Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko törmännyt liikenteessä törttöilevään autoilijaan, pyöräilijään tai jalankulkijaan?

Vierailija
29.05.2020 |

Oletko joutunut kohtaamaan liikenteessä törttöilevää autoilijaa, pyöräilijää tai jalankulkijaa? Kerrotaan tässä mieleenpainuvia tapahtumia liikenteestä. Mitä tapahtui? Oliko likeltä piti tilanne vai peräti kolari? Miten tilanne selvisi?

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran kävelin pyörätien vasenta reunaa kun pyöräilijä ajoi vastaan samaa reunaa. Hän hiljensi ja pysähtyi eteeni ja yritti opettaa minua kulkemaan oikeaa puolta. Pyörätiellähän jalankulkija voi valita kulkeeko vasenta vai oikeaa reunaa, joten ihan tieliikennelain mukaan menin. Sanoin tämän pyöräilijälle, joka kiehui kiukusta ja huuteli minulle kaikenlaista.

Pyörätielle ei jalankulkijalla ole asiaa lainkaan, kuten ei ajoradallekaan. Eli et todellakaan mennyt tieliikennelain mukaan vaan nimenomaan päinvastoin. Jalankulkijan kuuluu käyttää jalkakäytävää.

Jalkakäytävää ei ollut käytössä. Pelkkä ajorata ja pyörätie, minkä liikennemerkki osoittaa olevan sekä pyöräilijöille että jalankulkijoille käytössä. Eli ihan oikein menin.

Vierailija
22/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

reddit.com/r/idiotsincars/new

tuolta löytyy matskua aiheesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran kävelin pyörätien vasenta reunaa kun pyöräilijä ajoi vastaan samaa reunaa. Hän hiljensi ja pysähtyi eteeni ja yritti opettaa minua kulkemaan oikeaa puolta. Pyörätiellähän jalankulkija voi valita kulkeeko vasenta vai oikeaa reunaa, joten ihan tieliikennelain mukaan menin. Sanoin tämän pyöräilijälle, joka kiehui kiukusta ja huuteli minulle kaikenlaista.

Pyörätielle ei jalankulkijalla ole asiaa lainkaan, kuten ei ajoradallekaan. Eli et todellakaan mennyt tieliikennelain mukaan vaan nimenomaan päinvastoin. Jalankulkijan kuuluu käyttää jalkakäytävää.

Jalkakäytävää ei ollut käytössä. Pelkkä ajorata ja pyörätie, minkä liikennemerkki osoittaa olevan sekä pyöräilijöille että jalankulkijoille käytössä. Eli ihan oikein menin.

No sitten se ei ole pyörätie vaan yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä.

Vierailija
24/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa olen meinannut törmätä pyörällä kävelijään, joka on yhtäkkiä päättänyt vaihtaa leveän kevyenliikenteenväylän puolta vilkaisematta taakseen. Ei siinä puolen vaihdossa mene kuin pari sekuntia, mutta se meneekin siihen, että prosessoin yllättävän liikkeen ja saatan joutua ohittamaan pientareen puolelta, etten osu tällaiseen eteen kävelijään.

Vierailija
25/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaas tämä pyöräilijät

https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Liikentees…

Voisitte muuten opettaa lapsillekin säännöt. Välillä kun on erikseen pyörätie ja jalkakäytävä vierekkäin viivalla erotettuna, ne ajaa rinnakkain täyttäen molemmat tiet

Vierailija
26/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelijät on pahimpia törttöilijöitä. Keskellä väyliä palloillaan eikä tajuta että takaa voi tulla nopeampi kävelijä, juoksija tai pyöräilijä. Kaikki kulkijat aina OIKEAAN reunaan jalankulkuväylillä niin ei satu vahinkoja kelleen ja joka suunnasta mahtuu turvallisesti ohi.

Vierailija
27/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelijät on pahimpia törttöilijöitä. Keskellä väyliä palloillaan eikä tajuta että takaa voi tulla nopeampi kävelijä, juoksija tai pyöräilijä. Kaikki kulkijat aina OIKEAAN reunaan jalankulkuväylillä niin ei satu vahinkoja kelleen ja joka suunnasta mahtuu turvallisesti ohi.

Mutta kun tieliikennelain mukaan kevyen liikenteen väylällä kävelijät voivat valita menevätkö oikeaa vai vasenta laitaa. Pyöräilijän täytyy sovittaa ajonopeutensa muiden väylällä liikkujien mukaan.

Vierailija
28/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan törmännyt liikenteessä keneenkään

Vierailija
29/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polkupyörä ei ole auto, joten sillä saa ajaa vapaasti miten haluaa.

Tämä on muuten ihan yleinen luulo. Ehkä vain 5% ymmärtää että fillari todellakin on ajoneuvo ja sitä koskee kaikki liikennesäännöt kuin muutkin ajoneuvoja.

Vierailija
30/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin, monta kertaa.

-Useampi autoilija meinannut ajaa minun/jonkun muun päälle tullessaan hidastamatta toisen, suojatien eteen pysähtyneen auton takaa tai ajaessaan päin punaisia

-Kännyääliötä ollut kaikissa ryhmissä

-Jalankulkija poukkaisee yhtäkkiä eri suuntaan esim tien yli katsomatta tuleeko joku

-Pyöräilijä kääntyy yhtäkkiä jonkun eteen antamatta mitään merkkiä

-Auto ei näytä vilkkua

-Pyörällä ajetaan lujaa pimeällä ilman valoja tai heijastimia, eli ollaan käytännössä näkymättömiä

-Heijastimeton tummiin pukeutunut jalankulkija olettaa pimeällä olevansa hyvinkin näkyvä

-Jalankulkija seilaa kulkuväylää tukkien sen tehokkaasti

-Pyöräilijä ajaa lujaa kulman/pensasaidan takaa jalkakäytävällä, ottamatta huomioon mahdollisuutta että sieltä onkin tulossa joku

-Kapealla hiljaisella tiellä hurjastelevat autoilijat, taaskaan ei huomioida että tiellä voi olla joku muukin

Jne jne jne

Vierailija
31/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten yksi (nais)ihminen veti ihan pieneltä sivutieltä suoraan meidän auton kylkeen. Onneksi meidän auton turvavarusteet toimi ja selvittiin mustelmilla. Autosta ei enää autoa tullut.

Vierailija
32/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin, monta kertaa.

-Useampi autoilija meinannut ajaa minun/jonkun muun päälle tullessaan hidastamatta toisen, suojatien eteen pysähtyneen auton takaa tai ajaessaan päin punaisia

-Kännyääliötä ollut kaikissa ryhmissä

-Jalankulkija poukkaisee yhtäkkiä eri suuntaan esim tien yli katsomatta tuleeko joku

-Pyöräilijä kääntyy yhtäkkiä jonkun eteen antamatta mitään merkkiä

-Auto ei näytä vilkkua

-Pyörällä ajetaan lujaa pimeällä ilman valoja tai heijastimia, eli ollaan käytännössä näkymättömiä

-Heijastimeton tummiin pukeutunut jalankulkija olettaa pimeällä olevansa hyvinkin näkyvä

-Jalankulkija seilaa kulkuväylää tukkien sen tehokkaasti

-Pyöräilijä ajaa lujaa kulman/pensasaidan takaa jalkakäytävällä, ottamatta huomioon mahdollisuutta että sieltä onkin tulossa joku

-Kapealla hiljaisella tiellä hurjastelevat autoilijat, taaskaan ei huomioida että tiellä voi olla joku muukin

Jne jne jne

Lisätään vielä että kaikki olleet läheltä piti-tilanteita, eli kolareita en ole kokenut/nähnyt.

Vierailija
33/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt kirjaimellisesti. Ajoin mopolla risteykseen ja vasemmalta kärkikolmion takaa tuli auto eteen.

Vierailija
34/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran sakot kun ajoin pysähtymättä suojatien reunaan pysähtyneen ajoneuvon ohi. Oli kova ruuhka-aika kaupungin keskustassa ja jonot välillä pysähtelivät ja välillä menivät hiljaa eteenpäin. Lirutin auton varovasti ja hiljaa pysähtyneen ajoneuvon ohi, mutta se ei riittänyt. Poliisi sanoi, että olisi pitänyt selkeästi pysähtyä. Ketään ei siis tullut suojatietä pitkin.

Vierailija
35/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaan Ikean ohi kun ajaa autolla Tokmannille päin, pitäisi väistää oikealta tulevia.

Itse olen töissä niin että olen aina oikealta tuleva kun töistä lähden. Hyvin harva tajuaa että minua pitäisi väistää ja sitten huutaa torvi, valoja vilkutellaan ja tullaan persiiseen roikkumaan. Eikö siinä kohtaa voisi itseltään kysyä, että hetkinen, olikohan tolla sittenkään kolmio kun tuolleen eteen ajoi...

Vierailija
36/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun tieliikennelain mukaan kevyen liikenteen väylällä kävelijät voivat valita menevätkö oikeaa vai vasenta laitaa. Pyöräilijän täytyy sovittaa ajonopeutensa muiden väylällä liikkujien mukaan.

Kyllä, mutta selkeintä ja turvallisinta on jos noudatettaisiin oikean laidan käytäntöä. Ja se jompi kumpi LAITA on syytä valita joka tapauksessa jotta ihan kävellenkin pääsee jengistä ohi ilman että tarvitsee pyydellä anteeksi.

Vierailija
37/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ei olisi :D Kerran olin ylittämässä suojatietä kun selän takaa kaahaa auto kauhealla vauhdilla eteen ja ohi, olin jo keskellä tietä siinä vaiheessa. Kakarat nyt kaahottaa pyörillään ryppäissä aina pitkin jalkakäytäviä.

Vierailija
38/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta selkeintä ja turvallisinta on jos noudatettaisiin oikean laidan käytäntöä. Ja se jompi kumpi LAITA on syytä valita joka tapauksessa jotta ihan kävellenkin pääsee jengistä ohi ilman että tarvitsee pyydellä anteeksi.

Millä perusteella? Vasen laita jalankulkijoille olisi paljon turvallisempi, koska silloin näkisi vastaan tulevan pyöräilijän. Nythän nämä menevät yllättäen hihaa hipoen ohi 50 km/h vauhdilla.

Vierailija
39/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa on meinannut mieskuski tulla kolmion takaa suoraan kylkeen eikä ole yhtään edes hidastanut. Onneksi toimii itselläni ainakin jarrut autossa niin ei ole sattunut sen pahempaa.. Mutta eipä tuolla liikenteessä voi kehenkään luottaa.

Vierailija
40/96 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on nähty, mutta epätodellisin oli, kun kerran liikenneympyrää lähestyessäni ihmettelin miksi liikenne pysähtyi ja torvet soi. Sielläpä yksi mummeli oli ajanut oman liittymänsä ohi ja peruutteli siellä ympyrässä kaikessa rauhassa... 

Noista väistämisvelvollisuuksista... Myllyn toisen sisääntulon tuntumassa on t-risteys, jossa jo luonnollisesti oikealta tulevalla on etuajo-oikeus. Tämän lisäksi vasemmalta tulevilla on vielä kolmio. Tästä huolimatta toistuvasti sieltä meinataan ajaa päälle...ja torvet soi... Kukaan ei kyllä ole koskaan tullut perään kyselemään liikennesäännöistä. Ihan mielelläni kyllä kysyisin, että mistä arpajaisista vastapuoli on ajokorttinsa saanut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän