Onko muiden elämä vauvan kanssa pelkkää nukuttamista?
Vauva on aina nukkunut päivisin huonosti ja tuntuu että menee päivä päivältä huonompaan.
Esim tänään herätys klo 7. Vauva söi ja hieroi silmiään lasittuneella katseella. Meni nukkumaan 8.30.
Heräsi 9.30. Puolen tunnin jälkeen näyttää väsymyksen merkkejä. Neuvolan ohjeiden mukaan yritän pitää hereillä 2 tuntia. 10.30 on niin väsynyt että yritän lähteä ulos. Tunti kävelyä ja vauva mölisee väsynenä. Sisällä yritän nukuttaa sänkyyn. Nukkuu noin 5min klo 12. Sen jälkeen ollut vetämätön, hieroo silmiään, väsy-mölisee. Ei nukahda missään huoneessa, missään valaistuksessa, millään taustamelulla. Tänään ollaan oltu pirteänä hereillä 30min. Muuten pelkkää väsymystä ja nukuttamisen yrittämistä.
Olen pohtinut vaihtoehtoa etten tunnista vauvan tarpeita, mutta silmien hierominen ja tyhjyyteen tuijottelu tuntuu niin varmoilta väsymerkeiltä. Jos en yritä laittaa vauvaa silloin nukkumaan vaan hengailen sen kanssa, alkaa se jossain vaiheessa huutaa täyttä häkää.
Neuvolan mukaan he eivät osaa auttaa. Olen puhunut 5 eri henkilölle tästä. Yksi sanoi lue kirja (luin, ei apua), yksi sanoi kävele vaunujen kanssa (kävelen, ei apua), yksi sanoi pidä hereillä ja muodosta rytmi (yritän mutta en osaa). Tuntuu että lopputulos on aina vain itkua ja väsyä ja ei nukahtamista. Tai nukahtaminen viideksi minuutiksi jonka jälkeen on taas entistä hankalampi nukahtaa. Vauva 4kk.
Kommentit (124)
Siis mä syötin vauvaa ja vauva nukahti siihen. Hyvin yksinkertaista.
Ei tarvitse neuvolaan soittaa.
Ja vauvaa ei siirrellä sitten enää.
Pieni vauva saattoi joskus havahtua hereille 15 min. jälkeen jolloin syötin uudestaan ja sitten mukkui pidempään.
Siinä puolen päivän aikaan.
Myöhemmin toiset unet.
Ihan pieni vauva nukkuu vähän väliä.
Kiinnitin kanssa huomiota tuohon säpsähtelevällä kuvailuun. Infantiilispasmit?
Aikuisetkin säpsähtelee, ei se oo mitään.
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö oikein, että vietät koko päivän nukuttamalla vauvaa, joka nukahtaa, mutta herää samantien? Ja sitten sinä taas nukutat häntä? Koska sinun mielestäsi lapsi on väsynyt.
Entä jos lähtisi toisinpäin eli lapsi nukahtaa, jos on nukkuakseen, muuten maailman joka tapauksessa jatkaa kulkuaan eikä hän ole sen keskipiste. Perheessä siivotaan, ripustetaan pyykkiä, ulkoillaan, laitetaan ruokaa jne. vaikka siellä olisi vauva. Lopeta nukuttaminen, mutta anna nukkua. Nyt lapsi ei jotenkin saa nukutuksi, koska nukuttaminen vie hänen voimansa ja hän on koko ajan aistit valppaana, mitä nukutuskeinoa seuraavaksi käytät. Hän on oppinut, että pieninkin inahdus saa sinut aktiiviseksi. Entä jos et reagoi samantien?
Ymmärsit oikein. Yritän saada vauvaa nukkumaan koska se vaikuttaa väsyneeltä. Kun se nukkuu vaikka ne 5min unet niin ihan yhtä väsyneeltä vaikuttaa kuin ennen uniakin.
En reagoi esim sängyssä mölisemiseen ennen kuin se yltyy itkuksi tai jos sitä jatkuu tosi kauan. Esim jos vauva on vaikka 20min mölissyt ja potkiskellut sängyssään niin käyn hakemassa pois (ellei ole alkanut jo tätä ennen itkemään). En tiedä kuinka kauan vauvaa pitäisi pitää yksinään saada unta.
Yöt meillä on mennyt aina aika hyvin, ennen heräsi kerran yössä ja nyt kun 4kk tuli mittariin niin on heräillyt 2-3krt yössä. Nukkuu 10h ja päiväunia yhteensä päivässä max 2h monessa pätkässä.
Tuo neuvolan antama vinkki että vaihtaa lelut lauluun väsymyksen hetkellä oli siis minustakin outo vinkki enkä ole niin toiminut. Joku kysyi noista leluista, vauva tykkää katsella leluja ja kirjoja niin usein kun se makoilee lattialla niin olen antanut tavaroita tutkittaviksi. Ehkä liikaakin, aion nyt rajoittaa sitä. Se vaan on niin innoissaan tavaroista niin olen luullut tekeväni hyvin kun olen niitä sille antanut.
Tunnistan itsessäni sen että taidan ylihoitaa vauvaa. Yritän liikaa kehitellä sille katsomista/kuuntelemista/tekemistä. Koitan nyt rauhoittaa meininkiä ja katsoa josko se auttaisi.
Olen tosi kiitollinen kaikille kommentoijille. Pelotti kirjoittaa tänne kun ajattelin että saisin vain haukkuja. Sen sijaan olen saanut paljon neuvoja ja kannustusta. Kiitos! Ap
Syötin aina vauvaa ja vauva nukahti siihen.
Mikäs sen helpompaa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tärkeää, että saat vauvan nukkumaan riittävästi (hyvänlaatuista unta) jotta hänen aivonsa kehittyvät normaalisti, ja itsekin jaksat.
Ensimmäisenä huomioni kiinnitti se, että herätät vauvan - miksi?
On löydyttävä keino, jolla vauva saa kokea olevansa niin tyytyväinen, että pystyy nukahtamaan... KOKEILE TÄTÄ: laita vaunujen kantokoppaan ja keinuta hellästi ylös-alas suunnassa samalla, kun keinutat edes-taakse (ja siinäkin ylös-alas). Juuri kun näyttää, että vauva meinaa nukahtaa, jatka vielä lempeästi! (Ettei tule suurta muutosta juuri silloin, kun olisi nukahtanut...) Melut ja mölyt pois ensimmäisten 20 min jälkeen nukahtamisesta, jotta vauva ehtii päästä syvään uneen.
Olennaista on tosiaan löytää se, mikä rauhoittaa vauvan hänen ehdoillaan. Kerrothan, mikä auttoi!
En siis tosiaan herätä vauvaa :D jos meinaat tuota aloitusviestiä missä lukee herätys, niin tarkoitin siis että vauva heräsi silloin. Anteeksi epäselvyys.
Iltaisin vauva on tähän mennessä nukahtanut ilman mitään ongelmaa mutta nyt viikon ajan sekin on alkanut hankaloittumaan ja täyttymään itkusta.
Äsken vauva taas unisöi ja nukahti. Havahtui itse ihan minuutin-pari nukahtamisen jälkeen sylissä. Nukahti heti uudelleen ja havahtui taas. Oikeen siis sätkähtää. Ei mielestäni kuulunut mitään ääntä enkä liikkunut tms. Myöskään muuten en ole yhdistänyt heräämistä mihinkään ääneen. Nyt sain vauvan omaan sänkyyn ja on ollut siellä jo kymmenisen minuuttia nukkuen(?).
"Luulen, että vauva on jännittynyt ja psyykksiesti & fyysisesti ylirasittunut siitä, ettei saa elää omalla rytmillään, niin kovasti kuin yritätkin auttaa. Ehkä olisi parempi, että unohdat kellot ja minuutit ja keskityt siihen, mitä vauva tarvitsee. "
Näin olen tähän asti tehnyt, nyt vajaa viikon koittanut neuvolan ohjeita (en kyllä tuohon kahteen tuntiin pääse mutta olen yrittänyt pitää sitä ilman nukkumaanlaittoa esim 10min pidempään kuin normaalisti.)
Mulle on varmaan vaikeinta se itkun selvittäminen. Jos on liian kauan aktivointia/seurustelua > itkua. Jos laitan väärään aikaan sänkyyn/vaunuihin > itkua.
Hm... Hyvä, että pääsen keskustelemaan asiasta - hyvä, ettet pidä vauvan tyytymättömyyttä mitättömänä, vaan haluat, että hän on mahdollisimman tyytyväinen.
Kerron sinulle yhden väärinkäsityksen, joka monella ihmisillä on vauvoista: että heille pitäisi tarjota paljon virikkeitä. Vauva toki tarvitsee vuorovaikutusta perushoivan muodossa ja vähäsen stimulaatiota muutenkin (vauvaa ei saisi koskaan "hylätä"), mutta ei vauva oikeasti jaksa mitään kovin sosiaalista pitkään... Jos vauva esim. kääntää katseensa seurustelun aikana muualle, on erittäin tärkeää, ettei häntä yritä pakottaa katsekontaktiin. Oletko kuullut S.O.S. -merkeistä? (Social Over Stimulation)
Tuo katsekontakti on tuttu, ja kun vauva alkaa katsella muualle niin lopetan kirjojen tai lelujen näyttämisen enkä ota katsekontaktia. Neuvolan mukaan tällöin voi pitää vaikka laulutuokioita. Eikö se ole sitten niin virikkeellistävää? Täytyy googlata vielä tarkemmin nuo sos-merkit.
Kommenttiin 19, vauva nukkuu makuupussissa mutta ilmeisesti siellä on liikaa liikkumatilaa kun pystyy hätkähdellä. Aina puhutaan myös siitä ettei vauva saa nukahtaa rinnalle joten olen täss vaiheessa vienyt vauvan pois jolloin herkästi herää. Ehkä ensiksi kuoppaan nyt tuon "säännön" ja annan vauvan nukkua sylissä jos tahtoo. Ap
Mä en käsitä näitä jotka puhuvat ettei vauva saa nukahtaa tissille tai syliin, sehän on luonnon paras unilääke että masu täyteen maitoa ja turvassa äidin iholla. Googlaa esim fourth trimester. Ei vauva alkuun halua muuta kuin olla lähellä ja rauhassa – ei rytmitystä, ei "tottumista" liian hyvään, ei mitään vinkkien testailua...
Mikä pakkomielle sinulla on suorittaa joku tietyn konseptin mukainen nukutusoperaatio? Minun lapsia ei ole nukutettu kuin keskussairaalassa, anestesiahoitajan toimesta.
Silti jokainen on nukkunut ennemmin tai myöhemmin. Miksi ihmeessä sinä et anna lapsen olla rauhassa ja oppia nukkumaan aivan itsekseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tärkeää, että saat vauvan nukkumaan riittävästi (hyvänlaatuista unta) jotta hänen aivonsa kehittyvät normaalisti, ja itsekin jaksat.
On löydyttävä keino, jolla vauva saa kokea olevansa niin tyytyväinen, että pystyy nukahtamaan... KOKEILE TÄTÄ: laita vaunujen kantokoppaan ja keinuta hellästi ylös-alas suunnassa samalla, kun keinutat edes-taakse (ja siinäkin ylös-alas). Juuri kun näyttää, että vauva meinaa nukahtaa, jatka vielä lempeästi! (Ettei tule suurta muutosta juuri silloin, kun olisi nukahtanut...) Melut ja mölyt pois ensimmäisten 20 min jälkeen nukahtamisesta, jotta vauva ehtii päästä syvään uneen.
Olennaista on tosiaan löytää se, mikä rauhoittaa vauvan hänen ehdoillaan. Kerrothan, mikä auttoi!
En siis tosiaan herätä vauvaa :D jos meinaat tuota aloitusviestiä missä lukee herätys, niin tarkoitin siis että vauva heräsi silloin. Anteeksi epäselvyys.
Iltaisin vauva on tähän mennessä nukahtanut ilman mitään ongelmaa mutta nyt viikon ajan sekin on alkanut hankaloittumaan ja täyttymään itkusta.
Äsken vauva taas unisöi ja nukahti. Havahtui itse ihan minuutin-pari nukahtamisen jälkeen sylissä. Nukahti heti uudelleen ja havahtui taas. Oikeen siis sätkähtää. Ei mielestäni kuulunut mitään ääntä enkä liikkunut tms. Myöskään muuten en ole yhdistänyt heräämistä mihinkään ääneen. Nyt sain vauvan omaan sänkyyn ja on ollut siellä jo kymmenisen minuuttia nukkuen(?).
"Luulen, että vauva on jännittynyt ja psyykksiesti & fyysisesti ylirasittunut siitä, ettei saa elää omalla rytmillään, niin kovasti kuin yritätkin auttaa. Ehkä olisi parempi, että unohdat kellot ja minuutit ja keskityt siihen, mitä vauva tarvitsee. "
Näin olen tähän asti tehnyt, nyt vajaa viikon koittanut neuvolan ohjeita (en kyllä tuohon kahteen tuntiin pääse mutta olen yrittänyt pitää sitä ilman nukkumaanlaittoa esim 10min pidempään kuin normaalisti.)
Mulle on varmaan vaikeinta se itkun selvittäminen. Jos on liian kauan aktivointia/seurustelua > itkua. Jos laitan väärään aikaan sänkyyn/vaunuihin > itkua.
Hm... Hyvä, että pääsen keskustelemaan asiasta - hyvä, ettet pidä vauvan tyytymättömyyttä mitättömänä, vaan haluat, että hän on mahdollisimman tyytyväinen.
Kerron sinulle yhden väärinkäsityksen, joka monella ihmisillä on vauvoista: että heille pitäisi tarjota paljon virikkeitä. Vauva toki tarvitsee vuorovaikutusta perushoivan muodossa ja vähäsen stimulaatiota muutenkin (vauvaa ei saisi koskaan "hylätä"), mutta ei vauva oikeasti jaksa mitään kovin sosiaalista pitkään... Jos vauva esim. kääntää katseensa seurustelun aikana muualle, on erittäin tärkeää, ettei häntä yritä pakottaa katsekontaktiin. Oletko kuullut S.O.S. -merkeistä? (Social Over Stimulation)
Tuo katsekontakti on tuttu, ja kun vauva alkaa katsella muualle niin lopetan kirjojen tai lelujen näyttämisen enkä ota katsekontaktia. Neuvolan mukaan tällöin voi pitää vaikka laulutuokioita. Eikö se ole sitten niin virikkeellistävää? Täytyy googlata vielä tarkemmin nuo sos-merkit.
Kommenttiin 19, vauva nukkuu makuupussissa mutta ilmeisesti siellä on liikaa liikkumatilaa kun pystyy hätkähdellä. Aina puhutaan myös siitä ettei vauva saa nukahtaa rinnalle joten olen täss vaiheessa vienyt vauvan pois jolloin herkästi herää. Ehkä ensiksi kuoppaan nyt tuon "säännön" ja annan vauvan nukkua sylissä jos tahtoo. Ap
Mä en käsitä näitä jotka puhuvat ettei vauva saa nukahtaa tissille tai syliin, sehän on luonnon paras unilääke että masu täyteen maitoa ja turvassa äidin iholla. Googlaa esim fourth trimester. Ei vauva alkuun halua muuta kuin olla lähellä ja rauhassa – ei rytmitystä, ei "tottumista" liian hyvään, ei mitään vinkkien testailua...
Nimenomaan. Näinhän se on suunniteltu ja kaikki oli helppoa, ei turhia itkuja ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittäisit aivan varmasti jos sinulla olisi vauva tissillä noin 10 kuukautta, eikä mitään muuta elämää. Maailman sivu vauvat ovat nukkuneet ilman vimmattua nukuttamista. Joskus ovat itkeneet, mutta ovat itkeneet sylissäkin.
Minusta on huono neuvo se, että pitää olla aivan hiljaista. Omat lapseni ovat tottuneet pienestä pitäen tavallisiin kodin ääniin. He ovat tunteneet olonsa turvalliseksi, kun ovat kuulleet tuttuja ääniä ja tienneet, että eivät ole yksin vaan on ihmisiä lähellä.
Anna joskus vauvan olla itsekseen ja tee omia puuhiasi.
Vierailija kirjoitti:
... Ja ei mitään erityisiä leikittämisiä vaan ihan normaalia sitterissä tai lattialla lelujen kanssa olemista ja välillä sylissä miten nyt milloinkin. Ja ei ole ääniä pidetty pois kun lapset nukkuu, on imuroitu vaikka pinnasängyn ympäristökin ilman että lapsi herää. Kaksoset eivät koskaan heränneet toisen itkuun.
Miten totutit vauvat ääniin? Meillä uneton vauva heräsi välittömästi, jos koira haukkui, isosisarus vinkaisi, tiskit kolisi, joku imuroi, ihmiset puhui vähänkin kovempaan ääneen... Hän keräsi kaikkeen, ei väliä, oliko juuri nukahtanut vai ehtinyt jo nukkua jonkin aikaa. Minua moitittiin, että totutan vauvan hiljaisuuteen, kun pyysin vauvalle nukkumarauhaa esim. anoppilassa. Yritimme elää normaalisti meluten vauvan alkukuukaudet, mutta hän ei ääniin tottunut, ja minulta alkoi mennä mielenterveys kun vauva ei nukkunut. Hiljaisuudessa hän nukkui.
Eli kuinka kauan / kuinka monta päivää tai viikkoa huudatit vastasyntynyttä, että sait tottumaan hänet ääniin?
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakkomielle sinulla on suorittaa joku tietyn konseptin mukainen nukutusoperaatio? Minun lapsia ei ole nukutettu kuin keskussairaalassa, anestesiahoitajan toimesta.
Silti jokainen on nukkunut ennemmin tai myöhemmin. Miksi ihmeessä sinä et anna lapsen olla rauhassa ja oppia nukkumaan aivan itsekseen?
Miksi vastaat huonosti nukkuvan vauvan äidille, jos sinulla on kokemusta vain hyvin nukkuvista vauvoista? Ajat sitten on tutkimuksillakin todettu, että vauvojen kyvyssä nukahtaa itsekseen on merkittäviä eroja ihan syntymästä asti. Ei kukaan hytkyttele, nukuttele ja tee taikatemppuja huvin vuoksi, jos voisi vaan jättää vauvan rauhaan ja nukahtamaan itsekseen. Se johtaisi huonosti nukahtavan vauvan kanssa sellaiseen yliväsymyskierteeseen, että vauva ei muuta tekisikään kuin huutaisi hysteerisenä.
Meillä kummatkin lapset heräilivät, kitisivät, itkivät jatkuvasti. Närästystä kummallakin, lääkitys siihen aloitettiin lastenlääkärin käskystä. Muistaakseni Gavisconia? määrättiin vaivaan.
Anteeksi, näin alkuun pakko sanoa, että häiritsee kun kerrot vauvasta että "se". Hän on kuitenkin ihminen.
Sitten asiaan. Mitä tapahtuu jos et nukuta vauvaa ollenkaan? Kerroit valvottamisesta, mutta jos vauva on vaikka lattialla itsekseen? Ilman että olet siinä tekemässä erityisesti mitään. Eli ei nukuttamista tai valvottamista.
Tuttua, vauva on vielä todella pieni, vauvaa ei saa valvottaa väkisin, vaan odotat että ikää tulee lisää 6kk syö jo kiinteitä ja pärjää jo yön syömättä ja voit alkaa sitä unirytmiä muodostamaan itse, mutta pienen vauvan kanssa mennään vauvan omalla rytmillä, vaikka se on joskus todella rasittavaa vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Ja vauvan ikä on? 2kk vai 11 kk? Ihan "pikkusen" vaikuttaa siihen, mitä ehdotan neuvoksi. T. kolmen äiti, kaikki erilaisia nukkujia
Ap kirjoitti 4 kk.
T. Neljän äiti, kaikki ns hyviä nukkujia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittäisit aivan varmasti jos sinulla olisi vauva tissillä noin 10 kuukautta, eikä mitään muuta elämää. Maailman sivu vauvat ovat nukkuneet ilman vimmattua nukuttamista. Joskus ovat itkeneet, mutta ovat itkeneet sylissäkin.
Minusta on huono neuvo se, että pitää olla aivan hiljaista. Omat lapseni ovat tottuneet pienestä pitäen tavallisiin kodin ääniin. He ovat tunteneet olonsa turvalliseksi, kun ovat kuulleet tuttuja ääniä ja tienneet, että eivät ole yksin vaan on ihmisiä lähellä.
Anna joskus vauvan olla itsekseen ja tee omia puuhiasi.
Meillä myös 4 kk vauva ja kun möykkä loppuu niin vauva herää. Laitan aina radion päälle kun isommat menee ulos.
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute? Se aiheuttaa herkkäunisuutta ja nukahtamisvaikeuksia. Mittautappas ferritiini + crp.
4-kk vauvalla? Nyt herätys oikeesti sen ferritiinin kanssa. Aivan naurettavaa.
En muista, minkä ikäiselle vauvalle rupesin näyttämään kirjoja ja leluja. Onkohan 4 kk turhan nuori aloittaa..? Minkä ikäiselle sinä aloitit?
Mielestäni laulutuokin pitäminen, kun vauva on osoittanut joko kiinnostuksen puutetta sosiaalisuuteen (tai jopa turtumista, ylivirittymistä) ei ole hyvä ajatus. Siinähän pakotetaan sosiaalisuuteen ja aistitulvaan vain keinoja vaihtamalla. Miksi pelkkä syli ei riitä?
Säpsähtely on luonnollinen neurologinen ilmiö (joskin äärimmillään kuuluu poikkeavuuteen), eikä sitä tulisi mielestäni pyrkiä mekaanisesti estämään. Vähän kuin lapsi meinaisi aivastaa, ja tukkisit hänen hengitystiensä. Säpsähtelylle on jokin luonnollinen syy ja se lienee kehon keino parempaan tilaan. Sen fyysisestä estämisestä saattaa olla jopa haittaa? Ei ehkä kannata tehdä mitään tietämättä, mitä itse asiassa tekee.
Miten niin vauva ei saa nukahtaa rinnalle? Vaikeuksien aikana se voi olla jopa ainoa keino saada vauva jälleen tyytyväiseksi, niin että muutkin keinot kelpaavat. Erittäin hyvä päätös antaa vauvan nukkua vaikka sylissä, että saa toipumisaika! Tee juuri niin, kuin sinusta parhaalta tuntuu.