Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko todella mennä niin, että 13v lapsipuoli saa hankittua mulle tuomion pahoinpitelystä vaikka en ole tehnyt mitään?

Vierailija
27.05.2020 |

Miehen lapsi muutti meille pari vuotta sitten äitinsä päihderiippuvuuden takia, ja on aina vihannut minua, jo silloin kun kävi vain lomilla ja joka toinen viikonloppu. Mies on reissutöissä joten olen pääasiassa vastuussa lapsista, tän teinin lisäksi meillä on 3 yhteistä pienempää.
Tyttö on selkeästi ottanut asiakseen tuhota minut, on systemaattisesti esim kuraattorilla kertonut miten hirveä olen, tukistan ja haukun ja pakko syötän häntä kuulemma, myös sanonut että lyön nuorempia lapsia ja ravistelen vauvaa. Mikään ei pidä paikkaansa. Muutaman kerran olen huutanut tytölle, sen myönnän. Meidän kaikista lapsista on tehty ls-ilmoituksia tytön kertoman perusteella. Mies on puolellani, mutta sillä ei tunnu olevan väliä.
Tää on yhtä painajaista, en enää oikein pysty syömään enkä nukkumaan. En tiedä miksi hän niin kovin vihaa minua, ehkä on katkera kun ei voi asua omalla äidillään. Vaadin vain kunnioittavaa käytöstä ja ikätasoisia kotitöitä, tämä tuntuu olevan hänelle liikaa.
Oisko kellään täällä kokemusta mistään vastaavasta?

Kommentit (333)

Vierailija
101/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet puhunut asiasta sossujen ja kuraattorin kanssa? Mitä he sanovat, kun kerrot oman näkemyksesi asiasta?

Kuuntelivat mitä mulla oli sanottavaa, mutta ei he oikein sanoneet mitään. Toivoin että oltais voitu keskustella yhdessä niin että sekä tyttö että isä ja minä ja työntekijät paikalla, mutta se ei onnistunut koska tyttö ei suostunut. Ap

Vierailija
102/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa kiteytyy hyvin se miksen ota ns käytettyä miestä. Mielummin lapseton mies, jonka kanssa molemmat voi aloittaa puhtaalta pöydältä ja sitten hankkia niitä yhteisiä lapsia. 

Eli samalla miksi miesten kannattaa pysyä kaukana yh-äideistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet puhunut asiasta sossujen ja kuraattorin kanssa? Mitä he sanovat, kun kerrot oman näkemyksesi asiasta?

Kuuntelivat mitä mulla oli sanottavaa, mutta ei he oikein sanoneet mitään. Toivoin että oltais voitu keskustella yhdessä niin että sekä tyttö että isä ja minä ja työntekijät paikalla, mutta se ei onnistunut koska tyttö ei suostunut. Ap

Tuossa tilanteessa onkin ehkä paras, ettei sinua ja tyttö "kuulla" yhtä aikaa. Tilanne on niin tulehtunut, ettei tyttö osaa olla sinun seurassasi luontevasti. Silloin keskustelusta saisi ihan väärän kuvan. Parempi "kuulla" kaikkia erikseen ja tehdä sitten johtopäätökset. Se, että yhdessä keskustelussa ei "sanota mitään", ei tarkoita, etteikö tilanne etenisi. 

Vierailija
104/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras tilanne voisi olla jos mies voi lopettaa reissutyön, asuu kahdestaan teininsä kanssa, ap keskenään nuorempien lasten kanssa. Kaikkien lasten mielenterveys todennäköisesti kohenee siitä. 

Kyllä varmaan ne kolme yhteistä lasta kaipaisi isää ja surisi sitä että perhe hajoaa.

Jos on kolme yhteistä lasta niin suhde ei varmaan ole kovin tuore ja tuo perhe on niille yhteisille lapsille ydinperhe.

Joku perheterapia varmaan olisi kaikkein paras vaihtoehto. Ei se että tyttö yksin purkaa ongelmiaan terapiassa. Toki yksilökäynnit varmaan myös olisi tärkeitä mutta se perheterapia ykkösenä erilaisilla kokoonpanoilla.

Lapselle pitää saada fiilis että häntä ei hylätä vaikka tekikin tämmöisen tempun.

Tyttö ajattelee varmaan että jos hän kertoo äitipuolesta juttuja niin äitipuoli ja sisarpuolet lähtee pois kuvioista.

Tietääkö tämä tyttö että tilanne saattaa päättyä siihenkin että hänet otetaan huostaan?

Miten tämä (esi)teini suhtautuu sisaruksiin? Onko heillä hyvät välit?

Kauanko tämä teini on nyt teidän kanssa asunut?

Vierailija
105/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen isä on paljon reissutyössä, nyt olisi hyvä aika isän "herätä" ja ottaa vaikka muutama kuukausi sapattivapaata töistä ja viettää aikaa tyttärensä kanssa. Ehkä lähteä kahdestaan hänen kanssaan vaikka kiertämään asuntovaunulla ja katsomaan Suomen niemennotkon nähtävyydet joksikin aikaa jotta saadaan tyttö pois ympäristöstä joka häntä ahdistaa. Mahdollisesti tällainen kahdenkeskeinen aika isän kanssa (joka on normaalisti paljon poissa) ja huomion saaminen tärkeältä aikuiselta voisi auttaa tyttöä. Hän voisi huomata että on todella tärkeä ihminen ja hänestä välitetään. Hän ei ehkä näe sitä kotona kun siellä AP "häiritsee" hänen mielenrauhaansa olemassaolollaan.

Isän pitää kantaa taloudellinen vastuu perheestä, ei töitä yleensä noin vaan lopeteta.

Lisäksi isän pitäisi kotona antaa yhtä lailla aikaa muillekin lapsille ja jos teini ei heitä perheeseen suvaitse, niin tuskin suvaitsee yhtään helpommin vaikka isä olisi 24/7 kotona. 13vuotias on jo niin iso lapsi että tunteiden säätely pitäisi jollain muotoa murroiästä huolimatta olla hallinnassa.

Vierailija
106/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteaisin lapsen isälle jo tänään, että en jatka tuollaista elämää enää hetkeäkään ja että muutan muualle, mies hoitakoon oman lapsensa.

Vierailija
107/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossutantta tässä vielä kirjottaa äskeisen avautumisen lisäksi ap:lle itselleen.

Mun korviin kuulostaa että lapsi kapinoi sua vastaan sen takia että olet ainoa turvallinen ja läsnäoleva aikuinen ja että hän testaa sinua, että hylkäätkö sinäkin jos hän on tarpeeksi inhottava. Hän miettii missä menee raja. Tämä taas vahvistaa mielikuvaa siitä, että kaikki aikuiset hylkää. En toki ole mielenterveyden ammattilainen, mutta nähnyt lukuisia vastaavia tapauksia.

Itse en usko että tämän lukemani perusteella nuorelle oikea paikka olisi minkäänlainen sijoitus, mutta ehdottomasti terapia ensin yksin ja sitten perheen kesken.

Tukiperhe voisi olla myös hyvä lisä että sinäkin saisit levätä, myös niille nuoremmille mikäli muita tukiverkkoja ei ole. Heidän ei tarvitse olla lastensuojelun asiakkaita saadakseen tukiperhettä.

Rohkaisen sinua ottamaan yhteyttä uudelleen sosiaalitoimeen ja pyytämään vaikka eri työntekijöitä käsittelemään asiaa.

Vierailija
108/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on taas linjoilla jeesustelijoita. Miettikääpä omalle kohdalle että joudutte viemään vauvanne lääkärin tutkimukseen, koska joku vittupääteini keksii väittää että olet ravistellut. Penikan isä on reissutyössä ja äiti kyvytön, joten huollat ja hoidat ja siinä on kiitos että kakara puhuu susta paskaa. Joo en kestäisi itse päivääkään tollasta.

Vierailija
109/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit saada tuomion jos oikeus uskoo lasta.

Vierailija
110/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelen, että ap on jotenkin henkisesti sairas, muuten tuollaiseen sotkuun ei kukaan aikuinen joudu.

Vierailija
111/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kyllä vaikuttaa jotenkin erikoiselta, syyttää koko ajan vaan tytärpuoltaan, eikä hae itse aktiivisesti keinoja, joilla rauhoittaisi tilannetta.

Varmaan jonkinlainen vastenmielisyys tyttöä kohtaan ollut koko ajan, ja lisääntynyt sitten kun tullut omia lapsia.

Ap voisi hakeutua vaikka psykiatrisen sairaanhoitajan puheille, ja sen kautta lääkärille, että saisi omiin ongelmiinsa apuja.  Ja pystyisi sitten luomaan suhdetta uudestaan tytärpuoleensa.

Vierailija
112/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvelen, että ap on jotenkin henkisesti sairas, muuten tuollaiseen sotkuun ei kukaan aikuinen joudu.

😅

Minä taas arvelen tai ainakin toivon että se elämä opettaa joskus vielä sinuakin. 😚

Vierailija
113/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta lapselta sietäisin vaikka mitä, mutta vieraan räkytystä ja syyttelyä en katsoisi päivääkään enkä myöskään katsoisi vastuutonta vätys miestä. Näyttäisin ovea molemmille.

Vierailija
114/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kyllä vaikuttaa jotenkin erikoiselta, syyttää koko ajan vaan tytärpuoltaan, eikä hae itse aktiivisesti keinoja, joilla rauhoittaisi tilannetta.

Varmaan jonkinlainen vastenmielisyys tyttöä kohtaan ollut koko ajan, ja lisääntynyt sitten kun tullut omia lapsia.

Ap voisi hakeutua vaikka psykiatrisen sairaanhoitajan puheille, ja sen kautta lääkärille, että saisi omiin ongelmiinsa apuja.  Ja pystyisi sitten luomaan suhdetta uudestaan tytärpuoleensa.

Miks tollaseen pitäis edes luoda mitään suhdetta? Jos ei omat vanhemmat pysty tai halua hoitaa, sijoitukseen vaan. Aloittajalla on varmasti kädet täynnä työtä jo niiden kolmen oman pienen kanssa.

Vierailija
115/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö! Vanhempien tehtävä on välittää omista lapsistaan, ei ole äitipuolen vika. Ihana keskustelu kun tässäkin laiminlyövät vanhemmat jätetään vastuun ulkopuolelle. Mitään ongelmaahan ei tosiaan olisi jos ei olisi äitipuolta koska kukaan normaali ihminen ei olisi todistamassa lapsen kärsimystä. Olisi vain alkoholisoitunut äiti ja välinpitämätön isä. Suomessa on tuhansittain tämmöisiä hienoja ydinperheitä joissa lapsen hätää ei näe kukaan.

Vierailija
116/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhistuttavaa, että kaikki ovat valmiita syyllistämään nuoren tytön, jolla on varmasti vaikea, ehkä rankakin tausta.

On taustalla vanhempien ero, päihdeäiti ja uusi elämä, uudessa kodissa.

Neuvoksi tyrkytetään vaan että.lapsi laitokseen tai sijaiskotiin.

Ja päällepäätteeksi ap on useiden mielestä jopa sankari ja täysin viaton.

Oletteko kimmentoijat itse äitejä ollenkaan? Ei siltä vaikuta. Pikemminkin vaikutatte mt-potilailta kaikki.

Vain muutama fiksu viesti tullut, jossa asiaa ajatellaan tytön kannalta ja hänen eheyttämistään tulevaksi aikuiseksi.

Tuo on koko perheen asia, ja normaalit ihmiset hakisivat apua vaikka kiven kolosta tytölle.

Murrosiässä tunteet ailahtelee kovasti ja jos tyttö tuntee tulleensa syrjityksi sekä äitinsä, että isänsä ja äitipuolensa taholta, niin eihän hänellä ole mitään turvapistettä koko elämässään.

Tuollainen voi aiheuttaa jo vakavan itsemurha riskin nuorelle.

Harvinaisen ajattelematon ja asiaa tuntematon kommentti.

Näin "mt-potilaana" voin melkein väittää, että me, joilla on vuosien terapiat itsellämme takana osaamme suhtautua toistenkin tilanteisiin usein hyvin ymmärtäväisesti ja avarakatseisesti. Vähättelemättä jokaisen osapuolen tuen ja ymmärretyksitulemisen tarvetta.

Toivon, että sinäkin, ensi kertaa varten tutustut hieman käsitteeseen mielenterveyspotilas. Ja kokonaisuudessaan siihen, millaisia tavallisia ja ihan fiksuja ihmisiä mekin olemme. Jos päätät jatkossakin käsitellä meitä halventavassa sävyssä ja ryhmänä niin, toivon, että käyttäisit siitä huolimatta harkintaa, kannattaako sitä tehdä silloin, kun haet mielipiteellesi laajaa kannatusta.

Vierailija
117/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Tarvitsette koko perheenä apua tilanteeseen. Ottakaa yhteyttä perheneuvolaan, siellä voivat käydä vanhemmat keskustelemassa tai koko perhe tai osa perheestä, miten kulloinkin katsotaan tarpeelliseksi asioiden viemiseksi eteenpäin. Sieltä myös saa lisätukea sille, että tyttö tarvitsee terapiaa traumaattisten kokemustensa purkamiseen, kuten te vanhemmatkin tietoa hänen tukemiseensa kohti aikuisuutta. Pelkät kuraattorikäynnit tai lastensuojelutyöntekijöiden kanssa keskustelut eivät tilanteessanne riitä. Tarvittaessa perheneuvolan kautta saatte lähetteen nuorisopsykiatrian poliklinikalle ja moniammatillista apua tilanteeseen. Voimia ap:lle, edessä on pitkä tie, mutta toivottavasti lopussa häämöttää helpompi arki ja vahvemmat ihmiset.

Vierailija
118/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kanssa keskustelu. Valitsee tässä ja nyt antaako tuon teinin rikkoa koko perheen. Vaihtoehdot ovat joko

a) mies huolehtii lapsesta ja pistää ruotuun, jolloin ehkä ap voi vielä taipua tätä vahtimaan jos korjaa käytöksensä

b) mies huolehtii itse oireilevan lapsensa ja myös jonkun vahdin tälle aina kun on itse pois

c) mies antaa teinin rikkoa perheen ja tapaa kolmea muuta lastansa viikonloppuisänä (viikko-viikko pois laskuista jos pienin vauva ja reissutyö päälle).

Teinin kanssa keskustelu. Vaihtoehdot:

A) Korjaa käytöksen, ap voi vahtia jos isä pois

B) Jatkaa häiriköintiä ja perättömiä syytöksiä, rikosilmoitus (aivan sama johtaako mihinkään mutta ehkä säikäyttää) ja isän poissaollessa joutuu laitokseen, koska ap:n kanssa asuminen on ilmeisesti teinille liian vastenmielistä. Eli laitos on siinä tapauksessa vaihtoehto, ei muiden lähteminen.

Älytöntä jeesustella. Ap:lla ei todellakaan ole mitään velvollisuuksia teiniä kohtaan ja tuo törkykäytös on todellakin liikaa. Kenenkään ei tarvitse sellaista sietää, etenkään toisten lapsilta. Jos ei omat vanhemmat pysty huolehtimaan, lapsi kuuluu sijoitukseen. Kolme muuta lasta tarvitsevat myös äidin, jonka kaikki energia ei kulu sekoilevan teiniöykkärin syytöksiin vastatessa ja ties missä kuulusteluissa ja selvityksissä. Ap on ainoa äiti näille kolmelle, tuolla sekopäällä on omat vanhemmat. Hoitakoot he jälkikasvunsa ja ap omansa.

Vierailija
119/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttärelle kotona mitään sääntöjä ja kasvatusta? Valehtelu ja omasta perheestä pahaa puhuminen on pahimpia asioita mitä läheisille voi tehdä. Isän pitäisi sanoa tiukasti tytölle, että hän tekee pahaa koko perheelle ja itselleen.

Ongelma tässä tuntuukin olevan isän reaktio. Isän tehtävä olisi ollut heti puuttua asiaan tiukasti. Eihän isä edes lastaan kasvata, kun on reissutyössä. Onko tytön äiti puhunut valheita ja pahaa ap:sta. Lapsi yrittää olla äidille lojaali ja keksii pahoja valheita? Odottaako, että äiti ottaa luokseen ja huolehtii?

Vierailija
120/333 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. Tarvitsette koko perheenä apua tilanteeseen. Ottakaa yhteyttä perheneuvolaan, siellä voivat käydä vanhemmat keskustelemassa tai koko perhe tai osa perheestä, miten kulloinkin katsotaan tarpeelliseksi asioiden viemiseksi eteenpäin. Sieltä myös saa lisätukea sille, että tyttö tarvitsee terapiaa traumaattisten kokemustensa purkamiseen, kuten te vanhemmatkin tietoa hänen tukemiseensa kohti aikuisuutta. Pelkät kuraattorikäynnit tai lastensuojelutyöntekijöiden kanssa keskustelut eivät tilanteessanne riitä. Tarvittaessa perheneuvolan kautta saatte lähetteen nuorisopsykiatrian poliklinikalle ja moniammatillista apua tilanteeseen. Voimia ap:lle, edessä on pitkä tie, mutta toivottavasti lopussa häämöttää helpompi arki ja vahvemmat ihmiset.[/

Ap on puheidensa mukaan jo perheneuvolan asiakkaita.