavallisimmista mitä lisukkeeksi otan, kurkku, tomaatti, paprika, sipuli, kaali, porkkana.
Rasvaa olen aina käyttänyt niin reippaasti, ettei sitä tarvitse lisätä. Lähinnä voita ja neitsytoliiviöljyä, joskus uppopaistan auringonkukkaöljyssä.
En halua alkaa hifistelemään millään erikoissiemenöljyillä tms. Kunhan syön mahdollisimman vähän perushiilareita.
ap
On se vähähiilihydraattinen ruokavalio, mutta ei terveellinen sellainen. Kysyit mikä olisi paha virhe, ja paha virhe on lisätä proteiineja ylenmääräisesti. Hifistellä ei tarvitse, mutta perusasiat pitää sisäistää.
Millainen olisi päivän ruokalista? Voihan olla, että tässä olet saanut vastauksia olettamusten perusteella siitä mitä syöt?
Ruokalista kuulostaa melko suurelliselta. Aamulla syön maustamatonta jogurttia ja marjoja tai hedelmän. Illalla juustoa ja marjoja tai hedelmää. Kaksi kertaa päivän aikana tulee nälkä, yleensä toisella kerralla syön kaksi kananmunaa tai niistä tehdyn pienen salaatin ja toisella kertaa paistan yhden tai kaksi filettä, joko kalaa tai lihaa. Tuoremehua juon satunnaisesti, muuten kalorit oli tuossa.
ap
Vihanneksia ja hedelmiä pitäisi syödä monipuolisesti ja vähintään 500 gr päivässä.
Jos haluaa varmistaa että saa kaikkia vitamiineja ja hivenaineita, sekä suolelle tärkeitä kuituja, sitten kannattaa kyllä syödä hieman täysjyväviljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoks! Tämä ei ole apn viesti, vaan satunnaisen kirjoittajan, joka laski makrot finelin avulla.
Aamupala: omena+2dl 4% maustamaton jogurtti
Välipala: kaksi kanamunaa
Päivällinen: 250g kuhaa voissa (25g) paistettuna
Iltapala: 80g juustoa+1dl vadelmiaKokonaiskalorit: 1159kcal
Proteiini: 91g
Hiilihydraatti: 49,5g (sakkaroosia 13,6g)
Rasva: 64gVaikka söisit rehuja lisäksi joista puhuit, tarvitset silti rasvaa, että saat energiaa riittävästi. Ja muista valinnoista johtuen, kasvisten olisi hyvä olla vihreitä, porkkanassa ja tomaatissa on heti enemmän hiilareita, ja kokonaismäärä hhssa nousee... Alle 100g/hh vuorokaudessa taitaa olla maksimi, mitä vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta puhuessa tarkoitetaan.
Thänks! Mutta käytän kyllä taatusti enemmän kuin 25 g voita kahden ison kuhafileen paistamiseen. Varmaan enemmän kuin 50 grammaakin, eikös sellaisessa voinapissa ole 50 g? Juusto saattaa olla puolet sellaisesta Brie-palasta, riippuu tietysti paljonko tekee mieli syödä.
Mä en ole hiilareita niin tarkasti ajatellut karsia, että valitsisin sen perusteella kasvikset. Jossain tomaatissakin on kuitenkin yli 90 % vettä, joten mulle on ihan sama, paljonko siinä lopussa on hiilareita. Ja tuntuu, että tarvitsen tomaattia, sitä kirpeyttä. Vihreistä kyllä tykkään kovasti, esimerkiksi keräkaalista, savoijinkaalista ja lehtikaalista.
ap
En itsekkään yritä päästä ketoosiin, joten syön tomaattia, punaista paprikaa, sipulia, porkkanaa yms, muiden ruokien lisänä. Sinulla vain oli myös hedelmiä, marjoja ja mehuja vielä tuossa, niin hiilihydraatteja saattaa hyvinkin tulla yli 100g päivässä, jos vielä päivän hedelmä sattuu olemaan esim.banaani.
50g voita vastaisi tilavuudeltaan yli puolta desiä, jos käytät sellaisen määrän kahteen kuhafileeseen, niin saat juoda loput lautaselta. Laitosruokailun voinapit ovat 6-8g, jos niitä tarkoitit.
Yksi iso virhe aloittelijoilla on se, että kun kysytään neuvoja ja joku niitä antaa, ei ne kuitenkaan kelpaa, koska "no mulle on ihan sama paljonko hh, kun ei niissä kasviksissa ole kaloreita". Niin että haluttiinko vähentää hiilareita, vai kaloreita? Koska kaloreita ei vhh:ssa vahdita vaan hh/rasva/proteiinin suhdetta.
Ensinnäkin sun nyt pitäisi päättää, että kuinka alas hh haluat tai tarvitset. Riittääkö sinulle 100g (hyväkarppi), noin 50-60g (alakarppi) vaiko onko tavoite ketoosi eli noin 20g hh?
Sitten pitäisi miettiä mikä määrä proteiinia olisi sopiva.
Ja lopuksi pitäisi täyttää se energiantarve sillä rasvalla. Keskimääräinen nainen kun kuitenkin tarvitsee ainakin sen 2000kcal päivässä. Ei ole todellakaan tarkoitus vhh:lla vetää mitään kitukaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat aloittelijan virheet. Ei oteta selvää, uskotaan iltalehden juttuja, ei syödä tarpeeksi rasvaa, syödään liikaa proteiinia, ei kuunnella oman kehon viestejä, jumitutaan johonkin ihmeen atkins-induktion aloitusvaiheeseen, jätetään hiilarit kokonaan.
Kun homma kosahtaa reisille, hyökätään suorastaan ahmimaan hiilareita ja haukutaan ruokavalio, vaikka hyvin pienillä hienosäädöillä olo olisi parempi, mutta silti vhh. Kun alunperinkään ei olla oikeastaan oltu oikeilla jäljillä, on vaan lähdetty puutteellisin tiedoin räveltämään. Ei ole hajuakaan paljonko mitäkin oikeasti on tullut syötyä.
Heh, ap taitaa kerätä tästä listasta täyden bingon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siis on se terveyssyy, jonka takia olet lisännyt proteiinin määrää ruokavaliossasi?
Haluan tiputtaa kiloja tuntematta nälkää ja toisaalta vatsani turpoaa hirveästi hiilareista, vaikka esim. peruna rakastankin yli kaiken. Perunaa aion kyllä edelleenkin jonkin verran syödä, vähennän vain viljoja ja sokereita ruokavaliosta reippaasti.
En ole pelkästään kaupan lihojen varassa vaan mulla on paljon riistaa ja kalaa käytössäni, joten katsotaan, tuleeko jotain epäsuotuisia terveysvaikutuksia nyt sitten. Otan riskin, pääasia että paino tippuu.
ap
Aiotko olla loppuelämäsi vähähiilihydraattisella ruokavaliolla vai suunnitteletko jossain vaiheessa palaavasi tavalliseen ruokavalioon?
En aio olla loppuelämää. Kun saan painon tiettyyn lukemaan niin otan vähitellen varovasti takaisin hiilareita ja katson, mitä tapahtuu. Ja kyllähän mä nytkin saatan jossain vaiheessa viikkoa ottaa viipaleen ruisleipää. En orjallisesti noudata edeltä päättämääni ruokavaliota. Olen vain pyrkinyt tekemään proteiinipitoisempaa ruokaa ja seurailen oloani. Jos tulisi hirveä valkosipuliperunoiden himo, niin ihan varmasti söisin niitä. Mutta hyvä puoli tässä on just ollut, kun nälkä ja mieliteot pysyy pois näillä valinnoilla. Mulla ei ole koskaan ollut tahdonvoimaa vastustaa mitään mielitekoja eikä sellainen kyky ole myöskään yhtäkkiä kehittynyt, joten kaipa keho nyt on tyytyväinen tähän mitä saa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksissa on kuitua!
Niin luulin itsekkin. IS artikkelissa ravintoterapeutti Reijo Laatikainen on eri mieltä.
Laatikaisen juttuja ei kannata kovin vakavasti ottaa.
Sä et taida olla pätevä arvioimaan Laatikaisen osaamista 😂
Sä et taida olla pätevä arvioimaan toisen viestittäjän pätevyyttä.
Laatikainen on ravitsemusasioiden koulutettu asiantuntija, joka perustaa artikkelinsa tutkittuun tieteelliseen tietoon.
Kuka on ym. anonyymi nettiviestijä? Odotamme että hän linkittää omat ansionsa ja diplominsa tähän --- muuten kantsii laittaa suu suppuun eikä puhua tyhmiä.
Syö nyt kuitenkin edes marjoja vaikka ovatkin hiilihydraattipommeja. Niistä on silti enemmän hyötyä kuin haittaa. Toki jos olet aivopesty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat aloittelijan virheet. Ei oteta selvää, uskotaan iltalehden juttuja, ei syödä tarpeeksi rasvaa, syödään liikaa proteiinia, ei kuunnella oman kehon viestejä, jumitutaan johonkin ihmeen atkins-induktion aloitusvaiheeseen, jätetään hiilarit kokonaan.
Kun homma kosahtaa reisille, hyökätään suorastaan ahmimaan hiilareita ja haukutaan ruokavalio, vaikka hyvin pienillä hienosäädöillä olo olisi parempi, mutta silti vhh. Kun alunperinkään ei olla oikeastaan oltu oikeilla jäljillä, on vaan lähdetty puutteellisin tiedoin räveltämään. Ei ole hajuakaan paljonko mitäkin oikeasti on tullut syötyä.Heh, ap taitaa kerätä tästä listasta täyden bingon.
No enpä kerää. Jos olisit lukenut aloituksen kunnolla, huomaisit sen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siis on se terveyssyy, jonka takia olet lisännyt proteiinin määrää ruokavaliossasi?
Haluan tiputtaa kiloja tuntematta nälkää ja toisaalta vatsani turpoaa hirveästi hiilareista, vaikka esim. peruna rakastankin yli kaiken. Perunaa aion kyllä edelleenkin jonkin verran syödä, vähennän vain viljoja ja sokereita ruokavaliosta reippaasti.
En ole pelkästään kaupan lihojen varassa vaan mulla on paljon riistaa ja kalaa käytössäni, joten katsotaan, tuleeko jotain epäsuotuisia terveysvaikutuksia nyt sitten. Otan riskin, pääasia että paino tippuu.
ap
Aiotko olla loppuelämäsi vähähiilihydraattisella ruokavaliolla vai suunnitteletko jossain vaiheessa palaavasi tavalliseen ruokavalioon?
En aio olla loppuelämää. Kun saan painon tiettyyn lukemaan niin otan vähitellen varovasti takaisin hiilareita ja katson, mitä tapahtuu. Ja kyllähän mä nytkin saatan jossain vaiheessa viikkoa ottaa viipaleen ruisleipää. En orjallisesti noudata edeltä päättämääni ruokavaliota. Olen vain pyrkinyt tekemään proteiinipitoisempaa ruokaa ja seurailen oloani. Jos tulisi hirveä valkosipuliperunoiden himo, niin ihan varmasti söisin niitä. Mutta hyvä puoli tässä on just ollut, kun nälkä ja mieliteot pysyy pois näillä valinnoilla. Mulla ei ole koskaan ollut tahdonvoimaa vastustaa mitään mielitekoja eikä sellainen kyky ole myöskään yhtäkkiä kehittynyt, joten kaipa keho nyt on tyytyväinen tähän mitä saa.
ap
Ihminenhän saa syödä juui kuten haluaa, eikä hiilarit mitään myrkkyä ole. Mutta kannattaa nostaa kalorimäärää, vaikka laihdutatkin, niin syöt aivan liian vähän. Proteiinimäärää ei kannata enää nostaa, tuo 90g on sopiva, vaikka olisit millä ruokavaliolla. Oma suositus on että lisäät rasvaa, mutta jos et, niin sitten hiilareita. Jos siis haluat pudottaa painoasi terveellisesti.
Mehu kannattaa myös jättää pois, sitäkään ei mikään asiantuntijataho suosittele painonhallintaa yrittävälle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Ei kannata lähteä ääridietille, koska sellaista ei voi noudattaa loppuelämäänsä. Parempi on valita juuri rennompi tie, jota voi noudattaa pienin muutoksin aina.
Sinuna en lähtisi liioittelemaan proteiineja ja rasvaa. Niitä lähes jokainen suomalainen saa yli tarpeen. Sinuna lisäisin vihanneksia runsaasti ruokavalioon ja söisin kerran päivässä annoksen täysjyvää.
Voi ei ole terveellistä, sitä kannattaa käyttää hillitysti. Jos haluat lisätä terveellisiä rasvoja, käytä oliiviöljyä, syö pähkinöitä ja avokadoa, sekä rasvaista kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi iso virhe aloittelijoilla on se, että kun kysytään neuvoja ja joku niitä antaa, ei ne kuitenkaan kelpaa, koska "no mulle on ihan sama paljonko hh, kun ei niissä kasviksissa ole kaloreita". Niin että haluttiinko vähentää hiilareita, vai kaloreita? Koska kaloreita ei vhh:ssa vahdita vaan hh/rasva/proteiinin suhdetta.
Hei hei, en puhunut mitään kasvisten kaloreista. Luet nyt ihan omiasi. Tomaateissa nyt vaan on vettä yli 90 % ja kun syön niitä maksimissaan kaksi päivässä, niin niiden hiilareita on aivan turha kytätä. Tomaateissa on lykopeenia, ja pidän mausta. Siinä syyt syödä tomaattia.
Toisekseen en kysynyt neuvoja vaan suurinta virhettä, jonka tällä ruokavaliolla voi tehdä. En siis mitenkään sitoutunut noudattamaan kaikkien ohjeita ja olemaan samaa mieltä, vaan olin ja olen edelleen kiinnostunut siitä, mitä ihmiset pitävät pahimpana virheenä, jonka voi hiilareita vältellessään tehdä. Tuo liian vähäinen rasva käy kyllä minulle järkeen, olen aina ihmetellyt muutenkin rasvojen välttelyä.
ap
Älä unohda siemeniä, pähkinöitä ja kasviksia! Syö niitä päivittäin, kasviksia erityisen paljon, niistä saat kuitua ja täyttävät vatsaa terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoks! Tämä ei ole apn viesti, vaan satunnaisen kirjoittajan, joka laski makrot finelin avulla.
Rasva: 64gVaikka söisit rehuja lisäksi joista puhuit, tarvitset silti rasvaa, että saat energiaa riittävästi. Ja muista valinnoista johtuen, kasvisten olisi hyvä olla vihreitä, porkkanassa ja tomaatissa on heti enemmän hiilareita, ja kokonaismäärä hhssa nousee... Alle 100g/hh vuorokaudessa taitaa olla maksimi, mitä vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta puhuessa tarkoitetaan.
Thänks! Mutta käytän kyllä taatusti enemmän kuin 25 g voita kahden ison kuhafileen paistamiseen. Varmaan enemmän kuin 50 grammaakin, eikös sellaisessa voinapissa ole 50 g? Juusto saattaa olla puolet sellaisesta Brie-palasta, riippuu tietysti paljonko tekee mieli syödä.
Mä en ole hiilareita niin tarkasti ajatellut karsia, että valitsisin sen perusteella kasvikset. Jossain tomaatissakin on kuitenkin yli 90 % vettä, joten mulle on ihan sama, paljonko siinä lopussa on hiilareita. Ja tuntuu, että tarvitsen tomaattia, sitä kirpeyttä. Vihreistä kyllä tykkään kovasti, esimerkiksi keräkaalista, savoijinkaalista ja lehtikaalista.
ap
Voinapissa on 10 g...
Vähähiilarisen ruokavalion perusta on kasvikset ja rasva, ei proteiini!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En itsekkään yritä päästä ketoosiin, joten syön tomaattia, punaista paprikaa, sipulia, porkkanaa yms, muiden ruokien lisänä. Sinulla vain oli myös hedelmiä, marjoja ja mehuja vielä tuossa, niin hiilihydraatteja saattaa hyvinkin tulla yli 100g päivässä, jos vielä päivän hedelmä sattuu olemaan esim.banaani.
50g voita vastaisi tilavuudeltaan yli puolta desiä, jos käytät sellaisen määrän kahteen kuhafileeseen, niin saat juoda loput lautaselta. Laitosruokailun voinapit ovat 6-8g, jos niitä tarkoitit.
Jep, sekoilin grammoissa. Se voinappi, jota tarkoitin, on 10 g, arviolta puolitoista sellaista menisi minulla yhden kuhafileen paistamiseen, joten kahteen fileeseen käytän n. 30 g voita. Kape Aihisen tapaan reippaasti voita kuumalle pannulle ja file pannuun, kun voi hiljenee.
No, osa jää pannuun joten sillä ei ole sinänsä niin suurta merkitystä, mutta minun virhe tosiaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vähähiilarisen ruokavalion perusta on kasvikset ja rasva, ei proteiini!
No, minun vähähiilarisen ruokavalioni perusta kuitenkin on fileet, munat ja fiilis :-)
ap
En puhu sinusta, mutta kun ihmiset lähtevät noudattamaan vhhta, ja ajattelevat juurikin että eivät "kyttää" hiilareita. Ja sitten päivän aikana tulee syötyä: banaani, tomaatti salaatissa, 1,5dl turkkijogua aamulla, 1dl kahvimaitoa, 1dl kermaa kastikkeessa, 1 sipuli ruuassa, pala ruisleipää... Ja vielä se suostitellut loput 400g kasviksia. Siinä on jo n.70g hh.
Kaikki eivät saa 70g hiilareilla sitä vaikutusta, että nälänhallinta helpottuisi. Ja laskematta niitä hiilareita vain yleensä tulee aloittelijoilla.
Onhan tämä karppaushulluus ihan naurettavaa. Syön itse vihanneksia, marjoja ja hedelmiä lautasellisen 3 x päivässä, lisukkeena nautaa/kalaa/possua/kanaa/munia. Satunnaisesti turkkilaista jugurttia kastikepohjana, kermaa aamukahviin loraus.
Voin erittäin hyvin, aina ollut normaalipainoinen. Yksikään ruokavalio, jossa lasketaan tomaattien lukumäärää hiilarien perusteella, on aivan naurettava :D miettikää nyt vähän loppuelämäännekin.