Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko törmännyt liikenteessä törttöilevään autoilijaan, pyöräilijään tai jalankulkijaan?

Vierailija
29.05.2020 |

Oletko joutunut kohtaamaan liikenteessä törttöilevää autoilijaa, pyöräilijää tai jalankulkijaa? Kerrotaan tässä mieleenpainuvia tapahtumia liikenteestä. Mitä tapahtui? Oliko likeltä piti tilanne vai peräti kolari? Miten tilanne selvisi?

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kerran sakot kun ajoin pysähtymättä suojatien reunaan pysähtyneen ajoneuvon ohi. Oli kova ruuhka-aika kaupungin keskustassa ja jonot välillä pysähtelivät ja välillä menivät hiljaa eteenpäin. Lirutin auton varovasti ja hiljaa pysähtyneen ajoneuvon ohi, mutta se ei riittänyt. Poliisi sanoi, että olisi pitänyt selkeästi pysähtyä. Ketään ei siis tullut suojatietä pitkin.

Mahtavaa. Aina olen kuvitellut ettei siitä sakkoja kirjoiteta. Toisinaan saa seistä suojatiellä kun toinen kaista on tyhjä tai laskisi yli, mutta toista vetää autoilijoita vaan menemään välittämättä yhtään suojatiellä jo olevista.

Vierailija
62/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa olen meinannut törmätä pyörällä kävelijään, joka on yhtäkkiä päättänyt vaihtaa leveän kevyenliikenteenväylän puolta vilkaisematta taakseen. Ei siinä puolen vaihdossa mene kuin pari sekuntia, mutta se meneekin siihen, että prosessoin yllättävän liikkeen ja saatan joutua ohittamaan pientareen puolelta, etten osu tällaiseen eteen kävelijään.

Älä aja niin kovaa. Lakihan vaatii pyöräilijää ajoneuvona väistämään jalankulkijaa ja muutenkin ottamaan huomioon muun liikenteen nopeuden. Jos ajat tuhatta ja sataa, et ehdi reagoida. Hidasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polkupyörä ei ole auto, joten sillä saa ajaa vapaasti miten haluaa.

No eeeeeei! Lain mukaan pyörä on ajoneuvo kuten autokin ja siten useimmat autoja koskekavat säännöt koskevat pyörääkin.

Vierailija
64/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelijät on pahimpia törttöilijöitä. Keskellä väyliä palloillaan eikä tajuta että takaa voi tulla nopeampi kävelijä, juoksija tai pyöräilijä. Kaikki kulkijat aina OIKEAAN reunaan jalankulkuväylillä niin ei satu vahinkoja kelleen ja joka suunnasta mahtuu turvallisesti ohi.

Ei "nopeammalla" ole mitään etuoikeutta päästä ensin. Hidasta vauhtia ja mene vuorollasi. Kyllä sinunkin pitää huomioda se muu liikenne eikä porhaltaa kuin viimeistä päivää olettaen että muut lakoaa edestäsi meri Moosekselle.

Vierailija
65/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin törmännyt jänöön. Lensin pyörän selästä ja jänö jatkoi matkaansa. Olisi saanut tarkistaa olenko kunnossa. Eipä käynyt kummemmin.

Katsoin jänöä ja näytti nilkuttavan jalkaansa.

Vierailija
66/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni autoilija ei käytä vilkkua ja on kääntynyt eteen kun on tullut pyörällä pyörätien jatketta kohden. Kävelijät palloilee joko keskellä kevyentien väylää tai poukkoilee puolelta toiselle ja myös kävelevät kohdassa jossa merkitty pyörätieväyläksi. Kerran pakettiauto tuli pysäköidyn auton takaa pyörätieväylän päälle ja melkein jäin alle.

Vierailija
67/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa olen meinannut törmätä pyörällä kävelijään, joka on yhtäkkiä päättänyt vaihtaa leveän kevyenliikenteenväylän puolta vilkaisematta taakseen. Ei siinä puolen vaihdossa mene kuin pari sekuntia, mutta se meneekin siihen, että prosessoin yllättävän liikkeen ja saatan joutua ohittamaan pientareen puolelta, etten osu tällaiseen eteen kävelijään.

Älä aja niin kovaa. Lakihan vaatii pyöräilijää ajoneuvona väistämään jalankulkijaa ja muutenkin ottamaan huomioon muun liikenteen nopeuden. Jos ajat tuhatta ja sataa, et ehdi reagoida. Hidasta.

Ajan 10-15km/h. Kaikki eivät ole vauhtikiitureita. Miksi hidastaisin hiljaisella tiellä kaikkia jalankulkijoita, kun tilaa on ohittaa? Miksi et jalankulkijana ota huomioon, että siellä voi olla muitakin kuin vain sinä?

Vierailija
68/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä puistikoiden kultakaupungissa Vaasassa ihan arkipäivää, että pyöräilijä tulee nelikaistaisella väärää kaistaa vastaan ja katseista päätellen autojen pitäisi väistää.

Vierailija
69/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt (en kirjaimellisesti) ja olen myös itse törttöillyt. Ei kaikki aina kenelläkään mee ihan nappiin.

Vierailija
70/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pyöräilen paljon. Risteyksiin tullessa saa aika usein jännittää sitä, että miten minusta takaapäin lähestyvät autoilijat käyttäytyvät. Jos olen jatkamassa risteyksestä suoraan, niin on oikeasti ollut näitä tapauksia jotka kääntyvät likimain päälle kun ovat kääntymässä oikealle. Pyöräilijänä saisi oikeasti olla silmät selässä näissä tilanteissa.

Toinen on, että pyöräilijänä jos onkin kääntymässä risteyksessä vasemmalle, niin vaikka miten näyttää kädellä kääntymistään ajoissa, niin joku lähtee vasemmalta ohittamaan risteysalueella. Ja taas sydän hyppää kurkkuun.

Mikä tässä ikävää on, että autoilija ei ikinä saa tästä "palautetta". Kellon rinkutus ei kuulu ja autoilija saattaa oikeasti kuvitella olevansa täysin loistokuski. Toinen autoilija taatusti olisi töötännyt tilanteessa, joskin tilannetta ei olisi päässyt syntymään koska nuo peltilehmät muutenkin vievät kaistalla tilaa ja eikä kukaan hullu lähde toista autoa noin koukkaamaan. 

Pyöräily ajoradalla tuli kieltää lailla ja sallia ainoastaan pyöräteillä ja metsäpoluilla. Hengellä leikkimistä tuo liikenteen seassa pyöräily.

Vierailija
71/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan 10-15km/h. Kaikki eivät ole vauhtikiitureita. Miksi hidastaisin hiljaisella tiellä kaikkia jalankulkijoita, kun tilaa on ohittaa? Miksi et jalankulkijana ota huomioon, että siellä voi olla muitakin kuin vain sinä?

No kun sinä olet pyöräilijänä se ajoneuvo, jonka kuuluu väistää jalankulkijaa. Se jalankulkija voi olla 3-vuotias lapsi tai äiti jolla on vauva sylissä tai iäkäs mies rollaattorin kanssa.

Kyllä sinun kuuluu lain mukaan hidastaa vauhtiasi, ottaa huomioon muut kulkijat ja tarvittaessa väistää jalankulkijaa.

Mikset ole opetellut liikennesääntöjä vaikka liikut ajoneuvolla liikenteessä?

Vierailija
72/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran kävelin pyörätien vasenta reunaa kun pyöräilijä ajoi vastaan samaa reunaa. Hän hiljensi ja pysähtyi eteeni ja yritti opettaa minua kulkemaan oikeaa puolta. Pyörätiellähän jalankulkija voi valita kulkeeko vasenta vai oikeaa reunaa, joten ihan tieliikennelain mukaan menin. Sanoin tämän pyöräilijälle, joka kiehui kiukusta ja huuteli minulle kaikenlaista.

Saanko arvata, että oli noin 60-vuotias mies? Minulla nämä yleensä yrittävät ajaa päälle.

Suomessa ON oikeanpuoleinen liikenne, siihenhän se perustuu että kaikki eivät kulje miten sattuu kävely/pyörätiellä.  On muuten todella ärsyttävää kun pyöräilet oikealta puolta ja vastaan tulee joku vasenta puolta eli minua päin, tekee mieli vaan koittaa että kumpi väistää....

Vierailija
73/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltap@skan toimittelija täällä taas

Vierailija
74/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha äijä pysäköi autonsa parkkipaikalla ruudun päätyyn poikittain ja meinasin peruuttaa kiinni.Kumma kun vaimo sitten käveli huonosti ja miehen pitää sitten käkkiä autossa eikä sitten auttamassa?

Vierailija
75/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fillarilla käännyin mutkaan jossa oli kasvillisuutta. Mutkan taittokohdassa törmäsin vastaan tulevaan pyöräilijään.

Oli hetken hiljaisuus.

Katsottiin toisiamme silmiin.

Ja sitten jatkoimme matkaamme omiin määränpäihimme.

Vierailija
76/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun sinä olet pyöräilijänä se ajoneuvo, jonka kuuluu väistää jalankulkijaa. Se jalankulkija voi olla 3-vuotias lapsi tai äiti jolla on vauva sylissä tai iäkäs mies rollaattorin kanssa.

Kyllä sinun kuuluu lain mukaan hidastaa vauhtiasi, ottaa huomioon muut kulkijat ja tarvittaessa väistää jalankulkijaa.

Mikset ole opetellut liikennesääntöjä vaikka liikut ajoneuvolla liikenteessä?

Se vanha mies rollaattorilla ei poukkaa yhtäkkiä tien toiselle puolelle, koska ei hitaudeltaan pääse. Ja ne lapset ovat muutenkin arvaamattomia, jolloin on tarkkaavaisempi. Ongelma ovat ne aikuiset, jotka yhtäkkiä vaan päättävät vaihtaa puolta. Oletan, että aikuisella ihmisellä olisi sen verran järkeä päässä, että katsoo tuleeko sieltä ketään.

Vierailija
77/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran kävelin pyörätien vasenta reunaa kun pyöräilijä ajoi vastaan samaa reunaa. Hän hiljensi ja pysähtyi eteeni ja yritti opettaa minua kulkemaan oikeaa puolta. Pyörätiellähän jalankulkija voi valita kulkeeko vasenta vai oikeaa reunaa, joten ihan tieliikennelain mukaan menin. Sanoin tämän pyöräilijälle, joka kiehui kiukusta ja huuteli minulle kaikenlaista.

Saanko arvata, että oli noin 60-vuotias mies? Minulla nämä yleensä yrittävät ajaa päälle.

Suomessa ON oikeanpuoleinen liikenne, siihenhän se perustuu että kaikki eivät kulje miten sattuu kävely/pyörätiellä.  On muuten todella ärsyttävää kun pyöräilet oikealta puolta ja vastaan tulee joku vasenta puolta eli minua päin, tekee mieli vaan koittaa että kumpi väistää....

Juu Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, mutta siitä huolimatta jalankulkija voi tieliikennelain mukaan vapaasti valita kulkeeko kevyenliikenteenväylää oikeaa vai vasenta reunaa.

Vierailija
78/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kerran, kun mies ajoi fillarilla ja törmäsi vanhempaan rouvaan. Tämä rouva oli ottamassa fillariaan pois pyöräparkista ja mies täräytti päin hänen fillariaan.

Aloin sääliä tätä naisparkaa, kun mies kaatui fillarillaan ja alkoi syyttelemään tätä siitä, että hänen kukkaset meni poikki hänen takiaan (hirveä raivoaminen).

Itse rouvalta lensi ostokset maahan ja puolukat ravisi pitkin maita. Mies ei auttanut vaan jatkoi matkaansa.

Minua vieläkin harmittaa rouvan puolesta, vaikka tapahtuneesta on vuosia.

Vierailija
79/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spandexmiehet eivät kuulemma käytä pyörissään kelloja sillä se kuulemma kasvattaa ilmanvastustusta.

Vierailija
80/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen "törttöillyt" kevyenliikenteen väylällä. Kävelin tien vasenta reunaa ja väylän vasenta reunaa koska vastaantulevat autot roiskuttivat kuraa jaloilleni kun yritin kävellä oikeassa reunassa. Vastaan tuli niinmaanperusteellisen kettuuntunut nainen, kävellen ja kirjaimellisesti käveli päin, oikein uhmalla tönäisi minua hartiallaan kun menin ohi, autoja väistellen. Näki että iski uhma päälle ja "en väistä!" asenne paistoi silmistä. Ei ollut teini vaan keski-ikäinen. Purskahdin nauruun! Naurattaa vieläkin kun näen saman ihmisen, on niin vihaa täynnä kaikkea kohtaan että ei voi kuin nauraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä