Oletko törmännyt liikenteessä törttöilevään autoilijaan, pyöräilijään tai jalankulkijaan?
Oletko joutunut kohtaamaan liikenteessä törttöilevää autoilijaa, pyöräilijää tai jalankulkijaa? Kerrotaan tässä mieleenpainuvia tapahtumia liikenteestä. Mitä tapahtui? Oliko likeltä piti tilanne vai peräti kolari? Miten tilanne selvisi?
Kommentit (96)
Eläkeläiset suurin vaara liikenteessä. VIimeksi eräs eläkeläinen ajoin kolmion takaa autoni kylkeen. Tilanne oli sellainen että ei ollut mitään näköestettä vaan ajoi kirjaimellisesti kuin sokea. Epäilen dementiaa tai sitten oli lääkkeiden huumaama.
60v iästä lähtien olisi kyllä hyvä olla 2 vuoden välein lääkärintarkastus jos haluaa pitää ajokortin.
Vierailija kirjoitti:
Sain kerran sakot kun ajoin pysähtymättä suojatien reunaan pysähtyneen ajoneuvon ohi. Oli kova ruuhka-aika kaupungin keskustassa ja jonot välillä pysähtelivät ja välillä menivät hiljaa eteenpäin. Lirutin auton varovasti ja hiljaa pysähtyneen ajoneuvon ohi, mutta se ei riittänyt. Poliisi sanoi, että olisi pitänyt selkeästi pysähtyä. Ketään ei siis tullut suojatietä pitkin.
Ihan yhtä lailla Stop-merkillekin pitää pysähtyä, vaikka näkisi ettei mistään tule ketään.
Vierailija kirjoitti:
Eräs risteys ottaa päähän kaupungilla. Ryhmityn aina risteyksessä oikeanpuolimmaiselle kaistalle, mistä voi kääntyä oikealle tai ajaa suoraan. Itse ajan suoraan ja odotan, että suoraanmenevien pyöreät valot vaihtuisivat. Melkein joka kerta kun nuolivalo vaihtuu vihreäksi oikealle menijöille alkaa takaa tööttäily enkö jo mene. No en tietenkään, koska olen menossa suoraan ja odotan, että valo vaihtuisi suoraan meneville. Tukin siis joidenkin kääntyvien mielestä kaistan kun en käänny vihreillä vaan jään odottamaan suoraan menevien valoja.
Kuulostaa huonosti suunnitellulta risteykseltä. Oletko ihan varma, että siitä sun kaistalta saa ajaa suoraan? Mikset voi käyttää vasemmalla olevaa kaistaa? Vai onko se vain vasemmalle kääntyville?
Pyöräilijät mullakin pahin törmäysvaaran uhka, toisena rulla-sauvailijat, menevät todella leveästi yleensä sauvoillaan vielä ympäriinsä huitoen ihossa kiinni about!:/ Kauhulla myös itse seuraan miten ohittelevat lemmikkien taluttajia huolettomasti, kamalaa, jos joku pikkukoira jäisi noiden spandex-jyrien alle:( Toki sitä lemmikkiäkin pitäisi pitää lyhyellä vilkkailla teillä, mut ei ne puhelin kädessä seilaavat varsinkaan useimmat pidä. Nyt korona-aikaan olen saanut myös ilmaniistoja päälleni pyöräilijöiltä, uhka kai sekin on tai (liikenne)vaara.
Eilen viimeksi. Ajoin autolla, kun kevyen liikenteen väylällä pyöräillyt koululuokka lähti opettajan johdolla ylittämään tietä suojatietä pitkin päästäkseen tien toiselle puolelle. Kukaan ei väistänyt, vaan ajoivat suoraan eteen. Sillä puolen tietä, jolle ajoivat, on pyörätie ja jalkakäytävä erotettu toisistaan. Jatkoivat matkaansa jalkakäytävää pitkin ajaen.
Meinasin pysähtyä huutamaan sille opettajalle, että mitä ihmettä oikein teet, mutta sillä putosi kännykkä asvalttiin. Palasten määrästä päätellen karma korjasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs risteys ottaa päähän kaupungilla. Ryhmityn aina risteyksessä oikeanpuolimmaiselle kaistalle, mistä voi kääntyä oikealle tai ajaa suoraan. Itse ajan suoraan ja odotan, että suoraanmenevien pyöreät valot vaihtuisivat. Melkein joka kerta kun nuolivalo vaihtuu vihreäksi oikealle menijöille alkaa takaa tööttäily enkö jo mene. No en tietenkään, koska olen menossa suoraan ja odotan, että valo vaihtuisi suoraan meneville. Tukin siis joidenkin kääntyvien mielestä kaistan kun en käänny vihreillä vaan jään odottamaan suoraan menevien valoja.
Kuulostaa huonosti suunnitellulta risteykseltä. Oletko ihan varma, että siitä sun kaistalta saa ajaa suoraan? Mikset voi käyttää vasemmalla olevaa kaistaa? Vai onko se vain vasemmalle kääntyville?
Saa ajaa suoraan. Kaistalle on maalattu nuolet suoraan ja oikealle. Käytän oikeanpuoleista kaistaa siksi, että risteyksen jälkeen on joka tapauksessa vaihdettava oikean puoleiselle kaistalle pika pikaa jatkoyhteyden vuoksi.
Kävelijänä olen törmännyt törttöileviin jalankulkijoihin, jotka jäävät pitämään kokousta keskelle jalkakäytävää, kaupan käytävää tai jopa suojatien eteen. Mikä siinä on niin vaikeaa siirtyä lätisemään tien reunaan?
Spandex-asuiset pyöräilijät.... sitä perseilyn määrää!
Kerran yksi sellainen oli joutunut pysähtymään autoni oikealle puolelle risteyksessä koska suojatietä vasemmalta oikealle meni äiti lastenvaunuja työntäen. Heiti kun hän oli mennyt autoni keulan edestä lähdin välittömästi liikkeelle. Tässä vaiheessa pyöräilijähän on vielä paikallaan koska jalankulkija liikkui vasemmalta oikealle.
Silti pyöräiljä lähti liikkeelle ja aikoi kääntyä EDESTÄNI -liikkeelle lähtevän auton!!!- vasemmalle.
No allehan se spandex-pelle jäi ja lensi pyörineen katuun kunnes sain jalan kaasulta jarrulle. Ei uskonut vissiin miten ripeästi automaattivaihteinen maasturi V8:lla liikahtaa paikaltaan.
Mutta ei hätää: autooni ei tullut vaurioita.
Spandex-pelle tuli sitten aukomaan päätään luullen vissiin että olisin katuvainen tai pelästynyt. En ollut -huusin takaisin päin naamaa ja kysyin että haluaako poliisin paikalle.
Ei halunnut, jatkoin matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kävelin pyörätien vasenta reunaa kun pyöräilijä ajoi vastaan samaa reunaa. Hän hiljensi ja pysähtyi eteeni ja yritti opettaa minua kulkemaan oikeaa puolta. Pyörätiellähän jalankulkija voi valita kulkeeko vasenta vai oikeaa reunaa, joten ihan tieliikennelain mukaan menin. Sanoin tämän pyöräilijälle, joka kiehui kiukusta ja huuteli minulle kaikenlaista.
Kävellen voit lain mukaan valita puolesi, kunhan et kävele PYÖRÄtiellä. Silti, kevyen liikenteen väylällä olisi sujuvampaa kun kaikki noudattaisivat oikeanpuolista liikennettä...
Monelle pyöräilijälle tuntuukin olevan epäselvää, että polkupyörä on ajoneuvo ja siksi sillä ajetaan kevyen liikenteen väylän OIKEASSA laidassa (ellei ole erillistä pyöräkaistaa). Turhan monta kertaa on pyörätiellä tullut toinen pyöräilijä väärää puolta vastaan, varsinkin kulman takaa ja törmäys ollut tosi vähästä kiinni. Useimmiten nämä väärää puolta pyöräilevät ovat keski-ikäisiä tai vanhempia naisia. En tiedä mikä tässä on niin vaikeaa, kun pikkulapsetkin ymmärtävät että pyörällä ajetaan samaa puolta kuin autoillakin eli oikealla.
Vierailija kirjoitti:
Spandex-asuiset pyöräilijät.... sitä perseilyn määrää!
Kerran yksi sellainen oli joutunut pysähtymään autoni oikealle puolelle risteyksessä koska suojatietä vasemmalta oikealle meni äiti lastenvaunuja työntäen. Heiti kun hän oli mennyt autoni keulan edestä lähdin välittömästi liikkeelle. Tässä vaiheessa pyöräilijähän on vielä paikallaan koska jalankulkija liikkui vasemmalta oikealle.
Silti pyöräiljä lähti liikkeelle ja aikoi kääntyä EDESTÄNI -liikkeelle lähtevän auton!!!- vasemmalle.
No allehan se spandex-pelle jäi ja lensi pyörineen katuun kunnes sain jalan kaasulta jarrulle. Ei uskonut vissiin miten ripeästi automaattivaihteinen maasturi V8:lla liikahtaa paikaltaan.
Mutta ei hätää: autooni ei tullut vaurioita.
Spandex-pelle tuli sitten aukomaan päätään luullen vissiin että olisin katuvainen tai pelästynyt. En ollut -huusin takaisin päin naamaa ja kysyin että haluaako poliisin paikalle.
Ei halunnut, jatkoin matkaa.
Paras liikenteessä nähty pyöräpelle tähän mennessä:
Autot pysähtyvät punaisiin liikennevaloihin, joissa on kaksi kaistaa: vasemmanpuoleinen kääntyy vasemmalle, oikeanpuoleinen menee suoraan/kääntyy oikealle. Oikealla kaistalla on 4 autoa, vasemmalla ei yhtään.
Autojen takaa tulee pyöräilijä, joka koukkaa vasemmalle kääntyvien kaistan kautta autojonon ohi, ajaa päin punaisia autojen edestä oikealle ja suhahtaa vastaantulevien kääntyvien autojen eteen niin että nämä joutuvat paniikkijarruttamaan. Sukkahoususankari jatkaa matkaa, autoilijat pyörittelevät päitään epäuskoisina.
Eiköhän pyöräpelle vielä jossain vaiheessa päädy lehden kuolinilmoituksiin ajotavallaan.
Fillarikapitalistit kuvittelee että kaupunki on jokin videopeli missä puikitaan siitä läpi mistä pääsee ja pisteet rullaa sen mukaan miten kauan saa vauhdin pidettyä 60km/h
Sitä mietin, että pitäisikö pyöräilysääntöjä muuttaa niin, että sallittaisiin myös kävelytiellä ajo? Ajotiellä ovat jatkuvasti autoilijoiden tiellä ja aiheuttavat oikeasti vaaraa, kun heitä joutuu varomaan siellä. Minusta ihan hullua, että pyörät ja autot ovat samalla tiellä - pyörää ei auton sisältä kuule ja ne liikkuvat nopeasti, joten pyöräilijä saattaa kiepahtaa autoilijan eteen hetkenä minä hyvänsä ja hyviä reaktioita vaaditaan.
Pyörät pyörä- ja kävelyteille, sanon minä. Vetäisi liikennekin paremmin ja yleisturvallisuus paranisi.
Vierailija kirjoitti:
Itse pyöräilen paljon. Risteyksiin tullessa saa aika usein jännittää sitä, että miten minusta takaapäin lähestyvät autoilijat käyttäytyvät. Jos olen jatkamassa risteyksestä suoraan, niin on oikeasti ollut näitä tapauksia jotka kääntyvät likimain päälle kun ovat kääntymässä oikealle. Pyöräilijänä saisi oikeasti olla silmät selässä näissä tilanteissa.
Toinen on, että pyöräilijänä jos onkin kääntymässä risteyksessä vasemmalle, niin vaikka miten näyttää kädellä kääntymistään ajoissa, niin joku lähtee vasemmalta ohittamaan risteysalueella. Ja taas sydän hyppää kurkkuun.
Mikä tässä ikävää on, että autoilija ei ikinä saa tästä "palautetta". Kellon rinkutus ei kuulu ja autoilija saattaa oikeasti kuvitella olevansa täysin loistokuski. Toinen autoilija taatusti olisi töötännyt tilanteessa, joskin tilannetta ei olisi päässyt syntymään koska nuo peltilehmät muutenkin vievät kaistalla tilaa ja eikä kukaan hullu lähde toista autoa noin koukkaamaan.
Meille tehtiin juuri tuollaiset pyöräkaistat ja autoilijana olen aivan hysteerinen näiden kanssa. Viimeksi kun olin pyöräilijän kanssa samoissa valoissa ja vilkutin oikealle, aikomuksena antaa valojen vaihduttua tälle pyöräilijälle tilaa niin tämä pyöräilijä päättikin kesken odottelun vaihtaa statuksensa jalankulkijaksi ja meni punaisia päin suojatien vierestä.
Todella hankalaa kun ei tiedä kumpien sääntöjen mukaan nämä autotiellä polkevat sankarit nyt meinaa mennä.
Pahin tilanne oli se, kun sateella uusi asfaltti ja rekka perässä ihan ok välimatkan päässä. Valot vaihtui punaiselle ja pysähdyin tietenkin niihin. Onneksi olen taustapeiliin tuijottaja, koska sillä rekalla ei ollut mitään aikomusta pysähtyä. Autoni oli onneksi vielä pienessä liikeessä ja sain ohjattu pientareelle, kun se rekka sujahti ohi punaisia päin. Lapset oli takapenkillä.
Viimeisen viikon sisällä olen nähnyt kaksi kertaa, kun autolla on ajettu punaisia päin. Toisella kertaa ei ollut vaaratilannetta (ajoi punaista päin suoralla tiellä, sivulta tuleville ei vielä ollut ehtinyt vaihtua vihreät), mutta toisella kertaa oli vähän tööttäilyä. Minä lähdin suoraan omalta kaistalta ja vieressä, kääntyvien kaistalta lähti auto vasemmalle, vaikka sille oli punainen nuolivalo. Epähuomiossa varmaan, mutta sai aika voimakasta torvipalautetta vastaantulijalta.
Yksi oma törttöily oli, kun ajoin kolmion takaa toisen edestä. Katsoin, että ei tule ketään, mutta en katsonut tarpeeksi hyvin. Pienehkö henkilöauto jäi täydellisesti sen tuulilasin viereisen palkin taakse, kun liikuttiin jotenkin sopivasti suhteessa toisiimme. Oma vika, mun olisi pitänyt katsoa kunnolla kurkottamalla ja hidastaa enemmän. Luojan kiitos se toinen autoilija oli hereillä ja hidasti tosi paljon jo ajoissa, kun varmaan näki, että toi vaan tulee tuolta..
Niin ja se kerta säikäytti, kun ajoin moottoritiellä vasenta kaistaa aikomuksena ohittaa bussi. Bussin edessä oli rekka. Olin ilmeisesti juuri kuolleessa kulmassa (ja bussikuski unohti tsekata?), kun bussi pistää vilkun vasemmalle ja käy puskemaan päälle, lähti siis ohittamaan sitä rekkaa. Soitin torvea ihan hulluna niin kieppas sellasen kunnon väistöliikkeen takas omalle kaistalleen. Tärisytti vähän, koska mullakin oli lapsi kyydissä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pyöräilen paljon. Risteyksiin tullessa saa aika usein jännittää sitä, että miten minusta takaapäin lähestyvät autoilijat käyttäytyvät. Jos olen jatkamassa risteyksestä suoraan, niin on oikeasti ollut näitä tapauksia jotka kääntyvät likimain päälle kun ovat kääntymässä oikealle. Pyöräilijänä saisi oikeasti olla silmät selässä näissä tilanteissa.
Toinen on, että pyöräilijänä jos onkin kääntymässä risteyksessä vasemmalle, niin vaikka miten näyttää kädellä kääntymistään ajoissa, niin joku lähtee vasemmalta ohittamaan risteysalueella. Ja taas sydän hyppää kurkkuun.
Mikä tässä ikävää on, että autoilija ei ikinä saa tästä "palautetta". Kellon rinkutus ei kuulu ja autoilija saattaa oikeasti kuvitella olevansa täysin loistokuski. Toinen autoilija taatusti olisi töötännyt tilanteessa, joskin tilannetta ei olisi päässyt syntymään koska nuo peltilehmät muutenkin vievät kaistalla tilaa ja eikä kukaan hullu lähde toista autoa noin koukkaamaan.
Meille tehtiin juuri tuollaiset pyöräkaistat ja autoilijana olen aivan hysteerinen näiden kanssa. Viimeksi kun olin pyöräilijän kanssa samoissa valoissa ja vilkutin oikealle, aikomuksena antaa valojen vaihduttua tälle pyöräilijälle tilaa niin tämä pyöräilijä päättikin kesken odottelun vaihtaa statuksensa jalankulkijaksi ja meni punaisia päin suojatien vierestä.
Todella hankalaa kun ei tiedä kumpien sääntöjen mukaan nämä autotiellä polkevat sankarit nyt meinaa mennä.
Anteeksi, mutta en ymmärrä esimerkkiäsi. Selvennätkö hieman?
(Ihan vinkki: jos pyöräilijä taluttaa pyöräänsä, silloin hän on jalankulkija.)
Vierailija kirjoitti:
Pahin tilanne oli se, kun sateella uusi asfaltti ja rekka perässä ihan ok välimatkan päässä. Valot vaihtui punaiselle ja pysähdyin tietenkin niihin. Onneksi olen taustapeiliin tuijottaja, koska sillä rekalla ei ollut mitään aikomusta pysähtyä. Autoni oli onneksi vielä pienessä liikeessä ja sain ohjattu pientareelle, kun se rekka sujahti ohi punaisia päin. Lapset oli takapenkillä.
Ai että kun alkoikin väpättämään alahuuli. Lapset oikein takapenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että kun alkoikin väpättämään alahuuli. Lapset oikein takapenkillä.
Hä? Ne takapenkkiläisethän siinä olisivat pahimmin kärsineet, idiootti. Ei sun mitään alahuulta tarvitse väpätyttää, ihan vaan opetuksena, että kannattaa sinne taustapeiliinkin vilkaista.