Voiko todella mennä niin, että 13v lapsipuoli saa hankittua mulle tuomion pahoinpitelystä vaikka en ole tehnyt mitään?
Miehen lapsi muutti meille pari vuotta sitten äitinsä päihderiippuvuuden takia, ja on aina vihannut minua, jo silloin kun kävi vain lomilla ja joka toinen viikonloppu. Mies on reissutöissä joten olen pääasiassa vastuussa lapsista, tän teinin lisäksi meillä on 3 yhteistä pienempää.
Tyttö on selkeästi ottanut asiakseen tuhota minut, on systemaattisesti esim kuraattorilla kertonut miten hirveä olen, tukistan ja haukun ja pakko syötän häntä kuulemma, myös sanonut että lyön nuorempia lapsia ja ravistelen vauvaa. Mikään ei pidä paikkaansa. Muutaman kerran olen huutanut tytölle, sen myönnän. Meidän kaikista lapsista on tehty ls-ilmoituksia tytön kertoman perusteella. Mies on puolellani, mutta sillä ei tunnu olevan väliä.
Tää on yhtä painajaista, en enää oikein pysty syömään enkä nukkumaan. En tiedä miksi hän niin kovin vihaa minua, ehkä on katkera kun ei voi asua omalla äidillään. Vaadin vain kunnioittavaa käytöstä ja ikätasoisia kotitöitä, tämä tuntuu olevan hänelle liikaa.
Oisko kellään täällä kokemusta mistään vastaavasta?
Kommentit (333)
Laitos voisi olla nyt se paras paikka, tuo lapsi oireilee jostain syystä ja on ammattilaisten tehtävä selvittää mikä lapsella on hätänä.
Eikö sitä saa annettua huostaan? Sinnehän se näyttää haluavan. Voi sitten tulla käymään silloin, kun isä on kotona.
Onko mies edes etsinyt muuta työtä?
Kuulostaa surulliselta. Olisiko mahdollista evaluoida suhdetta mieheen uudestaan? Onko mies sen arvoinen? Hänen jälkikasvuahan tuo on.
Tyttö äidilleen silloin kun isänsä on reissussa.
Olisipa satavarma tapa olla saamatta tuomiota rikoksista...
Ilman todisteita ei kenellekään tule pahoinpitelysyytettä. Sinun on aikuisena otettava vastuuta yhdessä lapsen isän kanssa ja selvitettävä tilanne niin sosiaalitoimen, koulun kuin tytönkin kanssa. Patologinen valehtelu on oire jostain ja sen oireen syy on selvitettävä. Todennäköisesti tyttö pienessä päässään syyttää sinua siitä, että veit hänen äidiltään puolison ja että ilman sinua äiti ei olisi päihdeongelmainen ja lapsella olisi ehjä ihana ydinperhe. Näinhän ei toki ole, mutta lapsi voi kuvitelmissaan saada itsensä uskomaan tuollaisen tarinan.
Tyttö oireilee psyykkisesti ja tosi pahasti.
Juttele miehesi kanssa asiasta, tyttö tarvitsee terapiaa ja asiantuntija apua.
Jos tuo ei ole pelkkää puhdasta ilkeyttä ja pahansuopuutta, se on vakava mt-häiriö.
Eikä se ole ihme, jos on elänyt päihderiippuvaisen äidin kanssa, voi kuvitella, miten repaleista elämää tytön tähän astinen lapsuus ja nuoruus on ollut.
Jotta tyttö pääsisi kunnolla vielä joskus elämään kiinni, hän tarvitsee apua just nyt.
Toivottavasti hommaatte sitä apua hänelle.
Vai pelkäätkö ap jotain, onko tytön puheissa sittenkin jotain perää?
On rankkaa olla äiti neljälle lapselle, kun mies on jatkuvasti reissutöissä. Olisiko tytön puheissa sittenkin jotain perää?
Vierailija kirjoitti:
Tyttö äidilleen silloin kun isänsä on reissussa.
Aloituksessa kerrottiin äidin olevan päihderiippuvainen. Ei sellainen ole sopivaa seuraa lapselle.
En usko ap:n teksitä ollenkaan. Liian mustavalkoinen.
Ja onko ap pelkästään kotona lasten kanssa päivät ja viikot, kun mies on reissutyössä, vai käykö ap itsekin töissä.
Millainen koulutus ap:lla on? Miten asutte?
Sivullisena tekisin tästä perheestä lasun ja heti!
Haluaa asua isänsä kanssa ja minut pois kuvioista. Se vaan ei oikein onnistu. On myös pikkusisaruksille tosi ilkeä välillä. Mies ei haluaisi tyttöä sijoitukseen, mutta ei varmaan oikein jää vaihtoehtoja. Tosi moni viranomainen selvästi uskoo tyttöä, mm meidän vauva piti tutkia väitetyn ravistelun jälkeen. Mulla on tosi nöyryytetty olo ja samalla olen myös raivoissani. Ap
Onhan lapsen isä tietoinen tytön toiminnasta? Jos on, onhan hän hankkinut tytölle apua? Jos ei, se pitää tehdä asap. Tytöllä on vakavia ongelmia. Tuo ei ole mitään teiniangstia, vaan oire pahemmasta.
Tuskinpa voi. Tehkää itse lastensuojeluilmoitus tytöstä, kerro avoimesti huolista ja hakekaa hänelle apua. Kyllä tuo tilanne on nyt ihan täysin kestämätön sinullekkin.
Vierailija kirjoitti:
En usko ap:n teksitä ollenkaan. Liian mustavalkoinen.
Ja onko ap pelkästään kotona lasten kanssa päivät ja viikot, kun mies on reissutyössä, vai käykö ap itsekin töissä.
Millainen koulutus ap:lla on? Miten asutte?
Sivullisena tekisin tästä perheestä lasun ja heti!
Koulutukseni ei varmaan tähän kuulu. Kuten kirjoitin, meillä on vauva joten olen luonnollisesti kotona nyt. Ap
Suomessa on lain mukaan syytön kunnes toisin todistetaan, joten ei voi. Nyt sitten isä huoltajana ottaa vastuun asiasta ja hankkii lapselle apua, eikä anna touhuta tuollaista. Sinä et ole virallinen huoltaja, joten et voi tehdä kuin korkeintaan lasun. Jos isä ei hae apua, niin siinä kohtaa sitten lapsi annetaan huostaan jos kerran virallinen huoltaja ei voi hänestä huolehtia työnsä vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko mies edes etsinyt muuta työtä?
Ei ole, ei sillä ole koulutustakaan muuhun kuin nykyiseen ammattiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Haluaa asua isänsä kanssa ja minut pois kuvioista. Se vaan ei oikein onnistu. On myös pikkusisaruksille tosi ilkeä välillä. Mies ei haluaisi tyttöä sijoitukseen, mutta ei varmaan oikein jää vaihtoehtoja. Tosi moni viranomainen selvästi uskoo tyttöä, mm meidän vauva piti tutkia väitetyn ravistelun jälkeen. Mulla on tosi nöyryytetty olo ja samalla olen myös raivoissani. Ap
Ettei vaan olisi niin päin, että sinä haluat tytön pois kuvioista ja "vähän" värittelet hänen tekemisiään? On ihan normaalia, että teini kapinoi ja "vihaa" isän uutta puolisoa. Se on aikuisena vain kestettävä ja siihen on asianmukaisesti puututtava. Se sinun kullanmurusikin tulevat teini-ikään ja voivat ihan samalla tavoin kapinoida. Sijoitus on vaihtoehto vasta sitten, jos aikuiset eivät kykene huolehtimaan lapsesta. Ennen sitä edes yritetään selvittää tilanne ja tarvittaessa hankkia lapselle apua terapiasta tai muusta vastaavasta.
Mitä olet puhunut asiasta sossujen ja kuraattorin kanssa? Mitä he sanovat, kun kerrot oman näkemyksesi asiasta?
Lopettaisin vastuussa olemisen. Tiukka keskustelu tytön ja miehen kanssa ja sen jälkeen keskustelut sosiaalitoimen kanssa. Jos tyttö aikoo kodissa ne asua niin pysyttelee poissa näkyvistä. Mielellään tietysti joku muu asuminen. Jos lapsen isä ei kotona ole niin ei pidä olla tytönkään tuolla asenteella.
Toisaalta, jos mieskään ei asialle mitään tee niin kannattko sinun enää asua suhteessa? Sitten tyttö joutuu laitokseen, sijaisperheeseen, jos isä on reissutyössä.