Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muiden elämä vauvan kanssa pelkkää nukuttamista?

Vierailija
25.05.2020 |

Vauva on aina nukkunut päivisin huonosti ja tuntuu että menee päivä päivältä huonompaan.

Esim tänään herätys klo 7. Vauva söi ja hieroi silmiään lasittuneella katseella. Meni nukkumaan 8.30.
Heräsi 9.30. Puolen tunnin jälkeen näyttää väsymyksen merkkejä. Neuvolan ohjeiden mukaan yritän pitää hereillä 2 tuntia. 10.30 on niin väsynyt että yritän lähteä ulos. Tunti kävelyä ja vauva mölisee väsynenä. Sisällä yritän nukuttaa sänkyyn. Nukkuu noin 5min klo 12. Sen jälkeen ollut vetämätön, hieroo silmiään, väsy-mölisee. Ei nukahda missään huoneessa, missään valaistuksessa, millään taustamelulla. Tänään ollaan oltu pirteänä hereillä 30min. Muuten pelkkää väsymystä ja nukuttamisen yrittämistä.

Olen pohtinut vaihtoehtoa etten tunnista vauvan tarpeita, mutta silmien hierominen ja tyhjyyteen tuijottelu tuntuu niin varmoilta väsymerkeiltä. Jos en yritä laittaa vauvaa silloin nukkumaan vaan hengailen sen kanssa, alkaa se jossain vaiheessa huutaa täyttä häkää.

Neuvolan mukaan he eivät osaa auttaa. Olen puhunut 5 eri henkilölle tästä. Yksi sanoi lue kirja (luin, ei apua), yksi sanoi kävele vaunujen kanssa (kävelen, ei apua), yksi sanoi pidä hereillä ja muodosta rytmi (yritän mutta en osaa). Tuntuu että lopputulos on aina vain itkua ja väsyä ja ei nukahtamista. Tai nukahtaminen viideksi minuutiksi jonka jälkeen on taas entistä hankalampi nukahtaa. Vauva 4kk.

Kommentit (124)

Vierailija
121/124 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän se tahtoo olla, mutta mua ainakin lohdutti se tieto, että vauva kyllä kasvaa siitä. Loppujen lopuksi se pari ekaa vuotta menee ihan älyttömän nopeasti, jälkikäteen varsinkin tuntuu että minne se vauva-aika oikein hävisi. Nyt kun on lapsiluku täynnä ja kaikkien vauva-aika ohi, niin voi nauttia vaan isommista lapsista.

Vierailija
122/124 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääk mä olen kolmen lapsen äiti, mutta en osaa auttaa. Mä vaan menin ja touhusin lasten kanssa ja tein kotitöitä. Siinä aina jossain vaiheessa vauvat nukkuivat ja jossain kohtaa heräsivät. En nukuttanut tai seuraillut sitä milloin nukkuivat. Ei ollut aikaakaan vaan keskittyä ainoastaan vauvan tarpeisiin, vaan hän meni siinä muiden mukana.

Yöunille mentiin joka ilta samaan aikaan. Nukahdettiin vierekkäin, vauvalla tissi suussa ja aamulla herättiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/124 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo mummi, mutta hoidan lapsenlastani paljon. Ennen vanhaan puhuttiin itkuvirrestä ja sitä tämäkin vauveli harrastaa, eli kun on väsynyt, alkaa pitää omaa ääntään ja hieroo silmiään. Ei nukahda sänkyyn, mutta nauttii suuresti, kun häntä pitää sylissä olkapäätä vasten ja vähän kävelee ja heijailee ja laulaa tuutulauluja, vaikka vain pehmeitä tavuja, joilla ei ole mitään merkitystä (lullan-lallan-lullal-laa). Samaan aikaan hän itse saattaa laulaa univirttään ja siihen olkapäälle nukahtaa. Ja mummihan jaksaa pitää sylissä ja ottaa usein itsekin torkut vauva olkapäällä mukavassa tuolissa istuen.

Vierailija
124/124 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäisenä rauhoitu itse! Tee vauvallesi päivärytmi, esim.aamulla syöttö, hetken leikkimistä eli lattialla köllöttelyä, mukavaa juttelua, laulelua tms. Kun haukottelee tai muuten vaikuttaa väsyneeltä, kuivitus, maitosatsi, röyhtäytys ja omaan sänkyyn. Ei eri paikkoja, valoja, äänimaailmoja, vaan oma vuode, valot himmeäksi, peittele, silittele selkää vaikka hyräillen ja mikä tärkeintä, toimi rauhallisesti. Samaa rataa päivää edelleen, ehkä yhdet-kahdet unet ulkoillen.

Jos vauvasi on levoton itkuinen tai muuten karhea, älä ainakaan yritä kädivarsillasi makuulla pitäen heijata tai vatkata, tilanne vain pahenee. Nosta pystyasentoon rintaasi vasten, kietaise lämmin peitto ympärille ja silittele hiljakseen selästä, käveskele ympäriinsa rauhallisesti hiljaisella äänellä jutellen tai hyräillen. Vauvan kasvaessa hereilllä olo aika pitenee, joten mukavaa touhuilua. Ja kuten sanoin, yritä pysyä rauhallisena. Tsemii!