***ELOisat toiveikkaina torstaihin***
Kommentit (28)
Lämmintä piisaa...Onko sitten hyvä vaiko paha, nurmikko ainakin kaipaisi vettä!
Ihan vaan nyt tässä sivulauseena, että jotkut anopit on sitten TODELLA syvältä! Saavat töksäytellä sanoa likimain mitä vaan miniöilleen, vaan annas kun sanoo jotakin takaisin, niin silloin on piru merrassa, huhhuhuu. Sanoinkin omalleni, siinä kohtaa kun hän papatukseltaan jaksoi sekunnin kuunnella, että hyppääs kuule hetkeksi minun housuihin niin mieti senjälkeen uudestaan. No sepä oli kyllä ihan turhaa, eihän se mitään auttanut :( Sääliksi käy anoppia, kun on saanut tämmöisen miniän itselleen...
Taatelikin on jo hyvässä kasvussa (eilen 2340g), vaikka tosin on sitä ollut kokoajan, mutta nyt puhutaan jo KOTIINPÄÄSYSTÄ!!!! Tosin ei ihan heti, muutama viikko vielä. Poika osaa jo syödä halutessaan oikein hienosti :) ja on tarkka ruoka-ajstaan, osaa pikkuinen ruveta jo vaatiman eväitään, jos ei ala kuulumaan. Oikeastaan alkaa jo jännittämään ihan älyttömästi, että miten se vauva-arki siitä alkaa sujumaan, kun mieskään ei pääse ihan alkuun isyyslomaansa pitämään, saatan joutu viikonverran yksin selviytymään, eihän siinä muuten mitään, mutta kun on tuo viliskantti 2v. tuossa vielä :) No onhan se sanonta tikanpojista ja puista...että eiköhän se siitä suttaannu.
SYNTYMISTÄ: sieltähän piakkoin alkaa Eloisia muitakin maailmaan tulemaan, ihan jännittää kuka teistä on seuraava!
Helteistä päivää jatkaen
eria&taateli 1kk 3 vk
Täällä myös kärsitty katkonaisesta yöstä vessakäyntien ja kipeiden nivusten takia... Illalla nukkumaanmennessä sain vielä jonkin ihme hormonimyrskyn niin että itkeä tillitin kaikki mahdolliset asiat ja podin huonoa omaa tuntoa uuden vauvan syntymästä, pinnasängyn siirtämisestä meidän makuuhuoneeseen ja siitä että esikoinen joutuu edelleen nukkumaan omassa huoneessaan. Nyt on naama kivan näköinen, oikein mukava lähteä neuvolavisiitille...:/
Nyt siis neuvolaan. Eria, kiva kuulla välillä uutisia Taatelista!
Pantoufle 36+3
mulla on tänään hyvä aamu...:) laitettiin ropelli pyörii tohon ni sai hyvin nukuttua! nyt en vessassakaan käynny ku olikohan 3 kertaa:).
kiva kuulla että taateli kasvaa,kohta se alkaa samaan kamuja :)
anopista että me ollaan kerran otettu yhteen ja sen jälkeen on neuvomiset/puuttumiset jäänny :D ,mä oon sen verran kipakka miniä että en kauaa kuuntele mitään sontaa hih..
ai niin onkos muilla sellasta kun kävelee niin yhtäkkiä alkaa vihloo reiteen/nivuseen tai johki sinne suunnalle,mulla on nyt sellanen vaiva tullu ja kun en uskalla kävellä ettei jalka lähe alta,joten nyt liikkuminen rajoittuu tähän lähi seudulle,tohon vihlontaan liittyy musta välillä luun naksuminen joka kävelyaskeleella,mitä se on???
nooh,nyt aamupalalle ja terdelle nauttii ulkoilmasta :) aurinkoista päivää kaikille..
k.h.p ja tärppi 32+4
Viime yö oli aivan kamala. Makuuhuone oli kuuma kuin pätsi, allergiaoireet vaivasivat koko yön ja esikoinen herätteli yhden aikaan. Kun olin saanut hänet takaisin untenmaille, oli itselläni vaikeuksia nukahtaa uudelleen, kun silmiä kutitti niin hirveästi. Sitten kun olin juuri torkahtanut, heräsin siihen, että mies könysi kotiin sieltä konsertista. Siinä meni ainakin tunti, ennenkuin nukahdin ja puoli seitsemältä sitten oli lopullinen herätys. Nukkuisin tänään päikkärit, jos voisin, mutta taitaa jäädä tältä päivätä väliin.
Meilläkin esikoinen on saanut viime päivinä merkillisiä huutoraivareita ja olen itsekin miettinyt, voisiko johtua helteistä. Naapuristakin on nimittäin kuulunut sellaista pienten lasten raivoa, että taitaa nämä pikkuiset ihan tosissaan käydä kuumina kuumuuden vuoksi. Ihan ymmärrettävää.
Esikonen lähti hetki sitten hoitoon ja minä lähden kohta kaverin kanssa Jumboon asioille. Tämä onkin esikoisen viimeinen hoitopäivä vähään aikaan. Hän palailee osa-aikaisena takaisin elokuun lopulla. Ihanaa tarjota pienelle miehelle pitkä loma ja paljon äidin ja isän seuraa.
Tutkiskelin eilen vähän tarkemmin neuvolakorttiani ja neuvolalääkäri oli siihen eilen merkinnyt, että kohdunsuu on auki 1 sentin. Eikö se menekin niin, että uudelleensynnyttäjillä alkaa kohdunsuu aueta ennenkuin kohdunkaula on kokonaan lyhentyntyt? Eli tuskin tuo kohdunsuun aukeaminen mitään synnytystä vielä ennustelee, mutta jos nuo olisi jo niitä ensi merkkejä sille, ettei tässä tarvitsisi kovin montaa viikkoa enää kärvistellä?? Olen itse asennoitunut siihen, että voisin lähteä synnyttämään minä päivänä tahansa ensi viikon torstain jälkeen. Silloin nimittäin tulee rv 37 täyteen ja pääsisin viikkojeni puolesta jo Haikaranpesäänkin. Mutta kertokaapas te, joilla jo useampia lapsia, miten pitkään on kestänyt kohdunsuun ensimmäisten senttien aukeamisesta siihen, että synnytys ihan oikeasti on alkanut??
Pepper (36+0)
Minulla on myös samanlainen vaiva. Eli ihan yhtäkkiä kävellessäni saattaa iskeä inhoittava vihlaisu nivuseen. Tuntuu ihan siltä, kuin joku hermo jäisi puristuksiin tms. Tätä on jatkunut ehkä kuukauden verran, nyt viime päivinä vähän useammin. Kiusallista ja välilä tosiaan itseäkin pelottaa, että meneekö jalat kokonaan alta. Esikoista odottaessa en tuollaisesta kärsinyt. Osaisikohan joku kertoa, mitä tuo on?
k.h.p:
ai niin onkos muilla sellasta kun kävelee niin yhtäkkiä alkaa vihloo reiteen/nivuseen tai johki sinne suunnalle,mulla on nyt sellanen vaiva tullu ja kun en uskalla kävellä ettei jalka lähe alta,joten nyt liikkuminen rajoittuu tähän lähi seudulle,tohon vihlontaan liittyy musta välillä luun naksuminen joka kävelyaskeleella,mitä se on???
nooh,nyt aamupalalle ja terdelle nauttii ulkoilmasta :) aurinkoista päivää kaikille..
k.h.p ja tärppi 32+4
eipä täälläkään nukuttu hyvin. Tuntuu että ihan silmät ristissä. Taitaa väsyttää nuo eiliset verikokeetkin, sen verran monta pullollista ottivat.
Esikoinen taas terveiden kirjoissa, kuume laskenut onneksi. Minua vaan jännittää kun on mahassa aika höntsä olo ja niin alkoi tuo esikoisen tautikin. Olisi tärkeä meno sunnuntaina mitä en millään viitsisi perua. Toivottavasti liittyy vain eilisillan kukkakaalin syöntiin.
Remonttimiestä odotellaan, sanoi tulevansa kahdeksalta mutta nyt on kyllä reippaasti myöhässä. Ihan asiallinen tapaus ollut tähän asti, toivon mukaan jatkuu. Nyt ei kaipaisi ylimääräisiä ylläreitä =)
Olikos se Opemamma kun sanoi ostaneensa jotakin vauvalle. Minäkin eilen ostin kaupungilta pari bodya ja aika söpön pienen haalarin. Ja kaikki neutraaleja värejä ettei äitini ala epäillä suuntaan tai toiseen...nyt pidetään salaisuutena tämä sukupuoli! Oli ihana olla kaupungilla ja katsella turisteja ja kauniita istutuksia Esplanadilla ja nauttia aurinkoisesta ilmasta. Kävimme ystäväni kanssa kafe Espassa ja söimme salaatin johon saa valita 2 täytettä päälle, 8 e hinta. Iso salaatti ja kyllä maistui. Varsinkin tuon 14 tunnin paaston päälle =)
Eipä muuta kuin päivänjatkoja ja vointeja kaikille kuumista öistä huolimatta!
t.tuuli72 + jumppatyttö rv33+1
Eilinen päivä meni poikien kanssa sit siellä korkeasaaressa. Kahteen kertaan käveltiin saari ympäri ja välillä käytiin syömässä. Kotiin tultiin sitten kauppatorin kautta ja yhteensä reissuun meni seitsemän tuntia, tuloksena yksi pieni supistus just kun päästiin kotipihalle.
Unohdin niitä verikokeiden tuloksiakin soitella mut tänään sit paremmalla muistilla. Mä kyl jotenkin ajattelen niin et jos niissä olis jotain ollut niin kai ne olis jo soittanut mulle.
Kelassa kun kävin eilen aamulla niin meinasin pudota tuolilta kun kelan täti yritti väittää mulle kivenkovaan et koska mulla on pojista kotihoidontukipäätös olemassa niin se ei katkea mihinkään sen maksaminen vaikka äitiysrahakausi alkoi, ei meinannut millään ottaa mun papereita vastaan vaan meni sit toiselta virkailijalta kysymään asiasta et saako ottaa mun hoitoraha/lisä hakemuksen vastaan. Senkin jälkeen vielä katteli mun tietoja koneelta ja loppujen lopuks myönsi että joo eipä tätä näköjään enää makseta. Ihanaa kun joka paikassa on kesä-apulaisia... =)
Mutta nyt katoan laittamaan pyykkiä koneeseen...
LEM 35+4
MOI,
Nyt on sitten viimeinen neuvolalääkäri käyty eli ensi viikolla kun on 37 viikkoa täynnä niin voisi mennä jo vaikka synnyttämäänkin :) Vaikka ei kyllä lääkärin mielestä näytä synnytys olevan lähellä, kun muutosta ei ole tapahtunut aikaisempaan tilanteeseen ja kun vaihteeksi ei supistelekaan ollenkaan. Painonkin nousun olin saanut pikkasen kuosiin eli nyt tuli 450g/viikossa eli hyvin on purrut mun ruokavalion tarkistus.
Pikkasen mietityttää se kun ei tehdä mitään kunnon painoarvioita. Mun sf mitta on keskitasoa, mutta me ollaan miehen kanssa pitkiä eli 175/185 eli sen takia pikkasen mietityttää ettei vaan mitään körilästä kuitenkin olisi tulossa. Niin ja vatsa on alhaalla eli se sf-mittahan ei sinänsä kerro koko totuutta. Ihme hermoilija mäkin olen kaikessa tähän vauvaan liittyvässä asiassa :)
ERIA: Kivaa kun vauvan kotiinpääsy jo lähestyy!
ANOPIT:
Anoppien kanssa pitääkin joskus olla vähän tiukkana, että ne ei hypi silmille ihan :) Meillä onneksi mies yleensä hoitaa sen omalle äidilleen tiukkana olemisen tai on ainakin tähän mennessä kritisoinut, jos on tarvetta ilmennyt. Katsotaan nyt miten tämän vauvan myötä asiat muuttuvat. En millään jaksaisi katsella niitä appivanhempia yhtään liikaa, vaikka onhan niistä aina joskus apuakin.
Pia rv:lla 37
Olo on niinkuin en olisi nukkunut yhtään... Menin sänkyyn ja nukahdin heti 2,5h, sitten esikoinen näki pahaa unta ja itkun lohdutteluun meni aikansa -valvoin 1,5h ennenkuin sain unenpäästä taas kiinni. Puoli neljältä esikoista pissatti ja hän tarvitsi apua vessareissulle, mutta valvoi samantien lisäksi pari tuntia. Kävi välillä peppuroimassa meidän parisängyssämme todeten 20min kuluttua menevänsä takaisin omaan sänkyyn... Aamusta nukuin taas pari tuntia. Unta tuli siis noin 6,5h kolmessa eri erässä, joka välissä noin parin tunnin valvonta... Jos nukun päikkäreitä, en saa yöllä nukutuksi senkään vertaa. Mutta eipä tuo esikoinenkaan ole pariin päivään suostunut päiväunille, toissa päivänäkin olin jalkeilla 13h ilman yhtään lepohetkeä ja se tietää mulle aina myös huonoa yötä perään.
Calmette-rokotuksesta on ollut puhetta ja kyllä minä sen annan laittaa ilman muuta. Tubia ei tällä hetkellä ole Suomessa, mutta muualla sitä esiintyy ja on vain hetken heilahdus, kun sitä löytyy taas meiltäkin, kun tämä rokotusuudistus astuu voimaan. Rokottamattomat ovat silloin tosi vaarassa. Työssä törmäsin jatkuvasti tubiepäilyihin ja tuskinpa ne siitä ainakaan vähenevät.
Alkaa olo olla aika tukala ja ajatukset pyörivät synnytyksen ympärillä yhä enemmän. On tullut muisteltua esikoisen syntymää yms. Mietityttää myös imetyksen onnistuminen tällä kertaa; viimeksi se kun ei onnistunut juuri milläänlailla kaikista yrityksistä huolimatta.
Mukavaa torstaipäivää, toivottavasti teillä ei ole yhtä apea olo kuin mulla...
Neeuska rv35+1
Pitkästä aikaa vähän viileämpää tällä suunnalla, viime yönä sai nukuttua jopa peiton alla eikä ollut liian kuuma. Ja harmaa sää jatkuu edelleen.
Yöunet on täälläkin melko katkonaisia, kyljen kääntäminen on oma operaationsa ja vessassa pitää juosta 2-4 kertaa yössä. Onneksi saan joka välissä unenpäästä kiinni samantien, vaan silti meinaa väsyttää päivisinkin.
ANOPEISTA, miten sattukin juuri tänään aiheeksi anopit, appivanhemmat on tulossa tänään kyläilemään ja meinaavat viipyä sunnuntaihin asti. Vähän jännittää miten pinna kestää, kun lisäksi viikonlopuksi luvattu yli 30 asteen lämpö, joka myös kiristää pinnaa. Vaan anopilla on kuulemma suunnitelmissa mm. pestä tän kämpän kaikki ikkunat jne. Eli ehkä sitä pari päivää kestää tuosta hyvästä :)
ERIA: kiva kun saatte Taatelin kohta kotiin.
HANKINNOISTA: melkein kaikki alkaa olla hankittuna ja valmiina, eilen hain pari tuttipulloa ja tuttelipurkkia varuiksi, ja mukaan tarttui ihana nalle puh body alesta. Enää ei puutu kuin toinen turvakaukalo, joka joko ostetaan käytettynä tai lainataan kavereilta.
Vaan kait se pitäs ruveta kämppää järkkäilemään anopin vierailua varten. Jotenkin tuntuu, että pitää siivota enemmän anoppia kuin muita vieraita varten.
Babybel ja muksut rv 35
Neuvolassa tuli käytyä ja kyllähän se nyt siltä näyttää, että tämä kakkonenkin saattaa tulla etuajassa niin kuin esikoisneitikin... Lääkäri katseli ensin papereita ja sanoi, ettei esikoisen syntyminen pari viikkoa etuajassa välttämättä tarkoita sitä, että toinenkin syntyisi etuajassa, mutta mieli muuttui heti kun alkoi tekemään sisätutkimusta. Paikat ihan pehmeät ja auki sentin verran, mutta kohdunkaulaa kylläkin jäljellä sentti. Ihan hirveä jännitys iski päälle hetimiten ja autoon päästyäni piti taas tirauttaa muutamat kyyneleet tulevaa synnytystä panikoidessa. En usko että vielä ensi viikolla mitään tapahtuu, mutta sitten seuraavalla viikolla voi olla jo synnytys lähellä. Saapa nähdä saanko kunnon synttärilahjan!;)
Pepper, tässä mun tapauksessa ainakin näyttää siltä että kohdunsuu aukeaa vaikka kaulaa on vielä vähän jäljellä eli ehkä se sitten menee niin uudelleensynnyttäjillä. Nivusissa tuntuvasta kivusta ja jalan alta menemisen tunteesta meidän neuvolatäti meinasi, että jokin hermo saattaa jäädä puristuksiin vauvan laskeutuessa alemmas ja aiheuttaa moiset reaktiot.
Anopeista, mulle on onneksi siunaantunut ihan mukava anoppi, joka osaa kyllä välillä olla niin ärsyttävän ylihuolehtiva ja paapoa miestäni esimerkiksi kuorimalla tälle perunat valmiiksi lautaselle!! Jep, eihän tuota ikääkään vielä ole kuin 30, joten kai nyt äitikän täytyy potut kuoria... Muuten on oikein ihana ja on auttanut meitä paljon sekä rahallisesti että hoitamalla tyttöä ja auttamalla talonrakennusprojektissa kykyjensä mukaan. Yhteen olemme näiden kymmenen vuoden aikana ottaneet vain yhden kerran, joten sinänsä ihan rauhallinen suhde meillä:)
Nyt yritän saada synnytysajatukset kauemmas mielestäni ja lähden pikkuneidin kanssa leikkipuistoon ja kauppaan käymään. Toivottavasti tänään ei enää tarvi itkeä tihrustaa näitä synnytys- ym. asioita...
Pantoufle 36+3
Täällä vasta heräillään, meillä on yläkertakin pysyny ihmeän viileenä näillä helteillä ja alakerrassakin on ollu kokoajan alta kahdenkymmenen asteen, joten ollaan mahan kanssa voitu ihan ihmeen hyviin nää helteet. vessassa joutuu käymään maksimissaan 2 kertaa yössä, mutta yleensä kerta riittää.
Vieläkään ei ole SUPISTUKSISTA tietoakaan, vaikka olen ährännyt mitä ihmeellisimmissä asennoissa ja paikoissa, mm. heitellyt pari päivää klapeja sisään jne.. Hyvähän se vain on...kai...?
Äidillä ja mummulla on synnytykset aina käynnistyny vesien menolla ja varsinaiset supistukset on sitten käynnistetty sairaalassa..ehkä itselläni odotettavissa jotakin samantapaista.
Tiistaina olis seuraava NEUVOLA, sen jälkeen siellä pitääkin käydä kerran viikossa. Kuulostaa kamalan paljolta..muta hyvähän se on. Viime käynnillä oli vauvan pulssi laskenu, tähän mennessä ollu 158-154 nyt olikin sitten 142. Voisiko tämä liittyä jotenkin siihen että mun hemppa on lukuisista yrityksistä huolimatta laskenu...? vai mietinkö taas ihan turhaan..
HANKINNOISTA on osa vielä tekemättä, kuitenkin suurinosa on kai tehty.. inhottavaa kun tuntuu ettei osaa oikein ajatellakkaan mitä pitäisi olla valmiina.. Ainakin itkuhälytin ja mahdollisesti rintapumppu on vielä listalla..niin ja sitten kosteuspyyhkeitä, tuttelia jne..Vaatteita on ainakin ihan kamalasti, ja pakkauskin oli mielestäni ihan loistava, tykkäsin tosi paljon!
Ja sitten vielä äkkiä ELÄIMISTÄ, meille syntyi viime sunnuntaina 1 koiranpentu:) Tuli kuin tilauksesta vain tuo yksi, joka luonnollisesti jää meille seuraavaksi koiraksi kun äidistä joskus aika jättää. Kahden koiran lisäksi meillä asustaa 3 kissaa, hevonen ja 3 viiriäistä. Olen tuonut töitä kotiin:) Syksyksi on hankinta listalla vielä poni heppasen seuralaiseksi. Mitä eläimiä muilla elokuisilla on?
mukavaa päivän jatkoa:) tulihan taas omaa napaa kaiveltua...
kerutus ja naatti-vauva 32+4
kerutus: Teilläpäs on tosiaan noita eläimiä ;) Siinä on sitten hommaa saada pikkuinen koira sisäsiistiksi yms. Meillä on lemmikkinä yksi 2-vuotias koira. Toivottavasti ottaisi hyvin tämän uuden tulokkaan...
Ja olitko se sinä, joka sanoi ettei ole suppareita niin eihän niitä tarvitse tullakaan kuin vasta sitten synnytyksen alkaessa. Monilla ensi synnyttäjillä on samantyyppinen tilanne eli ei mitään ja sitten kuitenkin synnytys käynnistyy ihan hyvin kun sen aika on.
Pantoufle: Joillain ihmisillä on muuten sellainen sentin auki tilanne pysynyt kauan päällä eli ei kuitenkaan ihan välttämättä tarkoita sitä, että ihan nyt ja heti syntyisi ellei lisää lähde aukeamaan. Olen kuullut tapauksia joissa on menty kohdunkaulan 36 viikon tarkastuksen 1 cm aukiolosta huolimatta sitten 2 vko yliajalle. Tsemppiä loppuodotukseen ;)
Pia
Kaikki koneet on nyt siivottu, 3kk päästä sit sama urakka.... astiat on pesty ja pyykkikin pyörii koneessa ja lapsen kanssa ollaan piirrelty ja käyty puistossa ja kaupassa ja mitä kaikkee....
PIA: tuosta vauvan koosta. Meillä minä ja mies ollaan molemmat pitkiä joten odotin että tyttökin ois ollu pitkä ja semmonen neli kiloinen. Mutta tän mitat olikin sitten 3340 ja 48cm.. eli aika pikkunen pötkylä kun ultrassa 8 tuntia aikasemmin arvioivat että kaveri ois melkein 4kg... että nyt huoli pois sen suhteen! Kyllä lääkäri ois sanonu jos yhtään epäilis että vauva ois liian iso syntymään alakautta.
SYNNYTYKSESTÄ noin yleisesti... mie luulen että tää menee taas yli että heilahtaa, vaikka ois paikat miten pehmeet ja lyhyet jne (en siis tiedä tän hetkistä tilannetta). Ainoa toive on että ymmärtäs tulla itsekseen ennen sitä käynnistystä. Ja niitä SUPISTUKSIA ei sitten täälläkään enää ole kun h-hetki alkaa lähestyä, siis tää on jo ihan uskomatonta... Ja mie uskon että PERIMÄ myös vaikuttaa tähän. äidilläni on kaikki raskaudet menny yli rv 40, mutta ei ole tarvinnu käynnistystä.. ja samoin siskon lapset on syntyny yli rv 40, toinen käynnistetty ja toinen lähteny itekseen tulemaan... Mutta elokuuhun on vielä aikaa... joten kuun vaihtumista odotellessa................
Teillä muilla tuntuu olevan (tai ainakin useilla) noita neuvoloita tosi tiheeseen.. täälläkin oli esikoisen aikaan rv 33 lähtein kerran viikossa neuvola, mutta nyt mie olen käyny siellä vieläkin 3 viikon välein?? ja tosiaan yhtään lääkäriä miula ei ois ollu jos ei ois noita vaivoja välillä ilmaantunut. En tiedä onko tää käytäntö vaan uudelleen synnyttäjillä vaiko kaikilla
hemmetti, jotkut miehet tuli pörisemään koneineen meidän ikkunoitten alle, toivottavasti ei tyttö herää....
hanneli ja natikka 35+4
Soittelin nyt sitten niitä tuloksia ja niissä ei mitään ollut, pysyivät kaikki nätisti viitearvojen sisäpuolella. Kutina kylläkin vaan yltyy enkä oo saippuaa tai rasvaa vaihtanut joten luultavasti ens viikolla otetaan kokeet uudestaan.
Ens viikolla olis viimeinen lääkärineuvolakin, ihanaa kun alkaa olee niin loppusuoralla tää odotus, mä olisin jo ihan valmis luopumaan vatsasta vaikka edelleenkään en öisin herää vessaan ja nukun kyllä yhteen pötköön kun unen päästä kiinni saan. Paljon helpompi fyysisesti ollut tää raskaus kuin edelliset, mut siltikin alan lujasti olee sitä mieltä et viimeiseks jää, vaikka ennustaja-elli ja madam mamma väittikin mulle lapsia siunaantuvan viisi!
Mut nyt taas pyykkien kimppuun, ne ekatkin odottaa vielä koneessa ripustajaa... Oonpas mä reipas tänään... =)
'
Täällä eilisen neuvolankäynnin jäljiltä hassu olo. Ihan kuin en itse tajuaisi tätä ajankulua, aina yllättää muka noi viikot, kun kirjataan paperille. 3,5 viikkoa enää vauvan eräpäivään, jaiks. Ensi viikolla pelkopolille. Meillä käydään neuvolassa viikottain tässä loppuajalla myös, oli sitten ensisynnyttäjä tai ei.
Mulla oli paino laskenut melkein kilon viime neuvolapunnituksesta, en ymmärrä miten on mahdollista kun olen syönyt ja paljon mielestäni kokoajan. No eiköhän se taas nouse sieltä ensi viikkoon mennessä.
Mahtavat rantakelit ja niitä olenkin hyödyntänyt tässä ahkerasti. Kohta lähdetään taas biitsille. Hauska katsoa ihmisten ilmeitä, kun siellä äheltää tämän massun kanssa :)
Muumimaailma ja Turun keskiaikaiset markkinat olivat huippujuttuja. Tykättiin todella paljon koko perhe! Mörköä ja haisulia muistellaan varmaan seuraava vuosi tässä päivittäin. Lauantaina pitäisi Lintsille mennä pojan kanssa ja Puuhamaa-retkikin koittaa pian. Mitäs muuta menoa sitä vielä keksisi..
Niin, milloinkahan elokuisia alkaa syntymään... jänskiä aikoja pian tiedossa.
AuroraM 36+3
Mulla kohdunkaulaa on jäljellä 1,5 senttiä, paikat on pehmeät ja tosiaan kohdunsuu auki tuon sentin. En silti usko, että tässä ihan vielä synnyttämään mentäisiin, mutta jos nyt ei kuitenkaan tarvitsisi ainakaan yliaikaiseksi mennä. Esikoinen syntyi aikoinaan viisi päivää ennen laskettua-aikaa.
Minua on alkanut mietityttämään se, että miten se synnytys sitten oikein alkaa. Esikoisen synnytys kun käynnistyi aivan yllättäen vesien menolla, niin ei minulla ole mitään käsitystä siitä, miten pitkään supistuksia pitäisi olla, ennen sairaalaan lähtöä. Mulle kätilö kyllä sanoi, että kun suppareita on 10 min välein, niin jo siinä vaiheessa kannattaisi tulla (pitäisi ehtiä saamaan sitä antibioottia riittävän pitkään ennen synnytystä), mutta sitten taas kun lukee vauvalehtiä yms., niin niissä aina puhutaa viidestä minuutista. Olen ihan pihalla. Mutta kai sen sitten tietää, kun aika koittaa??
Pepper
Pantoufle:
Paikat ihan pehmeät ja auki sentin verran, mutta kohdunkaulaa kylläkin jäljellä sentti. Ihan hirveä jännitys iski päälle hetimiten ja autoon päästyäni piti taas tirauttaa muutamat kyyneleet tulevaa synnytystä panikoidessa. En usko että vielä ensi viikolla mitään tapahtuu, mutta sitten seuraavalla viikolla voi olla jo synnytys lähellä. Saapa nähdä saanko kunnon synttärilahjan!;)Pepper, tässä mun tapauksessa ainakin näyttää siltä että kohdunsuu aukeaa vaikka kaulaa on vielä vähän jäljellä eli ehkä se sitten menee niin uudelleensynnyttäjillä. Nivusissa tuntuvasta kivusta ja jalan alta menemisen tunteesta meidän neuvolatäti meinasi, että jokin hermo saattaa jäädä puristuksiin vauvan laskeutuessa alemmas ja aiheuttaa moiset reaktiot.
Pantoufle 36+3
Mihin sairaalaan olet menossa? Itse kävin Kättärillä pelkopolilla kerran juttelemassa ja kyllä siitä oli paljon hyötyä! Olen paljon reippaammalla mielellä nyt, kun olen saanut jutella mieltä painavista asioista. Toivottavasti sinäkin saat apua pelkopolikäynnistä!!
Opemamma jo ehti huhuilemaan, kiva kun on kaivattu. Me ollaan oltu kesäteloilla. Suurimman osan viikon ajastani vei isäni 70-vuotisjuhlajärjestelyt. Olin leivontavastaavana ja yhden päivän aikana tein 7 täytekakkua, 75 muffinssia, porkkanapiiraita ja vielä boolit päälle. Ai väsyttikö? No kyllä, juhlista seuraavana päivänä vetäisin 3 ja ½h päikkärit.
PANTOUFLE: Munkin kaveri sai eilen vauvelin, tytön. Aivan ihana olo tuli, kun viesti kilahti puhelimeen. Sitten tosta aukeamisesta, myös sulle PEPPER. Eli mulla kakkosen kanssa oli kohdunkaula pehmeä, lyhentynyt ja kohdunsuu sormelle auki rv30. Siitä meni 8vkoa synnytykseen. Oikeesti kannattaa ottaa asia nyt niin, että hyvä kun on asia edistynyt, mutta silti rauhallisesti. Tulee muuten he**etilliset loppuviikot etenkin jos pamahtaa yliajalle. Mua riepoo aivan sunnattomasti tollaset lääkärit, jotka ennustaa vauvan syntyvän etuajassa. Niin, hyvähän on olla valmis, mutta äidin psyyke yleensä ottaa asian liiankin vakavasti, eikä uskalleta enää elää normaalisti. Lääkäri voi mun mielestä sanoa tilanteen, että näin on paikat auki tms, mutta ennustaa synnytystä vain jos se on jo käynnissä. Mullekin lekuri sanoi tässä tokassa odotuksessa, ettei vauva pysy sisällä rv36 asti, mutta niin vaan paukutti menemään vielä pari vkoa päälle sen. Tosin olin jo ekan raskauden myötä kuullut näitä ennustuksia, silloin esikoinen syntyi 39+6, eli ei ennenaikojaan kohdunkaulan muutoksista huolimatta.
VIHLONNASTA REIDESSÄ: Tuttua mullekin. Kakkosta odottaessa siitä kysyin niin on kuulemma jotain verenkierrollista, eli vauvan asento estää veren normaalin kierron ja tulee sellanen suonisykäys reiteen. On vaaratonta, kun ei jää päälle.
Sitten VUODATUSTA. Kävin vikassa lääkärintarkastuksessa viime viikon ti. Lääkäri ei ollut varma vauvan asennosta, vaikka itse olen ollut aivan varma viime viikot, että pää on alas, potkut tulee ylös. Mutta lääkäripä ei löytänytkään vauvan päätä alhaalta. Läkärimme on todella varman oloinen mies, kokenut ja jämpti. Panikoiduin...muistatte varmaan taannoisen sektiopelkoavaukseni. Lääkäri oli lähettämässä mua ultraan pääterveysasemalle, mutta ei löytänyt heti sen puh.nroa. Niinpä hän meni kysymään numeroa terkkarilta, joka vastasi, että hän voi ultrata minut heti, jossain oli laite vapaana. Olin todella iloinen, ettei tarvinnut lähteä kauemmas ajelemaan. Noh, kävellessämme ultraan terkkari kertoi, että hän on juuri saanut koulutuksen ultralaitteen käyttöön, mutta varmuuden vuoksi oli ohjepaperi mukana. Härrentuudelis hänen ultraamistaan...Ensin hän laittoi anturin alavatsalleni " Joo, noi vois olla varpaat, tosin reisiluuta ei näy, eli ihan varma en ole" . Sitten hän laittoi anturin ylävatsalle " Joo, toi valkonen on varmaan kallo, tai voi se olla luinen peppukin" . Pyysin päästä kättärille, johon hän vastasi, että mut on nyt ultrattu ja saan jäädä odottamaan käännösaikaa kättärille, koska vauva on perätilassa. 8 päivää pohdin, pelkäsin, itkin ja paruin, etten halua sektioon ja miten pystyiin selviämään perätilasynnytyksestäkään. Öisin näin painajaisia, jossa mahaani viilleeltiin auki, minua hakattiin torilla ja kaikkea kamalaa. Vahtasin liikkeitä, mutta en enää luottanut tuntemuksiini, koska perätila mikä perätila, vaikka potkut tulee ylös.
EIlen sitten koitti se päivä, kun pääsin tutkimukseen kättärille. Niin selkeä raivotarjonta kuin olla voi, pää syvällä kanavassa (?) ja kiinnittynyt. Kätilö painoi todella lujaa kahteen eri kertaan ja sanoi, että siellä on ja pysyy. Vielä varmisti ultralla asian. Kätilö sanoi, että lääkäri on ylttynyt pelkkiin hartioihin eikä tavoitanut päätä. Olin NIIIIIN onnellinen! Ei ole sanottu, ettenkö leikkuriin saata joutua, jos synnytyksessä jotain ilmenee hätäistä, mutta ainakaan nyt ei tarvii mennä suoralta seisomalta. Tästä lähin aion luottaa taas omiin tuntemuksiin ja aion kyllä tuosta terkkarin toiminnasta (surkean ultrauksen päätteeksi perätilatuomio) mainita seuraavassa neuvolassa. Jos on noin epävarma, onko pää vai peppu, niin olisi lähettänyt mut heti kokeneemmalle ultraajalle.
Tällainen tarina. Olipa kiva muuten kuulla Taatelinkin kuulumisia! Pian Tattelille alkaa putkahdella muita elokuisia kaveriksi.
KASTEMEKOSTA näin joskus keskustelun täällä ja otanpa siihen osaa. Meilläkin on pojat kastettu mekossa, jossa mieheni on kastettu. Minusta perinteiden jatkaminen on tuntunut hyvälle. En muista, kuka asiaa kyseli, mutta perinteiden jatkaminen voi olla tärkeää mummulle yms. joka pukua tarjosi. Kaupasta ostaisin uuden, jos harkitsisin perustavani suurperheen ja saisin paljon lapsenlapsia...tottakai kaikki käyttäisivät juuri sitä minun hankkimaani mekkoa ;-)
Miehellä enää 1 työpäivä ennen lomaa, jeeeeee!
Pumpuli
Olen herännyt ainakin viisi kertaa vessareissun takia. Eilen ei helteen takia neste oikein kiertänyt, mutta illan viilentyessä kroppa alkoi sitten suoltaa nestettä ulos oikein urakalla. Juu, olo on kevyt, mutta olen aivan tattis. Unen saaminen kesti aina herätyksen jälkeen kamalan kauan. Pienin sai jonkun merkillisen raivarin illalla, kun mentiin nukkumaan, huusi sitten antaumuksella hiki hatussa yli tunnin. Taitaa helle tehdä tekosiaan. Nyt ei tällä hetkellä aurinko paista, mutta kyllä se mollukka sieltä aamun edetessä taas esiin tulee.
Minä kävin eilen vauvantarvike ostoksilla, vihdoin ja viimein. Vielä jäi listaan hankittavaa, mutta ajattelin mennä ensi viikolla miehen kanssa yhdessä. Hän tulisi kuulemma mielellään mukaan!
Calmetoinnista on ollut vilkasta keskustelua täällä pinossa ja palstalla yleensä. Minä annan calmetoida vauvan. Sisareni on lastenneuvolan terveydenhoitaja ja häneltä asiaa kysyessäni päädyin tähän ratkaisuun.
Missähän muuten luuraavat Puuhapetet,Adalmiina, Pantteri, Calathea, Air, Myry, Kumkwatti, Karmiini, Pumpuli, Elo ...tässä muutamia mainitakseni... Tulkaahan kertomaan kesäkuulumisianne.
Jaaha sitten poistun keittämään kahvia, jotta saan itseni hereille. Antoisaa päivää kaikille!
Opemamma ja vimpula rv 32+2