Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvo­maskien vaikutus infektioiden leviämiseen vähäinen tai olematon, kertoo STM:n selvitys

Huoleton
29.05.2020 |

Kommentit (155)

Vierailija
101/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa toden teolla kiukuttaa tämä touhu! Vai ei ole maskeista hyötyä? Lopetetaan sitten sairaaloistakin maskien käyttö! Varmasti ne maskisuosituksen tai - pakon antaneet yli 50 maata ja mm. Yhdysvaltain tautivirasto ovat täysin väärässä ja ihan "sattumalta" juurikin näissä maissa on saatu korona hallintaan. Maskien hyödyistä, ihan niistä kansalaismaskeista, on kasapäin tutkimuksia, olen itsekin lukenut. Thl myös suosittelee kirurgisia suunenäsuojaimia tehokkaina sivuillaan! Lisäksi monet asiantuntijat ovat Suomessakin suositelleet kansanmaskeja. Käsittämätöntä touhua!

Vierailija
102/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tällä on käänteispsykologinen vaikutus: nyt ihan joka ikinen alkaisi käyttää maskeja.

Väitettiinhän meille että tautia ei voida tukahduttaa. Miten kävikään? Se on hävinnyt kaikkialta muualta paitsi Uudeltamaalta ja Pirkanmaalta, sielläkin epidemian sammuminen on lähellä.

Piruuttanikin ompelen maskeja, joissa keskimmäinen kerros on VTT:n ohjeiden mukaan vanhaa polyester-kangasta. Niitä hiostavia vaatteita tuli hankittuna nuorempana ja en ole saanut laiskuudessani vietyä niitä kierrätykseen. Nyt muillekin kierrätyskassin kankaille tuli käyttöä 😄!

Sitten kuljen maskia Marttojen ja Naisten Valmiusliiton ohjeita käyttäen ja katson vuoden lopussa kirjanpidosta onko sairastelu vähentynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoleton kirjoitti:

Miksi maskin kannattajat eivät sitten käytä niitä edes itse? Ainakaan Helsingissä ei edes 1% väestöstä käytä niitä kadulla. Eihän maskin käyttö ole kiellettyä, vaikka se olisi hyödyttömäksi todettukin.

Kylläpä käytän, jos on pakko matkustaa esim metrolla tai bussissa; samoin kauppareissulla.

Vierailija
104/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No noihan tätä mantraa on suoltaneet alusta asti, ihan sama mitä "tutkimuksia" ovat tehneet, tulos nyt oli selvä jo siitä asti kun tietää tekijät.

Totta kai maskeista on hyötyä. Ei tarvitse olla einstein että sen tajuaa.

Mutta leikitään nyt sitten että terveydenhuoltohenkilökuntakin ihan huvikseen käyttää maskeja, kirurgit jne ovat aina käyttäneet, ihan vain siksi että näyttäisivät kirurgeiltä, ei niistä mitään hyötyä ole.

Moniko tavis käyttää kirurginmaskia?

Hyvin moni käyttäisi aivan samanlaisia, jos annettaisiin määräys.

Mutta hei, ei niistä ole mitään hyötyä, ne ovat pelkkä koriste kirurgeille ja muille terveydenhuoltohenkilöille. Onnea seuraavan leikkauksen kanssa.

Olisiko kirurgeilla mahdollisesti muitakin levitettäviä viruksia ja bakteereita kuin korona?

Mutta ei pilata hyvää öyhötystä tälläkään ;D

Eli on tieteellistä näyttöä siitä, että maskit tehoavat jos kyseessä ei ole korona, mutta ovat hyödyttömiä, jos kyseessä on korona? Enpä usko.

Vierailija
105/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

STM ja THL ovat SUOJATYÖPAIKKOJA. Virkamiehen kuvatukset ovat päässeet niihin "oikealla" puoluekirjalla. Ymmärtäkää jo, oikea lääketieteen asiantuntemus on jossain muualla (ei tällä palstalla kuitenkaan).

Vierailija
106/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon tutkimukseen oli otettu 5 satunnaistettua tutkimusta ja tutkimuksessa ei käsitelty maskien käyttöä sairaalaolosuhteissa, vaan maskien käyttöä ihan tavallisten ihmisten käyttämänä. Siksi on tyhmää kommentoida, että miksi sairaalassa kauan käytetään maskia.

Tutkimusten laadulla on eroa ja nämä olivat emeritaprofessorin valitsemia luotettavia tutkimuksia. Tutkimusten luetettavuuden arvioinnista voi jokainen opiskella itse, mutta luotettavuuden arviointiin on useita tunnettuja mittareita, joita professori osaa varmasti hyödyntää. Tähän tutkimukseen oli otettu mukaan kaikki luotettavat tutkimukset, ja näissä tutkimuksissa tilastollisesti merkitsevää hyötyä ei löytynyt. Se ei tarkoita, ettei maskin käytöstä voisi olla jotain hyötyä.

Eikö ketään virassa toimivaa professoria ole löytynyt tähän hommaan, miksi emerita.

Tutkimus tilattiin firmalta, jolle hän tekee töitä.

Vierailija
107/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoleton kirjoitti:

Osaako kukaan huolestunut kansalainen alapeukutusen sijaan kertoa, miksi ei itse käytä maskia, vaikka vaatii muita käyttämään?

Itse käytän aina maskia, kun liikun julkisissa liikennevälineissä Helsingissä. Samoin kaupassa käydessä käytän kertakäyttöistä maskia ja näin tulen tekemään jatkossakin.

Vierailija
108/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon tutkimukseen oli otettu 5 satunnaistettua tutkimusta ja tutkimuksessa ei käsitelty maskien käyttöä sairaalaolosuhteissa, vaan maskien käyttöä ihan tavallisten ihmisten käyttämänä. Siksi on tyhmää kommentoida, että miksi sairaalassa kauan käytetään maskia.

Tutkimusten laadulla on eroa ja nämä olivat emeritaprofessorin valitsemia luotettavia tutkimuksia. Tutkimusten luetettavuuden arvioinnista voi jokainen opiskella itse, mutta luotettavuuden arviointiin on useita tunnettuja mittareita, joita professori osaa varmasti hyödyntää. Tähän tutkimukseen oli otettu mukaan kaikki luotettavat tutkimukset, ja näissä tutkimuksissa tilastollisesti merkitsevää hyötyä ei löytynyt. Se ei tarkoita, ettei maskin käytöstä voisi olla jotain hyötyä.

Eikö ketään virassa toimivaa professoria ole löytynyt tähän hommaan, miksi emerita.

Tulos oli se mitä haettiinkin ;). Voitteko kuvitella tilannetta, että Varhila myöntäisi olevansa väärässä missään asiassa?

Vierailija
109/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Osaako kukaan huolestunut kansalainen alapeukutusen sijaan kertoa, miksi ei itse käytä maskia, vaikka vaatii muita käyttämään?

Käytän maskia joka päivä julkisissa tiloissa liikkuessani. Myös koiraa lenkille viedessä aikoina jolloin on paljon muita. Asun Helsingin keskustassa ja olen nähnyt muutamilla muilla ulkoilijoilla maskeja. Ruokakaupassa niitä sentään näkee enemmän. Meillä koko perhe käyttää maskeja. (Teini-ikäiset lapset)

Meille tämä tuntuu itsestäänselvyydeltä, sillä olemme asuneet töiden vuoksi Japanissa useamman vuoden.

Minä käyn säännöllisesti Japanissa ja minulle on myös ollut itsestäänselvää, että maski menee naamalle. Olen käyttänyt maskia maaliskuun alusta lähtien pääkaupunkiseudulla. Japanilainen ystäväni korosti lisää maskin tärkeyttä ja lähetti minulle kaksi itse tekemäänsä maskia suojaksi. 

Japanissa onkin väkilukuun nähden huomattavasti vähemmän tartuntoja ja kuolemia kuin Suomessa. Samalla, kun Japanissa ihmiset alkoivat käyttää normaalia enemmän maskeja koronan takia, myös Japanin influensatartunnat tipahtivat 60% normaalista. Japanissa on nyt alin flunssatartuntamäärä 10 vuoteen. https://asia.nikkei.com/Business/Health-Care/Common-flu-patients-in-Jap…

Eli maski auttaa. Parhaiten niin, että mahdollisimman moni käyttää niitä. 

Mutta, jos tavoitteena on viruksen leviäminen, maskit pitää julkiselle propagandalla tuomita hyödyttömiksi. 

Vierailija
110/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkaa toden teolla kiukuttaa tämä touhu! Vai ei ole maskeista hyötyä? Lopetetaan sitten sairaaloistakin maskien käyttö! Varmasti ne maskisuosituksen tai - pakon antaneet yli 50 maata ja mm. Yhdysvaltain tautivirasto ovat täysin väärässä ja ihan "sattumalta" juurikin näissä maissa on saatu korona hallintaan. Maskien hyödyistä, ihan niistä kansalaismaskeista, on kasapäin tutkimuksia, olen itsekin lukenut. Thl myös suosittelee kirurgisia suunenäsuojaimia tehokkaina sivuillaan! Lisäksi monet asiantuntijat ovat Suomessakin suositelleet kansanmaskeja. Käsittämätöntä touhua!

Maskit estävät bakteeritulehduksia, ei niinkään virusten leviämistä.

Vierailija
111/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Käytän maskia joka päivä julkisissa tiloissa liikkuessani. Myös koiraa lenkille viedessä aikoina jolloin on paljon muita. Asun Helsingin keskustassa ja olen nähnyt muutamilla muilla ulkoilijoilla maskeja. Ruokakaupassa niitä sentään näkee enemmän. Meillä koko perhe käyttää maskeja. (Teini-ikäiset lapset)

Meille tämä tuntuu itsestäänselvyydeltä, sillä olemme asuneet töiden vuoksi Japanissa useamman vuoden.

Minä käyn säännöllisesti Japanissa ja minulle on myös ollut itsestäänselvää, että maski menee naamalle. Olen käyttänyt maskia maaliskuun alusta lähtien pääkaupunkiseudulla. Japanilainen ystäväni korosti lisää maskin tärkeyttä ja lähetti minulle kaksi itse tekemäänsä maskia suojaksi. 

Japanissa onkin väkilukuun nähden huomattavasti vähemmän tartuntoja ja kuolemia kuin Suomessa. Samalla, kun Japanissa ihmiset alkoivat käyttää normaalia enemmän maskeja koronan takia, myös Japanin influensatartunnat tipahtivat 60% normaalista. Japanissa on nyt alin flunssatartuntamäärä 10 vuoteen. https://asia.nikkei.com/Business/Health-Care/Common-flu-patients-in-Jap…

Mutta, jos tavoitteena on viruksen leviäminen, maskit pitää julkiselle propagandalla tuomita hyödyttömiksi. 

Flunssat ovat kyllä vähentyneet Suomessakin tänä keväänä radikaalisti, siis ilman maskeja.

Vierailija
112/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

STM ja THL ovat SUOJATYÖPAIKKOJA. Virkamiehen kuvatukset ovat päässeet niihin "oikealla" puoluekirjalla. Ymmärtäkää jo, oikea lääketieteen asiantuntemus on jossain muualla (ei tällä palstalla kuitenkaan).

Näin STM:ssä ainakin kansliapäälikön kohdalla. Hänellä ei ole mitään terveydenhuoltoalan koulutusta, silti ohitti hakijoissa esim HUS:n Lasse Lehtosen ja STM:n Päivi Sillanaukeen ( molemmat lääketieteen tohtoreita). Mutta Varhilalla oli demari-jäsenkirja, mutta itse asiasta ei tiedä historian opintotaustalla yhtään mitään.

Kyllä THL:n kaikki julkisuudessa olleet ovat asiantuntijoita, joko lääketieteen tohtoreita tai mikrobiologian asiantuntijoita. Ainoastaan THL:n pääjohtajan nimitys on ollut poliittinen, mutta Tervahauta nimitettiin pääjohtajaksi jo edellisen hallituksen toimesta ( 5-vuotiskausi). Varhila nimitettiin viime syksynä kansliapääliköksi Antti Rinteen ollessa pääministerinä.

Vierailija
113/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Flunssat ovat kyllä vähentyneet Suomessakin tänä keväänä radikaalisti, siis ilman maskeja.

Koska koko kansa on ollut karanteenissa.

Vierailija
114/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tutkimuksessa ei edes tutkittu koronaviruksen leviämisen estämistä maskeilla, vaan muita viruksia. Kysyisin miksi? Kyllä niitä koronavirustutkimuksiakin on maskeihin liittyen. Sanoisin, että kyllä syksyllä viimeistään ääni muuttuu kellossa - sanokaa mun sanoneen.

Vierailija
115/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaisia selvityksiä kukaan yksin tee, ei varmasti tuo emeritaprofessorikaan. Joku työryhmä sen on kasannut ja vaikuttaa kerrankin uskottavalta siinä mielessä, että eivät väitä saaneensa tuloksia, joita ei ole oikeasti saatu.

Vierailija
116/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei THL:ltä tai STM:ltä löydy asiantuntijoita enää nykyään minkään selvityksen tekoon. Kaikki ne ostetaan ulkopuolisilta konsulteilta. Toki heistä moni on jossain vaiheessa saattanut olla THL:lläkin töissä, esim. Mäkelä itse.

Vierailija
117/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Kiitos siitä ahkeralle käsienpesulle oikeaoppisesti vedellä ja saippualla! Käsien peseminen kymmenen kertaa päivässä puolittaa flunssien määrän yhden tutkimuksen mukaan.

Vierailija
118/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskifasistit haluavat kaikki mukaan hysteriaan sillä muuten saattaa mieleen tulla ajatus että ehkä tämä ei olekaan mikään espanjantauti ja kohta tylsä kotirouvan elämän jatkuu kuten ennenkin... kaikki jännitys katoaa.

Vierailija
119/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muuten olen käyttänyt ja käytän edelleen, terv. vatipää

Vierailija
120/155 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Europarlamentissakin on käytettävä kasvosuojainta, miksi ihmeessä, ihan muodin vuoksi.

No meidän mepit menevät ilman maskia, kun STM niin määrää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi