Mitä lahjaksi opelle tai luokanvalvojalle?
Kommentit (232)
Äitini oli opettaja. Hän säilytti kaikki itsetehdyt kortit kansiossa. Usein hän selaili kansioita ja muisteli oppilaita 20 vuoden takaa. Hän sai usein myös kukkia ja piti niistä kovasti. Muistan sen ihanan ruusujen tuoksun olohuoneessa aina päättäjäispäivänä. Vieläkin se tuoksu tuo mieleen suvivirren.
Joku edellisiltana tai yönä hikipäässä väsetty tekele.Muksun ite tekemä.Joku puupalikka tms puutyö.Sellaset jää mieleen.Kukat kuihtuu ja muistot haihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli opettaja. Hän säilytti kaikki itsetehdyt kortit kansiossa. Usein hän selaili kansioita ja muisteli oppilaita 20 vuoden takaa. Hän sai usein myös kukkia ja piti niistä kovasti. Muistan sen ihanan ruusujen tuoksun olohuoneessa aina päättäjäispäivänä. Vieläkin se tuoksu tuo mieleen suvivirren.
Muisteliko huonommin menestyneitä ja kenties hiljaisia oppilaita? Pyllynnuolijat ja kympin oppilaat toki mielessä. Yksi esimerkki omasta tilanteesta.Oltiin koulukaverin kanssa entisen opettajan hautajaisissa.Olivat opettajia molemmat. Leskeksi jäänyt ei muistanut minua,vaan hyvinpä muisti kaverini,joka oli "pyllyn lipoja". Näin vaan menee tää elon tie.
Oppilaat antoivat luokanvalvojalle luokan maskotin ja siitä piirretyn taulun, kahdelle eläkkeelle jäävälle opettajalle olivat yhdessä piirtäneet kortit.
Minä leivoin luokanvalvojalle lusikkaleipiä, rehtorille aioin kirjoittaa sähköpostiviestin ja kiittää vuosien tuesta koulunkäynnissä.
Omasta lapsuudesta muistan, kuinka neljännen luokan lopussa olin askarrellut opettajalle kaulakorun, jota en sitten antanutkaan, koska luokkakaverit antoivat kristallivaaseja ym hienoa, ja lapsen silmiin pieni askartelu näyttikin nololta. Aikuisena olen ymmärtänyt, että se vaatimaton kaulakoru olisi todennäköisesti ollut opettajalle mieluisampi kuin kukkamaljakot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetä, kesäisiä servettejä, kukkia, karkkia, suklaata... Helppo hankkia, on kulutustavaraa eikä maksa liikoja.
Opettajaveljeni sai yksi vuosi 15 pakettia teetä. Eikä hän tai hänen vaimonsa edes juo teetä :D
Hän on kyllä jotain ilmaissut teestä, koska tuskin muuten kaikille tulisi se mieleen.
ostin pienen lahjakortin paikalliseen kukkakauppaan. Ope voi hakea itselleen tai allergisena jollekkin toiselle kukan.
Opettaja rakastaa puutarhaansa. Ostettiin Kiivin taimi.
Oli erittäin tyytyväinen lahjasta.
Sain tänään oppilailta kaikkea söpöä, ysin päättäneeltä omalta luokaltani hienon lahjakortin jonka jo käytinkin. Tulen muistamaan heidät aina. Olisin toki tehnyt niin ilman lahjaakin.
Lukuisten kivojen pikkulahjojen joukossa oli jopa lelu kissalleni! Kissa oli ahkera etäkoululainen, joka aina hengaili mukana meetissä pörröhäntää heilutellen!
Hyvää, rentoa kesää kaikille!
Opena en toivo mitään lahjoja, ja tämän olen kertonut myös luokkani lasten vanhemmille. Mutta niin vain tänään sain kukkia, viinipulloja, teetä, kahvia, kynttilöitä, erilaisia lahjapakkauksia ja kortteja. Paras oli pienen ekaluokkalaistytön hali ja sanat ” mulle tulee ehkä vähän ikävä sua”.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Eikös opettajat saa palkan työstään?
Lahjominen on perseennuolijoiden hommaa.
Juurikin näin, koulussa on jo hyvä oppia miten elämässä pääsee eteenpäin!
Tämä on jo tämän kevään kannalta myöhäistä, mutta jos nyt jotain haluaa antaa, niin minusta on kivempi jos luokka antaa yhdessä. Silloin ei a) kukaan nouse ns esiin tuomalla lahjoja, ja b) opettajalle ei kerry viittätoista teepakettia tai kolmeakymmentä ruusua.
Jos kukat on ihan out, niin minusta aivan viehättävä idea olisi esim luokan tekemä kortti, jossa on vaikka itse opettajalle tehty runo ja kiitos menneestä vuodesta/vuosista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jo tämän kevään kannalta myöhäistä, mutta jos nyt jotain haluaa antaa, niin minusta on kivempi jos luokka antaa yhdessä. Silloin ei a) kukaan nouse ns esiin tuomalla lahjoja, ja b) opettajalle ei kerry viittätoista teepakettia tai kolmeakymmentä ruusua.
Jos kukat on ihan out, niin minusta aivan viehättävä idea olisi esim luokan tekemä kortti, jossa on vaikka itse opettajalle tehty runo ja kiitos menneestä vuodesta/vuosista.
Tämä olisi ihanne mutta ei kukaan ilmeisesti jaksa kerätä, kun puolet eivät muista millään tuoda sitä 2 tai 5 eurosta.
Ei mitään, kyseessä on lahjonta. Muutenkin on typerää, että joka saatanan kumminkaimalle ostetaan jotain joka toinen viikko.