Miksi niin monet nuoriso-ohjaajat ovat itsekin teinin tasolla?
Olin eilen nuorisotyön kanssa tekemisissä ja jäin pohtimaan, miksi niin monet nuorisotyöntekijät ovat itsekin ihan teinin tasolla. Tietynlainen nuorekkuus varmasti kuuluu toimenkuvaan, mutta osa tuntuu olevan aivan hukassa itsensä kanssa ja sellaista aikuismaista otetta ei ole. Käytöstapojakaan ei oikein ole.
Nuorena koen itse, että nuorisotyöntekijöiden olisi hyvä olla hyvätapaisia ja sivistyneitä aikuisia eikä wannabe-teinejä.
Mitä ajatuksia teillä on tästä? En toki tiedä, millainen tilanne muualla on, tämä on oma havaintoni.
Kommentit (77)
Minulla on myös hyviä kokemuksia kirkon nuorisotyöstä, mutta ei kunnan.
Minusta taas on hyvä ettei pidä olla niin "vakavaa" aikuista. Niitä kun tuntuu olevan joka paikassa muutenkin...Itse ainakin nuorena tykkäsin enemmän niistä hauskoista ohjaajista, kun tiukkapipoista.
Ei teineille kannata puhua suurena johtajana, koska se tekee työstä tarpeettoman vaikeaa.
No eiköhän sinne hakeudu sellaiset jotka lähtökohtaisesti ovat kiinnostuneita nuorten asioista tai joku kytkös auttaa. Ne jotka itse tunnen ovat adhd tapaus ja toinen joka käyttänyt nuorena huumeita.
Minusta nuorten kanssa toimiessa pitäisi aina muistaa oma ammatillisuus sekä esimerkin näyttäminen. Ja joo, saa olla persoonallinen ja saa olla nuorekas ja plussaa, jos tiedät vaikka nuorten suosimia artisteja tms.
Mutta ei nuorisotyöntekijän työ ole kaveraamista nuorten kanssa, vaan olla turvallinen aikuinen, joka kuuntelee, ohjaa nuorta oikeaan suuntaan ja pitää huolta nuorten aktivoimisesta ja sosiaalisista suhteista. Tukea tarvitsevat ohjataan eteenpäin, eikä esim. kääritä sätkää niiden kanssa nuokkarin nurkalla.
Mulle tarjos nuoriso-ohjaaja lonkkua ku pyörin teininä discon edessä. Ei yrittänyt ahdistella tms, halusi olla vain rento. Tilannehan oli discon ulkopuolella, ei siellä sisällä.
Opiskelin psykiatriseksi sairaanhoitajaksi ja harjoittelussa nuoriso-osastolla näin melko epäaikuismaisia hoitajia. Ei kaikki, moni oli juuri sellainen turvallinen mutta jämäkkä aikuinen. Mutta joillakin oli tarpeettoman kovat otteet (sanoin lääkärille tuosta myöhemmin) ja jotkut käyttäytyivät kuin teinit itse.
Vierailija kirjoitti:
Nuorten ymmärtämiseen vaaditaan että olet niiden kaltainen. Vai mitä mieltä nuoriso-ohjaajasta joka on saanut koulutuksensa natsì-saksan aikaan?
Toki se samalla tarkoittaa ettei niistä oikein ole muuhun kuin tuohon hommaan, mutta mitäpä siitä? Huvä että jotain puuhastelevat
Puuhastelevat? Nuorisonohjaajan pitää osata kitaran soittamisen ja biljardin pelaamisen lisäksi tuntea nuoren kehitystä ja kasvua sekä lastensuojelu- ja nuorisolakia. Toki se tieto on vielä pintapuolista, ei ihan vielä kannesta kanteen tarvitse lukea lakikirjaa mitä muistelen opiskeluaikoja. Jos nuorisonohjaajalle tulisi avautumaan masentunut nuori, on tiedettävä mitä erilaisia vertaistukiryhmiä, auttavia ammattilaisia terveydenhoitajasta koulupsykologiin löytyy koulusta jne. vaikkei nyt toki tarvitse olla ihan psykologian tai sosiaalityön expertti, vaan perustieto riittää. Lastensuojeluilmoituksen tekeminen kuuluu nuorisonohjaajankin velvollisuuteen, jos havaitsee tai epäilee jonkun lapsen tai nuoren olevan laiminlyöty kasvatuksen suhteen.
Tärkeää työtä, ihan esimerkkinä etsivä nuorisotyö auttaa nuorta pääsemään kiinni elämään uudestaan ja löytämään ne nuoren tarvitsemat palvelut ja tuet. Harmillista vain, että koulutus on kokenut inflaation. Itse vuonna 2019 olin hämilläni siitä, miten opetusta oli pari kertaa kuukaudessa, mikä edellytti kunnon paneutumista tiedolliseen puoleen. Sitä tunsi olevansa pihalla. Kyseisellä tutkinnolla saa heittää nykyään vesilintua, koska työnantajat suosivat sosionomi- tai yhteisöpedagogiopiskelijoita. Jopa harjoittelupaikan löytäminen oli vaikeaa, koska halusivat vain AMK:ssa opiskelevia harjoitteluun. Minun ottamista harjoittelijaksi harkittiin jo yhden soiton perusteella ja sain paikan. Nykyään olen ihan muissa hommissa, vaikka aika turhauttavaa lähiopetuksen vähäisyys alalla kuin alalla. Vielä kymmenen vuotta sitten oli enemmän lähiopetusta ja tällainen hitaasti oppivakin pääsi jyvälle edes jotenkin.
60-luvulla nuoriso-ohjaajalla tarkoitettiin Nokian tekemää kumipamppua.
Stadissa nuoriso-ohjaajan virat ovat suojatyöpaikkoja.
Minulle nuorisotyö kyllä on ollut ihan elintärkeää, osa ohjaajista oli kyllä lapsellisia ja epäammattimaisia mutta enemmistö oikein hyviä työntekijöitä. Etsivien avulla jaksan tätä elämää paljon paremmin. Olen heidän ansiostaan saanut raha-asiani kuntoon, stressini on helpottanut valtavasti heidän ansiostaan.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää työtä, ihan esimerkkinä etsivä nuorisotyö auttaa nuorta pääsemään kiinni elämään uudestaan ja löytämään ne nuoren tarvitsemat palvelut ja tuet. Harmillista vain, että koulutus on kokenut inflaation. Itse vuonna 2019 olin hämilläni siitä, miten opetusta oli pari kertaa kuukaudessa, mikä edellytti kunnon paneutumista tiedolliseen puoleen. Sitä tunsi olevansa pihalla. Kyseisellä tutkinnolla saa heittää nykyään vesilintua, koska työnantajat suosivat sosionomi- tai yhteisöpedagogiopiskelijoita. Jopa harjoittelupaikan löytäminen oli vaikeaa, koska halusivat vain AMK:ssa opiskelevia harjoitteluun. Minun ottamista harjoittelijaksi harkittiin jo yhden soiton perusteella ja sain paikan. Nykyään olen ihan muissa hommissa, vaikka aika turhauttavaa lähiopetuksen vähäisyys alalla kuin alalla. Vielä kymmenen vuotta sitten oli enemmän lähiopetusta ja tällainen hitaasti oppivakin pääsi jyvälle edes jotenkin.
Juuri näin. Ei sillä perustutkinnolla tee enää mitään, kun kaikkien pitäisi olla koulutetumpia ja koulutetumpia. 2000-luvun alkupuoliskolla vielä perustutkinnolla sai sen työpaikan. Itse jättänyt nuoriso-ohjaajan hommat yli 10 vuotta sitten ja nykyään teen töitä asiakaspalveluammatissa yrittäjänä. Paremmin nykyistä työtä jaksaa kuin kasvatus- ja sosiaalialaa, jo opettajatkin ovat uupuneita työhönsä, kun opettajilta on kaikki mahdolliset keinot viety kurinpitoon.
Pihtiputaalla varmaan aukeaa pian kirkon nuorisotyöntekijän paikka. Jo kolme kertaa erotettu nuorisotyöntekijä erosi nyt itse...
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran eräässä tapahtumassa ja siellä oli alan opiskelija, oli lähes mykkä ja sosiaaliset taidot 0. Sairaalassa myös hoiva-avustajat olleet sosiaalisesti kömpelöitä ja hiljaisia ikävällä tavalla.
No, eipä hoiva-avustajaksi hakeudu kuin ne jotka ei muualle pääse tai eivät sairauksien (usein mt) vuoksi kykene opiskelemaan/työskentelemään yhtään vaativammassa työssä.
Ainakin poliittisesti sitoutunutta tuo nuorisotyö. Vielä 20 vuotta sitten ihan ok hommaa.
Tähän keskusteluun on liityttävä, vaikka jokusen vuoden vanha keskustelu onkin. Meillä on tällä hetkellä aivan todella kamala nuorisotyöntekijä! Manipuloi nuoria, ja on myös pelehtinyt työaikana "työparinsa" kanssa. Tämä asia ei tule jäämään tähän. Myrkyttää nuorten mielet. Hän on todella epävakaa ja huono esimerkki nuorille.
Kyllä. Hyvin kiteytetty.
Eikä ne kristilliset arvot ole lainkaan huonot, jos niitä osaa neutraalisti toteuttaa elämässään.
Esimerkiksi vuorisaarna sisältää paljon koko elämälle. Ei enää tarvitse edes jeesusta tai jumalaakaan, kun pelkkä vuorisaarna riittää hyvin.