Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammatinvaihto aikuisena eli +45-vuotiaana- kokemuksia

Vierailija
25.05.2020 |

Haluaisin kuulla tarinoita ja kokemuksia teiltä, jotka olette keski-iäsdä vaihtaneet ammattia. Mikä oli hyvää, mikä huonoa, mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon yms. Saitteko töitä?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea saada töitä jos et hoitoalalle ole menossa. Nuoret kiilaa ohi.

Vierailija
2/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis itse hoitaja ja totaalisen kyllästynyt ja haluaisin vaihtaa tyystin toiselle alalle

Ja siis jo yli 50-vuotias. Onko täällä ketään kuka olisi vaihtanut ammattia näin vanha, ja nimenomaan pois hoitoalalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea saada töitä jos et hoitoalalle ole menossa. Nuoret kiilaa ohi.

En halua hoitoalalle, vaan sieltä pois. En enää jaksa hoitajan töitä

Vierailija
4/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin kuulla niitä onnistumistarinoita ammatinvaihtajista!

Vierailija
5/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opiskele lääkäriksi tai farmaseutiksi. Luultavasti saat töitäkin jos opiskelet nopeasti.

Vierailija
6/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden, joka keski-ikäisenä opiskelu lentoemännäksi. Ja eikös se Riitta Viiperikin ns aikuisena opiskellut lentoemännäksi.

Vierailija
7/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi opiskella kauppatieteitä eli ekonomiksi. Onko kukaan opiskellut aikuisena- saitteko töitä.

En ole matemaattisesti mitenkään lahjakas, joten pärjäänkö?

Vierailija
8/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin sosiaalityöntekijäksi 40+. Työllistyin jo kolme vuotta ennen valmistumista.

Vierailija
9/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No opiskele lääkäriksi tai farmaseutiksi. Luultavasti saat töitäkin jos opiskelet nopeasti.

Lääkis kestää 6vuotta, ei kannata yli 50-vuotiaana enää opiskella, pääsee melkein suoraan eläkkeelle

Vierailija
10/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin sosiaalityöntekijäksi 40+. Työllistyin jo kolme vuotta ennen valmistumista.

Wau, hienoa!

Vierailija
11/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkörissä yrittävät saada kaikki opiskelemaan lähihoitajiksi.....

Vierailija
12/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työ ns henkisesti rankkaa? Paljonko on palkkasi(jos saa kysyä)?

Vierailija
13/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityö taitaa olla aika rankkaa, töitä toki saa. Farmaseutiksi opiskelu kestää vain 3 vuotta josta yht. 6kk on palkallista harjoittelua. Erikseen voi hakea alempaan tai alempaan+ylempään tutkintoon, ts. proviisoriksi 2 vuotta lisää. Töitä on ihan hyvin ainakin farmaseuteilla. Jos rahkeet riittää, niin hammaslääkäri on yksi, töitä piisaa eikä päivystyksiä ole, ellei sellaiseen hakeudu.

Vierailija
14/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin 50:nä suunnitteluassistentiksi myyntiuran jälkeen. Osan opiskeluista tein oppisopimuksella. Valmistuin joulukuussa ja sain määräaikaisen työn vuodeksi. Suurella todennäköisyydellä työllistyn ensivuonna vakinaiseksi.

Asenne ratkaisee eli pitää olla kiinnostunut, innostunut oppimaan uutta. Kannattaa varautua henkisesti siihen, että ei ole se ammattilainen jolta kysytään vaan olla itse kyselemässä oppia muilta.

Löysin tätä kautta aivan uudenlaisen innon tehdä töitä mieluisan ammatin kautta.

Vierailija
15/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itsekin lähihoitaja. Luin lääketyöntekijäksi nelikymppisenä ja nyt olen töissä lääketehtaassa. Parempi palkka, vähemmän stressiä ja vastuuta. Kannatti ja koulukin oli melko helppoa, kun oli hoitoalan kokemus lääkkeistä jo pohjalla. Toki ihan eri ala, mutta silti oli hyötyä.

Vierailija
16/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa myös. En pysty enää hoitajan töitä tekemään joten pitäisi miettiä uusi ammatti. Hirveän vaikeaa...

Vierailija
17/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko työ ns henkisesti rankkaa? Paljonko on palkkasi(jos saa kysyä)?

Palkkaa saan 3600e/kk. Välillä on rankkaa, mutta itsellä on hyvä työyhteisö, joka tukee hyvin.

Vierailija
18/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodarin alaa olen itse miettyt, kovasti sitä rummutetaan. Olen opena päiväkodissa ja niin kyllästynyt työyhteisön vellomiseen. Koodarina saisi tehdä työtä yksinkin.

https://yle.fi/uutiset/3-11062459

Vierailija
19/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ravintola-alalle mahdollista työllistyä +40? Kokiksi ehkä?

Vierailija
20/39 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös terveysalan AMK-tutkinto, ikää 40 vuotta ja kiinnostaa uusi tutkinto / ammatti. Omalla taustaltani järkevimmiksi vaihtoehdoiksi olen seulonut logopedian (työllistyy varmasti, mutta erittäin vaikea päästä sisään), sosiaalityön (niin ikään hyvät työllisyysnäkymät, mutta koen vähän liian rankaksi alaksi) ja terveystieteiden maisterin tutkinnon (esim. kansanterveystiede, terveyden edistäminen tai terveystiedon opettaja). Ttm:n tutkintoa voisi päästä suorittamaan avoimen väylän kautta ja olisi hurjan mielenkiintoista. Työkokemus sote-puolelta olisi etu, ja työmahdollisuudet monipuoliset.

En siis vastannut kysymykseesi, mutta tällaisia vaihtoehtoja olen itse pyöritellyt ja avoimen yliopiston kautta olen ottamassa askelia kohti näitä unelmia :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan