Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on ollut alkoholiongelma ja olen ollut vuoden juomatta, uskallanko yrittää kohtuukäyttöä?

Vierailija
27.05.2020 |

Takana siis vuoden täysraittius, en ole juonut edes simaa, kombuchaa tms., missä voisi olla pientäkään määrää alkoholia. Jostain testistä tuli aikoinaan tulokseksi keskivaikea alkoholismi. Kohtuukäytöllä tarkoitan tässä sellaista, että esimerkiksi kerran kuukaudessa lähtisin ulos ystävien kanssa ja yrittäisin pitää järjen mukana, mutta ihan humalaan juoden kuitenkin. Puhutaan noin pullollisesta viiniä.

Mielipiteitä, kokemuksia? Kuinka todennäköisesti mulle iskee alkoholiongelman ajoilta liian tutuksi käynyt deliriumrytmihäiriökrapula viinipullon jälkeen? Mielellään asiallisia ja järkeviä vastauksia.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko

Vierailija
2/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä vaan. Ja eihän nyt yks pullo viiniä oo mitään. Ethän sä vanhana tekijänä ees tuu känniin siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Kun on kerran ollut ongelma, kyllä aivot sen muistaa. Älä ota, yhtään.

Vierailija
4/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä kokeilisi. Olet alkoholisti.

Vierailija
5/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei ei. Olet alkoholisti, ei mitään saumaa kohtuukäyttöön.

Vierailija
6/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut alkoholiongelma, nyt pari vuotta ilman, enkä kyllä haluaisi kokeilla mitään kohtuukäyttöä. Se on kaikki tai ei mitään. Aiemminkin join juuri siksi että pääsin känniin. Kohtuus ei ole ollut hyveeni siinä mielessä. Mutta toki muilla voi olla eri.

Vierailija
7/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo, mitä käsität kohtuukäytöllä, kertoo, ettei todennäköisesti onnistu. Kohtuukäyttöä olisi esimerkiksi olut tai lasi viiniä silloin tällöin, ei humala kerran kuussa.

Vierailija
8/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti on alkoholisti koko ikänsä. Se on kylmä fakta, joka perustuu kemiaan ja hormoonien tuottamaan mielihyvään, jota alkoholisti tuntee, kun saa alkoholia. Tämä mielihyvän tunne vaatii jatkossa aina vaan isomman annoksen ja lopulta mielihyvä katoaa, mutta riippuvuus jää.

Älä siis aloita, jos olet kerran päässyt irti.

Vierailija
9/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Voi toimia jopa hetken, mutta jossain vaiheessa tulee se petollinen "mähän hallitsen tän" ja sitten se on taas menoa. Oikeasti, en tunne yhtään tapausta jossa alkoholisti olisi kyennyt siirtymään kohtuukäyttöön.

T. usean alkoholistin läheinen.

Vierailija
10/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, minulle pullo viiniä olisi tosi paljon. Kohtuukäyttönä pidän ehkä kolmea lasillista.

Vierailija
11/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kohtuu toiminu ihan hyvin, vaikka oon entinen rapajuoppo.

Vierailija
12/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oman elämäni kokemuksen sekä koulutukseni ja työni tuoman tiedon valossa sanon, että älä tee sitä. Ei ole olemassa kohtuukäyttäjäalkoholistia.

Vierailija
13/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Deliriumrytmihäiriökrapula? On mahdollista, että sun kroppa ei yksinkertaisesti siedä kovin hyvin alkoholia vai mitä määriä aiemmin joit? En tiedä minkä testin teit ja missä olosuhteissa (klinikka?), mutta eihän tuo tulos taida paljoa jättää arvailujen varaan. Keskivaikea alkoholismi kuulostaa huolestuttavalta.

Eihän alkoholi ole ihmisen terveydelle mitenkään välttämätön aine. Mitäpä jos jatkaisit raitista elämää? Aistit pysyvät kirkkaampina ja energiaa yleensä riittää paremmin tehdä kivoja asioita.

Juu, itsellä ei ole kokemusta mistään rytmihäiriöistä tai kovista krapuloista, joten ehkä joku muu osaisi kuitenkin neuvoa paremmin.

Vierailija
14/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäpä luulet?

Vierailija
15/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on usein kesäsin samanlaisia ajatuksia pitkän tauon jälkeen ja joka kerta kun aion ottaa kohtuudella niin lopulta menee monen viikon järjettömäksi ryyppyputkeksi. Nyt aion pitää korkin kiinni lopullisesti koska olen alkoholisti.

Vierailija
16/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään. Ensinnäkin vuos on lyhyt aika. Aivoilla voi mennä hyvin parikin vuotta toipumiseen. Senkään jälkeen ne ei unohda. Älä riskeeraa.

Vierailija
17/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi, jolle alkoholi on aina ollut enemmän tai vähemmän ongelma, ja nyt olen pitänyt välillä tipattomia kuukausia. Niistä huomaa, miten iso ongelma onkaan kun on vaikeaa olla ilman. Masentaa vähän illalla? Viiniä lääkkeeksi, pää turraksi. Tylsää? Viiniä hauskuuttamaan itseäni. Joku hyvä juttu tapahtui? Viiniä! Onpas paha krapula, ei enää ikinä! 8 tuntia myöhemmin: Miten olis lasi (pullo) viiniä? 

Tiedän että itseltäni ei onnistu kohtuukäyttö, mutta silti mietin, että kyllä varmaan joskus vielä juon vaikka tiedän sen olevan ongelma. Kohtuukäytöstä ei ole minulle mitään iloa, olen mielummin ilman kuin että joisin yhden. Jos juon, niin sit kans juon kunnolla.

Vierailija
18/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa jos otan jotain beetasalpaajaa alle ja juon vain olutta/siideriä. Ei nouse päähän kun on muutenkin niin rento olo. Ja kun ei nouse päähän, voi juoda vaikka kuinka hitaasti.

Toinen vinkki on se että otat vain summan xx rahaa mukaan joka riittää esim. viiteen drinkkiin. Siten et voi tilata enempää.

Vierailija
19/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään tapauksessa. Et ole parantunut vaikka siltä nyt tuntuukin. Addikti on aina addikti, ei kannata ottaa riskiä kun olet saanut elämän raiteilleen.

Vierailija
20/82 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Deliriumrytmihäiriökrapula? On mahdollista, että sun kroppa ei yksinkertaisesti siedä kovin hyvin alkoholia vai mitä määriä aiemmin joit? En tiedä minkä testin teit ja missä olosuhteissa (klinikka?), mutta eihän tuo tulos taida paljoa jättää arvailujen varaan. Keskivaikea alkoholismi kuulostaa huolestuttavalta.

Eihän alkoholi ole ihmisen terveydelle mitenkään välttämätön aine. Mitäpä jos jatkaisit raitista elämää? Aistit pysyvät kirkkaampina ja energiaa yleensä riittää paremmin tehdä kivoja asioita.

Juu, itsellä ei ole kokemusta mistään rytmihäiriöistä tai kovista krapuloista, joten ehkä joku muu osaisi kuitenkin neuvoa paremmin.

Ihan liian isoja määriä kyllä. Kävin juttelemassa ammattilaisen kanssa alkoholinkäytöstäni. Hänen luonaan tehtiin joku kyselytesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi