Miltä teistä aikuisista tuntuu kun näette ystävienne päivityksiä somessa että pitävät hauskaa ilman teitä?
Olen 40 v. ja edelleen kun näen että ystävät on kokoontuneet jonnekkin juhlimaan, grillaamaan, lasilliselle tms. Eikä minua ole kutsuttu, tämä tuntuu ihan samalta kuin 12-vuotiaana. Tavallaan huvittavaa, mutta tavallaan... niin ei, se tilanne on edelleen se ”me ei leikitä sun kanssa”. Tämä ei taida loppua koskaan? Vanhainkodissakin vielä tällaista.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisin itseäni aika itsekkäänä, jos ystäväni saisivat pitää hauskaa vain minun kanssani. Joten vastaus kysymykseesi: ihan mukavaa, että ystävilläni on hauskaa. En osaa olla mustasukkainen ystävistäni.
No näinkin, mutta kun on itse ehdottanut että järjestettäisiin jotain ja sitten se onkin järjestetty ilman minua. Varmasti olen lapsellinen ja mustasukkainen, mutta en minä oikein mitenkään saa tuota taputeltua niin että se ei tarkoittaisi että minun seuraani ei kaivata.
Ap
Kiinnitin huomioni tuohon lihavoimaani kohtaan. Meillä havaittiin töissä pari vuotta sitten, että verbien passiivimuodon käytöstä ei seuraa juuri mitään. "Tehdään", "otetaan selvää", "järjestetään" jne tarkoittivat aina, että kukaan ei tehnyt, ottanut selvää eikä järjestänyt. Kaikki jäi leijumaan ilmaan, kunnes joko unohtui tai tuli joku tilanne, missä kaikki vaan hämmästelivät, että ai eikö sitä tehtykään, otettukaan selvää eikä järjestetty. Sen jälkeen meillä on otettu tavaksi selvästi ilmaista, kuka tai ketkä tekevät, ottavat selvää tai järjestävät. Myöskin ilmaistaan selvästi, milloin tai mihin mennessä tämä tapahtuu.
Minäkin ehdotan, että ottaisit pallon itsellesi. Et ehdottaisi muille, että järjestetään vaan järjestäsit itse. Kertoisit selvästi, että sinä järjestät, mitä järjestät ja milloin järjestät.
Varmasti totta tuo mitä sanoit, mutta tässä siis tilanteita että on järjestetty, mutta ilman minua. En nyt tiedä onko siitä enemmän vaivaa laittaa minulle viesti että tule sinäkin.
Ap
Niin, se kuuluisa Joku Muu on järjestänyt. Tuo sun ilmaisutapasi kertoo muille, että osallistuisit mielelläsi ehdottamiisi juttuihin, mutta et kuitenkaan halua ottaa järjestämisvastuuta niistä. Et ainakaan yksin. Ei siitä viestin laittamisesta varmasti mitään vaivaa ole, mutta olet antanut muiden ymmärtää, että olet tällaisissa jutuissa enemmän kuin mielelläsi vapaamatkustaja. Jos olisit itse järjestänyt ja kutsunut muita, tilanne olisi todennäköisesti ihan toinen. Silloin sinuakin kutsuttaisiin mukaan.
Mä oon 50, tosi vähän "järjestetään" lähipiirissä kekkereitä. Joku laittaa kuvan skumppalasistaan " taas satamassa, aurinko paistaa", sit sille viestitellään ooks vielä kauan, voisin tulla. Tai "meinaan lähtee lauantaina xxx, lähteeks joku mukaan". Yks kaveri välillä loukkaantuu, kun häntä ei ole erityisesti kutsuttu mukaan, mutta ei ole ketään muutakaan. Oletamme, että mukaan haluavat tulee ja vastaavasti kenenkään ei tarvii selitellä jos ei halua tulla. Jotkut järjestää bileitä, silloin saattaa harmittaa, jos ei ole kutsuttu. Mutta ne onkin yleensä just niitä, jotka lajittelee kavereitaan niihin jotka on suosiossa ja ja mitkä ei, eli ei ole suuri menetys.
Samaistun tosi paljon, itse poistuin vaan somesta. Ei sillä että olisin jossain vaiheessa edes halunnut niiden kavereiden juhliin tosin, sillä kuten jotkut tajusin että he eivät edes ole kavereitani. Lukioaikainen porukka oli oikeasti tosi myrkyllinen, ja roikuin siinä ihan liian kauan mukana. Eikä kunnon ystävistä ole oikein kauheasti kokemusta. Hetkellisesti joo, mutta ne yleensä löytää jonkun toisen ketä alkaa kutsumaan parhaaksi kaveriksi ja mut jätetään vähän tökerösti sivuun.
Mulla vähän eri tilanne kun ystäviä ja kavereita sieltä täältä ripotellen eli ei ole mitään yhtä kaveripiiriä. Eli ei tunnu siltä että olisin jäänyt ulkopuolelle kun ajattelen että ovat oman porukkansa kanssa.
Tosin olen kyllä introvertti ja kaikenlainen sosiaalinen kanssakäyminen isolla porukalla olisi ihan painajaista. Tykkään nähdä heitä yksin.
N41
Kyllä, kaverit laittaa kuvia someen muiden kavereiden kanssa tehdyistä jutuista, ja toki kiitos ihana-tägäysten kanssa. Mun kanssa tehdyistä jutuista ei mitään. Paras tähän mennessä on se, että kävin kaverin luona illalla kylässä pyydettynä, tarjolla oli kahvia. Kotia päästyäni kaveri oli laittanut instaan kuvan samalta päivältä ennen vierailuani hienosta kahvikattauksesta herkkuineen ja toki tägättynä parasta kahviseuraa eräs toinen kaveri.
Miten tän nyt ottaa?! Pahoitin mieleni kun ystävä kutsui ainoastaan lukioporukan omiin bileisiin. Kyselin häneltä rivien välistä että miksi mua ei halunnut sinne?
Hän vaa vastas että mähän on aina joka paikassa tervetullut mutta meni vain näin.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein miltään.
Meillä on sitten näitten ystävien kanssa omia kekkereitä ja ehkä joku poissaoleva sitten huokailee puolestaan kun ei ole mukana. Mene ja tiedä?
Iso perhe ja laaja ystäväpiiri niin kaikkia on mahdotonta kutsua
Niin, helppoahan se sulle on jos sulla kerta on laaja ystäväpiiri.
Mitenkäs jos ei ole? En tiedä ap:sta, mutta esim. itselläni ei ole, joten miten kutsun ystäväni koolle ja järjestän jotain? Monesti yksinäisen tilannetta ei ymmärrä varsinkaan ne, joilla ystäväpiiri löytyy.
Yksi ystävä alkoi hehkuttamaan toisen kanssa vietettyä aikaa. Kun aloin itse tehdä hänelle samaa, en juuri kuullut hänestä enää. Mikähän tässä oli hänellä ongelmana?
Ystävät kutsuvat, eivät unohda, vaan kaipaavat. Eivät ole oikeita ystäviäsi. Miksi tämä niin vaikeaa tajuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisin itseäni aika itsekkäänä, jos ystäväni saisivat pitää hauskaa vain minun kanssani. Joten vastaus kysymykseesi: ihan mukavaa, että ystävilläni on hauskaa. En osaa olla mustasukkainen ystävistäni.
No näinkin, mutta kun on itse ehdottanut että järjestettäisiin jotain ja sitten se onkin järjestetty ilman minua. Varmasti olen lapsellinen ja mustasukkainen, mutta en minä oikein mitenkään saa tuota taputeltua niin että se ei tarkoittaisi että minun seuraani ei kaivata.
Ap
Kun olet järjestänyt, eikö kukaan ole saapunut paikalle?
Enpä kuule taida uskaltaa kokeilla. En varmaan ottaisi sitä kovin hyvin jos eivät tulisi.
Ap
Tässä voi olla syy, miksi sinua ei kutsuta. Jos et koskaan järjestä mitään ja kutsu sinne muita, eivät muutkaan kutsu sinua. Mun mielestä sun kannattaisi ainakin pari kertaa kokeilla. Nyt on kesä, joten kutsu sopiva porukka vaikka grillaamaan.
En ole ap, mutta ymmärrän hyvin ap:n pelon. Entä jos kukaan ei tulisikaan?
Itselläni kävi lapsena kerran niin, että kutsuin synttäreille useamman henkilön, ja vaiin YKSI tuli paikalle. Edes yksi tyttö, jonka kanssa olin viettänyt paljon aikaa vapaa-ajalla, ei tullut. Tämä tapahtui ala-asteella. Sen jälkeen en synttäreitä viettänyt.
Muistan myös, kuinka tuon jälkeen yksi kutsutuista toi lahjan ja sanoi, että "tässä lahja kun minä en ollut siellä". Varmaan teki noin kun en ollut aikoinaan mennyt hänen synttäreilleen, yksi toinen tyttö kommentoi silloin että olisit voinut ilmoittaa ettet tule. No, sen kutsutun synttäreillä oli kyllä ollut muita tyttöjä, minun synttäreillä vain yksi. Että hieman erilainen kokemus se oli hänelle kuin minulle, hänelle sentään tuli useita kavereita.
Vaikka pelkäisikin, että kukaan ei tule, tilanne ei muutu miksikään, jos ei edes kokeile. Tai sitten pitää tyytyä nykyiseen tilanteeseen.
Jos joku mun ystävistäni ehdottaisi mulle, että järjestettäisiin esim grillibileet, hämmästyisin suuresti. Eivät ystäväni tarvitse sen paremmin mun lupaani kuin apuanikaan grllibileiden järjestämiseen. Mielelläni osallistuisin, jos kutsuttaisiin ja ajankohta sopisi mulle. Joskus nuorena järjestettiin kimpassa nyyttikestejä ja silloin järjestämisestä piti sopia yhdessä, mutta ei enää keski-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kaverit laittaa kuvia someen muiden kavereiden kanssa tehdyistä jutuista, ja toki kiitos ihana-tägäysten kanssa. Mun kanssa tehdyistä jutuista ei mitään. Paras tähän mennessä on se, että kävin kaverin luona illalla kylässä pyydettynä, tarjolla oli kahvia. Kotia päästyäni kaveri oli laittanut instaan kuvan samalta päivältä ennen vierailuani hienosta kahvikattauksesta herkkuineen ja toki tägättynä parasta kahviseuraa eräs toinen kaveri.
Olipa röyhkeää! Miten reagoit asiaan tuon jälkeen? Viilensitkö välit tai sanoitko mitään?
Vierailija kirjoitti:
No meillä kaikilla on omakin elämä, joten aina ei ole mahdollista koota tapaamisia kaikkien kanssa, vaikka kuinka yrittää. Minulla on ystävät myös levinneet sinne ja tänne, joten aika loogista, että aikaa vietetään enemmän niiden kanssa, jotka asuvat lähellä. Aina ei kutsuta minuakaan, eikä se haittaa. On mukavaa katsoa, kun ystävillä on hauskaa. Ei muiden ilo ole minulta pois.
Oletpa ylevä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein miltään.
Meillä on sitten näitten ystävien kanssa omia kekkereitä ja ehkä joku poissaoleva sitten huokailee puolestaan kun ei ole mukana. Mene ja tiedä?
Iso perhe ja laaja ystäväpiiri niin kaikkia on mahdotonta kutsuaNiin, helppoahan se sulle on jos sulla kerta on laaja ystäväpiiri.
Mitenkäs jos ei ole? En tiedä ap:sta, mutta esim. itselläni ei ole, joten miten kutsun ystäväni koolle ja järjestän jotain? Monesti yksinäisen tilannetta ei ymmärrä varsinkaan ne, joilla ystäväpiiri löytyy.
Ohis..yksinäisellä ei ole ap:n kuvaamaa tilannetta. Hän kertoi jo aloituksessaan, että hänellä on ystäviä. Yksinäisellä taas ei ole ystäviä, joten yksinäiset eivät näe ystäviensä kokoontuneen juhlimaan minnekään.
Loukkaantuisin jos kutsut/illanistujaiset/tms. olisi sellaiset, johon olisi kutsuttu tietty porukka johon kuulun, eli entinen luokka, nuoruuden ystäväporukka, työporukka, serkukset jne.
Sen sijaan jos on kutsuttu ihmisiä sieltä sun täältä viettämään iltaa, olen kiitollinen jos minua ei kutsuta tai kutsusta on helppo kieltäytyä (sosiaalinen päivätyö ja olen introvertti luonteeltani). Toki silloinkin on vähän väliä sillä kuka kutsuja on.
Illanistujaisten järjestäjähän on saattanut miettiä kutsumistasi, mutta ajatellut sitten että ehkä et viihtyisikään tai koska et tunne muita ihmisiä, niin jättänyt kutsumatta. Tai hän on kutsunut pääasiassa pariskuntia tai vähän ikävästi ajateltuna, olet introvertti luonteelta ja pelännyt että sinusta pitää ns. huolehtia. Tai hän ei yksinkertaisesti ole muistanut kutsua sinua ja jälkikäteen ajateltuna ei ole pitänyt unohdusta isona asiana. Jos suhteenne on sellainen, että voit ilmaista että olisipa kiva osallistua juhlimiseen jatkossa, niin sano se hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiinnitin huomioni tuohon lihavoimaani kohtaan. Meillä havaittiin töissä pari vuotta sitten, että verbien passiivimuodon käytöstä ei seuraa juuri mitään. "Tehdään", "otetaan selvää", "järjestetään" jne tarkoittivat aina, että kukaan ei tehnyt, ottanut selvää eikä järjestänyt. Kaikki jäi leijumaan ilmaan, kunnes joko unohtui tai tuli joku tilanne, missä kaikki vaan hämmästelivät, että ai eikö sitä tehtykään, otettukaan selvää eikä järjestetty. Sen jälkeen meillä on otettu tavaksi selvästi ilmaista, kuka tai ketkä tekevät, ottavat selvää tai järjestävät. Myöskin ilmaistaan selvästi, milloin tai mihin mennessä tämä tapahtuu.
Minäkin ehdotan, että ottaisit pallon itsellesi. Et ehdottaisi muille, että järjestetään vaan järjestäsit itse. Kertoisit selvästi, että sinä järjestät, mitä järjestät ja milloin järjestät.
Varmasti totta tuo mitä sanoit, mutta tässä siis tilanteita että on järjestetty, mutta ilman minua. En nyt tiedä onko siitä enemmän vaivaa laittaa minulle viesti että tule sinäkin.
Ap
Niin, se kuuluisa Joku Muu on järjestänyt. Tuo sun ilmaisutapasi kertoo muille, että osallistuisit mielelläsi ehdottamiisi juttuihin, mutta et kuitenkaan halua ottaa järjestämisvastuuta niistä. Et ainakaan yksin. Ei siitä viestin laittamisesta varmasti mitään vaivaa ole, mutta olet antanut muiden ymmärtää, että olet tällaisissa jutuissa enemmän kuin mielelläsi vapaamatkustaja. Jos olisit itse järjestänyt ja kutsunut muita, tilanne olisi todennäköisesti ihan toinen. Silloin sinuakin kutsuttaisiin mukaan.
Öö? Entäs jos ap:tä ei ole kutsuttu edes järjestämään niitä illanistujaisia? Jos ap ei edes tiennyt niistä? Miten olisi voinut edes tarjoutua avuksi? Monesti kait joku voi järjestää kaiken itsekseen tai puolisonsa kanssa, mutta usein varmaan joku kaveri tulee avuksi etukäteisvalmisteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Loukkaantuisin jos kutsut/illanistujaiset/tms. olisi sellaiset, johon olisi kutsuttu tietty porukka johon kuulun, eli entinen luokka, nuoruuden ystäväporukka, työporukka, serkukset jne.
Sen sijaan jos on kutsuttu ihmisiä sieltä sun täältä viettämään iltaa, olen kiitollinen jos minua ei kutsuta tai kutsusta on helppo kieltäytyä (sosiaalinen päivätyö ja olen introvertti luonteeltani). Toki silloinkin on vähän väliä sillä kuka kutsuja on.Illanistujaisten järjestäjähän on saattanut miettiä kutsumistasi, mutta ajatellut sitten että ehkä et viihtyisikään tai koska et tunne muita ihmisiä, niin jättänyt kutsumatta. Tai hän on kutsunut pääasiassa pariskuntia tai vähän ikävästi ajateltuna, olet introvertti luonteelta ja pelännyt että sinusta pitää ns. huolehtia. Tai hän ei yksinkertaisesti ole muistanut kutsua sinua ja jälkikäteen ajateltuna ei ole pitänyt unohdusta isona asiana. Jos suhteenne on sellainen, että voit ilmaista että olisipa kiva osallistua juhlimiseen jatkossa, niin sano se hänelle.
Ja jos ei kehtaa suoraan sanoa, järjestää itse ja kutsuu ystävänsä. Tällä tavalla osoittaa muille, että juhliminen kiinnostaa.
Onneksi en ole somessa. Ei tarvitse päivittää omaa elämää, eikä myöskään seurata muitten "täydellistä" elämää.
Olen jo tottunut siihen, ettei kutsuta, mutta tuntui kieltämättä pahalta nähdä päivitys "vanha jengi koossa <3", kun tästä "jengistä" oli kutsuttu paikalle 3/4.