Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten köyhänä voi laihtua?

Vierailija
24.05.2020 |

Ongelmana on ylipaino, vatsamakkarat ja kunnon jenkkakahvat. Lisäksi pepussa ja reisissäkin on reippaasti ylimääräistä. Kova tahto on laihduttaa, mutta kuinka se näin rahattomana onnistuu? Salille ei ole varaa mennä, saatika erityisen terveellisesti syödä. Lähinnä tuolla tarkoitan sitä, että ei ole varaa joka kerta ostaa salaattitarpeita tms, vaan ruokavalio koostuu makaronista ja jauhelihasta tai vaihtoehtoisesti ranskalaisista ja esim. makkarasta. Yksinkertaisesti meillä ei ole varaa muuhun muuten kuin harvoina juhlapäivinä! Mies on kaikenlisäksi niin ronkeli, ettei mitään keittoja tms syö ja jälleen tulee vastaan tuo raha; jos itse teen keittoja niin millä rahalla mies sitten syö. Liikuntamahdollisuudet ovat aika yksitoikkoiset; kävelylenkit. Jostain luin syömisen olevan kaiken a ja o mutta laihdutusruoka on kallista.

Kommentit (221)

Vierailija
61/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika väsynytttä provoilua, mutta oikeasti moni ajattelee juuri noin. 

Liikkuminen ulkona ei maksa mitään ja kaali maksaa alle euron kilo. Kun aloitin laihduttamaan huomasin miten ennestään jo pieni ruokalasku kutistui lähes olemattomaksi. Kasvikset ovat kesällä todella halpoja. 

Vierailija
62/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurkku maksaa n. 0,30 senttiä, salaatti 1,50 € ja tomaatit 1,15 €... Näistä tulee jo iso salaatti, josta syö 3-4 kertaa.

Lisäksi vaikka raejuustoa. 500g maksaa 2,5 € ja siitä riittää moneen salattiin lisuketta.

Ja tätä pitääkin sitten olla 3 kg, jotta tulee kylläiseksi ja jotta saa riittävästi energiaa. Halpaa!

Niinno.. vihanneksia saa vitosella 5-10 kg niin ei pitäisi laihtumisen olla siitä kiinni.

Tarkoitus olikin kai laihtua?

Mitähän vihanneksia saat vitosella 10 kg? Laitapa listaa kauppoineen. Kyllä lihava ihminen tarvitsee myös energiaa. On hulluutta lähteä laihduttamaan jollakin 800 kcal dieetillä, jos ylipainoa on 30 kiloa.

Siinä hengenvaarallisesti lihava ohjelmassa superläskit laihduttavat 1200kcal/pvä dietillä. Mistä vain isommasta kaupasta saa kesäaikaan 5 eurolla kymmenen kiloa kasviksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä köyhäily on ainoa joka auttaa laihdutuksessa. Käyn kerran viikossa kaupassa tarkan ostoslistan kanssa ja ostan tarvikkeet yhteen ateriaan päivässä ja tarpeeksi muita hörpäkkeitä (esim. hedelmiä, leipää, valkosipulilevitettä, kanaleikkelettä, nuudeleita, 1kg jogurttia, mysliä) että saan aamupalat ja lounaat aikaan Ruokalasku on nyt korona-aikana ollut 25-45 euron välillä viikossa ja olen laihtunut 4 kiloa.

Illallisiksi olen tehnyt mm. lohilasagnea, chili sin carnea, munakkaita, kanapastaa, munakoisopastaa jne.

Vierailija
64/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhettä kohtasi taloudellinen kriisi, ja köyhdyttiin hetkessä. Tämän seurauksena olen laihtunut. Pois ovat jääneet:

- autoilu (sen sijaan kävelen kaikkialle)

- alkoholi

- herkut

- välipalat

- voileipien mussuttaminen (päällysiin kuluu yllättävän paljon rahaa!)

- "luksusruuat" kuten pihvit, valmiit lohifileet, eksoottiset kasvikset, valmisruuat

Ruokavalio koostuu kauden kasviksista, edullisista lihatuotteista, palkokasveista ja puuroista. Välipaloja syövät vain lapset, niistäkin on nuukailtu (esim. ei mitään valmisrahkoja vaan maustamatonta jogurttia itsekerättyjen marjojen kanssa, voileipiä niukoilla päällisillä, edullisia hedelmiä). Lähiaikoina ruuaksi on ollut mm. kasvis-hernekeittoa, jauheliha-perunasoselaatikkoa, linssikeittoa ja itseleivottua focacciaa, itsetehtyä pitsaa, karjalanpaistia tarjouslihoista. Salaattina usein juuresraasteita, nyt kesäaikaan kasvatan itse salaattia koska se on niin helppoa. Annoskoot ovat pieniä. Ennenkin oli kaikki muut perheestä paitsi minä normaalipainoisia, nyt olen minäkin laihtunut.

Voileipien sun muiden sämpylöiden mussuttaminen on tosiaan kallista. 300g leikkeitä ja 500g juusto saattaa kustantaa helposti lähemmäs 10€ ja leivät päälle, eikä ole todellakaan terveellistä. Laskekaa kuinka paljon rahaa menee leikkeleisiin... pienistä puroista tulee suuri virta.

Samat kuidut saa sekaviljapuuroa syömällä.

Vierailija
65/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoamalla.

Vierailija
66/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika halpa konsti laihtumiseen on se, että vilkaisee käyttämiensä tuotteiden ravintosisältöjä. Erityisesti sitä energian määrää kannattaa tutkailla. Pitää selvittää paljonko ruuassa on kaloreita. Voileivässä voi esim. olla kilokaloreita 150-200 päällysteistä riippuen.

Sitten voi selvittää myös oman energian tarpeensa vuorokaudessa. Netistä löytyy kaava (ja laskureita), joilla selvittää oma energiankulutus. Laihduttaessa tietenkin energiaa tarvitaan vähemmän.

Vierailija
67/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainoinen ja normaalituloinen. Tällainen on ollut päiväni tähän saakka

- munakas ja vaasan ruispala, vettä ja kahvia.

- kävelylenkki kaverin kanssa 45min

- lounaaksi kanasuikaleita, raejuustoa, tomaattia ja kermaviilikastiketta tortillalätyn sisällä

- 15min hiit-treeni youtubesta ohjeet

- nyt hautumassa bolognesekastike, jossa puolet naudan vähärasvaista jauhelihaa ja puolet tummaa soijarouhetta. Syön täysjyväpastan kanssa. Rainbown pakastekasviksia kaveriksi.

- iltapalaksi banaani riisikakun päällä

Liikunta ei maksanut mitään. Ravinnon suhteen kalleinta oli kanasuikaleet, joita sai k-marketista kympillä 5 rasiaa. Soijarouhe, raejuusto, kananmunat ja pakastekasvikset ovat todella edullisia. Täysjyväpasta tai tumma riisi verrattuna vaaleisiin on lähes saman hintaista kuin valkoiset ja jos ottaa huomioon kuinka paljon paremmin ne pitävät nälkää (+ravintoar

vot) ne ovat enemmän vastinetta rahoille.

Kyllä me osataan neuvoa sua kuinka yhdistää hyvät elämäntavat pieneen budjettiin, mutta sun omalle tai miehesi asenteelle me ei voida tehdä mitään.

Vierailija
68/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös köyhän pitäisi olla laiha, kun ei ole varaa ostaa ruokaa. Miten köyhä voi olla lihava, sitä en pysty ymmärtämään. Kasvikset eivät ole kalliita. Roskaruoka on kallista, karkit sun muut sökeripöhnän aiheuttajat ovat kallista syötävää. Jos sulta löytyy lenkkarit niin ala kävellä tunnista -  kahteen vaikka joka päivä niin alkaa kuule kilot karista. Voit aloittaa kävelyn rauhallisesti, kun kunto nousee tiedät itse milloin voi kävelytahtia nopeuttaa. Kilot ei karise viikossa, mutta kun jatkat tätä ja kuukausia kuluu näet tuloksen. Lopuksi vielä, juo vettä ainakin 2 litraa päivässä. Kuuntele kroppaasi, nykyajan ihminen on vieraantunut omista aisteistaan, mikä näkyy, kannattaa alkaa kuunnella mitä ne omat aivot kertoilevat sinulle.

Esimerkkinä: Ostin palan lohta (alle 500g), maksoi 11e. Syön tuosta 1-2 kertaa ja vaatii toki lisukkeet siihen. Samalla rahalla olisin saanut 10 pakettia lenkkimakkaraa, kilon perunoita ja vielä muovipussin kaupan päälle. Makkaralla olisin pärjännyt ainakin sen 10 päivää ja olisi voinut syödä sitä 2x päivässä. 

Vierailija
69/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt laihtunut yli 3kg ihan normaaliruualla: keittoja, kaalilaatikkoa, lohta (10€/kilo riittää 2pv), kasviscurrya (kalliimpaa kuin lohi!), broileria tarjouksesta jne. Annoshinnat alle 2e.

Smoothien teen piimään itsepoimituista marjoista ja 1/2 banaanista, sämpylät yms leivon itse.

Rahaa ruokaan on mutta tykkään tehdä hyvää ruokaa edullisista aineksista, lihassakin ne on ne parhaat!

Vierailija
70/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotijumppa ja jauhelihan hinnalla saat jo terveellistäkin. Tuollaiset on tekosyitä mun mielestäni.

Köyhänä sun on ollut kuitenkin varaa lihottaa ittes?

Et ole sattunut huomaamaan, että ne köyhät ovat yleensä ylipainoisia? Ei se ole enään "elintasokumpu".

Vierailija
71/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, kun katselee vähän laajemmin sitä Heviosastoa ja ottaa laskimen käteen, niin ymmärtää, että suhteessa ranskalaisten kilohintaa vs. Vaikka parsakaali (josta saa kolmelle aterialle lisuketta) saapi rahalle huomattavasti enemmän vastinetta. Ja sitten menee sinne kuiva-aineosastolle katselemaan kuivattujen palkokasvien kilohintoja ja vertaa sitä makkaran kilohintaan, niin tajuaa, että jauhoja saa halvemmalla. Ja sitten miettii, että onko vaikka tomaattimurska parempi kuin ruokakerma, niin huomaa, että ruokakerma kannattaa jättää kauppaan.

Eli köyhän todellakin kannattaa miettiä, mistä maksaa. Kauden kasvikset ja hedelmät pitävät paremmin nälkää ja niistä saa vitamiineja ja hivenaineita, joiden avulla mieli kirkastuu. Joo kilo porkkanoita voi tuntua kalliilta, mutta siinä kannattaa laskea, että yksi ihminen saa siitä kilosta aika monta ateriaa. Sama pätee kaikkiin kasviksiin.

Köyhän kannattaa myös hankkia pakastin, sinne saa sitten rahapäivänä ostettua kokonaisen lohen, jonka fileoi itse valmiiksi annospaloiksi.

T. Työtön yhden lapsen yh, joka pystyy tarjoamaan joka päivä 5 tasapainoista ateriaa itselleen ja lapselleen. Pitää vain valmistaa itse ja unohtaa sokeriherkut (mm. jugurtit ja muut sokeripommimoskat)

Olipa huonoja esimerkkejä. Köyhä saa ranskalaispussista kolmen päivän aterian, kun taas parsakaalista saa kolmen päivän aterioille lisukkeet. Tomaattimurska on ainakin meillä päin tuplasti kalliimpaa, kuin ruokakerma

Vierailija
72/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä näitä ihmisten tekosyitä.

Vierailija
73/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa on makkaraan ja ranskalaisiin mutta ei salaattiin tai kurkkuun. Ok.

Makkarat ja ranskalaiset täyttää paremmin, kuin salaatti ja kurkku. Syötkö itse pelkkää salaattia ja kurkkua?

Vierailija
74/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen ostin 2kg kotimaisia tomaatteja, 1.59€/kg ja varhaiskaalia(ulkolaista)kilon 99centtiä/kg, samoin kotimaista kurkkua 99 centtiä/kg.Saa reilu kolme kiloa salaattia tosi halvalla!

Jos köyhällä on ruoka budjetti päivää kohden 3-4e, niin pelkkää tomaattiako pitäisi syödä?

Vierailija
75/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, kun katselee vähän laajemmin sitä Heviosastoa ja ottaa laskimen käteen, niin ymmärtää, että suhteessa ranskalaisten kilohintaa vs. Vaikka parsakaali (josta saa kolmelle aterialle lisuketta) saapi rahalle huomattavasti enemmän vastinetta. Ja sitten menee sinne kuiva-aineosastolle katselemaan kuivattujen palkokasvien kilohintoja ja vertaa sitä makkaran kilohintaan, niin tajuaa, että jauhoja saa halvemmalla. Ja sitten miettii, että onko vaikka tomaattimurska parempi kuin ruokakerma, niin huomaa, että ruokakerma kannattaa jättää kauppaan.

Eli köyhän todellakin kannattaa miettiä, mistä maksaa. Kauden kasvikset ja hedelmät pitävät paremmin nälkää ja niistä saa vitamiineja ja hivenaineita, joiden avulla mieli kirkastuu. Joo kilo porkkanoita voi tuntua kalliilta, mutta siinä kannattaa laskea, että yksi ihminen saa siitä kilosta aika monta ateriaa. Sama pätee kaikkiin kasviksiin.

Köyhän kannattaa myös hankkia pakastin, sinne saa sitten rahapäivänä ostettua kokonaisen lohen, jonka fileoi itse valmiiksi annospaloiksi.

T. Työtön yhden lapsen yh, joka pystyy tarjoamaan joka päivä 5 tasapainoista ateriaa itselleen ja lapselleen. Pitää vain valmistaa itse ja unohtaa sokeriherkut (mm. jugurtit ja muut sokeripommimoskat)

Olipa huonoja esimerkkejä. Köyhä saa ranskalaispussista kolmen päivän aterian, kun taas parsakaalista saa kolmen päivän aterioille lisukkeet. Tomaattimurska on ainakin meillä päin tuplasti kalliimpaa, kuin ruokakerma

Kuule se parsakaali pitää nälkääkin paremmin loitolla, kuin pelkät ranskalaiset. Ja mietippä kun ostaa kaappiin yhden kasviksen sitä ja toisen tätä, niin siinä on yhdelle ihmiselle äkkiä viikon kasvikset joka lautaselle. Syödäänhän mekin ranskalaisia, mutta teen itse ja yleensä sekalaisen setin, kuin pelkistä perunoista.

Täällä maksaa 500g tomaattimurskaa 89snt. 2,5dl ruokakermaa 89snt, jos ei osta ihan halvinta palmuöljyä, joka on värjätty valkoiseksi.

Köyhän on tärkeää ajatella kokonaisuus. Terveellisyys maksaa hieman enemmän, kuin ranskalaiset ja jauhomakkara, mutta se tulee reilusti halvemmaksi, kun ei tarvitse vanhempana syödä diabetes, verisuoni- ja sydänlääkkeitä ja kärsiä muista sairauksista, nivelrikosta ja muista ihanista ongelmista.

Vierailija
76/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iteki tulee välillä syötyä vähän niin ja näin, mutta silti... Ylipainoa tai ei, niin onhan tuollainen ruokavalio nyt pitemmän päälle ihan tosi epäterveellinen.

Makkaraa ja lihaa ei saisi syödä nykytiedon mukaan yhteensä yli puolta kiloa viikossa ja makaroni saisi olla ainakin kuitupitoista eli tummaa. Ranskiksista en tiedä, mutta eiköhän keitetyt tai paahdetut perunat ole parempaa ravintoa, ja tosi täyttäviä energiapitoisuuteensa nähden.

Silakkaa on saanut kaupoista tänä keväänä hyvin ja fileet on helppo valmistaa uunissa. Pakastekalakin on kohtuuhintaista ja tosi kevyttä. Mungpapuja olen idättänyt ja muitakin papuja kuuluu ruokavalioon.

Vierailija
77/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan, mutta en usko että kukaan köyhä syö yhtenä päivänä vain 333g ranuja (olettaen että ostaa niitä halvan kilon pussin). Ja jos niin oikeasti tekisi, niin ei kyllä pääsisi lihomaan.

Vierailija
78/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on instagram niin @ansaivo tekee tosi hyviä treeni julkaisuja useimmiten oman kehon painolla. Niitä kun yhdistät ensin vauhdikkaaseen kävelyyn ja kun kunto kohonnut, ala käymään tunnin-puolentoista hitailla juoksulenkeillä. Palaa hulluna kaloreita!

Itse jättäisin riisin ja pastan pois ja korvaisin ne kasviksilla. Porkkana on tosi halpaa, meillä menee 4 hlön perheessä melkein 2kg porkkanaa 3 päivässä, sitä syödään raakana joka aterialla. Paljon kasviksia joka aterialle ja vähän kanaa kylkeen tai kananmunia. Laihdut varmasti.

Vierailija
79/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule se parsakaali pitää nälkääkin paremmin loitolla, kuin pelkät ranskalaiset. Ja mietippä kun ostaa kaappiin yhden kasviksen sitä ja toisen tätä, niin siinä on yhdelle ihmiselle äkkiä viikon kasvikset joka lautaselle. Syödäänhän mekin ranskalaisia, mutta teen itse ja yleensä sekalaisen setin, kuin pelkistä perunoista.

Täällä maksaa 500g tomaattimurskaa 89snt. 2,5dl ruokakermaa 89snt, jos ei osta ihan halvinta palmuöljyä, joka on värjätty valkoiseksi.

Köyhän on tärkeää ajatella kokonaisuus. Terveellisyys maksaa hieman enemmän, kuin ranskalaiset ja jauhomakkara, mutta se tulee reilusti halvemmaksi, kun ei tarvitse vanhempana syödä diabetes, verisuoni- ja sydänlääkkeitä ja kärsiä muista sairauksista, nivelrikosta ja muista ihanista ongelmista.

Taudit voi iskeä ilman ruokavaliotakin ja pelkän parsakaalin syönnistä tulee vain päänsärky ja huono-olo. Et taida olla oikeasti köyhä tai sitten matematiikka ei ole vahvuutesi.

Vierailija
80/221 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan, mutta en usko että kukaan köyhä syö yhtenä päivänä vain 333g ranuja (olettaen että ostaa niitä halvan kilon pussin). Ja jos niin oikeasti tekisi, niin ei kyllä pääsisi lihomaan.

Et siis ole köyhä. Kokeile, saatat yllättyä ja ehkä ajatella asioita eri kantilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi