Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muiden elämä vauvan kanssa pelkkää nukuttamista?

Vierailija
25.05.2020 |

Vauva on aina nukkunut päivisin huonosti ja tuntuu että menee päivä päivältä huonompaan.

Esim tänään herätys klo 7. Vauva söi ja hieroi silmiään lasittuneella katseella. Meni nukkumaan 8.30.
Heräsi 9.30. Puolen tunnin jälkeen näyttää väsymyksen merkkejä. Neuvolan ohjeiden mukaan yritän pitää hereillä 2 tuntia. 10.30 on niin väsynyt että yritän lähteä ulos. Tunti kävelyä ja vauva mölisee väsynenä. Sisällä yritän nukuttaa sänkyyn. Nukkuu noin 5min klo 12. Sen jälkeen ollut vetämätön, hieroo silmiään, väsy-mölisee. Ei nukahda missään huoneessa, missään valaistuksessa, millään taustamelulla. Tänään ollaan oltu pirteänä hereillä 30min. Muuten pelkkää väsymystä ja nukuttamisen yrittämistä.

Olen pohtinut vaihtoehtoa etten tunnista vauvan tarpeita, mutta silmien hierominen ja tyhjyyteen tuijottelu tuntuu niin varmoilta väsymerkeiltä. Jos en yritä laittaa vauvaa silloin nukkumaan vaan hengailen sen kanssa, alkaa se jossain vaiheessa huutaa täyttä häkää.

Neuvolan mukaan he eivät osaa auttaa. Olen puhunut 5 eri henkilölle tästä. Yksi sanoi lue kirja (luin, ei apua), yksi sanoi kävele vaunujen kanssa (kävelen, ei apua), yksi sanoi pidä hereillä ja muodosta rytmi (yritän mutta en osaa). Tuntuu että lopputulos on aina vain itkua ja väsyä ja ei nukahtamista. Tai nukahtaminen viideksi minuutiksi jonka jälkeen on taas entistä hankalampi nukahtaa. Vauva 4kk.

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi noista leluista, vauva tykkää katsella leluja ja kirjoja niin usein kun se makoilee lattialla niin olen antanut tavaroita tutkittaviksi. Ehkä liikaakin, aion nyt rajoittaa sitä. Se vaan on niin innoissaan tavaroista niin olen luullut tekeväni hyvin kun olen niitä sille antanut.

Minä niistä kyselin. En usko, että siitä on mitään haittaa jos vauva saa itsenäisesti tutkia - ajattelin vain että jos "naamalle tungetaan"... kun muistelin omaa vauvaani 4-kuisena, eikä hän makoillut lattialla juuri koskaan, eli kirjat/lelut olisivat kai olleet enemmän tyrkyttämistä kuin tarjoamista.

Voithan tietysti kokeilla, mihin vauvan huomio kiinnittyy, jos ei ole tavaraa tarjolla. Mutta jos on tyytymätön, turha niitä on pois viedä; vauvat rasittuvat lähinnä pakottamisesta. Vieressä oleva lelu, kirja tai ihminen on eri asia, kuin sama "päin näköä ravisteltuna".

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan itsessäni sen että taidan ylihoitaa vauvaa. Yritän liikaa kehitellä sille katsomista/kuuntelemista/tekemistä. Koitan nyt rauhoittaa meininkiä ja katsoa josko se auttaisi.

Olen tosi kiitollinen kaikille kommentoijille. Pelotti kirjoittaa tänne kun ajattelin että saisin vain haukkuja. Sen sijaan olen saanut paljon neuvoja ja kannustusta. Kiitos! Ap

Hyvä kun kirjoitit, en usko että edes tarvitset neuvolakäyntiä. Voit hyvällä omatunnolla viettää "tylsää vauva-arkea" - vauvan kehitys on biologisesti niin taattua, että liiallisesta virikkeiden tarjoamisesta voi olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. Vauvan aivojen täytyy saada kypsyä omaan tahtiinsa, niin jaksavat virikkeitä myöhemmin.

Et ehkä lue tätä enää, mutta siitä vauvan lasittuneesta katseesta (muistaakseni mainitsit aloituksessa?) ja säpsähtelystä haluaisin vielä kommentoida... Tämä on pelkkä vaikutelma jonka sain, koska näkemättä juuri sinun vauvaasi aikuisen seurassa on mahdotonta sanoa, mistä on kyse. Mutta tuli mieleen: shutdown syndrome - älä säikähdä sanaa "syndrome", se vain kuvaa käytöksen tyypillisyyttä. Siinä lapsi "poistuu planeetalta" (reagoimaton, uninen, jne.) 10 min - 2 tunniksi. On erittäin, erittäin tärkeää, että varmuuden vuoksi MINIMOIT VIRIKKEIDEN TARJOAMISEN samalla, kun huolehdit siitä, että vauva saa virikkeensä omilla ehdoillaan. Älä hyväksy edes mölinää, nukuta vaikka sylissä - tee mitä tahansa, että normalisoituu, sillä nyt on kriittinen aika.

Vierailija
62/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin itse tosi vauvantahtisesti, koska näin tutuilla että kiivas rytmiin pyrkiminen rasitti vaan vanhempia, vauvan jatkuva hereillä pito ja herättely "oikeaan" aikaan. Mutta tästä sovelluksesta tykkäsin, siinä kerrottiin vauvan kehityksen mukaisista vaiheista jotka vaikuttavat esim uneen ja millaisia hyppäyksiä vaikka aivoissa tapahtuu. Ei kaikki ole perheestä ja ulkopuolelta tulevien virikkeiden sanelemaa, vauva kasvaa hurjasti.

https://www.thewonderweeks.com/about-the-wonder-week-app/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakkomielle sinulla on suorittaa joku tietyn konseptin mukainen nukutusoperaatio? Minun lapsia ei ole nukutettu kuin keskussairaalassa, anestesiahoitajan toimesta.

Silti jokainen on nukkunut ennemmin tai myöhemmin. Miksi ihmeessä sinä et anna lapsen olla rauhassa ja oppia nukkumaan aivan itsekseen?

Miksi vastaat huonosti nukkuvan vauvan äidille, jos sinulla on kokemusta vain hyvin nukkuvista vauvoista? Ajat sitten on tutkimuksillakin todettu, että vauvojen kyvyssä nukahtaa itsekseen on merkittäviä eroja ihan syntymästä asti. Ei kukaan hytkyttele, nukuttele ja tee taikatemppuja huvin vuoksi, jos voisi vaan jättää vauvan rauhaan ja nukahtamaan itsekseen. Se johtaisi huonosti nukahtavan vauvan kanssa sellaiseen yliväsymyskierteeseen, että vauva ei muuta tekisikään kuin huutaisi hysteerisenä.

Muissakin asioissa pätee tämä: jos tapa A ei toimi, kannattaa kokeilla tapaa B, sitten tapaa C jne ja ottaa käyttöön se parhaiten toimiva. Ap tuntuu hätäilevän ja hoitavan, mutta ei ole tuottanut tulosta. Ap valitsee tässä ketjussa ehdotetuista mieleisensä. Ei tarvitse huudattaa hysteeristä vauvaa, mutta ei myöskään olla noin vuotta vauva tissillä. Harvemmin mikään taikatemppu saa vauvaa rauhoittumaan ja nukkumaan. Minun kokemukseni hyvin nukkuvista vauvoista perustuu rauhoittamiseen ja temppujen tekemättä jättämiseen.

Vierailija
64/124 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen vauva? Vauva voi "näyttää väsymisen merkkejä" myös silloin, kun hänellä on tylsää. Eli kokeilepa toimisiko sellainen, että hiukan leikittäisit/viihdyttisit lastasi.

Vierailija
65/124 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... Ja ei mitään erityisiä leikittämisiä  vaan ihan normaalia sitterissä tai lattialla lelujen kanssa olemista ja välillä sylissä miten nyt milloinkin. Ja ei ole ääniä pidetty pois kun lapset nukkuu, on imuroitu vaikka pinnasängyn ympäristökin ilman että lapsi herää. Kaksoset eivät koskaan heränneet toisen itkuun.

Miten totutit vauvat ääniin? Meillä uneton vauva heräsi välittömästi, jos koira haukkui, isosisarus vinkaisi, tiskit kolisi, joku imuroi, ihmiset puhui vähänkin kovempaan ääneen... Hän keräsi kaikkeen, ei väliä, oliko juuri nukahtanut vai ehtinyt jo nukkua jonkin aikaa. Minua moitittiin, että totutan vauvan hiljaisuuteen, kun pyysin vauvalle nukkumarauhaa esim. anoppilassa. Yritimme elää normaalisti meluten vauvan alkukuukaudet, mutta hän ei ääniin tottunut, ja minulta alkoi mennä mielenterveys kun vauva ei nukkunut. Hiljaisuudessa hän nukkui.

Eli kuinka kauan / kuinka monta päivää tai viikkoa huudatit vastasyntynyttä, että sait tottumaan hänet ääniin?

Minä en koskaan huudattanut vastasyntynyttä tai vanhempaakaan. Kyllä ne osasivat huutaa erikseen huudattamatta, kun se aika tuli .

Ei meillä mitenkään erikseen totutettu ääniin vaan elettiin tavallista elämää. Laitettiin vauva nukkumaan, sitten jatkettiin tavallista keskustelua, katsottiin telkkaria, mentiin keittiöön laittamaan ruokaa ym.  Varoittavana esimerkkinä meillä oli täydelliseen hiljaisuuteen tottunut sukulaislapsi, jonka nukkuessa ei saanut hiiskahtaakaan.

Enemmän meillä unettomuuden siemeniä kylvettiin synnytyslaitoksella vaatimalla minuutintarkkaa aikataulua. Vauva piti herättää syömään, vaikka olisi nukahtanut juuri puoli tuntia aikaisemmin. Nyt aikuisenakin se lapsi viihtyy kerrostalossa, jossa kuuluu jotain elämisen ääniä ympärillä, mutta unettomuus toisinaan vaivaa.

Ap:lle sanoisinkin, että älä suotta yritä pitää pientä hereillä, mutta älä yritä myöskään väkisin nukuttaa. Hän on sentään vasta 4 kk. Mietipä sitä, kun yrität saada 14-vuotiaan teinin ajoissa nukkumaan ja aamulla hereille.

Vauvan unirytmi muuttuu moneen kertaan ja uusien taitojen oppiminen häiritsee aina unia. Onhan se niin jännää, kun pieni ihminen löytää omat kätensä, kun pääsee ihan itse kääntymään vatsalleen, liikkumaan johonkin suuntaan.

En ole ensimmäisen lainauksen kirjoittaja, mutta näin meillä vauvat tottuivat tavalliseen elämään. Heidän aikaan tosin synnärilläkin oli meteliä aivan tarpeeksi, kun vauvalassa saattoi huutaa täyttä kurkkua puolenkymmentä vauvaa samaan aikaan.

Vierailija
66/124 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantoreppu ja voi tehä samalla ruokaa .

Vierailija
67/124 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva aikana kaikki turha hössötys pois.

Vierailija
68/124 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva nukkui 15 min torkkuja, liikkuvissa rattaissa ehkä jopa 30 min. Noin 8kk iässä alkoi olla jonkinlainen päivärytmi, yhdet päikkärit noin 2h. 2 vuoden iässä ei enää päikkäreitä ollenkaan.

Vierailija
69/124 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vauvalle tulossa hampaita? Niiden puhkeaminen vaivaa vauvaa ennen kuin hampaat on näkyvillä.

Vierailija
70/124 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, hauska huomata että vanha keskusteluni on nostettu :D

Vauvalle ei ollut tuolloin tulossa hampaita, ekat tulivat vasta 8kk iässä. Noin 7kk eteenpäin päiväunet alkoivat lopulta helpottaa, ja nyt "vauvan" ollessa 1v 4kk meillä on tosi hyvä ja säännöllinen päivärytmi, ei ole melkein puoleen vuoteen ollut yhtään ongelmaa nukuttamisissa! En olisi vuosi sitten uskonut :)

Ap

Vierailija
71/124 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ap jatkaa vielä, uskon että jos neuvolan terveydenhoitajalla olisi ollut vähän rennompi asenne niin en olisi stressannut niin hirveästi. Mutta kun "kaikki" vauvat nukkuvat tietyllä rytmillä samassa iässä niin tuntui luuserilta kun en osannut niin hyvin kun "kaikki" muut. Noottia tuli myös kun puolivuotiaana oli yhdet päiväunet liikaa verrattuna optimiin ja tasan 1v olisi pitänyt nukkua vain yhdet päiväunet. Onneksi meillä vaihtui hoitaja ja uusi kannusti menemään lapsentahtisesti. Ap

Vierailija
72/124 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme allergista lasta ja jokaisella oli vauvana vaikeuksia nukahtaa päiväunille, olivat itkuisia ja ärtyviä. Vatsavaivoja eikä refluksia ollut, mutta ihottumaa oli ihan jonkin verran. Ilmeisesti kutinaa kurkussa ja muuta pientä oiretta. 

Keskimmäinen oli erityisen haastava. Hän nukkui milloin nukkui sylissä, kantorepussa tai kun heijailin vaunuja. Ei koskaan 20min pidempään päivällä. Minulla oli lisäksi vilkas alle 2v, joten päätin, että vauva nukkuu sen mitä nukkuu kantorepussa tai vaunuissa kun ulkoilen taaperon kanssa tai kun imetän. Käytännössä hän oli päivisin aina joko sylissäni tai kantorepussa eli lakkasin nukuttamasta vauvaa sen kummemmin. Välillä vain rauhoitin menoa, luin esikoiselle kirjaa vauva sylissä tai pötköttelin lattialla vauvan kanssa tai vauva oli kantorepussa. Vauva saattoi nukkua kirjaa lukiessa, mutta jos yritin laskea alas, ihan varmasti heräsi, joten annoin nukkua sylissä. Se oli raskasta, mutta sekin on vaikeaa, jos pitää jatkuvasti miettiä, onko vauva väsynyt, nukkuuko tarpeeksi ja olenko nyt riittävästi yrittänyt nukuttaa. 

Vierailija
73/124 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä "nukuttanut" omia vauvojani. Eivät tottuneet mihinkään hytkyttelyyn, sylittelyyn tai paijaamiseen. Saivat aina nukkua ilman mitään erikoistemppuja ja oppivat nukkumaan silloin kun väsytti.

Tämä ei ehkä vastaa AP:n kysymykseen. Mutta mulla oli ystävä jonka lapsi nukahti vain äidin vieressä hiplaten äidin tukkaa. Tähän saattoi mennä tuntikin. Ystävä alkoi odottaa toista lasta ja huomasi kauhukseen että kuinka ihmeessä hän tulee pärjäämään vauvan ja nukutetavaksi taaperon kanssa?! Joten muistakaa että jos opetatte vauvanne joihinkin ihme-erikoistemppuihin niin sitä saattaa jatkua kauan.

Vierailija
74/124 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juuri samanlaista kuin ap:llä. Kaikki muuttui, kun vauva alkoi syödä soseita. Aloitin ne siskon vinkistä, neuvolan ohjeita vastaan, vähän aikaisemmln. Vauva alkoi nukkua pidempiä päikkäreitä ja muuttui kitisevästä itse auringoksi. Nälkä siis oli vaivannut pikkuista. Ihan harmitti, että en ollut tajunnut asiaa aikaisemmln.

Vierailija
75/124 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla raudanpuute? Aiheuttaa nukkumis/nukahtamispulmia. Itse nukuin huonosti 40 v, kunnes löytyi raudanpuute, uniongelmat poistuivat muutaman kk raudan tankkaamisella.

Vierailija
76/124 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä "nukuttanut" omia vauvojani. Eivät tottuneet mihinkään hytkyttelyyn, sylittelyyn tai paijaamiseen. Saivat aina nukkua ilman mitään erikoistemppuja ja oppivat nukkumaan silloin kun väsytti.

Tämä ei ehkä vastaa AP:n kysymykseen. Mutta mulla oli ystävä jonka lapsi nukahti vain äidin vieressä hiplaten äidin tukkaa. Tähän saattoi mennä tuntikin. Ystävä alkoi odottaa toista lasta ja huomasi kauhukseen että kuinka ihmeessä hän tulee pärjäämään vauvan ja nukutetavaksi taaperon kanssa?! Joten muistakaa että jos opetatte vauvanne joihinkin ihme-erikoistemppuihin niin sitä saattaa jatkua kauan.

Jotkut vauvat eivät todellakaan nukahda ilman temppuja ja hytkyttelyjä. Refluksi ja allergiat (tunnistamattomina/hoitamattomina) esimerkiksi syinä, jotka saattavat vaatia vähän enemmän nukuttamista, kuin vain sänkyyn laittamisen.

Vierailija
77/124 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa melko samalta kuin meillä esikoinen. Yöt nukkui todella hyvin mutta päivisin ei juurikaan. Yleensä nukahti vain hetkeksi kun sain mahan täyteen mutta en ottanut stressiä kun yöt nukkui hyvin. Päivisin unentarve oli todella vähäinen. Lopetti kaikki päiväunet reilun vuoden ikäisenä. Jos joskus nukahti vaikka autossa 5 minuutiksi niin yöunilla meno myöhästyi monella tunnilla.

Myöhemmin selvisi että lapsella on ad/hd ja lääkärin mukaan ihan tyypillistä käyttäytymistä jo vauvalta. Lapsi nyt 15 vuotias eikä nuku päivällä kuin kipeänä ollessaan.

Ero oli valtava muihin lapsiin. Muut lapseni nukkuivat niin paljon että tuntui ettei ikinä päästä mihinkään kun aina on uniaika.

Vierailija
78/124 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vauvani nukahti, kun pukkasin vaunuja epätasaista polkua pitkin. Jotenkin se hyppiminen ja pomppiminen auttoi. Mies tosin epäili, että taju meni vaan kankaalle.

Tutti on myös ehdoton ja se, että on lämmintä.

Vierailija
79/124 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsista toinen oli hankala nukahtamaan, toisen saattoi vaan jättää sänkyyn ja se nukahti. Mitään sirkustemppuja ei tarkoituksella tehty kummallekaan, mutta ei sitä lasta voi vaan jättää vaunuihin tai sänkyyn huutamaan jos se vaan ei nukahda ilman apua. Vauvavuodet meni ihan kohtuudella kun sai tissille nukahtaa, mutta jossain vaiheessa tuon isomman kanssa meni kyllä ihan showksi koko homma. Edelleen on välillä vaikeuksia, lapsi täyttää kohta 6v. Muuten täysin normaali, mutta ei vaan huvittaisi nukkua kun kaikki muu tekeminen olisi kivempaa. Toinen lapsista nukahtaa helposti sänkyynsä ilman sen kummempia. Temperamenttikysymys sekin.

Vierailija
80/124 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan valvottanut vauvaa, laitoin nukkumaan kun alkoi vaikuttaa väsyneeltä. Yliväsymys vaikeuttaa nukahtamista. Päivärytmi muotoutui melko nopeasti.

Vauva nukahti monesti rintareppuun, josta hänet sai varovasti laskettua omaan sänkyyn. Monesti nukahti myös vaunulenkillä. Aloimme vähän ennen puolen vuoden ikää toteuttaa lempeää unikoulua (nostelu-unikoulu), minkä johdosta lapsi oppi pikkuhiljaa nukahtamaan itsekseen omassa sängyssään. Välillä on tullut pientä takapakkia ja joinain päivinä on ollut vaikeuksia nukahtaa, mutta aina tilanne on palautunut normaaliksi muutamassa päivässä tai viikossa-parissa.

Kannattaa tosiaan yrittää selvittää onko vauvalla allergiaa tai muuta vaivaa, kuten vaikkapa silent refluksia.