Miten köyhänä voi laihtua?
Ongelmana on ylipaino, vatsamakkarat ja kunnon jenkkakahvat. Lisäksi pepussa ja reisissäkin on reippaasti ylimääräistä. Kova tahto on laihduttaa, mutta kuinka se näin rahattomana onnistuu? Salille ei ole varaa mennä, saatika erityisen terveellisesti syödä. Lähinnä tuolla tarkoitan sitä, että ei ole varaa joka kerta ostaa salaattitarpeita tms, vaan ruokavalio koostuu makaronista ja jauhelihasta tai vaihtoehtoisesti ranskalaisista ja esim. makkarasta. Yksinkertaisesti meillä ei ole varaa muuhun muuten kuin harvoina juhlapäivinä! Mies on kaikenlisäksi niin ronkeli, ettei mitään keittoja tms syö ja jälleen tulee vastaan tuo raha; jos itse teen keittoja niin millä rahalla mies sitten syö. Liikuntamahdollisuudet ovat aika yksitoikkoiset; kävelylenkit. Jostain luin syömisen olevan kaiken a ja o mutta laihdutusruoka on kallista.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 163cm pitkä ja painan 46kg ja hyvässä kunnossa. Pyrin syömään mahdollisimman vähän prosessoitua ja terveellisimmin tavoin valmistettua ruokaa. Pidän yksinkertaisesta ja puhtaasta ruoasta ja mielestäni syön edullisesti.
Tässä on arkiruokalistani perusteet:
-2kg porkkanoita
-300g lehtikaalia
-muutama banaani
-pussi avocadoja
-appelsiineja
-kurkku
-paprika
-täysjyväkaurahiutaleita
-pakastemustaherukoita
-100% kauraleipää
-kalkkunaa leivän päälleAamupala: kaurapuuroa ja marjoja
Lounas: lehtikaaliappelsiinismoothie
Päivällinen: kananmunaa ja porkkanaa
Iltapala: kauraleipää, kasviksia ja kalkkunaaToi on sun mielestä päivällinen? Joo. Ok.
Miksei voisi olla? Varsinkin jos haluaa laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 163cm pitkä ja painan 46kg ja hyvässä kunnossa. Pyrin syömään mahdollisimman vähän prosessoitua ja terveellisimmin tavoin valmistettua ruokaa. Pidän yksinkertaisesta ja puhtaasta ruoasta ja mielestäni syön edullisesti.
-2kg porkkanoita
-300g lehtikaalia
-muutama banaani
-pussi avocadoja
-appelsiineja
-kurkku
-paprika
-täysjyväkaurahiutaleita
-pakastemustaherukoita
-100% kauraleipää
Iltapala: kauraleipää, kasviksia ja kalkkunaaToi on sun mielestä päivällinen? Joo. Ok.
Miksei voisi olla? Varsinkin jos haluaa laihtua.
46-kiloisen pitääkin varmaan just laihtua. Kananmuna ja porkkana ei ole päivällinen vaan syömishäiriö.
Ei terveellinen ruoka ole kallista?? Tämä on joku vääristynyt ajatusmalli joka lienee saanut alkunsa siitä että joku juustohamppari maksaa euron ja salaatti ainekset ja kanankoipi 4e. Mutta kun noista jälkimmäisistä syöt 3 hyvää ja osia ateriaa, hampurilaisesta et edes tule täyteen..
Meillä kun oli tiukka rahatilanne niin laihduin koska ei ollut vara ostaa huonoa ruokaa. En ymmärrä miten joku voi luulla että einekset olisivat halpaa ruokaa.
Kävely on erinomaista liikuntaa, kuten tutkimus todisti juuri, maailman paras treeni.
Minä sain timmin vartalon ja -45 kiloa kävelyllä, miksipä et sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile pätkäpaastoa. Nälkä tulee sillon kun kehosi ei osaa käyttää kropan rasvaa hyväkseen, ts. sinulla on jonkinasteinen insuliiniresitenssi. Jos paastoat 16h ja syöt päivän ruuat 8 tunnin ruokailuikkunassa, keho oppii käyttämään omia rasvojaan, eikä nälkä hyökkää päälle.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3022563/patkapaasto-168-kokemuksia
En ole kuullutkaan, että olisi insuliiniresistenssi jos tulee nälkä. En voisi olla pätkäpaastolla, koska minulla tulee nälässä todella heikko olo. Alkaa pyörryttämään, oksettamaan, kädet tärisee ja ajatus sumenee. Sitten on ihan ihan pakko syödä tai oksennus tulee ja saan migreenin. Olisiko siis insuliiniresistenssi? Olen aina ollut hoikka tai normaalipainoinen (nyt 168 cm ja 55 kg) joten painon vuoksi ei tarvitsisi paastota. Ihmettelen vain tätä oman nälkäni olemusta ja sen syytä, jos se on epänormaali tai haitallinen ilmiö. Itse olen nälän tulkinnut signaaliksi, että täytyy syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile pätkäpaastoa. Nälkä tulee sillon kun kehosi ei osaa käyttää kropan rasvaa hyväkseen, ts. sinulla on jonkinasteinen insuliiniresitenssi. Jos paastoat 16h ja syöt päivän ruuat 8 tunnin ruokailuikkunassa, keho oppii käyttämään omia rasvojaan, eikä nälkä hyökkää päälle.
En ole kuullutkaan, että olisi insuliiniresistenssi jos tulee nälkä. En voisi olla pätkäpaastolla, koska minulla tulee nälässä todella heikko olo. Alkaa pyörryttämään, oksettamaan, kädet tärisee ja ajatus sumenee. Sitten on ihan ihan pakko syödä tai oksennus tulee ja saan migreenin. Olisiko siis insuliiniresistenssi? Olen aina ollut hoikka tai normaalipainoinen (nyt 168 cm ja 55 kg) joten painon vuoksi ei tarvitsisi paastota. Ihmettelen vain tätä oman nälkäni olemusta ja sen syytä, jos se on epänormaali tai haitallinen ilmiö. Itse olen nälän tulkinnut signaaliksi, että täytyy syödä.
Syöt niin ravinnotonta ruokaa, että kehosi voi huonosti.
Laihtuakseen ei tarvitse käydä salilla. Kotonakin voi halutessaan jumpata. Voit kysellä esim. roskalava-ryhmistä kahvakuulaa ja katsoa videoita Youtubesta, mutta löytyy sieltä myös kehonpainotreenejä.
Olen laihduttanut ilman, että joka ruualla olisi ollut salaattia tai keittoa. Itseasiassa en pidä keitoista, joten niitä meillä on todella harvoin muutenkaan. Ja salaattiruuat ei pidä nälkää sellaisenaan, joten kyllä ne ratkaisut laihtumiseen on ihan jossain muualla.
Ravinneköyhä ruoka saa syömään enemmän ja useammin, kuin olisi tarvetta. Jos syöt leipää, syö kahden sijasta yksi siivu ja laita päälle keitettyä munaa. Myös porkkana ja kaali on halpaa, voit ottaa niitä raasteena ruuan kanssa, niin saat enemmän ravinteita ja itse kaloripitoista ruokaa tarvitsee syödä vähemmän. Kannattaa tutustua kausikalenteriin, niin ruokakauppaan ei mene enempää kuin ennenkään.
Mies tekee omat valinnat ja jos hänelle ei laittamasi ruoka kelpaa, hän tekee itse omansa.
Shoppaile kaikkea tyhmää netistä niin ettei ole enää rahaa ruokaan. Laihdut varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pitää paikkaansa, syön erittäin monipuolisesti, ravitsevasti ja kokooni nähden paljon. Nälkäheikotus on ollut minulla lapsesta saakka, niin pienestä mitä muistan, varhaisimmat muistot 2 vuotiaasta. Oksentelua ja migreeniä tutkittiin lapsena lääkärissä ja lopputuloksena sain ohjeeksi, että kuljetan aina eväitä mukana ja syömisten välit ei saa olla pitkät. Mutta lääkärissäkään ei tuosta insuliiniresistenssistä ole edes aikuisena koskaan puhuttu, joten siksi tämä hämmentää. Itse olen tähän kyllä tottunut ja osaan elää sen kanssa, joten se ei ole ongelma, mutta asia vain alkoi nyt kiinnostamaan, kun ei ole itselle tuttu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pitää paikkaansa, syön erittäin monipuolisesti, ravitsevasti ja kokooni nähden paljon. Nälkäheikotus on ollut minulla lapsesta saakka, niin pienestä mitä muistan, varhaisimmat muistot 2 vuotiaasta. Oksentelua ja migreeniä tutkittiin lapsena lääkärissä ja lopputuloksena sain ohjeeksi, että kuljetan aina eväitä mukana ja syömisten välit ei saa olla pitkät. Mutta lääkärissäkään ei tuosta insuliiniresistenssistä ole edes aikuisena koskaan puhuttu, joten siksi tämä hämmentää. Itse olen tähän kyllä tottunut ja osaan elää sen kanssa, joten se ei ole ongelma, mutta asia vain alkoi nyt kiinnostamaan, kun ei ole itselle tuttu juttu.
Ehkä luulet syöväsi hyvin, mutta nuo kehosi reaktiot kertovat ihan muuta. Surullista, ettet välitä noista reaktioista ja pidät niitä vain jonain henk.koht. ominaisuutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-2kg porkkanoita
-300g lehtikaalia
-muutama banaani
-pussi avocadoja
-appelsiineja
-kurkku
-paprika
-täysjyväkaurahiutaleita
-pakastemustaherukoita
-100% kauraleipää
Ja sitä ennen lounaaksi pelkkä lehtikaaliappelsiinismoothie... Just joo.
Voi laihtua, jopa syödä paljon kasviksia, mutta väistämättä se ruokavalio on ankeampi kuin sellaisella laihduttajalla, jolla on rahaa käyttää enemmän. Itse oeln laihduttanut sekä köyhänä opiskelijana että nyt hyvin toimeentulevana työssäkäyvänä. Opiskelijana ruoat oli paljon kulloinkn halvinta hiilariruokaa (riisi, peruna, makaroni) ja proteiiniksi useimmiten papuja tai herneitä, soijarouhetta, harvoin lihaa ja vielä harvemmin kallista kalaa. Kasvikset myös täysin hinnan mukaan eli jos kaali oli halpaa, söin sitä kaalia vaikka en voi sietää sen makua. Pääasia oli vaan saada jotain kasviksia keventämään lautasta.
Nyt laihdutan ihan eri taloustilanteessa ja onhan se mukavampaa ja helpompaa, vaikka siis hyvin onnistui köyhänäkin. Esim. pystyn nyt noudattamaan vähähiilarista, mikä ei köyhänä olisi onnistunut juuri millään koska juuri ne hiilariruoat on halpoja tapoja saada energiaa. Lisäks voin ostella kaloja, äyriäisiä, eksoottisempia kasviksia kuten vaikka avokadoja tai munakoisoja huoletta, yrttejä maustamiseen. Näin laihdutusruokavalio ei edes tunnu ankealta, kuten se opiskelija-aikainen tuntui.
Laihtumiseen ei ole muuta keinoa kuin syödä vähemmän kuin kuluttaa.
Laihtumiseen ei tarvita mitään erillisiä laihdutusruokia. On vain syötävä vähemmän kuin kuluttaa, ja periaatteessa on ihan sama mitä syö, oli se sitten vaikka vain pelkkää voita ja sokeria, kunhan niitä ei syö liikaa.
Helpointa ja järkevintä on kyllä karsia ruokavaliostaan pois kaikki sellainen jossa on suuri energiatiheys, eli suuri energiamäärä suhteessa painoon (kJ/kg). Käytännössä siis rasvaa ja sokeria vähemmäksi. Mitään "laihdutusruokia" ei tarvitse hankkia. Syöt vain vähemmän sitä mitä muutenkin syöt.
Liikuntaa voi myös lisätä, mutta se ei ole tärkein keino laihtumiseen, koska on lisäliikunnan kuluttava vaikutus on lopulta aika pieni. On paljon helpompi jättää suklaapatukka syömättä, kuin lähteä kymmenen kilometrin lenkille sitä kuluttamaan.
En olisi huolissani laihtumisesta vaan elinajanodotteesta. Nainen saa syödä tyydyttyneitä rasvoja noin 20g vuorokaudessa mikä tarkoittaa yhtä makkaraa tai 100g sika-nauta jauhelihaa. Jos oletettaisiin että juustoa, kermaa, leivonnaisia tms ei ruokavaliossa ole. Jos kuituja ei ruokavaliossa ole ja tärkkelystä on lautanen puolillaan niin veritulppa odottelee jo kulman takana. Kamala ajatella että joku vaarantaa terveytensä koska mies ei suostu syömään muuta kun makkaraa ja perunaa.
Pieniä annoksia parin-kolmen tunnin välein. Nälkä pysyy poissa.
Einekset hiiskattiin, niistä ei saa kuin transrasvoja.
Kyllä mulla laihduttaessa vaan nousi kauppalasku viikolta. Söin pahimpina kituuttamisaikoina makaroonia ja siihen jotain proteiinia. Makarooni turvottaa niin maan perkeleesti ja siinä ei oikeastaan ole juuri mitään hyvää, kuitenkin jatkuvaa nälkää näkee ja olokin on heikko. Kuitenkin makaroonipussin saa alle 30 sentillä. Yhdestä makaroonipussista saa tehtyä viisi ateriaa, jos laksee yhden aterian kuivapainoksi 80g. Söin kolme makarooniateriaa päivässä, joten yksi pussi riitti n. 1 ja puoleksi päiväksi. Viikossa meni siis 4-6 pussia makaroonia. Hinta koko viikolle siis max 1,8€. Proteiinit sitten joko tonnikala, kana tai jauheliha. Tonnikalasta sai 25 g annoksilla 6 annosta, joten yksi purkki kestää kaksi päivää ja maksaa 1€-1,80€, riippuen mitä tonnikalaa ostaa. (yhteensä 7,20€ maksimissaan) Pelkkä tonninkala ja makarooni maksaisi siis viikolle vain yhteensä maksimissaan 9€, joskus saatoin ostaa jopa herkkusienipurkin kylkeen. Ja kyllä lihoin tuolla ruualla yli kymmenen kiloa, epäilen, että aineenvaihduntani meni totaalisen sekaisin tuosta ruuasta. Tuolla summalla haluaisin jonkun pystyvän ostamaan minulle ruuat viikoksi, niin, että siihen sisältyy riittävästi kasviksia, sekä myös proteiinia vähintään tuolle kolmelle aterialle.
Tällä hetkellä minulle menee n. 30-40 euroa viikossa, koska ostan vihanneksia ja kasviksia, laihdutan tällä hetkellä, eikä minun tarvitse myöskään nähdä nälkää. En syö tällä hetkellä mitään riisiä, pastaa tai perunaa, vaan kaikki rahani menevät joko proteiinilähteisiin tai kasviksiin ja juureksiin. Ero on kuitenkin suuri jos olet tarpeeksi köyhä.
Ja johan tähänkin ketjuun piti tunkea parikin kappaletta näitä "Pyörryn jos en saa ruokaa kahteen tuntiin"- yksilöitä. Älkää jaksako. Ja hei makaronityyppi, jännä kun mulla se pussi kestää helposti kolme-neljä päivää, sekaan en laita kuin joko ripauksen raejuustoa tai pikkuisen pakastevihanneksia (ei maksa sen enempää kuin sun tonnikalasi). Ja joo, olen hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla laihduttaessa vaan nousi kauppalasku viikolta. Söin pahimpina kituuttamisaikoina makaroonia ja siihen jotain proteiinia. Makarooni turvottaa niin maan perkeleesti ja siinä ei oikeastaan ole juuri mitään hyvää, kuitenkin jatkuvaa nälkää näkee ja olokin on heikko. Kuitenkin makaroonipussin saa alle 30 sentillä. Yhdestä makaroonipussista saa tehtyä viisi ateriaa, jos laksee yhden aterian kuivapainoksi 80g. Söin kolme makarooniateriaa päivässä, joten yksi pussi riitti n. 1 ja puoleksi päiväksi. Viikossa meni siis 4-6 pussia makaroonia. Hinta koko viikolle siis max 1,8€. Proteiinit sitten joko tonnikala, kana tai jauheliha. Tonnikalasta sai 25 g annoksilla 6 annosta, joten yksi purkki kestää kaksi päivää ja maksaa 1€-1,80€, riippuen mitä tonnikalaa ostaa. (yhteensä 7,20€ maksimissaan) Pelkkä tonninkala ja makarooni maksaisi siis viikolle vain yhteensä maksimissaan 9€, joskus saatoin ostaa jopa herkkusienipurkin kylkeen. Ja kyllä lihoin tuolla ruualla yli kymmenen kiloa, epäilen, että aineenvaihduntani meni totaalisen sekaisin tuosta ruuasta. Tuolla summalla haluaisin jonkun pystyvän ostamaan minulle ruuat viikoksi, niin, että siihen sisältyy riittävästi kasviksia, sekä myös proteiinia vähintään tuolle kolmelle aterialle.
Tällä hetkellä minulle menee n. 30-40 euroa viikossa, koska ostan vihanneksia ja kasviksia, laihdutan tällä hetkellä, eikä minun tarvitse myöskään nähdä nälkää. En syö tällä hetkellä mitään riisiä, pastaa tai perunaa, vaan kaikki rahani menevät joko proteiinilähteisiin tai kasviksiin ja juureksiin. Ero on kuitenkin suuri jos olet tarpeeksi köyhä.
Tonnikala on kallista, kasviproteeinit on keksitty eikä se että luopuu makaroniruokavaliosta tarkoita sitä että tarvitsee jättää kaikki halvat energianlähteet kuten kaura, riisi ja peruna kokonaan pois. Ihan kiinnostavia valintoja sinulla mutta ei liity aloitukseen olennaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonnikala on kallista, kasviproteeinit on keksitty eikä se että luopuu makaroniruokavaliosta tarkoita sitä että tarvitsee jättää kaikki halvat energianlähteet kuten kaura, riisi ja peruna kokonaan pois. Ihan kiinnostavia valintoja sinulla mutta ei liity aloitukseen olennaisesti.
Vaan kun ihmisen elimistö ei pysty niitä kasviproteiineja hyödyntämään. Toki useampiakin (ja halvempiakin) vaihtoehtoja eläinproteiinin saantiin on kuin tonnikala.
Vaihda kasvisruokavalioon. Tuttava syö paljon papuja, linssejä, herneitä jne... Käy ostamassa niitä erittäin edullisesti etnisestä kaupasta. Hän syö todella hyvin tosi edullisesti.