Mitä lahjaksi opelle tai luokanvalvojalle?
Kommentit (232)
Lapseni 10v ilmoitti, että haluaa viedä opelle ruusun ja suklaata. Selvä!
Teini ilmoitti, ettei vie mitään. Selvä!
Molemmille opettajille laitan vielä vanhempien puolesta kiitos-viestin Wilmaan.
100-200€ lahjakortti on sopiva. Alipalkatut opet ovat ehkä eniten sorsittu ja haukuttu korkeastikoulutettu ammattiryhmä. Ehkäpä nyt Nicojen ja Janicojen huoltajat voisivat kerrankin muistaa myös opettajija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin viedä kukan. Joku ulkokukka esim hortensia. Opelle ja avustajalle.
Meillä peruskoulu päättyy ja lapsi on ollut erityisluokalla eli ollaan oltu paljon opettajan kanssa tekemisissä. Ihana ihminen ja hyvä ope niin haluan vielä henkilökohtaisesti muistaa.
Toinen lapsi ylä-asteella ja hän ei vie mitään kun ei halua viedä.En kyllä ilahtuisi hortensiasta, kun ei ole pihaa eikä edes parveketta. Ja edelleenkin on hyvä huomioida, että kuka tahansa siellä luokassa voi olla allerginen. Kivasti siinä sitten pilaat viimeisen koulupäivän kukkapuskallasi, jota opettaja ei luultavasti edes halua.
Ihan nätti se sisälläkin on.
Ja antaa pois jos ei halua. Tosin tiedän että heillä on pihat.
Villi veikkaus vielä: et ole opettaja?
minä annan aina lahjakortin johonkin parempaan ravintolaan 150-200 euroa, saa muutakin kuin ruokaloiden demarimössöä syödäkseen
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kävisi, en ole nirso! Pelkäänpä kuitenkin, etten saa yhtään mitään, vaikka luokka on tuottanut työtä kolmen vuoden ajan. No, kiittämättömyys on maailman palkka. T. yläkoulun luokanvalvoja
Taidan pakata teinin mukaan sitten kuitenkin jotain. 😊
Eikö se palkka riitä opelle, vaan on alettava lahjomaan opettajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukka, vaikka 1 ruusu. Ilahduttaa varmasti.
Ei välttämättä, jos on allerginen ja/tai niitä ruusuja tulee jokaiselta luokan 30 oppilaalta.
No sittenhän se on sitä kauniimpi kimppu. Ja jos on alleginen niin voi laittaa ne maljakkoon ulos, tai antaa vaikka jollekin kollegalleen. Aika harva varmasti on alleginen ruusuille, että tuo on kyllä aika kaukaa haettu. Ainakaan itselläni allergiset tuttavat ei oo allergisia ruusuille vaan joillekin voimakkaasti tuoksuville kukille.
Ihan järjetön keskustelu. Älä tuo kahvia tai kukkaa, toinen on allerginen ja toinen ei juo kahvia. Ihan oikeasti, joku haluaa sinua muistaa ja pelkkää valitusta. Anna kukka naapurille tai ystävälle jos on noin vaikeaa. Ihan hävyttömiä kommentteja, kertoo kyllä puhtaasta tyhmyydestä.
Lapsen lastentarhanopettaja lähtee pois, ostettiin Marimekon muki, gerbera ja kortti. Jos on hänen mielestään paska lahja niin antakoot jollekin, mielestäni ei ja itse olisin ainakin onnellinen saadessani.
Sain kerran kortin, johon oli niitattu pussi porkkanan siemeniä. Löysin siemenpussin tänä keväänä, ilahduin uudelleen ja pistin siemenet maahaan. En ole koskaan kasvattanut porkkanoita, joten seuraan mielenkiinnolla, mitä niistä tulee. Ovat jo lähteneet kasvuun. Hauska lahja silloin ja muistin taas kyseisen oppilaan siemeniä multaan peitellessäni.
Ei lahjoja saa viedä korona-aikana. Ihan oikeesti. Hyvää kesää - toivotus riittää.
Jos antaa jotain, mikä ei kirpaise kukkaroa ja ilahduttaisi itseäkin, menee tuskin kauheasti metsään. Mielestäni opettajan tunteet ovat tässä sivuasia, tärkeämpi on opettaa lapselle hyviä tapoja ja antamisen iloa.
Opettajaparat. Miten menee kesä, kun ei pääse Italiaan. Toista oli hiihtolomalla :(
Luxus matka Dubaihin, sittenkun koronat lopouu, tulee tarpeeseen Ei vaan miksi ihmeessä olet jotain lahjoja suunnittelemassa, kiitos riittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos antaa jotain, mikä ei kirpaise kukkaroa ja ilahduttaisi itseäkin, menee tuskin kauheasti metsään. Mielestäni opettajan tunteet ovat tässä sivuasia, tärkeämpi on opettaa lapselle hyviä tapoja ja antamisen iloa.
Menee sitten aika metsään oppisi, koska lahjan antamisen pitäisi kyllä nimeomaan olla epäitsekäs teko ja ilahduttaa lahjan saajaa.
Meillä kutosten luokka keräsi kolehdin, jolla ostettiin puutarhaansa uusivalle opettajalle lahjakortti puutarhamyymälään. Näin tuttuna oli helppoa antaa vinkkiä muille vanhemmille. Ja mieluummin yhteinen lahja, kun 24 erillistä kuppia. Saa opettaja itse päättää mitä lahjakortillaan tekee.
Mielestäni opettajan, lastenhoitajan, harrastuksen ohjaajan tms muistaminen kuuluu hyviin tapoihin joita haluan opettaa lapselleni. Lapsi piirtää vähintään kortin jossa kiittää vuodesta ja toivottaa hyvää kesää. Muistamisen on hyvä olla jotain mikä ei jää kaapin perälle, syötävää, juotavaa, kukkia tms. Joskus olen antanut kauniita saunatuotteita, joskus teetä ja suklaata, hyvin usein edullisen kuohuviini- tai (Alkon) glögipullon. Jos opettajalla ei ole itsellä käyttöä niin voi esim. tarjota vierailleen.
Mä toimin monta vuotta yläkoulussa opettajana ja sen verran sanon, että ihan kaikki muistamiset olivat mukavia. Ihanimpia olivat itsetehdyt kortit! Niiden antajat muistan varmaan hamaan hautaan saakka.
Ja koska kyse on teineistä, niin heiltä saatu muistaminen tulee todella sydämestä ja liikuttaa ihan valtavasti. Voi olla, että joku arvostaa kovasti vaikkapa lahjakorttia ravintolaan, mutta kyllä minulle tärkeämpää oli se, kun 14-vuotias teini-iän kuohuissa vellova lippispäinen, hontelo nuori mies huikkasi ovelta " Hei ope, thanks! Nähään syksyllä!"
Ei ainakaan sisustustavaraa tai muutakaan säilytettävää tavaraa!
Vaan ehdottomasti jotain kulutettavaa esim. syötävää, juotavaa, kukkaa...
Kortti, jossa lukee aidot kiitokset ja muistelmat kuluneelta vuodelta on kaikkein tärkein ja riittää ainoaksi lahjaksi!! Esim. "kiitos, että puutuit kiusaamiseeni" "Kiitos hauskoista musiikintunneista!"
Koulussa olen saanut itse tehtyjä söpöjä kortteja, tai jouluisin kivoja karkkikuusia, keväisin joku karkkijuttu, pikkuleipiä tai marenkeja. Ne on kyllä tuhottu kotona ja ilahduttanut. Kuten kukatkin. Ulkokukka ollut erityisen kiva.
Yhtään ns turhaa tai tyhmää lahjaa en ole ikinä saanut.
Aikanaan erilaisia Pentikin laadukkaita magneetteja. Ne vieläkin käytössä.
Itse olisin tosi iloinen jos lapsi toisi kortin tai vaikka söpön auringonkukan. Ymmärrän että lapset haluaa muistaa. Se ei myöskään yhtään vähennä arvoa vaikkei mitään antaisi.
Aito sanallinen kiitos on paras lahja tai kiitoskortti. Ruusu/suklaalevy on myös kaunis ele.
Jos lahja on isompi, itselleni tulee helposti mieleen, että onko lahjan vastaanottaminen sopivaa.
Ope