Mitä lahjaksi opelle tai luokanvalvojalle?
Kommentit (232)
Missä vaiheessa opettajille on alettu lahjoja ostamaan? Mun kouluaikana ei lahjottu, eikä lapseni. Ä 57v ja L 32v.
Meidän lapset, jotka ovat 6- ja 9-luokkalaisia, vievät opettajilleen kortin sekä yhden ruusun. Millään tuon ihmeellisemmällä en muistanut opettajia omina kouluaikoinanikaan enkä oikein näe tarpeelliseksi muuttaa käytäntöä lapsienkaan kohdalla. Muistaminenhan on se kaikkein tärkein pointti. : )
Ei tavaraa, mutta kukka/kortti olisi kiva!
En ole ikinä vienyt opettajille mitään lahjaa. Mulla on 5 lasta. Maailma on täynnä tavaraa ja opettajat tekevät toisekseen työtään, ei ne siellä palkatta ole. Kiitos ja hyvää kesää mielestäni riittää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä koulusta ohjeistus, ettei mielellään mitään aineellisia muistamista. Koronan huomioonottaen hyvinkin järkevää.
Miksi ohjeistus? Miksei totaalikieltoa että EI YHTÄÄN MITÄÄN lahjoja kenellekään? Joka jumalan kevät sama vinkuminen ja valittelu.
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan alkoholia. Joku antoi aikoinaan omalle ala-asteen opettajalleni lahjaksi vitsikkäästi salmiakkikossua. Heti lähti vanhempien kesken juorut liikkeelle, että ope olisi alkoholisti.
Salmiakkikossu on tyylitöntä, neutraalimpi lahja olisi kuohuviini.
Meidän lapsen luokalla välillä sovittiin yhdessä, että annetaan opettajalle 100€ lahjakortti Stockalle. Sitten välillä ei saatu aikaiseksi sopia yhteisestä lahjasta ja opettaja sai 25 oppilaan luokalta noin kahdeksan pulloa kuohuviiniä. Vaikka kuohuviini on hyvä lahja, niin tuossa tilanteessa sitä mietti että tulipa nyt kostea kesän alku ja näyttihän se hassulta, kun lapset menivät hakemaan todistusta pullokassi kädessään.
Kerran askartelin opettajille mansikkalahjakortit. Niihin tuli jotain mansikoiden kuvia ja sitten tein lovet, johon sai pujotettua 20€ setelin. Korteissa oli teksti: "Tämä lahjakortti kelpaa maksuvälineeksi ostettaessa kotimaisia mansikoita."
Kaikenlainen kuluva on hyvä lahja. Jos ei opettaja itse syö suklaata ja juo kuohuviiniä, niin ne on helppoja kierrättää eteenpäin. Jos se luokanvalvoja saa sen kahdeksan pulloa kuoharia, niin hän voi hyvin kevätjuhlan jälkeen jaella niitä eteenpäin toisille opettajille, jotka jäivät ilman. Tai vaikka siivoojalle, jos sattuu törmäämään. Näin sitä hyvää mieltä saa annettua eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
minä annan aina lahjakortin johonkin parempaan ravintolaan 150-200 euroa, saa muutakin kuin ruokaloiden demarimössöä syödäkseen
Parempaan ravintolaan? 99% Suomen kunnista ei tällaisia ole eli jos et asu Helsingissä, lahja menee hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan alkoholia. Joku antoi aikoinaan omalle ala-asteen opettajalleni lahjaksi vitsikkäästi salmiakkikossua. Heti lähti vanhempien kesken juorut liikkeelle, että ope olisi alkoholisti.
Salmiakkikossu on tyylitöntä, neutraalimpi lahja olisi kuohuviini.
Meidän lapsen luokalla välillä sovittiin yhdessä, että annetaan opettajalle 100€ lahjakortti Stockalle. Sitten välillä ei saatu aikaiseksi sopia yhteisestä lahjasta ja opettaja sai 25 oppilaan luokalta noin kahdeksan pulloa kuohuviiniä. Vaikka kuohuviini on hyvä lahja, niin tuossa tilanteessa sitä mietti että tulipa nyt kostea kesän alku ja näyttihän se hassulta, kun lapset menivät hakemaan todistusta pullokassi kädessään.
Kerran askartelin opettajille mansikkalahjakortit. Niihin tuli jotain mansikoiden kuvia ja sitten tein lovet, johon sai pujotettua 20€ setelin. Korteissa oli teksti: "Tämä lahjakortti kelpaa maksuvälineeksi ostettaessa kotimaisia mansikoita."
Kaikenlainen kuluva on hyvä lahja. Jos ei opettaja itse syö suklaata ja juo kuohuviiniä, niin ne on helppoja kierrättää eteenpäin. Jos se luokanvalvoja saa sen kahdeksan pulloa kuoharia, niin hän voi hyvin kevätjuhlan jälkeen jaella niitä eteenpäin toisille opettajille, jotka jäivät ilman. Tai vaikka siivoojalle, jos sattuu törmäämään. Näin sitä hyvää mieltä saa annettua eteenpäin.
Alaikäiset ei muuten saa pitää hallussaan viinaksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä arvostan mitä tahansa muistamista lukuvuoden lopussa. Tiedän tekeväni todella paljon ylimääräistä, siis sellaista, joka ei kuulu virkavelvollisuuteeni, ja välitän aidosti oppilaistani. Yläkoulun arjessa ei ole mitenkään liikaa positiivista palautetta, usein tätä työtä joutuu tekemään varsin yksin. Kyllä todellakin lämmittää mieltä, jos joku on huomannut tekemäni työn, pitää sitä kukan tai kortin arvoisena ja haluaa ilahduttaa minua.
Mikään pakko muistaminen ei ole. En ajattele ”huonompaa” oppilaasta, joka ei tuo lahjaa. Tietenkään! Mutta kyllä muistamiset ilahduttavat. Ja aivan erityisesti ilahdun vilpittömistä, kauniista sanoista ja kiitoksista. Ne eivät maksa mitään, mutta merkitsevät sitäkin enemmän ja lisäävät työssä jaksamista huimasti.
Tämä taitaa olla todellisuus ainakin yläkoulun opettajilla. En saa yleensä mitään, ysin päätteeksi yhden valvontaluokan oppilaat ostivat ruusuja (ei kaikki mutta 5-6)ja ilahdutti kyllä, vaikka lähdinkin samana iltana matkalle ja ilo oli lyhytaikainen.
Yläkoulun opettaja ei yleensä saa mitään, koska nuorista olisi liian noloa tuoda mitään. Ymmärrän sen hyvin, mutta vanhemman kiitos on upea keino ilahduttaa. Olen saanut 20 vuoden aikana muutaman kiitos-viestin vanhemmilta Wilmaan ja sen avulla on menty monta vuotta. Joku on huomannut tekemäni työn! Suurin ilo tulee siitä, että viesti on tullut sellaisen oppilaan vanhemmalta, jonka luokanvalvoja en edes ole. Ihana tapa ilahduttaa!
Muutama vuosi sitten eräs vanhempi toi salaa lapseltaan kukan ja kortin muutama päivä ennen koulun päättymistä. Teini oli ollut melkoisen hankala tapaus joten itkettiin siinä sitten molemmat ihan onnesta, että peruskoulu oli ohi onnistuneesti.
Jos siis jotain muistamista, niin sanallista, kiitos. Se ilahduttaa eniten, on tarpeen ja lisää jaksamista ja uskoa omaan työhönsä.
Kiva, että otetaan myös aineenopettajan näkökulma huomioon. Yleensä ihmiset ajattelevat, että opettaja tarkoittaa nimenomaan luokanopettajaa. Oikeasti opettajia on vaikka millaisia, aikuisten kesäleireillä toimiviin opettajiin asti. Kaikki opettajat eivät esimerkiksi saa lahjoja tai lomaile kesäisin. Se on ihan OK, mutta olisi silti kiva, että muistettaisiin heidänkin olevan opettajia.
Vierailija kirjoitti:
Opettajaparat. Miten menee kesä, kun ei pääse Italiaan. Toista oli hiihtolomalla :(
Pitäiskö lisätä lahjoja. Nyt saavat lahjoja vain joululomille ja kesälomille. Korvaukseksi siitä, kun eivät pääse matlustamaan, aletaan antamaan syyslomille sampanjaa ja Hiihtolomallekkin lahjakortteja.
Neljä kertaa vuodessa kolmekymmentä viinipulloa ja lahjakorttia auttaa kummasti jaksamaan alipalkatussa ja maailman raskaimmassa työssä
Naapuri kirjoitti:
Meillä kutosten luokka keräsi kolehdin, jolla ostettiin puutarhaansa uusivalle opettajalle lahjakortti puutarhamyymälään. Näin tuttuna oli helppoa antaa vinkkiä muille vanhemmille. Ja mieluummin yhteinen lahja, kun 24 erillistä kuppia. Saa opettaja itse päättää mitä lahjakortillaan tekee.
Mutta eikös nämä rahalahjat ole vähän ongelmallisia? Eihän opettajat saisi ottaa vastaan mitään suuria summia. Minun lapseni luokalla kerättiin melko suuret summat opettajille, en tiedä miten siinä kävi kun ei oltu lahjassa mukana. Olen kuitenkin siinä ymmärryksessä että ei ole sopivaa. Jossain kaupungeissa kai se on kiellettykin. Ymmärrän tietysti että se on paremman tuntuinen ajatus kuin kymmenittäin tuikkukippoja ja teepaketteja.
esim. täällä:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/788f1a1e-bb84-4e3d-aaa8-48102d353425
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä vienyt opettajille mitään lahjaa. Mulla on 5 lasta. Maailma on täynnä tavaraa ja opettajat tekevät toisekseen työtään, ei ne siellä palkatta ole. Kiitos ja hyvää kesää mielestäni riittää.
Kiitos ja hyvää kesää riittäisi aivan hyvin todistuksen annon jälkeen mutta harvalta teiniltä tuollaista kuulee. Käytöstavat on rappiolla aikuisillakin nykyään. T.ope
Minä ajattelen, että muistaminen on nimenomaan lapselta opettajalle. Ei siis minulta tai lapsen isältä. Sen takia kysyin lapselta, mitä hän haluaisi opelle antaa. Tokaluokkalainen ilmoitti, että kukkia ja sen hankimme. Samasta syystä alkoholin antaminen on minusta tässä tilanteessa huono vaihtoehto. Oudolta tuntuisi lähettää 9-vuotias pullokassin kanssa todistusta hakemaan. Tarkennettakoon vielä, että monissa muissa tila nteissa viini on mielestäni erinomainen lahja.
Eräänä keväänä sain Arabian Kevätkello -teemukin ja rakastuin siihen niin, että haalin myöhemmin koko sarjan itselleni.
Kerran sain yhteislahjana 50 euron lahjakortin Suomalaiseen kirjakauppaan. Oli todellinen hemmottelulahja se.
Viinipullot ja kuohuviinit on olleet huippuja. Fresita-pullosta tuli niin kesälomafiilis, etten sillä hetkellä olisi keksinyt mitään parempaa.
Nämä nyt mainitsin siksi, kun opettajista 99 % vastaa, että toivotukset ja korkeintaan kukka ovat aivan hyviä. Niin ne ovatkin, ja joka kesä saan olla liikuttuneena ja lämpimällä sydämellä, vaikka saisin vain yhden kortin, mutta jos joku haluaa antaa jotain muuta kuin kukan tai suklaarasian, niin tuossa oli vinkkejä.
Peikkis kirjoitti:
Ihan järjetön keskustelu. Älä tuo kahvia tai kukkaa, toinen on allerginen ja toinen ei juo kahvia. Ihan oikeasti, joku haluaa sinua muistaa ja pelkkää valitusta. Anna kukka naapurille tai ystävälle jos on noin vaikeaa. Ihan hävyttömiä kommentteja, kertoo kyllä puhtaasta tyhmyydestä.
Lapsen lastentarhanopettaja lähtee pois, ostettiin Marimekon muki, gerbera ja kortti. Jos on hänen mielestään paska lahja niin antakoot jollekin, mielestäni ei ja itse olisin ainakin onnellinen saadessani.
Joo samaa mieltä.
Ja harva kai nyt kukille on niin allerginen ettei vaikka ruusuja kestä ja kaatuu kanveesiin. Olisiko sitten edes työkykyinen keväisin jos niin pahat allergiat?
Mies on erityiskoulussa töissä ja hän on tosi iloinen kaikista lahjoista. Kaikki on päätyneet meillä käyttöön.
On saanut monen monta muumimukia, Marimekon astioita, Iittalaa, lahjakortti ravintolaan kahdelle, kukkia, shampoota(mies on kalju), karkkia joista oppilaat tietää hänen pitävän, limsaa...
Minusta on aina huvittavaa, että kun joku aloittaa tämmöisen ketjun, siinä vähintään jokatoinen tai kolmas kirjoittaa ettei mitään, että kyllä ne saavat palkkansa. Meillä on aina kuulunut jonkun kiitoksen vieminen myös omassa lapsuudessani, oli se sitten vaikka itse tehty kortti, ihmisille, jotka ovat olleet lapsen kanssa tekemisessä ja auttaneet omalta osaltaan lasta kasvamaan ja kehittymään. Vietiinpä jopa aikoinaan pienten lasten kirurgiselle osastolle muistaminen kiitokseksi hyvästä hoidosta sekä IVF-klinikalle, vaikka siellä vasta ryöstöhinnat olikin, että lapset ylipäätänsä saatiin alulle. Ollaan viety vuosien varrella pieni muistaminen niin muskaritädille kuin niille opettajillekin. Meillä lasten opet ovat ostaneet omasta tilipusisstaan mm. pääsiäismunat oppilaille, tarroja yms. pientä. Tarhatäditkin viettävät lapsen kanssa arkena ison osan ajasta. Saavat toki siitä palkkaa, mutta onpa kamalaa jos sinne joku puska kiitokseksi viedään. Eikä sen kortin tekeminen niin kamalasti maksa, mutta lämmittää mieltä kummasti jos joskus postiluukusta kortti tipahtaa.
kerättiin 3 vuotta luokkaa opettaneelle yhteislahjakortti s-ryhmään. eskari opelle kerättiin paikalliseen ravintola/kahvilaan lahjakortti.
Konjakki piristää kummasti opea.
Ps. Jäätelökioskin lahjakortti ollut myös mieleen jäävä. Sai ostaa sen kesän jätsipallon sieltä sillä.